Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ratepension fradrag
Fra : Lars Jacobsen

Dato : 03-01-07 21:14

Hej

Med risiko for at dette enme har været belyst før, vil jeg alligevel driste
mig til at stille et spørgsmål.

Jeg tegnede i 2004 en ratepension hos et forsikringselskab.
Under samtalen med assurandøren fik jeg den opfattelse at jeg selv skulle
trække indbetaleringerne fra på selvangivelsen.
Samtidigt skulle jeg henvende mig til lønkontoret og bede dem om at
indbetale bidragene.
Dette er så gjort i 2004 og 2005.
Nu har SKAT henvendt sig og ønsket dokumentation for indbetaleringerne.
Jeg har så sendt dem mine lønsedler fra de 2 nævnte år, da det er min
arbejdsgiver der indbetaler bidragne for mig inden skattetræk.
Jeg fik så et brev idag hvori der står at jeg ikke kan trække bidragne fra
da beløbet allerede er trukket fra i lønindtægten, der beskattes efter
pensionsbeskatningslovens §19.

Jeg har så læst og læst på nettet og er ikke blevet meget klogere, derfor
håber jeg på at der her skulle være nogen der kan forklare mig hvordan det
hænger sammen.

Der hvor kæden hopper af for mig, er når der står at hvis det er en
privattegnet ratepension så skal man selv trække det fra, det er logisk nok.
Men under arbejdsgiveradministreret ratepension som en del af
ansættelsesforholdet, men det er godt nok min arbejdsgiver der indbetaler
men den er ikke en del af
ansættelsesforholdet, da det er mig og ikke min arbejdsgiver der har
oprettet pensionen.

Altså er der en der kan forklare mig, i lægmands termer, hvordan jeg skal
forholde mig, om jeg bare skal acceptere det kommende skattesmæk eller om
der er håb endnu.

På forhånd tak

Lars

Fra : Jens G

Dato : 03-01-07 21:32

On Wed, 3 Jan 2007 21:13:53 +0100, "Lars Jacobsen"
<larsvoss@hotmail.com> wrote:

>Altså er der en der kan forklare mig, i lægmands termer, hvordan jeg skal
>forholde mig, om jeg bare skal acceptere det kommende skattesmæk eller om
>der er håb endnu.

Du kommer nok til at acceptere smækket.
Som du selv skriver, så er pengene trukket fra lønnen inden
skattetrækket beregnes. Så kan du ikke også selv trække dem fra en
gang til på selvangivelsen.

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : alexbo

Dato : 03-01-07 21:43

"Lars Jacobsen" skrev

> Altså er der en der kan forklare mig, i lægmands termer, hvordan jeg skal
> forholde mig, om jeg bare skal acceptere det kommende skattesmæk eller om
> der er håb endnu.

Der er ikke noget håb.

Hvis du selv havde indbetalt til din pension, af de beskattede penge du har
fået i løn, så kunne du trække indbetalingerne fra på din selvangivelse.
Men i dit tilfælde har din arbejdsgiver indbetalt inden han har trukket
skat, derved er de trukket fra.

Din løn 10.000 kr pr mdr.
50% skat.
Pensionsbidrag 1.000 kr pr mdr.

Du indbetaler selv:
årsløn 120.000 kr
betalt skat 60.000 kr
pensionsindbetaling 12.000 kr
skattepligtig årsindkomst 120.000 - 12.000 = 108.000 kr.
skat 54.000 kr.
tilbage fra skat 6.000 kr.

Arbejdsgiver indbetaler:
løn 10.000 kr.
pension 1.000 kr.
til beskatning 9.000 kr.
skat 4.500 kr
årlig skat 4.500 * 12 = 54.000 kr

Du har fået fradraget for pensionen allerede når du får din løn, næsten på
samme måde som dit personfradrag og fradrag for f. eks. befordring, allerede
er medregnet på lønsedlen.

Når SKAT ønskede dokumentation i stedet for bare at ændre din selvangivelse,
skyldes det at det jo kunne være at du havde to pensioner, en din
arbejdsgiver indbetalte og en du selv indbetalte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 04-01-07 07:39

Hej

Tak for svarene, det er logisk nok, men dog ikke det svar jeg havde håbet på

Det er også den konklusion jeg selv er nået til.

Lars