Forskel på kallun
Fra : pwh

Dato : 01-01-07 19:36

Jeg har for nylig købt et lager af kallun fra Maxøe, det stinker lidt
og er tydeligvis noget han selv har stoppet i poser.
Den første portion jeg købte hos ham lugtede ikke af noget,
og det var pakket i nogle poser fra en tysk leverandør.

Det der ikke lugtede spiste de uden probs med diverse grøntsager i,
det der stinker er det næsten kun Tyson der gider at æde,
Angel ligger og ser fornærmet ud inden i stuen lige i øjeblikket

Jeg synes ikke der var den store forskel at se på de to mærker,
men lugten bryder specielt Angel sig altså ikke om.
Hvordan har jeres hunde det med kallun ???

/Jens (som lægger hårdt ud med Barfsnakken i år)

Fra : Søren LH

Dato : 01-01-07 20:14

> [...]
> men lugten bryder specielt Angel sig altså ikke om.
> Hvordan har jeres hunde det med kallun ???
>
> /Jens (som lægger hårdt ud med Barfsnakken i år)

Jeg, og dem har jeg har snakket med om det, kender kun kallun som noget der
stinker ganske forfærdeligt, man er simpelthen nødt til at have vinduerne
åbne. Jeg har kun hørt om hunde der var vilde med sådan en vom, sådan som
Holly her: http://www.lemanszone.dk/diverse/lammevom.jpg.

Fra : pwh

Dato : 01-01-07 20:33

Søren LH, skrev:
> [...]
> noget der stinker ganske forfærdeligt, man er simpelthen nødt til at
> have vinduerne åbne. Jeg har kun hørt om hunde der var vilde med

Så slemt syntes jeg nu heller ikke det lugter, men jeg bemærkede
det ved anden portion da det stod til optøning i køleskabet.
Men ok, jeg er også snotforkølet og samtidigt ryger, det hjælper
nok på at det ikke generer mig så meget
Det er heller ikke hele vomme de får, det er skåret ud i stykker,
jeg havde ovenikøbet blandet det op med oksekød også af samme grund.
Og det var ret begrænset hvad jeg kom i af grøntsagsblanding,
det vil jeg prøve gradvist at sætte op, de dør nok ikke af lidt ekstra
kød her i opstartsfacen.

Angel skal nok bare spille sær, ellers er det fordi hun ved der
ligger et kyllingelår til dessert ude i køleskabet, dum er hun jo ikke

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-01-07 21:02

> [...]
>
> Angel skal nok bare spille sær, ellers er det fordi hun ved der
> ligger et kyllingelår til dessert ude i køleskabet, dum er hun jo ikke

Ser lige Maries oplysning om at lammevom lugter meget værre end kovom. Det
var lammevom jeg fik, så derfor måske....

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-01-07 21:23

Søren LH, skrev:

> Ser lige Maries oplysning om at lammevom lugter meget værre end
> kovom. Det var lammevom jeg fik, så derfor måske....

Jeg aner ikke om det er fra ko eller lam det jeg købte,
jeg spurgte aldrig, og det er bare i sådan nogle selvpakkede poser
hvor der intet står på.

Fik ellers lige en (måske) genial ide til hvordan jeg kan få dem
til at æde deres grøntsagsblanding med glæde, det bliver testet imorgen.

De plejer altid at få et par gamle marvben fyldt med havregrød med leverpostej i,
dybfrosne når jeg skal på arbejde. I stedet for havregrød har jeg så denne gang
brugt El Kama blødt op, og med en god klat leverpostej i.
Er de 2-3 ben tømt når jeg kommer hjem imorgen aften, kan jeg jo bare gå
over til at de dagligt får de hjemmefyldte marvben, jeg kan jo bruge andet
end leverpostej. Det er jo fin beskæftigelse, og det er vel underordnet
hvordan de æder deres grøntsager.
Så kan de jo få et rent kød/ben måltid om aftenen, det vil de elske.

Hvis det virker vil jeg tage patent på ideen, og blive stinkende rig på
at sælge Jens'es hjemmefyldte Barf-aktiveringsben

/Jens

Fra : Sidse

Dato : 04-01-07 17:41

> Så slemt syntes jeg nu heller ikke det lugter, men jeg bemærkede
> det ved anden portion da det stod til optøning i køleskabet.

Da det gjorde _hvad_?
Har før stødt på nogle der mener kallun lugter forfærdeligt, efter lidt snak
kommer det så frem at det er når de varmer det eller koger det

Hvorfor giver du dem det ikke bare frossent, vores Berner, Baloo, er helt
vild med is og med kallun, når det så kan kombineres er han nærmest
lykkelig.
De der tørrede grøntsager bliver skubbet til side indtil det meste kallun er
væk, men til sidst ryger de ned alligevel.

Før vi begyndte med kallun (ca. 1 år side) var det altid et problem at få
ham til at spise så meget som en stor berner han skal for at komme op i en
kampvægt på de 50kg.

De største problemer med kallun fra Maxøes er at det nogle gange er lidt
store stykker og så hvis posen når at tø lidt op på hvej hjem med det fryser
det sammne til én stor klump.

Henrik

Fra : pwh

Dato : 04-01-07 18:30

Sidse, skrev:
> [...]
> De der tørrede grøntsager bliver skubbet til side indtil det meste
> kallun er væk, men til sidst ryger de ned alligevel.

Jamen jeg kan da prøve at give dem det frossent, jeg har ikke
ligefrem varmet det op, men bare tøet det op.
Jeg føler mig bare ikke helt sikker på at det er godt med sådan en
gang frossent foder ned i maven.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-07 06:30

> Jeg føler mig bare ikke helt sikker på at det er godt med sådan en
> gang frossent foder ned i maven.

Jeg har også en indre fornemmelse af at det er ikke godt. Men på den anden
side får slædehunde vel i perioder aldrig andet end frossent kød. Men de har
nok også en forbrænding der siger sparto.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 12-01-07 10:00

Søren LH, skrev:
> [...]
> anden side får slædehunde vel i perioder aldrig andet end frossent
> kød. Men de har nok også en forbrænding der siger sparto.

Billinghurst slår vist et eller andet sted i sin bog på at man godt
kan give sin hund en frossen kylling, den ville jo ikke lade den
ligge ude i naturen, ben har mine også fået frosne til tider.
Men sådan en gang kallun kan de jo kører ned i sækken
på ingen tid, så det kan nok ikke helt sammenlignes.
Nej jeg tror de sidste 6 kg kallun ryger i skraldespanden,
så køber jeg Maxøes okse i stedet for, der er også godt med
benstumper og brusk i, det er sikkert sundere for dem end kallun.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-01-07 21:16

Søren LH wrote:

> [...]
> noget der stinker ganske forfærdeligt, man er simpelthen nødt til
> at have vinduerne åbne. Jeg har kun hørt om hunde der var vilde med

Ja, hun var bare skøn hende Holly. Jeg kan ikke lade være med at more
mig over hendes udtryk.

Det ser ud som om hun tænker:
"Føj for pokker hvor det stinker, men ned skal det".

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-01-07 20:22

> [...]
> men lugten bryder specielt Angel sig altså ikke om.
> Hvordan har jeres hunde det med kallun ???

nu hakker jeg selv hundenes kallun, men har tidligere købt dandogs
"papstykker" der ligger løsfrosset i 5 og 10kg. poser, mener jeg det er..
og der er da himmel og helvede til forskel..
jeg kender ikke til de øvrige fabrikater, så det vil jeg venligst undlade at
udtale mig om.
men frisk kallun lugter nok mere..og kallun fra sommergræsningskøer lugter
altså ret så meget i forhold til vinterkallun, hvis det altså kommer fra
køer det har været så heldige at have et liv i det fri.
Så det kan også være en forklaring på lugtforskellen, og så endelig om det
simpelthen er for gammelt?

mvh. marie - hvis hunde ville vælge lammekallun hvis de kunne få lov, det
lugter meget værre end kokallun..GG.

Fra : Leyna

Dato : 02-01-07 09:48

On Mon, 1 Jan 2007 19:35:59 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg synes ikke der var den store forskel at se på de to mærker,
>men lugten bryder specielt Angel sig altså ikke om.
>Hvordan har jeres hunde det med kallun ???

De spiser pænt kallun uanset om den stinker eller ej.
Jeg glemte i starten af min barf-fodring at tø kallun op, og derfor
måtte jeg jo i en fart gøre et eller andet. At tø kallun op i
microovnen kan IKKE anbefales. Så kan du tale om stank! *GGG*

Jeg fik kallun fra Dandog og udover at det stank forfærdeligt, så
faldt det osse sammen som vådt pap når det var tøet op. Det jeg har
fået fra Avifauna har været af langt bedre kvalitet, og lige pt får
jeg fra min "lokale" barf-pusher, som har skiftet leverandør. De havde
Dandog før, men er nu osse gået over til en tysk leverandør. Jeg kan
ikke umiddelbart se noget firmanavn, men det virker som noget udmærket
kød, såeh... Det lugter så heller ikke af noget særligt.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg