Skadeligt magnetfelt omkring strømforsynin~
Fra : Peter Nielsen

Dato : 04-01-07 06:29

Er der nogle undersøgelse af eventuel skadevirkning ved at opholde sig i
lang tid nær strømindtaget til et hus?

Et eksempel er et barn der sover 50cm fra (på den anden side af en væg) en
60A ledning med 3 230V faser. Umiddelbart er min holdning at det vil lave så
lille et magnetfelt at det er aldeles ligegyldigt. De sygdomstilfælde man
har hørt rygter om handlede alle om folk der boede meget nær voldsom
højspænding, og mig bekendt så er det vist aldrig sansynligfjort at de
ledninger faktisk havde en skadelig effekt.
Man skulle vel også tro at folk som arbejder på transformerstationer og
kraftværker havde problemer, hvis det er skadeligt.

men... nu har jeg et barn sovende som beskrevet, og omend jeg ikke mener det
er et problem, så blev jeg spurgt om jeg havde overvejet det, og nu vil jeg
gerne forsikres om at det ikke er et problem hvis det altså ikke _er_
er problem. I så fald skal sengen jo flyttes, og det vil den blive.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-01-07 12:16

Peter Nielsen wrote:

> [...]
> det, og nu vil jeg gerne forsikres om at det ikke er et problem
> hvis det altså ikke _er_ er problem. I så fald skal sengen jo

Den praktiske måde, vil naturligvis være at måle hvor stort feltet er,
elektromagnetiske felter er eksakt målbare.

Jeg vil stærkt formode at det elektromagnetiske felt fra stikledningen til
et hus, er væsentlig mindre end det der udstråles fra nettransformatoren i
en 230V forsynet babyalarm.

Har i i øvrigt elvarme?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Nielsen

Dato : 04-01-07 14:08

> Den praktiske måde, vil naturligvis være at måle hvor stort feltet er,
> elektromagnetiske felter er eksakt målbare.

Ja. Dels har jeg dog ikke mulighed for at måle, og dels har jeg ingen viden
om hvad er meget.

> Jeg vil stærkt formode at det elektromagnetiske felt fra stikledningen til
> et hus, er væsentlig mindre end det der udstråles fra nettransformatoren i
> en 230V forsynet babyalarm.

Umiddelbart vil jeg mene at du har ret. Om ikke af andre grunde så pga.
nærheden, men hvordan er det lige med magnetfeltet? Afhænger det af den
lokalt afsatte effekt, eller af hvor mange amperer der "kommer forbi"? I
sidste tilfælde, så er det jo netop stikledningen der har det kraftigste
felt.

> Har i i øvrigt elvarme?

Nej.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-01-07 14:30

Peter Nielsen wrote:

> [...]
> af den lokalt afsatte effekt, eller af hvor mange amperer der "kommer
> forbi"? I sidste tilfælde, så er det jo netop stikledningen der har

Magnetfeltet afhænger af hvor mange ampere der "kommer forbi" og er altså
belastningsafhængig.

Derfor mit spørgsmål om elvarme.

Du skal også huske at de enkelte ledere i stikledningen stort set ophæver
hinandens elektromagnetiske felter.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Erling Nansen

Dato : 05-01-07 01:31

"Peter Nielsen" <nej@tak.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> lokalt afsatte effekt, eller af hvor mange amperer der "kommer forbi"? I
> sidste tilfælde, så er det jo netop stikledningen der har det kraftigste

Er ikke rigtigt klar over, hvad du mener, når du skriver, at amperer "kommer
forbi".
Jeg har på fornemmelsen, at du mener amperer, der går i hovednettet??
Stikledningen er den ledning, der giver dig strøm, og som kun du belaster,
og det er, ud fra dit spørgsmål, det, det drejer sig om.
Næst er, - har du kabel ind, eller er det luftledning?
I kabel, hvor ledningerne ligger tæt, vil magnetfelter stort set være
ophævet.
Er hovedledningen (den, dit stik går fra) luftledning, eller kabel? Og her
gælder det samme.
Min egen opfattelse af alt det der, stort set er uden betydning overhovedet.
Hvad med el i resten af huset?
Jeg er da bange for, at hvis det har noget at betyde, så er mobiltelefoner
hundredfold værre.

Erling

Fra : Peter Nielsen

Dato : 05-01-07 17:02

> [...]
> Stikledningen er den ledning, der giver dig strøm, og som kun du belaster,
> og det er, ud fra dit spørgsmål, det, det drejer sig om.

Vores forsyning er eksternt begrænset til 60A. Det jeg mener er at vi med
seks 10A grupper, der alle kører på fuld drøn, kan trække op til 60A gennem
kablet der går de 50cm borte. I praksis trækes der naturligvis aldrig så
meget, men det er en øvre grænse.

> Næst er, - har du kabel ind, eller er det luftledning?

Det er kabel i jord som kommer op langs gavl og ind gennem skunk. Jeg ser
din og Uffes pointe med at de tre faser ophæver hinanden delvist. Det havde
jeg ikke oprindeligt overvejet.

> Jeg er da bange for, at hvis det har noget at betyde, så er mobiltelefoner
> hundredfold værre.

Ja, men at noget er 100 gange værre det betyder ikke at andet er
ligegyldigt. Særligt ikke når man i forvejen søger at minske påvirkning fra
andre sider. Men, som du siger, så er andre ting værre. Vores trådløse
router, trådløse telefon, mobiltelefon etc. vil ale påvirke kraftigere
skulle jeg mene.

Fra : Erling Nansen

Dato : 05-01-07 18:05

> [...]
> fra andre sider. Men, som du siger, så er andre ting værre. Vores trådløse
> router, trådløse telefon, mobiltelefon etc. vil ale påvirke kraftigere

Jamen, så snakker vi jo lige, - omtrent da.
Men, moderne tider, eller ej.
Finder du et lille hus på prærien, hvor der hverken er el, eller tlf, så er
da dette udelukket, hvadenten det har nogen betydning, eller ej.
Det er jo farligt at leve, - det kan man dø af.
Man kan lade være med at køre bil, og så forurener man heller ikke, og sådan
kunne vi blive ved.
Spørgsmålet er, hvordan vi ønsker at have det.
Man kan intet få, uden det koster, - også med henhold til forurening.
Jeg hørte en gang for ca 25 år siden (altså dengang), at alle dyr indgik i
naturen som een til een. Mennesket indgik i naturen som 200 til 1, og det
tal er måske ti-doblet siden da.
Ja, vi er nogle grisebasser. Tærer på naturen, og yder kun en brøkdel.

Erling