Skruekompressor
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-06 22:50

Kan jeg vride en brugbar letforståelig forklaring ud af nogen her i gruppen,
hvordan en skruekompressor virker? (jeg har set en opskåret enhed). Som jeg
ser det, er det kun et svimlende omdrejningstal der kan få det igennem med
overtryk (eks.10 atm.), for luften vil da 'løbe tilbage', eller? Eller
hvordan kommer det i 'klemme'?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Neuman

Dato : 28-12-06 23:17

> [...]
> ser det, er det kun et svimlende omdrejningstal der kan få det igennem med
> overtryk (eks.10 atm.), for luften vil da 'løbe tilbage', eller? Eller

Der er en udemærket beskrivelse her med tegninger und alles:
http://www.granzow.dk/Oliesmurte%20skruekompressorer/Hovedkatalog%20Skruekompressorer%20i%20serie%20S.pdf

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-06 23:34

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev >
> Der er en udemærket beskrivelse her med tegninger und alles:

http://www.granzow.dk/Oliesmurte%20skruekompressorer/Hovedkatalog%20Skruekom
pressorer%20i%20serie%20S.pdf

Udmærket, det har jeg set, men det besvarer ikke(for mig), hvorfor luften
ikke 'løber tilbage'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Neuman

Dato : 29-12-06 00:06

> Udmærket, det har jeg set, men det besvarer ikke(for mig), hvorfor luften
> ikke 'løber tilbage'.
> --
Jeg vil skyde på at det er de snævre tolerancer som skruerne ligger under
for. Så snart der slukkes for maskinen vil trykket falde (hvis der ikke
bruges ventil i indsugningen)

Fra : JBH

Dato : 29-12-06 00:17

> [...]
> pressorer%20i%20serie%20S.pdf
> >

> Udmærket, det har jeg set, men det besvarer ikke(for mig), hvorfor luften

En skam jeg ikke kan finde den, men jeg så en animation på nettet, som viste
hvordan de 2 "skruer" nøjagtig passede ind i hinanden og derved pressede
mediet (luft) foran sig. En sammenligning kunne være en tandhjulspumpe,
hvor tænderne præcist passer ind i hinanden.Der er simpelthen ikke plads til
at mediet kan løbe tilbage.

Her er en anden side som viser forskellige kompressortyper

http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html/pdf/kurser07.pdf

mvh
JBH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-06 12:49

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev>
> Her er en anden side som viser forskellige kompressortyper
>
> http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html/pdf/kurser07.pdf

Lidt bedre forklaring på skruen. Hvis man opfatter luft som kagedej er det
let at se. Men at man kan opretholde et (ret) højt tryk i afgangen med så
tyndt et medium som luft, er lidt svært at tro.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 29-12-06 13:04

Hej Preben

> Lidt bedre forklaring på skruen. Hvis man opfatter luft som kagedej
> er det let at se. Men at man kan opretholde et (ret) højt tryk i
> afgangen med så tyndt et medium som luft, er lidt svært at tro.

Du har overset en væsentlig ting:

- citat -
Indsugningen lukkes og luften komprimeres mellem
de modsat roterende rotorers formindskning af
sugevolumenet og trykket stiger. Under denne
proces indsprøjtes olie.
_ citat slut -

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-06 13:15

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev> Du har overset en væsentlig
ting:

> - citat -
> Indsugningen lukkes og luften komprimeres mellem
> de modsat roterende rotorers formindskning af
> sugevolumenet og trykket stiger.

Altså er indtaget en udskæring i en plade, så den givne 'kanal' er omskåret
fra afverdenen mens der 'valses' et mindre volumen. Jeg tror jeg har fattet
det helt nu. Tak.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 29-12-06 14:07

Hej Preben

> Altså er indtaget en udskæring i en plade, så den givne 'kanal' er
> omskåret fra afverdenen mens der 'valses' et mindre volumen. Jeg tror
> jeg har fattet det helt nu. Tak.

Nej du forstår det ikke helt, der er ingen plade der lukker, det er
skruerne selv der lukker og transportere luften frem i åbningen
mellem dem, denne åbning bliver så mindre og mindre.

Forøvrig køre skruekompressore temlig stærk, men levere en mere
stabil luftstrøm end stempelmodellen gør, og jeg tror faktisk at de
uden de store problemer kan levere noget højere tryk end en til-
svarende stempeludgave. Og selv en temlig stor model, ja den
larmer ikke mere end en kraftig støvsuger.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-06 17:37

> [...]
> skruerne selv der lukker og transportere luften frem i åbningen
> mellem dem, denne åbning bliver så mindre og mindre.

Nu troede jeg lige.... Efter endnu en overvejelse kan jeg godt se, at uanset
indtaget, komprimerer den. Som jeg (nu) ser det, kan det der sker i rillen
opleves som om en rulle kørte gennem rillen, hvor de to dele er i indgreb.
Jeg havde opfattet det som, at pladsen gradvist blev mere trang, men
egentlig er det et (lukket) skub fremad i den rille der 'kører' midt i
indgrebsstedet. Hurra?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 29-12-06 18:29

Hej Preben

> blev mere trang, men egentlig er det et (lukket) skub fremad i den
> rille der 'kører' midt i indgrebsstedet. Hurra?

Rart at lære lidt nyt, ikke ? :)

Godt nytår til dig og dine.

--
Mvh Max

Fra : Erling Nansen

Dato : 29-12-06 20:19

> Hej Preben

> Rart at lære lidt nyt, ikke ? :)
>
> Godt nytår til dig og dine.
>
> --
> Mvh Max

Tillykke med resultatet.

Erling

Fra : Kim

Dato : 30-12-06 12:26

Max wrote:
> Og selv en temlig stor model, ja den
> larmer ikke mere end en kraftig støvsuger.

De larmer sindsygt meget - meget mere end kraftig støvsuger!

// Kim

Fra : Kim

Dato : 30-12-06 12:33

Kim wrote:

> De larmer sindsygt meget - meget mere end kraftig støvsuger!
>
> // Kim

Hmm, efter lidt googling kan jeg se, at de kan laves meget støjsvage. Men
jeg har set et par stykker (På kølesystemet på Carlsberg-bryggeriet) som
larmede _meget_.

// Kim

Fra : Erling Nansen

Dato : 30-12-06 13:00

"Kim" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har set et par stykker (På kølesystemet på Carlsberg-bryggeriet) som

Til gengæld er de meget nemme at pakke ind i noget støjdæmpende.

Erling

Fra : Max

Dato : 30-12-06 14:36

Hej Kim

> De larmer sindsygt meget - meget mere end kraftig støvsuger!

Jeg har faktisk en stående på kontoret og den lamer ikke, man
kan faktisk sidde på den og tale i telefon når den køre, og den er
overhovedet ikke forsynet med støjdæmpning af nogen art.

--
Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-06 16:23

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Jeg har faktisk en stående på kontoret og den lamer ikke, man
> kan faktisk sidde på den og tale i telefon når den køre, og den er
> overhovedet ikke forsynet med støjdæmpning af nogen art.

Hvad bruger man en skruekompressor til på et konto?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 30-12-06 16:40

Hej Thorbjørn

> Hvad bruger man en skruekompressor til på et konto?

Mit kontor ligger i hjørnet af en produktionshal.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-06 17:26

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev
> Hvad bruger man en skruekompressor til på et kontor?

Hvordan skulle han ellers kunne tale i telefon?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-12-06 01:29

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev

> Hvad bruger man en skruekompressor til på et konto?

Til at drive luftdrevet klipsemaskine, hullemaskine, brevsprætter og fax?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Max

Dato : 31-12-06 10:37

Hej Uffe

> Til at drive luftdrevet klipsemaskine, hullemaskine, brevsprætter og
> fax?

Og så til rengøring af keyboard og printer :)

--
Mvh Max

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 29-12-06 09:56

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> ser det, er det kun et svimlende omdrejningstal der kan få det igennem med
> overtryk (eks.10 atm.), for luften vil da 'løbe tilbage', eller? Eller

Hej Preben

Jeg formoder det er såden en du tænker på:

Forklaring på dansk:
http://www2.mat.dtu.dk/info/experiencing/scroll/introduction.html
Citat: "...
Dette projekt er et polyteknisk midtvejsprojekt skrevet ved Institut for
Matematik, Danmarks Tekniske Universitet, forår 2000. Projektet
omhandler modellering og visualisering af en scroll kompressor
Scroll kompressoren blev oprindeligt opfundet i 1905 af Léon Creux.
...."

http://en.wikipedia.org/wiki/Scroll_compressor

http://tristate.apogee.net/cool/ccl.asp
"...
Scroll compressors are a relatively recent compressor development and
will eventually replace reciprocating compressors in many cooling system
applications, where they often achieve higher efficiency and better
part-load performance and operating characteristics.
...."

-

April 5, 2006 Scroll Expander produces up to 1 kW quiet power:
http://news.thomasnet.com/fullstory/479068/3283
Citat: "...
Unit offers expansion ratio of 4.6:1 and displacement of 12 cc/rev.
Scroll features magnetic coupling that eliminates leakage path for
working fluid, weighs 20 lb, measures 11.6 x 8.2 x 9.1 in., and provide
pulse-free operation with 50 db noise level.
Oilless and lubricated models of the scroll allow design flexibility,
with the lubricated version running at 80% efficiency and the oil-free
version at 70%.
Because scroll expanders use true rotary motion, they can be dynamically
balanced for nearly vibration-free operation. Power delivery is
continuous, which virtually eliminates pulsation and associated noise.
Reliability is inherent, because there are only two primary moving
parts, with no inlet or discharge valves to break or make noise, and no
associated valve losses.
...."

/Glenn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-06 12:42

"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> skrev
> Hej Preben
>
> Jeg formoder det er såden en du tænker på:
>
> Forklaring på dansk:
> http://www2.mat.dtu.dk/info/experiencing/scroll/introduction.html

Med den type har jeg ingen forståelsesproblemer, men den med de to
'skråt-rillede valser'.kan jeg ikke lige se fidusen i.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erling Nansen

Dato : 29-12-06 13:30

> [...]
>
> Med den type har jeg ingen forståelsesproblemer, men den med de to
> 'skråt-rillede valser'.kan jeg ikke lige se fidusen i.

Kan du se funktionen i en tandhjulspumpe? Der er så her blot tale om en
snegleskåret tandhjulspumpe, og at mediet derved transporteres på langs af
maskinen i stedet for på tværs.

Erling

Fra : John Larsson

Dato : 31-12-06 12:02

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>Hej Uffe

>Og så til rengøring af keyboard og printer :)

Hvor svært kan det være? Han bruger den vel til luft i fakturaerne!

John

Fra : Morten Guldager

Dato : 31-12-06 13:15

2006-12-31 John Larsson wrote

> Hvor svært kan det være? Han bruger den vel til luft i fakturaerne!

Påstår du at han er en fusker med oppustede regnskaber?

/Morten

Fra : Max

Dato : 31-12-06 15:17

Hej Morten

> Påstår du at han er en fusker med oppustede regnskaber?

Det giver luft i budgetet :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-12-06 15:45

> Hej Morten

> Det giver luft i budgetet :)

Jeg har dig mere mistænkt for at det drejer sig om eksport af de
uddunstninger der kan forekomme på sådan et enmandskontor....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen