Foreløbige BARF erfaringer
Fra : pwh

Dato : 28-12-06 23:48

Som lovet (truet med) ville jeg følge op på hvordan det
gik for os med at Barfe.

Det er ca 3 uger siden vi startede, og indtil videre har det
gået rimeligt ok.

På plussiden skal det siges at rå kylling er helt ok, det elsker de.
på minussiden skal siges at grøntsager elsker de ikke.

Det er meget kort fortalt.

Det skal self læres mht grøntsager, men jeg har allerede smidt
en del blandinger ud ½ spist, selvom der har været rigeligt med kød i.

Det gik faktisk fint den første uge, der åd de det hele, men nu
har de ligesom en forventning om at der kommer noget bedre.

Vejen frem er self sult, det ved jeg godt, og det vil de erfarer,
men man synes jo også at de skal have noget i sig

Jeg har også haft probs med Angel mht lammeribben,
hun æder dem fint, men dagen efter står hun og brækker
de mest ubehagelige sylespidse bensplinter op ???
Ikke at hun virker ubehaget ellers, men det er da ikke
rart at se på

Det er også sjovt at se hvordan Tyson uden kny tager det ny til sig,
ikke grøntsagerne altså, men alt andet råt ryger i kloaken
Feks fik de i dag et helt rå griseøre, Tyson åd det på ?? sek,
Angel skulle simpeltlthen lokkes hele vejen igennem det.

Hun er så også opfodret primært på Olivers, hvor Tyson
mere har været udsat for diverse "eksperimenter"

/Jens

Fra : Anette

Dato : 29-12-06 00:48

pwh wrote:
> På plussiden skal det siges at rå kylling er helt ok, det elsker de.
> på minussiden skal siges at grøntsager elsker de ikke.

Altså: grøntsager ER kedelige...skulle jeg hilse og sige herfra de firbenede
Men et tip: Når du blender grøntsager, så put noget lever, lakseolie eller
andet meget "duftende" kød med i grøntsagsblandingen. Det hjælper på
appetitten her.
( Det skal så lige med at jeg blendede tun med i hundenes aftensmad i
aften - og Andy stod helt af. Han plejer at være meget madglad for ALT - men
mon ikke han bare er i lidt kødoverskud efter julens rå andevinger og
jeg-skal-give-dig-alt-for-store-mængder-kød, så han kan være kræsen et par
dage? Det er okay for mig

> Vejen frem er self sult, det ved jeg godt, og det vil de erfarer,
> men man synes jo også at de skal have noget i sig

He he - Se det er jo lige der den største hurdle er - at man lige skal komme
over sin egen "nååå hvor er det synd" følelse. Hundene skal nok guffe det i
sig de har brug for

> Jeg har også haft probs med Angel mht lammeribben,
> hun æder dem fint, men dagen efter står hun og brækker

Hmm- hvordan klarer hun kylling og andet med ben i? Jeg ville nok droppe
lammeben til hende, når hun er så dårlig til at kapere dem. Tyson skal
sikkert nok få udryddet dem du evt har i fryseren .O)

> Feks fik de i dag et helt rå griseøre, Tyson åd det på ?? sek,
> Angel skulle simpeltlthen lokkes hele vejen igennem det.

HA! du er en blød nisse ( ligesom jeg Prøv at lade Tyson æde hendes
griseøre, bare et par gange hvor hun afviser, uden du lokker med hende og og
uden hun får noget andet...det hjælper ...men øv, hvor skal man holde
fast på sig selv.

> Hun er så også opfodret primært på Olivers, hvor Tyson
> mere har været udsat for diverse "eksperimenter"

Det er sq da også noget mærkeligt noget at man skal til at kæmpe for føden
på den måde..tsk tsk.

Bare rolig, det kommer. Du skal bare have fundet det kød hun sætter pris på.
Her i huset er det stykker af kanin, der kan få dem alle 3 op og
ringe....fandt vi ud af på en ferie i Spanien hvor den slags købes i
supermarkedet, det er straks noget mere besværligt herhjemme i DK

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 01:38

Anette, skrev:

> He he - Se det er jo lige der den største hurdle er - at man lige
> skal komme over sin egen "nååå hvor er det synd" følelse. Hundene
> skal nok guffe det i sig de har brug for

Jeg ved det godt, jeg skal bare værer benhård

> Hmm- hvordan klarer hun kylling og andet med ben i? Jeg ville nok
> droppe lammeben til hende, når hun er så dårlig til at kapere dem.
> Tyson skal sikkert nok få udryddet dem du evt har i fryseren .O)

Kylling ryger lige igennem hende uden probs.
Jeg brokkede mig også hos Maxøes idag over at hun brækkede sig,
han anbefalede så gridehaler, dem har jeg så købt en et godt lager af
Angel er åbenbart en svag ben mave, det havde jeg ikke troet,
men opvækst er åbenbart alligevel alfa og omga.

> [...]
> med hende og og uden hun får noget andet...det hjælper ...men
> øv, hvor skal man holde fast på sig selv.

Jamen fandeme er jeg måske svag, men tro mig,
Angel passer fint på sit eget foder

> Bare rolig, det kommer. Du skal bare have fundet det kød hun sætter
> pris på. Her i huset er det stykker af kanin, der kan få dem alle 3
> op og ringe

Jamen jeg kan da få begge mine op og ringe med kyling,
det kan de bare ikke leve af

/Jens (som er lidt frustreret)

Fra : Søren LH

Dato : 29-12-06 07:33

> [...]
>
> Det skal self læres mht grøntsager, men jeg har allerede smidt
> en del blandinger ud ½ spist, selvom der har været rigeligt med kød i.

Jeg plejede at komme 25% lever i (noget forfærdeligt svineri at stå og
blende)

Mvh
Søren.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 29-12-06 08:27

> [...]
>
> Det skal self læres mht grøntsager, men jeg har allerede smidt
> en del blandinger ud ½ spist, selvom der har været rigeligt med kød i.

flåede tomater i grøntmixen plejer at virke her. så er der ingen probs med
at få det ned, selvf. iblandet kød af en art.
ellers den tørrede grøntmix, den er de faktisk ret glade for (el kama)

> [...]
> de mest ubehagelige sylespidse bensplinter op ???
> Ikke at hun virker ubehaget ellers, men det er da ikke

Den har jeg også erfraret med Emma, hun kan ind i mellem heller ikke kapere
lammeribben, hvorfor ved jeg ikke, så hun får lammehalsen i stedet
for, den er der ingen problemer med?!. de to andre vovser har ingen probs.
med lammeribben, eller andet.

> [...]
> Feks fik de i dag et helt rå griseøre, Tyson åd det på ?? sek,
> Angel skulle simpeltlthen lokkes hele vejen igennem det.

Sådan var det også i starten med Emma, hun var noget skeptisk over at skulle
arbejde med maden, var vandt til, fra sit tidl. hjem, at skulle sluge den
mad hun skulle have, ellers blev det hugget fra hende af de øvrige hunde i
det hjem, så hun blev startet op som en hvalp, med vinger, fisk osv.
hun skulle lige finde ud af, at maden altså ikke blev taget fra hende, og
at hun i ro kunne spise og tygge det hun fik.

Det kan den så godt nu..GG..ind i mellem må jeg ud og tage adskillige ben
ell. andet fra loui, som har hamstret et bjerg af gode ting sammen, og
ligger og holder på det med forpoterne, så kan man lære at blive ved sin
mad! (-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 12:24

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> flåede tomater i grøntmixen plejer at virke her. så er der ingen
> probs med at få det ned, selvf. iblandet kød af en art.
> ellers den tørrede grøntmix, den er de faktisk ret glade for (el kama)

Flåede tomater får de også jævnligt, det ser de ud til at kunne lide.
Jeg har også købt en sæk El Kama hjem, det fik de for første gang igår
med kød i, der åd de ½-delen, men her til morgen var det hele nu væk
Det er lidt pudsigt med El Kama, der står ikke hvad det precist indenholder,
jeg har skrevet til dem igår for at få det af vide, men har endnu ikke fået svar.

> [...]
> taget fra
> hende, og at hun i ro kunne spise og tygge det hun fik.

Angel har også altid slugt sin mad, Tyson er flinkere til at tygge den.
Det var jo en af grundene til at jeg ville skifte fodertype, fordi jeg var
træt af at se specielt Angel bare sluge maden på 20 sek.
Men jeg gider på den anden side heller ikke have en masse ulejlighed
med at tilberede mad selv som de bare rynker på snuden af.
De kan jo ikke leve af rå kyllinger som de helst vil, så får de ikke
større glæde ved grøntsagerne i løbet af de næste par mdr
går jeg tilbage til Olivers. Jeg skiftede jo ikke pgr at de havde
problemer på det foder, men udelukkende for at glæde dem.

> [...]
> ben ell. andet fra loui, som har hamstret et bjerg af gode ting
> sammen, og ligger og holder på det med forpoterne, så kan man lære at

Hæ, her er det Angel der er den smarte i den retning.
Har Tyson feks en tyggepind som han har gemt på, kan hun
finde på at fise ud i haven gennem deres hundelem som om
der var noget spændende, Tyson fiser så self efter hende.
Hvem kommer så straks ind igen og scorer hans tyggepind,
det gør Angel gang på gang, jeg er flad af grin hver gang

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 11:16

On Thu, 28 Dec 2006 23:48:01 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>
>Vejen frem er self sult, det ved jeg godt, og det vil de erfarer,
>men man synes jo også at de skal have noget i sig

Vaks siger ofte helt nej til et måltid, så det er min erfaring at de
spiser mindre. Hans siger aldrig nej til noget spiseligt, så ham kan
man ikke helt regne med, men de skal nok spise hvis de er sultne,
Jens!

Jeg havde/har selv samme betænkeligheder som dig, for jeg mener jo
osse at Vaks skal ha' noget mere i sig, men han siger selv fra, og så
bliver det sådan.
I går snød jeg ham dog. De fik alle tre mad, før vores første daglige
tur på marken, og Vaks ville bare ikke ha' noget, så jeg stillede hans
mad væk. (Ellers havde Hans osse ædt den. Hans ÆLSKER mad *G*)
Da vi så have fræset marken rundt i en times tid, så lokkede jeg Vaks
alene med ud i køkkenet, og så prøvede jeg igen. Og så var der sørme
gevinst, for nu var han blevet sulten.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 12:39

Leyna, skrev:

> [...]
> spiser mindre. Hans siger aldrig nej til noget spiseligt, så ham kan
> man ikke helt regne med, men de skal nok spise hvis de er sultne,

Det er bare blevet lidt den omvendte verden nu hvor de Barfer,
Tyson er rimeligt flink til at æde op, hvor han godt kunne skule
noget når det var ren tørkost. Angel slugte altid sin tørkost,
men hun skuler altså noget til Barfmenuen (ikke til det rene kød).

Men det er måske et spørgsmål om at fodrer på en anden måde en før,
Billinghurst skriver jo at han kender til flere der kun fodrer deres hunde
hver 2-3 dag, jeg må prøve mig lidt frem

> Jeg havde/har selv samme betænkeligheder som dig, for jeg mener jo
> osse at Vaks skal ha' noget mere i sig, men han siger selv fra, og så
> bliver det sådan.

Det er også bare mig der bliver muggen når jeg har stået og "kokkereret"
til dem, og der bare bliver rynket på snuden, sådan nogle møgunger

> [...]
> Da vi så have fræset marken rundt i en times tid, så lokkede jeg Vaks
> alene med ud i køkkenet, og så prøvede jeg igen. Og så var der sørme

Det gjorde jeg så også mere eller mindre igår, de ville ikke æde
da jeg stillede maden ned til dem, de gik ikke engang hen og chekkede den.
Så fjernede jeg deres madskåle igen. De fik dem så en time efter,
men der åd de så kun ½-delen, det var El Kama med oksekød i.

Jeg tror simpelthen de har luret mig af at grøntsagerne tit bliver
fulgt op af lækker kylling, så deres logik er nok gået hen og blevet
at den kedelige del kan de helt springe over

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 13:39

On Fri, 29 Dec 2006 12:39:18 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men det er måske et spørgsmål om at fodrer på en anden måde en før,
>Billinghurst skriver jo at han kender til flere der kun fodrer deres hunde
>hver 2-3 dag, jeg må prøve mig lidt frem

Det kunne aldrig falde mig ind kun at fodre hveranden dag eller
sjældnere.
Til gengæld så fodrer jeg jo helt anderledes end før. Med tørkosten
blev der fyldt op når skålen var tom, så der var ingen faste
spisetider. Det er der nu. De får morgen og aften, og det er så
specielt om morgenen at Vaks takker nej. Ind imellem får de da osse
lidt sådan midt på dagen, men det er sjældent. Min mand havde en
smule maveproblemer, og derfor blev der købt Youghurt ind. Det kan
alle tre drenge rigtigt godt li' så det har de ind imellem fået som
mellemmåltid.

>Det er også bare mig der bliver muggen når jeg har stået og "kokkereret"
>til dem, og der bare bliver rynket på snuden, sådan nogle møgunger

hihi... Du må se at få et kuld unger så! Der kan du tro der bliver
rynket på næsen!

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 14:34

Leyna, skrev:

> Det kunne aldrig falde mig ind kun at fodre hveranden dag eller
> sjældnere.

Hvorfor egentligt ikke, i naturen må man gå ud fra at de heller ikke
kan skaffe føde hver eneste dag, og så til gengæld æder sig en pukkel
til andre dage. Så det tror jeg såmænd godt jeg kunne finde på at efterligne.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-12-06 14:56

pwh skriblede bla:
> [...]
> kan skaffe føde hver eneste dag, og så til gengæld æder sig en pukkel
> til andre dage. Så det tror jeg såmænd godt jeg kunne finde på at
Problemet er så at hvis de grovæder så risikerer de dårlig mave og lort all
over the bedroom
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 15:10

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Problemet er så at hvis de grovæder så risikerer de dårlig mave og
> lort all over the bedroom

Der er self en risiko der, men som du ved er jeg ikke sart
Men jeg ser faktisk ingen problemer i at man varierede fodermængden
når man Barfer, med tørkost skal man nok holde sig til den samme
mængde hver dag.

/Jens

Fra : Kong Kurt

Dato : 31-12-06 12:53

On Fri, 29 Dec 2006 14:55:51 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>pwh skriblede bla:
>Problemet er så at hvis de grovæder så risikerer de dårlig mave og lort all
>over the bedroom

Charmerende

--

Hilsen
Kong Kurt

Fra : jopa

Dato : 31-12-06 13:03

Kong Kurt skriblede bla:

> Charmerende

Det betyder intet for Jens han er ikke så pivet.
Sover i 69 med en sengevædende hund så han er våd op af ryggen om morgenen

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kong Kurt

Dato : 31-12-06 13:24

On Sun, 31 Dec 2006 13:02:53 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Kong Kurt skriblede bla:

>Det betyder intet for Jens han er ikke så pivet.
>Sover i 69 med en sengevædende hund så han er våd op af ryggen om morgenen

Man må jo ta' hva' der byder sig

--

Hilsen
Kong Kurt

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 23:10

On Fri, 29 Dec 2006 14:33:54 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvorfor egentligt ikke, i naturen må man gå ud fra at de heller ikke
>kan skaffe føde hver eneste dag, og så til gengæld æder sig en pukkel
>til andre dage. Så det tror jeg såmænd godt jeg kunne finde på at efterligne.

Fordi mine hunde ikke lever i naturen. De er vænnet til at få mad hver
dag, og det skal de blive ved med. I mit hus er der aldrig nogle dyr
der sulter!!!

Fra : pwh

Dato : 30-12-06 10:36

Leyna, skrev:

> Fordi mine hunde ikke lever i naturen. De er vænnet til at få mad hver
> dag, og det skal de blive ved med. I mit hus er der aldrig nogle dyr
> der sulter!!!

Nu var det jo ikke for at værer ond imod hundene at jeg godt kunne
finde på at fodrer lidt mere afvekslende, tværtimod.

Du ved da ikke om de i virkligheden ville fungerer bedre på den måde,
at du har vænnet dem til at æde hver dag er vel ikke det samme som
at de ikke kan få nye vaner. Du havde jo også vænnet dem til tørkost,
og nu æder de jo en kost der er mere naturlig for dem.
Jeg tror du måske ser lidt for meget med menneskeøjne på det,
det er da slet ikke sikkert at hunden vil opfatte det som værende
så frygteligt at tage sig en fastedag, for så at smovse igennem dagen efter.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 29-12-06 13:23

> [...]
>
> Hun er så også opfodret primært på Olivers, hvor Tyson
> mere har været udsat for diverse "eksperimenter"

HOW Jens!!
Jeg var helt sikker på, at du lovede i en anden tråd, at der slet ikke ville
komme flere Barf-tråde/indlæg i dette hersens år....
Og denne gang var der ikke nogen, der lokkede, din slyngel

Nåå, ok, det er da spændene at høre, hvordan det skrider frem - jeg var
faktisk ret sikker på, at hundene bare ville tage det til sig i sin helhed,
meeen hunde og grøntsager går jo ikke altid helt i spænd. (Medmindre det er
en superlækker-sprød gulerod, der kan splittes til atomer og derefter nøjes
indsamles og gumles )

CH

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 14:39

C.H, skrev:
> [...]
> ikke ville komme flere Barf-tråde/indlæg i dette hersens år....
> Og denne gang var der ikke nogen, der lokkede, din slyngel

Du kan da ikke stole en meter på hvad jeg lover

> Nåå, ok, det er da spændene at høre, hvordan det skrider frem - jeg
> var faktisk ret sikker på, at hundene bare ville tage det til sig i
> sin helhed, meeen hunde og grøntsager går jo ikke altid helt i spænd.

Jeg synes da at jeg skylder at fortælle det posetive som det negative,
der er jo flere andre her i gruppen der overvejer at begynde på Barf også.

> (Medmindre det er en superlækker-sprød gulerod, der kan splittes til
> atomer og derefter nøjes indsamles og gumles )

Rå gulerødder har aldrig sagt mine hunde noget desværre
Men stik dem et råt kyllingelår, så skal du se løjer

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 29-12-06 16:09

> Jeg synes da at jeg skylder at fortælle det posetive som det negative,
> der er jo flere andre her i gruppen der overvejer at begynde på Barf også.

Jeg har da også set frem til at høre om dine erfaringer .

Hvad er det du giver som grøntmix? (beklager hvis det skulle være skrevet i
et andet indlæg, som jeg ikke har set).

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 17:10

Søren LH, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har da også set frem til at høre om dine erfaringer .

De er jo stadig meget foreløbige

> Hvad er det du giver som grøntmix? (beklager hvis det skulle være
> skrevet i et andet indlæg, som jeg ikke har set).

Jeg startede med Vollmers fra Maxøe, det er de ikke specielt glade for.
Nu har jeg så købt El Kama hjem, det har de kun fået en gang.
Ellers har de mest fået diverse grøntsagsblandinger fra køledisken,
spinat, broccoli, gulerødder og lignene blendet sammen med kød, æg eller fisk.

Der er ikke rigtigt noget af det der har været det helt store hit synes jeg,
men jeg skal måske bare give det tid, eller mængden af grøntsager i forhold
til kødet har måske været forkert. Men de skal altså ikke leve af kød udelukkende.

/Jens