Oracle ekspertise
Fra : Anders Mogensen

Dato : 28-12-06 22:20

Hej NG

Hvor finder jeg kvalificerede folk til at kigge på en Oracle 10g database
som ligger på en Linux server. Den servicerer Visma, og jeg mangler en til
at kigge på hvor vi kan hente ekstra performance...

Mvh Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-12-06 22:36

Anders Mogensen wrote:

> Hvor finder jeg kvalificerede folk til at kigge på en Oracle 10g
> database som ligger på en Linux server. Den servicerer Visma, og jeg
> mangler en til at kigge på hvor vi kan hente ekstra performance...

Fx WM-data har Oracle folk
Ellers prøv dk.opslag.stillinger

Du kan også prøve at søge på google vha denne søgestreng:
[oracle konsulent freelance site:dk]

Der kommer mange bud

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-06 22:40

"Anders Mogensen" <anders-m@heaven.dk> writes:

> Hvor finder jeg kvalificerede folk til at kigge på en Oracle 10g database
> som ligger på en Linux server. Den servicerer Visma, og jeg mangler en til
> at kigge på hvor vi kan hente ekstra performance...

Har tidligere haft gavn af at snakke med Miracle.

Hvor meget har I selv kigget på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Anders Mogensen

Dato : 29-12-06 10:11

> Har tidligere haft gavn af at snakke med Miracle.
>
> Hvor meget har I selv kigget på?

Vi har haft et firma (Progrez) til at logge hvad der sker, og de kunne ikke
umiddelbart se hvad der kunne gøres bedre... Det kan bare ikke passe, da den
performer noget nær som en Trabant... Via web interfacet kan man også se en
masse advarsler og forslag, så jeg kan ikke forstå de ikke har kunne finde
noget. Har desuden haft en anden dårlig oplevelse med dem, da den gik ned en
dag, så dem bruger vi helst ikke mere...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-06 11:39

> [...]

> noget. Har desuden haft en anden dårlig oplevelse med dem, da den gik ned en
> dag, så dem bruger vi helst ikke mere...

Hvis I ikke selv har databaseekspertise inhouse, er der med meget stor
sandsynlighed en del at hente ved at smide et par indekser på. Jeg
går ud fra maskinen i sig selv ikke swapper unødigt og alt det der
gejl.

Jeg ville selv være tryg ved at ringe til Miracle, men jeg ville også
være forberedt på at databasekonsulenter generelt er dyre drenge, men
det var I vel klar over da I valgte Oracle som backend. Det er heller
ikke billigt at lege med.

NB: Kun i nyhedsgruppen, ikke per mail tak.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Anders Mogensen

Dato : 29-12-06 16:07

> [...]
> sandsynlighed en del at hente ved at smide et par indekser på. Jeg
> går ud fra maskinen i sig selv ikke swapper unødigt og alt det der

Ingen ekspertise indenfor murene desværre... Såå, jeg har faktisk ikke svar
på dine spørgsmål..

> [...]
> være forberedt på at databasekonsulenter generelt er dyre drenge, men
> det var I vel klar over da I valgte Oracle som backend. Det er heller

Jeg var desværre ikke ansat da man valgte en Oracle løsning, men har fået at
vide at Visma performerede meget bedre på en Oracle platform. Der er
desværre ikke meget forskel længere med den SQL server, men det vil kræve
ufattelig meget arbejde at programere om. Og det er desværre ret dyrt med
Oracle konsulenter kunne jeg forestille mig...

> NB: Kun i nyhedsgruppen, ikke per mail tak.

Det var et uheld, sorry...

Mvh Anders

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-06 16:47

"Anders Mogensen" <anders-m@heaven.dk> writes:

> Jeg var desværre ikke ansat da man valgte en Oracle løsning, men har fået at
> vide at Visma performerede meget bedre på en Oracle platform. Der er

Det lyder ellers som om der er nogen at slå oven i hovedet med den udtalelse.

> desværre ikke meget forskel længere med den SQL server, men det vil kræve
> ufattelig meget arbejde at programere om. Og det er desværre ret dyrt med
> Oracle konsulenter kunne jeg forestille mig...

Tjah, viden koster jo.

Har I ikke overvejet at ansætte en med databaseforstand? Det lyder
som om det godt kunne være en god investering.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Anders Mogensen

Dato : 30-12-06 19:57

> Tjah, viden koster jo.

Hehe, ja, og især Oracle viden!

> Har I ikke overvejet at ansætte en med databaseforstand? Det lyder
> som om det godt kunne være en god investering.

Vi skal inden for 2 år have ansat en ny IT medarbejder, her burde man nok se
efter en med indgående kendskab til selve database serveren...

Er det noget man vil kunne lære på et kursus, evt. selvstudie ala MCP ? Jeg
har selv bestået MCP og "lettere" lærenem.

Jeg har i øvrigt set at WMdata har konsulenter i Århus og Herning, det var
måske en mulighed?

Mvh Anders

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-06 20:36

> Hehe, ja, og især Oracle viden!

Normalt er det også først når man selv giver op efter en ihærdig
indsats at man ringer til et Oraclehus og så forventer man jo at folk
ved hvad de snakker om. Den lille detalje kan jeg godt fortså at man
gerne vil have noget for.

> [...]
>
> Er det noget man vil kunne lære på et kursus, evt. selvstudie ala MCP ? Jeg
> har selv bestået MCP og "lettere" lærenem.

Tjah, den Oracleviden jeg har, har jeg da selv samlet op ved læsning
kombineret med nallerne i suppen. Kunsten er at vide præcis det der
er relevant i en given situation og det er min erfaring at det ofte
kræver man har brugt _MEGET_ tid på at rode med det for at få nok
under skalpen til at være bredt dækket.

Find I eventuelt en dygtig datamatiker og puds ham/hende på opgaven.

> Jeg har i øvrigt set at WMdata har konsulenter i Århus og Herning, det var
> måske en mulighed?

Ubetinget. Ring og spørg - jeg har bare ikke personlig erfaring med dem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-12-06 18:08

Anders Mogensen wrote:

> Ingen ekspertise indenfor murene desværre... Såå, jeg har faktisk
> ikke svar på dine spørgsmål..

Der er ikke nogen der kan bringes i stilling (kan afse den fornødne tid)?
Sammenlign med hvad en db-mand koster kontra de tab I har hver dag pga lange
svartider fra systemet

Du snakker om at det kræver meget arbejde at programmere løsningen om
Er nuværende tilpasninger lavet af et konsulenthus - måske Progrez?

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Anders Mogensen

Dato : 30-12-06 19:51

> Du snakker om at det kræver meget arbejde at programmere løsningen om
> Er nuværende tilpasninger lavet af et konsulenthus - måske Progrez?

Det er et firma som hedder buisnesscubes som har tilrettet en hel del i
Visma. Det er et temmelig komplekst system vi har, da vi har bla bruger
depositum mm. Det vel tage ca en måned at programmere koden om til Microsoft
SQL, det har vi undersøgt... Så kræver det jo nok også lidt test osv! Men
jeg er ikke i tvivl om at vi kører på en SQL server om nogle år, jeg tror
simpelthen ikke Oralce kan følge med længere.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-06 20:31

"Anders Mogensen" <anders-m@heaven.dk> writes:

> jeg er ikke i tvivl om at vi kører på en SQL server om nogle år, jeg tror
> simpelthen ikke Oralce kan følge med længere.

Jeg er helt sikker på at Oracle kan løbe lige så hurtigt som SQL
Server, men det kræver selvfølgelig at man justerer den så
opsætningerne er nogenlunde ens.

Hvis det er kritisk for jeres virksomhed, synes jeg det er en god ide
at få noget databaseviden indendørs.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-12-06 20:38

Anders Mogensen wrote:

> jeg tror simpelthen ikke Oralce kan følge med
> længere.

Oracle fejler som sådan ikke noget
Men det er ikke bedre end den implementering der bliver smidt efter systemet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!