Organ donor
Fra : SK

Dato : 28-12-06 20:28

Jeg har overvejet at melde mig som organdonor. Det, der holder mig tilbage
er, at den "døde" bliver bedøvet, under indgrebet, når det ønskede organ
fjernes. Hvis den døde (døende) er død, hvorfor så bedøve? Er man død, kan
man vel intet mærke! ?...
Det mangler jeg forståelse for, inden jeg sender papirer ind...

Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-06 21:23

"SK" <S@Ki> wrote in message
> [...]
> bedøve? Er man død, kan man vel intet mærke! ?...
> Det mangler jeg forståelse for, inden jeg sender papirer ind...

Min spejderdrengende moral fik guld som bloddonor og jeg præmieredes
også før jeg indså at de ødsler med blod og frivillige donorer gør her
skade

Nej - blive ligdonor til obduktioner
bliv sæddonor

men bloddonor er pjat og organdonor ved færdselsdrab kan misbruges og
er lægeprestigepjat

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-06 22:38

"SK" <S@Ki> skrev i en meddelelse
> Jeg har overvejet at melde mig som organdonor. Det, der holder mig
tilbage
> er, at den "døde" bliver bedøvet, under indgrebet, når det ønskede organ
> fjernes.

M o n ikke det er en skrøne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-12-06 22:52

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev>
> M o n ikke det er en skrøne?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Nå, forklaringen faldt ovenfor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-06 23:42

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev>
>
> Nå, forklaringen faldt ovenfor.

Men jeg er blevet retledt, af min kloge kone.
Man bedøver _ikke_ ved udtagelse af organer, iflg. transplantationsgruppen.

http://www.transplantation.dk/

Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 04-01-07 21:13

Martin Bak:

>Men jeg er blevet retledt, af min kloge kone.
>Man bedøver _ikke_ ved udtagelse af organer, iflg. transplantationsgruppen.

Jo man gør. Af de grunde, du nævner tidligere i tråden.

Man skal ikke tro på "kloge koner".

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-06 22:35

"SK" <S@Ki> skrev i en meddelelse
> [...]
> død, kan man vel intet mærke! ?...
> Det mangler jeg forståelse for, inden jeg sender papirer ind...

Det er hjernedødskriteriet der finder anvendelse ved organdonation. En
patient, der er blevet erklæret hjernedød og dermed anses for død, kan
stadig være legemeligt i live, og organer der ikke har lidt skade ved en
eventuelt ulykke, infektion eller behandling vil kunne bruges til
transplantation.

Den erklærede hjernedøde vil under alle omstændigheder have mistet sit liv.

Man bedøver pågældende for at sikre, at autonome reflekser ikke skal
vanskeliggøre operationen.

Martin