CPU-temperatur - kølerhastighed
Fra : Helge

Dato : 02-01-07 17:58

Hej, en computer med Foxconn P4M800P7MB bundkort og Pentium D 356 cpu.

Den larmede som et lokomotiv op ad bakke, så jeg skiftede cpu-blæseren og
kabinet-blæseren (som begge kun kunne køre fuld skrue) ud med et par
ultralownoise blæsere med variabel hastighed.

Når den har stået et par timer uden særlig belastning er cpu-temperaturen på
45 grader ved 1300 omdr., mener max omdr. er 2600 (den gamle var på 39 gr.
ved 2600 omdr.)

Er det normale tal...?? eller kan jeg få den længere ned i
omdrejninger...(endnu mindre larm)..??

Findes der et program, så man kan belaste computeren.., for at se, hvor varm
den bliver...??

Kan man se temperatur og blæserhastighed i win XP..., eller skal man ud i
bios'en hver gang...??

mvh. Helge

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-01-07 19:34

> Findes der et program, så man kan belaste computeren.., for at se, hvor varm
> den bliver...??

Google prime95

> Kan man se temperatur og blæserhastighed i win XP..., eller skal man ud i
> bios'en hver gang...??

Google motherboard monitor 5 eller mbm5

Thomas

Fra : Helge

Dato : 02-01-07 19:55

> Google prime95

"Belaster computeren 100% indtil den går ned"

Hej.., det lyder da ikke helt betryggende...!!??

mvh. Helge

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-01-07 20:21

Helge <nyhedsGuL_BiLgrupper@hotmail.com> skrev 2007-01-02:

> "Belaster computeren 100% indtil den går ned"
>
> Hej.., det lyder da ikke helt betryggende...!!??

Jo da. Hvis din computer er stabilt skruet sammen så går den ikke ned
og kører i det uendelige.

For at stressteste en maskine gør jeg normalt følgende:

1. Kører memtest86 i laaaang tid
2. Installerer windows xp
3. Kører prime95 i laaaang tid
4. Kører prime95 x N i laaaang tid
5. Kører prime95 x N i laaaang tid + noget 3D oveni

Kører den gennem alle 5, så ved jeg at det ikke skyldes ustabil
hardware hvis jeg får en BSOD. Så er det et software problem.

Men ville du ikke vide _hvor_ varm din maskine kunne blive?

Thomas

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 02-01-07 20:24

"Helge" <nyhedsGuL_BiLgrupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Belaster computeren 100% indtil den går ned"
>
> Hej.., det lyder da ikke helt betryggende...!!??

Hvad så med: blaster computeren 100% indtil du stopper programmet igen eller
den går ned :)
Hvis der ikke er problemer med din CPU, så går den ikke ned.

Mvh Martin

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-01-07 15:48

Se eventuelt http://www.heatsink-guide.com/content.php?content=maxtemp.shtml

> Findes der et program, så man kan belaste computeren.., for at se, hvor
> varm den bliver...??

Jeg plejer at bruge http://www.majorgeeks.com/CPU_Stability_Test_d215.html.
Et lille program der også kan sættes til at belaste HD.

> Kan man se temperatur og blæserhastighed i win XP..., eller skal man ud i
> bios'en hver gang...??

Speedfan programmet kan (måske, men højst sandsynlig) se både omdrejning på
fans og diverse temperature i masknen.

http://www.majorgeeks.com/SpeedFan_d337.html

Bjarne K.