Se hvor brugeren kommer fra
Fra : Thrane

Dato : 04-01-07 15:54

Hej

Er der en metode til at se hvor en bruger kommer fra?
Tænker lidt i stil med HTTP_REFERER, men hvor man kan som om linket stammer
fra et mailprogram, Word eller lign?

/Thrane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-01-07 16:16

Thrane wrote:
> Hej
>
> Er der en metode til at se hvor en bruger kommer fra?
> Tænker lidt i stil med HTTP_REFERER, men hvor man kan som om linket
> stammer fra et mailprogram, Word eller lign?

Du skal have fat i

Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")

--
Godt nytår
Erik Ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-07 16:53

Erik Ginnerskov skrev:

> Du skal have fat i
>
> Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")

Det afslører brugerens (offentlige) ip-adresse - ikke om linket har
stået i en mail, en pdf-fil, en word-fil eller lignende.

Jeg tror ikke at det er muligt at se oprindelsesprogram på et
indgående link. Referer-headeren er tom når der ikke linkes fra et
webside, og jeg kan ikke forestille mig hvilken header man ellers
skulle kigge på.

Hvis man selv laver de links man vil tjekke, kan man indkorporere
oplysningen om kildeprogrammet i selve url'en. Den metode bruger
flere medier fx til at se links der kommer fra RSS-feeds:

<http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5756903.html?rss>
<http://www.computerworld.dk/art/37300?a=rss&i=0>
<http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/01/04/141209.htm?rss=true>

I alle ovenstående links er querystring-parameteren ikke nødvendig
for at vise siden - men folkene bag siden kan tjekke om den er sat
og på den måde afgøre hvor linket - formentlig - stammer fra.

Som eksemplet her også viser, er det ikke en skudsikker metode, for
hvis nogen klikker på de links jeg har bragt her, vil de for
sideejerne stadig fremstå som om det er rss-links, selv om de
kommer fra et newsprogram eller en webside. Men fejlmargenen er
meget begrænset - langt de fleste der ser artikler på nyhedssites
som de tre ovenstående, vil gøre det via "officielle" links - altså
enten links på mediets egen hjemmeside (uden rss-parameteren) eller
links genereret af udbyderen (med passende medieparameter - fx rss
i et rss-feed).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thrane