Udskrive alle cifre i et tal
Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 03-01-07 22:31

Hej NG
Jeg har i min database en Kollonne (mySQL) der som standart har 3
cifre der vil altså altid stå "003" og ikke "3"

Men når jeg udskriver min variabel fjernes de foranstående
nuller, det er et problem fordi jeg sorterer efter disse tal med
en bubblesort.

Hvordan for jeg udskrevet mine foranstående nuller?

Mvh Janus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-01-07 23:14

On 03 Jan 2007 21:31:14 GMT, Janus Sander Schiøtte <ikke@oplyst.xx>
wrote:

> [...]
>en bubblesort.
>
>Hvordan for jeg udskrevet mine foranstående nuller?

Når der er foranstående nuller er det i princippet ikke længere et
tal, men en tekst-streng.

Du kan danne den med:
strTal = Right("00" & intTal, 3)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thrane

Dato : 04-01-07 08:18

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> Du kan danne den med:
> strTal = Right("00" & intTal, 3)
>

> Good luck!
>
> --
> Jørn Andersen,
> Brønshøj

Jeg benytter nedenstående funktion, som giver det samme...

<%
Function PadZero(byval strInput, intRequiredLength)
Do Until Len(strInput) >= intRequiredLength
strInput = "0" & strInput
Loop
PadZero = strInput
End Function
%>

Og udskrivning:

<% = padzero(intTal,3) %>

/Thrane

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-01-07 12:06

On Thu, 4 Jan 2007 08:17:31 +0100, "Thrane" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

>Jeg benytter nedenstående funktion, som giver det samme...

.... men er noget mere ressorce-krævende

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 04-01-07 20:16

> Du kan danne den med:
> strTal = Right("00" & intTal, 3)
Tak det virker fint

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-07 00:42

Janus Sander Schiøtte skrev:

> Jeg har i min database en Kollonne (mySQL) der som standart har 3
> cifre der vil altså altid stå "003" og ikke "3"

Hvis datatypen er en taltype, er det værdien 3 der står - uanset
hvordan den præsenteres.

> Men når jeg udskriver min variabel fjernes de foranstående
> nuller, det er et problem fordi jeg sorterer efter disse tal med
> en bubblesort.

Hvad er formålet med din sortering? Boblesortering er meget
sjældent værd at anvende i praksis, da den er langt mindre effektiv
end mange andre sorteringsalgoritmer. Når kilden er en database,
skal man være opmærksom på at databasen selv er særdeles god til at
sortere - ikke mindst hvis det man sorterer på er indekseret.

Hvis du vil lade databasen sortere, gøres det med delsætningen
"ORDER BY feltnavn" - fx som følger:

   SELECT fornavn, efternavn ORDER BY efternavn

- eller med et talfelt:

   SELECT ordreNr, dato ORDER BY ordreNr

Mht. udskriften af de foranstillede numre, kan det gøres som Jørn
har vist det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 04-01-07 19:41

> Hvis datatypen er en taltype, er det værdien 3 der står - uanset
> hvordan den præsenteres.

Kollonnen er sådan en her:
Datatype: tinyint(3)
Attributter: UNSIGNED ZEROFILL
Nulværdi: Nej
Standardværdi 000
phpMyAdmin viser 003 når man viser indholdet der.

> Hvad er formålet med din sortering?
Jeg har en ffoldercollection:
Set filesys = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set demofolder = filesys.GetFolder(server.mappath(dir))
Set folcoll = demofolder.SubFolders

Som jeg skal have sorteret jævnførende det tilhørende indhold i en
database.
Jeg læser igennem min "folcol" og indlæser indholdet fra databasen i
det samme array. Den omtalte kolonne bestemmer rækkefølgen af
sorteringen.
Det er et fotoalbum hvor jeg gerne vil kunne sortere de enkelte album
som jeg vil.
Fotoalbummet finder selv billeder og thumbs i mappestrukturen og jeg
kan så efterfølgende gå ind og tilføje overskrifter, kommentarer
rækkefølge mv., vha. databasesystemet.

Det blev vist en lidt rodet forklaring, håber den giver bare lidt
mening.

Men det er altså derfor jeg bruger en bubblesort. jeg kender
sorteringens muligheden i databasen, men tak alligevel for rådet.

Men hvis du kender til en bedre måde vil jeg gerne høre om det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-07 20:36

Janus Sander Schiøtte skrev:

> Fotoalbummet finder selv billeder og thumbs i mappestrukturen
> og jeg kan så efterfølgende gå ind og tilføje overskrifter,
> kommentarer rækkefølge mv., vha. databasesystemet.

Hvornår/hvordan oprettes en post i databasen? Hvis du - fx på din
upload-side - sørger for at databasen opdateres hver gang du lægger
et nyt billede op, kan du slippe for den dyre operation med at læse
og sortere direkte fra filsystemet.

> Men det er altså derfor jeg bruger en bubblesort.

Hvis du skal sortere i asp-koden (hvad der er nødvendigt hvis du
ikke har alle filer registreret i databasen), så brug en quicksort
i stedet - den er mange gange mere effektiv.

Jeg har noget kode liggende, men det er ikke online pt - opfølgning
følger senere. Du kan formentlig finde noget med google.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 05-01-07 17:26

> [...]
lægger
> et nyt billede op, kan du slippe for den dyre operation med at

Har ingen uploadside. Jeg uploader direkte med ftp login. Albummet
finder selv mapper, billeder og thumbs.
Der oprettes en post i databasen når jeg logger ind som admin og
beskriver albummet. Indtil da vises albummet bare med mappenavnet
som overskrift.

Hvad mener du med dyr?

> Jeg har noget kode liggende, men det er ikke online pt -
opfølgning
> følger senere. Du kan formentlig finde noget med google.

Hvor vil den opfølgning komme henne?

Jeg fandt en quicksort her i dette forum, den fungerer glimrende,
men der er da en hel del mere kode. Hvorfor er den bedre?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-01-07 18:23

Janus Sander Schiøtte skrev:

> Har ingen uploadside. Jeg uploader direkte med ftp login.
> Albummet finder selv mapper, billeder og thumbs.

O.k.

> Hvad mener du med dyr?

Tung - altså (forholdsmæssigt) tidskrævende. Det er
petitesserytteri, da din side sikkert kører helt tilfredsstillende
hastighedsmæssigt, men hvis du både skal læse filnavnene fra mappen
(for at tjekke om alle er med), og filnavne fra databasen (for at
få beskrivelserne hvis de er der), bliver der lidt dobbeltarbejde.

> Hvor vil den opfølgning komme henne?

Undskyld - har haft uhyggelig travl fredag. Koden kan ses nederst
på siden her: http://gyros.dk/usenet/asp/quicksort.asp

> Jeg fandt en quicksort her i dette forum, den fungerer
> glimrende, men der er da en hel del mere kode. Hvorfor er den
> bedre?

Den er stort set altid hurtigere - og ofte mange gange hurtigere.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 05-01-07 22:03

> Undskyld - har haft uhyggelig travl fredag. Koden kan ses nederst
> på siden her: http://gyros.dk/usenet/asp/quicksort.asp
Ingen grund til at undskylde
Det er faktisk den jeg har fundet her i nyhedsgruppen.

> Den er stort set altid hurtigere - og ofte mange gange hurtigere.
Ja det må man sige. Jeg har leget lidt med de to forskellige metoder
i dag.

Ved test har jeg fundet ud af at ved 3500 variabler i et array tager
det op imod 20 sek. for bubblesort og 0 for quicksort.

Under 300 kan jeg ikke måle nogen forskel da jeg ikke har kunnet
finde ud af at måle millisekunder.

Har det egentlig nogen betydning hvor lange strengene er?