5 mdr, hvor langt kan man gå?
Fra : C.H

Dato : 28-12-06 13:20

Nu er Cassius så lige i nærheden af sin 5 måneders fødselsdag og han bliver
selvfølgelig mere og mere "krævende" i sit aktiveringsbehov.
Vi ønsker selvsagt ikke at skade den lille vaps med for voldsom motionering
(han stopper ikke selv!), og vi er i tvivl om, hvor meget sådan en størrelse
kan tåle.
Ud over almindelig indendørs leg og leg i haven, kommer han på marken hver
dag i sammenlagt en times tid til halvanden. Herude bliver der leget vildt,
kastet med pinde, bolde osv. Der bliver også trænet lidt lydighed hverdag.
Ud over det går vi et par ture med ham, og det er dem, vi har svært ved at
vurdere et passende omfang af. Nogen der har et bud - ca. to gåture i
døgnet, hvor lang tid skal det så være. På turen foregår der ikke andet end
at snuse og traske derudaf. Lige nu varer turene mellem 30-45 minutter...
Ind i mellem bliver en af turene erstattet af en tur til vandet, i skoven
eller andet godt. Her sker der selvfølgelig lidt mere og hunden brænder lidt
mere energi af... Varigheden er nogenlunde den samme.

Hvad siger I?

CH

Fra : Is

Dato : 28-12-06 14:50

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
brænder lidt
> mere energi af... Varigheden er nogenlunde den samme.

Det lyder som om du bruger det meste energi på at aktivere den fysisk
?

Hvad med at aktivere den med noget næse arbejde ? Spred lidt mad, og
lad den lede efter det, gem noget legetøj. Eller måske start med
søgearbejde som spor ??

--
God jul & godt nytår
Erik Isager

Fra : C.H

Dato : 28-12-06 15:09

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skoven
> brænder lidt

> Det lyder som om du bruger det meste energi på at aktivere den fysisk

Næ, det er ikke tilfældet, men jeg beskrev kun den fysiske del for det var
den spørgsmålet gik på

> Hvad med at aktivere den med noget næse arbejde ? Spred lidt mad, og
> lad den lede efter det, gem noget legetøj. Eller måske start med
> søgearbejde som spor ??

Cassius får en tredjedel af sin mad på fordelt på græsplænen, på gulvet
indendørs og som belønning for godt udført arbejde.
Herudover gemmer vi ekstraordinære gode godbider rundt omkring som han søger
efter - det gør vi to til tre gange om ugen.
Vi laver sportræning 1-2 gange om ugen.... Så næsearbejde er der rigeligt
af.
Det, vi er i tvivl om er, hvor meget fysisk motion der er godt for en
schæferhvalp på 5 måneder...

CH

Fra : Is

Dato : 28-12-06 15:18

> [...]
rigeligt
> af.
> Det, vi er i tvivl om er, hvor meget fysisk motion der er godt for

Det er jeg nok ikke den rette til at bedømme - men jeg kunne
forestille mig at jo højere aktivitets niveau i holder , jo mere
aktivitet kræver hunden resten af dens tid.

Ikke fordi jeg vil tilråde det på nogen måde, men hvis du vænner
hvalpen til at sove dagen væk, gør den det også som voksen.

--
God jul & godt nytår
Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 28-12-06 16:38

Is, skrev:

> Det er jeg nok ikke den rette til at bedømme - men jeg kunne
> forestille mig at jo højere aktivitets niveau i holder , jo mere
> aktivitet kræver hunden resten af dens tid.

Helt enig.
Men nu er det jo ikke Connie's første hund, så hun er nok
klar over faren

For mig lyder det nu ikke som om at du overdriver gåturene,
men jeg skal ikke gører mig til ekspert på området.
Men det passer meget godt med hvad mine egne blev udsat for,
og de hænger da sammen endnu

/Jens (som ikke selv hænger ordentligt sammen)

Fra : C.H

Dato : 28-12-06 17:45

> Helt enig.
> Men nu er det jo ikke Connie's første hund, så hun er nok
> klar over faren

Ja for Søren - vores gamle skønne schæfer sagde nemlig heller ikke nej til
lidt fis og ballade, og uerfarne som vi var, gav vi den gas med hunden. Det
resulterede selvfølgelig i, at vapsen altid havde fuld knald på.... Ikke at
det gjorde så meget, han var skam skøn og dejlig alligevel - og kunne godt
slappe af, når han skulle.
Cassius er tilsyneladende en tand mere rolig anlagt (Sagde jeg virkelig
det????), så jeg er ikke så bekymret i den retning.

> For mig lyder det nu ikke som om at du overdriver gåturene,
> men jeg skal ikke gører mig til ekspert på området.
> Men det passer meget godt med hvad mine egne blev udsat for,
> og de hænger da sammen endnu

Ok - det lyder godt...

> /Jens (som ikke selv hænger ordentligt sammen)

Prøv med sekundlim, så hænger ALT sammen

CH

Fra : pwh

Dato : 28-12-06 17:56

> Prøv med sekundlim, så hænger ALT sammen
>
> CH

Så er jeg ikke sikker på at mit knæ kan bøje bagefter,
men ok, jeg kan vel ikke få i pose og i sæk

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-12-06 16:16

> [...]
> hunden brænder lidt mere energi af... Varigheden er nogenlunde den samme.

Hej CH,

Det var dog helt vildt så meget din hund skal aktiveres. Hvad mener du med
passende omfang? For dig eller for hunden? Efter min mening har en schæfer
ikke behov for så megen aktivering. Om det er skadeligt ved jeg ikke, men du
skal være opmærksom på om du får en hund, som senere hen ikke er i stand til
at lave ingenting i længere tid.

Min egen, som også er brugslinie, får langt mindre. Omkring 3 gange om dagen
á ca. ½ - 3/4 time, heri indgår træning, gåtur, løbe frit på marken, og hvad
man ellers gør med en hund. Det er passende omfang for mig og min hund. Og
skulle der gå nogle dage i træk hvor jeg er bortrejst, og hvor hunden slet
ikke kommer ud af haven, så må den leve med det, og det gør den fint. Som
hvalp og unghund var det meste af det vi gjorde i øvrigt træning af spor,
lydighed og forsvar, samt miljøtræning, og ikke så meget andet

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 28-12-06 17:07

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den fint. Som hvalp og unghund var det meste af det vi gjorde i øvrigt
> træning af spor, lydighed og forsvar, samt miljøtræning, og ikke så meget

Hmm, jeg kan ikke se, at det vi gør er så meget anderledes end det, du gør

Medregnes skal også, at Vizla er voksen og har derfor mere "ro i sindet".
Noget, der i øvrigt kommer snigende hos Cassius.
Han kan sagtens lave ingenting i lang tid - men der skal også ske noget, når
han har slappet af i nogle timer. Det synes jeg er ganske rimeligt, han er
trods alt meget ung og har energi langt ud i "potespidserne".

Eftersom man ikke kan "måle" det på at se på hunden, da han bare bliver ved
og ved, så er vi i tvivl om, hvor langt man kan tillade sig at gå med en
hund på fem måneder. Vi vil gerne gøre det passende - og det er for hundens
skyld, ikke vores. - Det er jo derfor jeg spørger, ellers havde vi bare
gjort som det passede os .

CH

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 11:02

On Thu, 28 Dec 2006 17:07:27 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skyld, ikke vores. - Det er jo derfor jeg spørger, ellers havde vi bare

Jeg ved ikke hvad der er "passende", men jeg kan da sige, at jeg har
Oy ude 2x1 time fritløbende på marken. Her bliver der leget med bold,
kålhoveder (bonden har bare ladet sit kål stå at gå i stok) og de to
store hunde. Alle tre hunde falder pænt tol ro (nåeh ja, alt er jo
relativt *G*) når vi kommer hjem, og der bliver osse sovet pænt om
natten.

De kan sagtens være alene hjemme i 4-5 timer. Der _kan_ være uheld på
gulvet, men der er ikke ødelagt noget... udover vores dørmåtte, som
ofte får en omgang. *SUK*

Ellers er de i haven mange gange i løbet af dagen, og der foregår da
osse lidt leg indendørs, så jeg tror vi kører nogenlunde samme niveau,
som dig. Oy ønsker som regel heller ikke at stoppe udendørslivet, så
han må ofte i snor, for at jeg kan få ham ind igen, men jeg regner da
med at aktiviteten aftager med alderen. Sådan var det i hvert fald med
Vaks.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 12:06

Leyna, skrev:
> De kan sagtens være alene hjemme i 4-5 timer. Der _kan_ være uheld på
> gulvet, men der er ikke ødelagt noget... udover vores dørmåtte, som
> ofte får en omgang. *SUK*

Den kan bare lade værer med at værer fræk

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 13:33

On Fri, 29 Dec 2006 12:05:47 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Den kan bare lade værer med at værer fræk

Det er da det den kan. Nu så jeg lige at den var havnet ude i haven,
og nu gider jeg ikke ha' den våde beskidte las herind mere, så nu får
den lov at ligge. Så Kan Oy ruske den frække måtte derude. Jeg vil så
forsøge mig med en ny...

Fra : pwh

Dato : 29-12-06 14:41

Leyna, skrev:

> [...]
> og nu gider jeg ikke ha' den våde beskidte las herind mere, så nu får
> den lov at ligge. Så Kan Oy ruske den frække måtte derude. Jeg vil så

En ny Oy ????

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 23:08

On Fri, 29 Dec 2006 14:40:38 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>En ny Oy ????

Måske ville det være nemmere med en ny Oy, men jeg tror nu jeg
forsøger mig med en ny måtte først!

Fra : C.H

Dato : 29-12-06 13:20

> [...]
> han må ofte i snor, for at jeg kan få ham ind igen, men jeg regner da
> med at aktiviteten aftager med alderen. Sådan var det i hvert fald med

Der er godt nok også knald på, det kan jeg se
Jeg tror næppe mig og min mand kan gøre det ud for den leg, et par voksne
hunde kan give en hvalp, så jeg er da sikker på, at Oy får, hvad der
tilkommer ham

Jeg kan ihvertfald se, at vi ihvertfald ikke gør alt for meget... Om dagen
er Cassius frisk og frejdig - sover en del timer, men er også vågen en del
timer.
Om natten sover han som en sten - ofte fra ved 23 tiden og til 9 tiden om
morgenen, så ingen klager der... Der er så klart, at når han hviler så meget
om natten, så skal der brændes noget krudt af om dagen...

Og så skriver du lige uheld... Der mangler Cassius altså stadig noget... 5
måneder gammel og stadig ikke helt renlig, det er lidt surt. Han kan godt
finde på at "komme til" at tisse i vores spisestue - specielt, hvis vejret
ikke passer ham. Spisestuen finder han tilsyneladende yderst komfortabel, og
gør det da heller ikke andre steder. Og slet ikke i andre hjem. (Det er da
altid noget!!). Meeen, vi er ved at være noget trætte i betrækket af den
uvane...

Nåå, os hvalpeejere har jo masser af glæder

CH

Fra : Leyna

Dato : 29-12-06 23:07

On Fri, 29 Dec 2006 13:19:59 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>Om natten sover han som en sten - ofte fra ved 23 tiden og til 9 tiden om
>morgenen

Årh, vil du ikke bytte med Oy? Han er frisk omkring kl. 04.00.
*Gaaaaaaaab*

>Og så skriver du lige uheld... Der mangler Cassius altså stadig noget... 5
>måneder gammel og stadig ikke helt renlig, det er lidt surt.

Så længe håber jeg bestemt ikke der går med Oy. Ind imellem synes jeg
at jeg er ved at drukne i urin og afføring, osse selvom han kommer
meget ud. Han kan simpelthen lægge en ordentlig kage i løbet af
no-time. *SUK*

Nå, men vi har jo selv taget dyrene til os, og så må vi jo tage den
del af det med, men gu' er det træls.