Problemer med GPS-Link Garmin driver
Fra : mark@post5.tele.dk

Dato : 02-01-07 18:08

Jeg er blevet en af de lykkelige ejerer af det levende søkort 2006 med
det tilhørende GPS-link, men har problemer med at overføre data via
det nedfølgende GPS-link til min Garmin GPS kortplotter.

Når jeg forsøger at uploade/downloade Waypoints eller ruter via
GPS-link med Garmin driveren ( garmin.dll ) får jeg omgående en
Runtime error.

Her er data på min opsætning:

Windows XP home SP2

Det Levende Søkort 2006

GPS: Garmin GPSmap 192C v /2.10

GPS-link v/1.6.4
Garmin driver (garmin.dll ) version v/1.5.2

GPS forbundet via seriel port ( port 1 sat til 4800 baud )

Garmin GPS sat til at kommunikerer på Port 1:
GARMIN DATA TRANSFER

Transfer Mode:
VÆRT

Jeg har ingen problemer med at overføre data via NMEA driveren og ej
heller problemer med at lave en ASCII fil.
Jeg prøvede at downloade Magallan driveren. GPS-link reagerer fint til
dette og prøver at sende data til GPS'en, men jeg modtager
naturligvis ingen data på min Garmin GPS.

Yderligere har forsøgt mig med et lille program, "EasyGPS" som kan
sende/modtage waypoints og ruter til og fra Garmin og dette virker
også helt fint. Så jeg går ud fra at min opkobling PC/GPS er OK.

For mig ligner det mest en konflikt mellen GPS link - GPST.exe og
garmin.dll filen. ???

Er der nogen der kan hjælpe mig her, for jeg er selv ved at løbe tør
for flere ideer til hvad der kan være galt, eller hvad jeg har overset.

Fra : Kondrup

Dato : 02-01-07 18:24

Kære m...
Har ikke erfaring med Garmin - det fungeger fint med min Furuno.
Prøv at sende din mail til support for DLSK 2006 - de er meget flinke
til at svare og hjælpe.
Hilsen
Jens

Fra : mark@post5.tele.dk

Dato : 02-01-07 18:39

Tak Jens

men DLSK 2006 er vist også ved at løbe tør for ideer.

Jeg tror det er et driver problem da det kun opstår når jeg prøver
at benytte garmin driveren (gramin.dll ) og når min Garmin GPS er
tilsluttet for at modtage Garmin format.

mvh
Herman

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 02-01-07 20:13

Den fejl laver min også !! Min gør det bare også på "til ascii tekst
fil"....

Min configuration er:

Windows XP home SP2 alle sikkerhedspatches installeret
Det Levende Søkort 2006
GPS: Garmin GPSmap 292C v /2.40
GPS-link v/1.6.4
Garmin driver (garmin.dll ) version v/1.5.2
Garmin tekstfil driver version 1.3.1
GPS forbundet via seriel port ( port 1 har ikke rodet med hastighed, det
finder den selv ud af)
Garmin GPS sat til at kommunikerer på den eneste serielle port 292'eren har:
- GARMIN DATA TRANSFER - Transfer Mode: VÆRT

Altså tilsyneladende det sammen, men bare en nyere GPS'er ...

Jeg har en anden Garmin jeg kan prøve, men som du tror jeg også fejlen skal
findes i PC'en/softwaren. Måske skal vi høre om der er en der har prøvet det
på en uden sp2/patches ...

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:459aa9f5$0$178$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 02-01-07 22:51

Jeg kan desværre ikke finde min anden GPS (er ved at male, så det hele er i
kasser ...), men har prøvet med ældre versioner af GPSlink og garmin.dll og
det giver nøjagtig samme (dårlige) resulatat.

Det virker lidt som om GPSlink og garmin.dll slet ikke er blevet
teste/opgraderte til dlsk2006. GPSlink vejledningen der installeres med
dlsk2006 er fra 2002!!

Nu mangler vi et "pip" fra "someone out there" der har det kørende med en
garmin (hvilken som helst model) og DLSK2006

message news:459aaec4$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : TOSB

Dato : 02-01-07 19:58

mark@post5.tele.dk wrote:
> [...]
>
> Når jeg forsøger at uploade/downloade Waypoints eller ruter via
> GPS-link med Garmin driveren ( garmin.dll ) får jeg omgående en

Klip

> Er der nogen der kan hjælpe mig her, for jeg er selv ved at løbe tør
> for flere ideer til hvad der kan være galt, eller hvad jeg har
> overset.

http://www.garmin.com/manuals/GPSMAP192C_OwnersManual.pdf
På Garmin.com kan du også hente en opdateret driver.

Jeg kører med Garmin225 plotteren og i forskellige sammenhæng sammen med
DLSK2006.
Efter min umiddelbare hukommelse, så er det sådan at hvis jeg feks. har lagt
en rute hjemme på DLSK, så overfører jeg til plotteren, der så skal ændres i
opsætningen for at modtage den rute, jeg har lagt.
Omvendt - så henter jeg ofte tracks efter en sejltur til DLSK, og så skal
der igen ændres i opsætningen - dels hvilken enhed, der skal modtage, og
hvilken enhed, der skal sende.
Jeg mener, at det hele stort går af sig selv, når man kører GPS-link og
vælger, hvad det er, man vil gøre.

Du har sikkert læst, at man efter installation af DLSK2006 skal kopiere
GPS-link fra skiven og overskrive det bibliotek af samme navn, der blev
oprettet ved installationen?

Håber at mine hints kan hjælpe dig lidt på vej.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : hvdm57

Dato : 02-01-07 20:18

Tak Torben

Jeg tror jeg har prøvet dete hele, også dit råd om at over overføre
det seneste GPS-link fra CD'en, men lige meget hjælper det.

Runtime error hvergang jeg prøver med garmin driveren, ??

mvh
Herman

Fra : Bent Pedersen

Dato : 02-01-07 22:42

Med andre ældre DOS programmer har jeg haft held med at nedsætte CPU
hastigheden på PC'en, og få det til at virke. Kan være det ville hjælpe her
også. Det program jeg brugte hedder Turbo, og kan vel findes et sted på det
der Indernet..

Bent

Fra : hvdm57

Dato : 02-01-07 20:29

Hej Bjarke

Tak for dit svar.

Jeg er nu helt glad for at du oplever samme fejl som mig. Jeg troede
jeg var helt alene med problemet.

Jeg vil i morgen tage fat i Garmin Importøren for at høre om de
også kender til problemet og hvad de i givet fald agter at gøre ved
problemet.

tak for din hjælp.

jeg kommer tilbage når der er noget nyt.

mvh
Herman

Fra : TOSB

Dato : 02-01-07 23:09

mark@post5.tele.dk wrote:
> [...]
>
> Når jeg forsøger at uploade/downloade Waypoints eller ruter via
> GPS-link med Garmin driveren ( garmin.dll ) får jeg omgående en

Klip

Prøv at indstille din portopsætning på din pc via system/device manager/ -
find din port og højreklik på properties(egenskaber) - port setting bits pr.
sekund = 38400, hvilket svarer til ca. 4800 baud pr. sekund - samt databits
8 - parity none - stop bits 1 og flow control 0.
Det kunne jo være her, problemet ligger, da din Garmin sikkert kører 4800
mv. pr. default (den danske sprog

Beklager de engelske udtryk, men det er det nærmeste jeg kan komme, da min
XP er på engelsk.

Mvh
Torben

PS: før i tiden ville der nok være blevet sat fut til en eller anden
EDB-gruppe, men DLSK har vel da for f... også noget med sejlads at gøre

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 03-01-07 07:48

Prøvet og giver ingen forskel. (hvad man dog ikke kan nå medens datterens
tygger på sine cornflakes ...)

Jeg tror også den er på galt spor. Seriel kommunikation er binær trafik og
bebrebet "baud" (defineret som 'tilstandsændringer pr sekund på et analogt
am/fm moduleret snit') er vist ikke relevant i denne sammenhæng.

Flere gode ide'er ?? Eller raporter fra folk der har det kørende med
dlsk2006 ?

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 03-01-07 09:50

> Flere gode ide'er ?? Eller raporter fra folk der har det kørende med
> dlsk2006 ?

Har du prøvet at slå FIFO'en fra ?

Jeg har desværre ikke linkkabel til min håndholdte, så jeg må nøjes med min
GPS-mus.
Ofte er der en mulighed for at se den fysiske komminikation on-the-fly dvs
koderne løbende.
Hvis de er total uforstålige, så er det port-opsætningen.

-Leon

Fra : TOSB

Dato : 03-01-07 10:45

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> denne sammenhæng.
> Flere gode ide'er ?? Eller raporter fra folk der har det kørende med

Klip

Ok - det her er bestemt noget sværere end at manøvrere en anden edb-bruger
pr. telefon
Hastigheden er ikke ligegyldig.
Jeg kører som sagt med DLSK2006 på den bærbare i tilknytning til brugen af
GPS´en som tidligere beskrevet.
Da jeg startede med den nye version, var det også på en "ny" bærbar, fordi
jeg mistede den forrige, der fik et skvulp saltvand i Kattegat og ikke siden
har kunnet bruges, men det er en anden historie.
Med den "nye" havde jeg også problemer til at begynde med. Det viste sig, at
der var en konflikt med "trackball", der brugte samme IRQ i opsætning på
porten, selvom der nok så fint stod, at enheden fungerede korrekt. Da nævnte
lille trackball alligevel ikke fungerede, at fjernede jeg opsætningen af den
og derefter har det fungeret fint for mig.

I øvrigt har den nye version DLSK2006 været et for mig irriterende bytte, da
jeg gentagne gange har oplevet programstartproblemer, hvilket skyldtes nogle
opdateringer fra Windows Update. Der er nu langt om længe kommet et
"Hotfix". Kig lige på disse to links:

http://www.sejlsport.dk/sw22591.asp

http://www.sejlsport.dk/sw4786.asp

Mvh
Torben

Fra : hvdm57

Dato : 03-01-07 17:25

Jeg har i dag talt med Lars Hansen som er "forfatter" til garmin
driveren
Det undre ham ikke at der er problemer med garmin.dll filen, da dem
ikke er blevet opdateret i flere år og derfor ikke
med sikkerhed kommunikerer med de nyere Garmin GPS'ere og DLSK 2006

Han henviser til Fairpoint ( Garmin importøren ) som til dato ikke har
bedt ham om at opdaterer driveren.

Hos Fairpoint Support mener man ikke at have noget ansvar for en evt.
opdatering og henviser til Kort og Martrikkelstyrelsen, som henviser
til Dansk Sejlunion, som igen fralægger sig et hvert ansvar.

Se nu går det rigtigt godt. alle har fået vasket deres hænder. og
efter lader "kun brugerne med problemet"

Hos Dansk sejlunion mener man at der kan laves ASCII fil som via et
program kan uploade ruter til GPS,en, men her står min viden fra.

Jeg havde iøvrigt også problemer med at starte DLSK op og måtte
instalerer Hotfix og andre diverse programmer for at få det til at
virke.

Yderligere måtte der overskrives filer fra CD rommen til programmet
samt man blev bedt om at finde diverese drivere på nette.

IKKE JUST ET BRUGERVENLIGT PROGRAM AT INSTALERER.

Jeg vi nu via mit firmaes IT afdeling undersøge lidt mere om disse
Ascii filer og se om der en mulighed her.

Hvis der er andre der kender til dette vil det være rart at høre fra
jer.

mvh
Herman