MX record med wildcard (DNS)
Fra : Morten

Dato : 28-12-06 10:56

Hej,

Jeg har en Exim mail server stående hvortil der er flg. MX records:

*.dev.thankyoumachine.com
talladega.dev.thankyoumachine.com

Hvis jeg sender mail til someone@talladega.dev.thankyoumachine.com
kommer den frem, men ikke hvis jeg erstatter "talladega" med "foo" som
falder under wildcard MX recorden.

Hvis jeg ser på DNS records synes jeg det ser fint ud:

flake morten$ host talladega.dev.thankyoumachine.com.
talladega.dev.thankyoumachine.com has address 213.150.40.246
talladega.dev.thankyoumachine.com mail is handled by 10
mx10.talladega.dev.thankyoumachine.com.

flake morten$ host foo.dev.thankyoumachine.com.
foo.dev.thankyoumachine.com has address 213.150.40.246
foo.dev.thankyoumachine.com mail is handled by 10
mx10.*.dev.thankyoumachine.com.

flake morten$ host mx10.*.dev.thankyoumachine.com
mx10.*.dev.thankyoumachine.com has address 213.150.40.246

Nogen forslag til hvordan jeg kan fejlsøge videre?

Tak.

Morten

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-12-06 11:12

Morten wrote:

> Hej,
>
> Jeg har en Exim mail server stående hvortil der er flg. MX records:
> Nogen forslag til hvordan jeg kan fejlsøge videre?

Er det din mail server, der afviser mailen, eller er det
afsenderens mailserver, der ikke vil sende?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Morten

Dato : 28-12-06 11:31

Mogens Kjaer wrote:

> Er det din mail server, der afviser mailen, eller er det
> afsenderens mailserver, der ikke vil sende?

Mja.. Det er et godt spørgsmål. Exim er god til at logge når den
rejecter noget, og der kommer intet i dens log.

Min afsenderkonto får ikke en bounce mail eller anden indikation på at
det er gået galt. Jeg har prøvet at sende fra flere forskellige
emailkonti, og mønsteret er det samme alle steder.

Så svaret må være "noget midt i mellem".. :-/

Morten

Fra : Morten

Dato : 28-12-06 11:35

Mogens Kjaer wrote:

> Er det din mail server, der afviser mailen, eller er det
> afsenderens mailserver, der ikke vil sende?

Hov! Nu skete der noget. Jeg sendte fra en helt anden afsender, og der
kom en fejl tilbage. Måske et spamfilter har slugt dem tidligere. Fejlen
der kommer på afsendersiden:

Name service error for name=foo.dev.thankyoumachine.com type=MX:
Malformed or unexpected name server reply

Jeg vil prøve at høre dem der styrer DNS'en om det er noget de vil
kendes ved. Hvad er der af muligheder for at grave videre hvis man
ønsker at dokumentere det yderligere?

Mvh.

Morten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-12-06 11:59

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-12-06 12:13

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

>En MX record skal pege på en A record.

Jep.

>MX burde ikke indeholde CNAME

Det er faktisk direkte forbudt at have MX og CNAME på samme RR.

Omvendt er det OK at "sende mail" til et CNAME, der kan slås op
med en gyldig MX/A RR.

>og må ikke indeholde * alias.

Hvor står det?

Jeg er enig i, at det overordnet er en dårlig ide (især af hensyn
til domænets lokale resolvere), men det er vist fuldt tilladt - så
længe man ikke blander CNAMEs ind i det også.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten

Dato : 28-12-06 12:36

Michael Rasmussen wrote:

> En MX record skal pege på en A record. MX burde ikke indeholde CNAME
> og må ikke indeholde * alias. I sidstnævnte tilfælde har modtagende
> smtp ingen mulighed for at afgøre, hvorvidt en mail er valid eller ej.

Roger. Det giver mening. DNS'en styres af buydomains.com, og det ser ud
til at de barer klisterer "mx10." foran navnet og så serverer det som
mailserver.

Jeg har nu fået verificeret at visse outbound mailservere godt kan sende
mails på trods af * i MX recorden, mens andre har problemer. Jeg hører
buydomains om de ikke kan droppe wildcardet.

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-06 12:47

Morten <useless@useless.useless> writes:

> Hvis jeg sender mail til someone@talladega.dev.thankyoumachine.com
> kommer den frem, men ikke hvis jeg erstatter "talladega" med "foo" som
> falder under wildcard MX recorden.

Hvordan ser afvisningsfejlteksten ud?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-12-06 14:16

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-12-06 14:18

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

>Forbudt, som i meget dårlig ide

Oh jo, men Internet Explorer er også strengt forbudt så

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 28-12-06 14:18