Sorte striber på CV
Fra : Søren Trelborg slet ~

Dato : 01-01-07 15:18

Har haft en Hobby i 4 år (fra ny) uden at få striber, men skifte sidste år
til Knaus (ny), som allerede nu har menge striber (ligner at der er løbet
beskidt vand ned fra taget) på for og bagstykke. De går ikke af med let vask
med alm. autoshampoo.
Hvad er det, og hvordan fjernes striberne.
CV står ud, men ikke under træer eller andet som bør give alger.

Fra : KHH

Dato : 01-01-07 16:20

Jeg plejer, inden jeg vaske den, at rense af med lampeolie på en klud, jeg
så dette ved en tilfældighed, på værkstedet, hos campingforhandlere, at de
rensede med lampeolie, og gik hjem for, at prøve det, og det virkede.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-01-07 19:48

> [...]
> med alm. autoshampoo.
> Hvad er det, og hvordan fjernes striberne.
> CV står ud, men ikke under træer eller andet som bør give alger.

Jeg bruger "ren fritid" som vist fåes hos de fleste cv forhandlere.
Det er det mest effektive jeg nogensinde har brugt, og jeg har faktisk
prøvet en del produkter. Sprøjt lidt på, lad det sidde lidt og vask det
derefter af. Uden brug af knofedt.
Eneste ulempe er, at fruen siger at det er det bedste middel til at pudse
vinduer med, som hun nogensinde har haft. Så måske er flasken tom, når jeg
vil bruge den til rette formål.

Kurt

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-01-07 21:57

> [...]
> vinduer med, som hun nogensinde har haft. Så måske er flasken tom, når jeg

Jeg har rimelige erfaringer med den billige, blå autoshampo fra
supermarkederne - 9,95 pr flaske (vistnok 1 l).
Det skal gerne sidde et godt stykke tid og "poleres" 2-3 gange med
vaskebørsten - men så kommer næsten alle sorte striber af.
Det skal dog siges at jeg vasker cv'en først, og medens den er våd tager jeg
de seje rester med shampoen - hældt direkte på børsten.
Og at jeg gør det ved hver vask - altså flere gange i løbet af sæsonen.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 02-01-07 10:45

Jepper !
Det er det bedste middel jeg ligeledes har prøvet ..
I sommers var vi igennem de Svenske skove med en sort"splattet" flue
Campingvogn til følge - Ved hjemkomst smurte jeg lidt Ren fritid på fronten
(både plast & Alu) lod det sidde i cirka 5 min OG vupti - så var vognen ren
efter en normal børstevaske (selvfølgelig med lidt ren fritid iblandet)
PS - virker også fortrinligt til snuden af bilen !!!!!

KVALITET KOSTER! - Men det holder hvad det lover - uden "knoer" bliver helt
blå - og man får ikke brugt lige så meget vand som en dunk ren fritid koster
,,,,,,
Kim

Fra : Manhatten

Dato : 02-01-07 18:00

> [...]
> Det er det mest effektive jeg nogensinde har brugt, og jeg har faktisk
> prøvet en del produkter. Sprøjt lidt på, lad det sidde lidt og vask det

Har aldrig prøvet det men har også kun hørt godt om det. Koster nu en
bondegård og om det er det værd ved jeg ikke.

En anden løsning er at give cv'en en gang lakforsegler. Det tager alle sorte
striber uden knofedt og kan ofte fåes i en ok kvalitet til omkring 30 kr.
for en flaske hvor der er rigeligt til en cv. Samtidig hærder det op og er
med til beskytte CV'en.

Start med en alm. vask med autoshampoo og så en gang lakforsegler. Herefter
kommer finishen med at give al vinylen en omgang plejemiddel. Det giver en
superflot vogn.

/Manhatten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-01-07 01:22

"Manhatten" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Har aldrig prøvet det men har også kun hørt godt om det. Koster nu en
> bondegård og om det er det værd ved jeg ikke.

Tja, en bondegård er vist lige i overkanten.
130 kr. for ½ liter, og der er til mange gange, da der kun bruges ganske
lidt til at rense disse striber. Det var forkert, at jeg skrev, at man
sprøjter det på. Kommer lidt i en spand og supplerer op med vand, og så
kommer man det på med en børste. Det er iøvrigt også glimrende til at fjerne
alger og lign. Jeg vasker hele vognen med det en gang om året og bruger ca.
1/4 flaske.

Kurt

Fra : KHH

Dato : 03-01-07 11:29

Hvad koster en liter lampeolie, og det virker også.

Hvorfor mon værkstedet bruger lampeolie i stedet for de dyre produkter de
vil lokke os til at købe.

Ofte er mange af de ganske udmærkede produkter, lige til at erstatte med
andre billige produkter, ved lige at læse hvad produktet består af.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-07 00:25

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ofte er mange af de ganske udmærkede produkter, lige til at erstatte med
> andre billige produkter, ved lige at læse hvad produktet består af.

Jeg har ikke udtalt mig hverken for eller imod lampeolie. Spørgeren spurgte
efter erfaringer og råd om at fjerne sorte striber. Der svarede jeg ud fra
min erfaring, som er med ren fritid.
Men dermed har jeg ikke taget stilling til, om lampeolie er billigere eller
bedre, da jeg ikke har hørt om den metode før.
Men jeg vil da se, om jeg kan huske at afprøve denne metode næste gang, jeg
mener at striberne er for fremherskende, for det vil da kun være glimrende,
hvis det virker lige så godt og til billigere pris. Jeg ved så bare ikke,
hvad fruen siger til at vaske vinduer med lampeolie

Kurt

Fra : Thomas Olesen

Dato : 05-01-07 15:39

> Hvad er det, og hvordan fjernes striberne.

Hej.

Jeg har prøvet lidt forskelligt, og kan klart anbefale Camp-Clean fra
Camp-system som vist fås i de fleste campingforretninger. Det koster ca. 130
kr/l, som er godt givet ud!

Har også prøvet med PROX, Grundrens (som mange anbefaler) og Opticare
multispray, men som altså efter min mening ikke er nær så effektive.

Efter Camp-Clean behandlingen står vognen vist ubeskyttet, og bør vokses.
Jeg har købt en SK2000 voks, men vil næste gang bruge SONAX Extreme, som jeg
er super glad for ift. min bil (nem at påføre, og stor effekt).

Mvh.

Thomas