skitse
Fra : (-Peter-)

Dato : 04-01-07 22:04

hvordan ser flg. ud i R^2?

(alle > og < er egentligt større eller lig med)

A: 0<x<1, 0<y<1, x^2 + (y-1)^2 >1
B: 0<x<1, 1<y, x^2 + (y-1)^2 >1

og hvad med A U B?

ved ikke hvordan jeg isolerer y i sidste del.. (som jeg synes jeg skal
gøre for at skitsere mængderne)..

/Peter

Fra : Martin

Dato : 04-01-07 22:13

(-Peter-) skrev:
> [...]
> B: 0<x<1, 1<y, x^2 + (y-1)^2 >1
>
> og hvad med A U B?
>
> ved ikke hvordan jeg isolerer y i sidste del.. (som jeg synes jeg skal

Det er vel meningen at du skal tegne det?
Det sidste skal du genkende som en cirkel med centrum i (0,1)

Mvh
Martin

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-01-07 22:20

On 4 Jan., 22:12, "Martin" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> Det sidste skal du genkende som en cirkel med centrum i (0,1)
>
> Mvh
> Martin

ja kan jeg se nu.. er det bare noget man skal vide.. eller kan det ses
ved at flytte rundt på udtrykket?

har tilladt mig at sende dig en mail med en skitse af A jeg håber du
vil fortælle om er korrekt..

mvh
peter

Fra : Martin

Dato : 04-01-07 22:33

(-Peter-) skrev:

> ja kan jeg se nu.. er det bare noget man skal vide..

Ja.

> eller kan det ses
> ved at flytte rundt på udtrykket?

Hmm - det er så elementært at det er svært at gå dybere.

> har tilladt mig at sende dig en mail med en skitse af A jeg håber du
> vil fortælle om er korrekt..

Øh, det er ikke særlig velset. Det er ikke personlig konsultation
her.
Du skal gøre dig klart hvad der er x- og y-akse

Mvh
Martin

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-01-07 22:50

ja.. sorry..

er vidst for sent.. men har set det nu.. tror jeg..

så vidt jeg kan se er A arealet under kurven y=x^2 (kun ned til x
aksen)

og B er "det over kuglen op til uendeligt"

håber jeg har mere styr på det nu...

(hvis jeg er galt på den så sig venligst til:) )

anyway.. mange tak for hjælpen..

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-01-07 23:05

(-Peter-) skrev:
> [...]
> B: 0<x<1, 1<y, x^2 + (y-1)^2 >1
>
> og hvad med A U B?
>
> ved ikke hvordan jeg isolerer y i sidste del.. (som jeg synes jeg skal

Punkterne (x,y) som opfylder ligningen

2 2 2
(x-a) + (y-b) = r

udgør en cirkel med centrum i (a,b) og radius r.

Et punkt (x,y) opfylder

2 2 2
(x-a) + (y-b) > r

hvis afstanden fra (x,y) til (a,b) er mere end r.
Dvs punktmængden består af hele xy-planen fraregnet
en udfyldt cirkelskive med centrum i (a,b) og radius r.

Specielt har vi, at alle punkter (x,y) i planen
opfylder

x^2 + (y-1)^2 >1

pånær de punkter, som har en afstand på 1 eller mindre til (0,1).

Skær nu denne punktmængde først med den lodrette strimmel 0<x<1
og dernæst med den vandrette strimmel 0<y<1 for at få den
endelige punktmægde.

Som Martin skriver, så er det med at få tegnet situationen.

--
Jens Axel Søgaard