Hjæææælp, den vil ikke blive stiv trods la~
Fra : Brian S

Dato : 30-12-06 19:58

Jeg sørger for, at alt har samme temperatur. Jeg har prøvet at røre
salt i fra start af - og jeg har prøvet at lade være. Jeg har prøvet
med håndmixer (langsomt og hurtigt) og jeg har prøvet med
stavblender, men lige lidt hjælper det. Jeg starter ellers langsomt
med kun et dryp ad gangen og øger langsomt til meget tynd stråle. Jeg
prøver at blive ved uden at holde pause, men jeg har også prøvet at
gøre holdt i et lille stykke tid.

Jeg har været på kursus, og dér gik det fint.

Min kone er ved at blive desperat, så i morgen /skal/ det lykkes.

Vi får gæster, og mayonnaisen skal altså være stiv.

Hvad gør jeg galt?

Brian

Fra : Padre

Dato : 30-12-06 20:41

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote in message
>med håndmixer (langsomt og hurtigt) og jeg har prøvet med
>stavblender, men lige lidt hjælper det. Jeg starter ellers langsomt

Du må hverken bruge stavblender eller håndmixer (medmindre den kører meget,
meget langsomt). Brug et ganske alm. gammeldags håndpiskeris, og lad være
med at piske med det, rør i stedet rundt i rolige bevægelser. Problemet er
formentlig dels, at du behandler mayonnaisen for hårdhændet, dels at du
bruger for meget olie i forhold til æggeblomme, så lad være med at se på det
som et spm. om at en vis mængde æggeblommer skal kunne bære en vis mængde
olie. Slå æggeblommer ud i en skål, og rør olie i dem, indtil du har en
mayonaise af en passende konsistens.

Held og lykke
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : FBJ

Dato : 30-12-06 20:49

Brian S wrote:

Som skrevet tidligere: ikke piske, men bruge håndkraft og jævnt
roligt rørende.

Alle ingredienser skal/bør have samme temperatur, helst 12-15 gr.
og op til max. stuetemperatur.

--
F.B.J.

Fra : Brian S

Dato : 30-12-06 21:30

> Som skrevet tidligere: ikke piske, men bruge håndkraft og jævnt
> roligt rørende.

Jeg var på kursus, hvor vi brugte stavblender for fuld skrue med
ingridienser i en glaskande. Det virkede fint.

Men det kan jeg ikke reproducere hjemme, så jeg prøver jeres
nænsomme metoder.

Tak.

Fra : Fred Thiesen

Dato : 31-12-06 12:06

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i melding

<Jeg var på kursus, hvor vi brugte stavblender for fuld skrue med
<ingridienser i en glaskande. Det virkede fint.

<Men det kan jeg ikke reproducere hjemme, så jeg prøver jeres
<nænsomme metoder.

Den engelske TV-kokken som rejste verden rundt og lavede mad - og samtidigt
drak en god del vin - har glemt hans navn - havde en enkel og altid
fungerende (for mig altså) opskrift på at lave mayonaise.
Glem alt om forsiktighed med temperaturer og nænsom pisking. Frem med
hurtigmikseren - et eller to hele æg kommes i - plus salt, peber og
eventuelt sennep og sitronsaft. Fuld knald på mikseren - så hældes olie i -
lidt forsiktig til at begynde med måske. For tyk - så lidt vand i. Det
virker bare.

mvh
FredT

Fra : FBJ

Dato : 31-12-06 12:17

Fred Thiesen wrote:
> [...]
> mikseren - så hældes olie i - lidt forsiktig til at begynde
> med måske. For tyk - så lidt vand i. Det virker bare.

Yep, men de enkelte bestanddele smelter ikke sammen på sammme
måde, hvis du ikke håndpisker.

Du ved, de fleste gryderetter synes at smage bedst dagen efter,
simpelthen fordi de enkelte råvarer har "sat sig" og molekylært
smeltet sammen
Det samme gælder for marinader, sovse osv. Tiden og de ens
temperaturer er vigtige!

Vores fordrukne engelske kok laver da udemærket mad, men der var
ikke altid tid til finessen inden deadline!

Men jeg vil gå med til at begge metoder er anvendelige, brugbare,
men ikke lige gode!

God mamse og nytår til jer alle!

--
F.B.J.

Fra : Brian S

Dato : 31-12-06 15:34

> [...]
> drak en god del vin - har glemt hans navn - havde en enkel og altid
> fungerende (for mig altså) opskrift på at lave mayonaise.

Det kan kun være Keith Floyd!

> [...]
> lidt forsiktig til at begynde med måske. For tyk - så lidt vand i. Det

Men ikke hjemme hos mig...

Nu har jeg prøvet den nænsomme måde, og resultatet blev perfekt. Det
smager lækkert!

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 03-01-07 17:56

Prøv evt. at piske æggeblommerne med lidt salt først.