Frivillig indbetaling af restskat
Fra : Martin Larsen

Dato : 30-12-06 14:17

Hej gruppe

Da jeg ikke har afsluttet mit årsregskab, ved jeg ikke eksakt hvor meget
jeg har tjent, og dermed hvad jeg skal betale i skat. Men det har været
et godt år, så jeg ved med sikkerhed at jeg har betalt en del for lidt i
skat.

For at spare renter vil jeg derfor indbetale frivillig restskat her
inden 2. januar. For at dække mig ind har jeg overvejet at indbetale et
ret stort beløb, men er der egentligt nogen ulempe ved det? Man får jo
også "indlånsrenter" hos skattevæsenet, og det er vel nok på højde med
det banker giver.

Men jeg tænker på om man bliver mistænkt for snyd hvis man indbetaler et
stort beløb og det så viser sig at være skudt en del over målet. Altså
sådan her: "Aha, han har tjent meget og derfor indbetalt et stort
frivilligt beløb, men nu viser det sig at resultatet alligevel ikke er
så fantastisk, så han har sgu nok valgt ikke at opgive en del af indtægten"

Er det bare mig som tænker lidt paranoidt her?

Helt konkret drejer det sig om at jeg er i tvivl om jeg vil bruge
virksomhedsordningen. Hvis jeg ikke gør, har jeg definitivt betalt for
lidt, men hvis jeg gør, vil de (fleste) af de penge jeg frivilligt
indbetaler nu være unødvendige, og altså indbetalt for meget.

Kan man i øvrigt få udbetalt frivilligt indbetalt skat hvis det viser
sig at ikke at være påkrævet? (Formentligt ikke, men jeg kan jo tage fejl).

Nytårshilsner fra Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-12-06 14:44

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> stort beløb, men er der egentligt nogen ulempe ved det? Man får jo også
> "indlånsrenter" hos skattevæsenet, og det er vel nok på højde med det

Det er faktisk ret meget bedre end bankerne. SKAT giver dig 2% (skattefrit)
og på et halvt år uden risiko for tab, kan det ikke gøres meget bedre. Det
svarer til 8% p.a. før skat. Pengene er dog låst indtil maj / juni.
http://danmark.dk/portal/page/pr04/DANMARK_DK/Forside/SAMFUNDSNOEGLEN_NEM1/SKAT_NEM1366474/BEREGNING_AF_SKAT_NEM1366481/RESTSKAT_ELLER_OVERSKYDENDE_SKAT_NEM1366487

Hvis nogen kan finde et gyldigt link for 2006 på SKAT's egen hjemmeside
ville det dog være at foretrække.

> [...]
> fantastisk, så han har sgu nok valgt ikke at opgive en del af indtægten"
>
> Er det bare mig som tænker lidt paranoidt her?

Det tror jeg

> Kan man i øvrigt få udbetalt frivilligt indbetalt skat hvis det viser sig
> at ikke at være påkrævet? (Formentligt ikke, men jeg kan jo tage fejl).

Du bliver nok nødt til at vente til maj / juni, men jo hurtigere du
afleverer årsopgørelse, jo hurtigere får du nok også pengene tilbage.

hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 30-12-06 14:47

"Martin Larsen" skrev

> [...]
> stort beløb, men er der egentligt nogen ulempe ved det? Man får jo også
> "indlånsrenter" hos skattevæsenet, og det er vel nok på højde med det
Du får ikke renter af overskydende frivillig indbetaling, men du sparer et %
tillæg på restskatten.

> Er det bare mig som tænker lidt paranoidt her?
Ja.

> Kan man i øvrigt få udbetalt frivilligt indbetalt skat hvis det viser sig
> at ikke at være påkrævet? (Formentligt ikke, men jeg kan jo tage fejl).
Jeg formoder du mener inden årsopgørelsen er færdig, det vil være en ændring
af den frivillige indbetaling evt. en foreløbig årsopgørelse, om det er
muligt synes ikke jeg kan finde noget om.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-12-06 15:41

Martin Larsen wrote:

> [...]
> ret stort beløb, men er der egentligt nogen ulempe ved det? Man får jo
> også "indlånsrenter" hos skattevæsenet, og det er vel nok på højde med

Som Alex skriver, får man ikke renter af frivillige indbetalinger.

Men husk, at du har en margin på 40.000 kr, som du uden tillæg kan vente
med at betale til 1. juli:
http://www.skat.dk/display.aspx?oID=94490&vID=201349&indhold=1

M.v.h.

Jonathan