hvalp på 8 måneder
Fra : BS

Dato : 28-12-06 10:43

Hjælp mig !
I slutningen af august tog jeg en hvalp til mig. Han var dengang 3
måneder, - og de mennesker der havde ham, skulle af med ham.
Bølle, som han ret hurtigt kom til at hedde, lyder sit navn, - han er
renlig, - MEEEN
han æder simpelthen alt.
Udover ham, har jeg en Golden Retriever, - og de går fint sammen.
Når de skal luftes foregår det således:
Først cykler jeg en tur med Bølle, - 7 km, - hvoraf Bølle de første 3½
trækker mig på cyklen og så løber almindelig hjem igen, - se så kan vi gå en
almindelig tur med Golden Retrieveren også.

Om dagen når jeg er på arbejde, bliver Bølle lænket udenfor, - selvfølgelig
med mulighed for at gå ind i garagen,
Trille er inde i bryggerset, - hvor hun altid har boet, uden problemer.
- Nu synes jeg så det er blevet for meget, - for Bølle trænger helt sikkert
til mere adspredelse end jeg er i stand til på grund af tid, - men hvor
finder jeg lige de mennesker der vil overtage Bølle, - og som har den
fornødne tid.
Han skal absolut ikke ind i en lejlighed, - ej heller til mennesker der går
på arbejde hele dagen ligesom jeg.

Så er der nogen i det ganske land, der mangler en Bølle, - så kontakt mig
gerne.

Rigtig Godt Nytår.
venlig hilsen
Bodil

Fra : Kim H.

Dato : 28-12-06 13:47

"BS" <bs@virker-ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneder, - og de mennesker der havde ham, skulle af med ham.
> Bølle, som han ret hurtigt kom til at hedde, lyder sit navn, - han er

Du nævner flere gange at du også har en Golden Retriever, men intet om
hvilke race/racer hunden du vil af med er?

Jeg syntes også cykelture på 7 km. med en hund på 8 mdr. er alt for
voldsomt, og jeg kan da godt være nervøs for hundens led, da dens knogler
slet ikke er færdigudvoksede i den alder.

Kim

Fra : Lene Hansen

Dato : 28-12-06 15:37

I den forbindelse kan jeg fortælle at jeg i nogen tid har været vidne til to
unge mennesker der fik en sød kær lille labradorblanding på 8 uger i
september. Den var jo sød og jeg mødte dem også på gåture med den lille. Men
det blev de åbenbart hurtigt træt af for efterkort tid, gik de over til at
lufte hunden mens de kørte på en knallert ved siden af (dog uden at hunden
var i snor). Men det foregår i en fart så hunde løber meget stærkt ved siden
af - eller rettere efter - både frem og tilbage. En tur på omkring 3-4
kilometer i alt. Det er tydeligt det ikke er for at lære hunden at gøre sig
ren, men udelukkende for at køre den træt! I går mødte jeg manden igen
kørende på knallert med hunden løbende ved siden af. Der stoppede jeg altså
og stoppede også ham og spurgte om han ikke syntes det var lidt hårdt for så
lille en hund. Men nej, det kunne den da sagtens klare. Og da jeg sagde til
ham at den slet ikke var udviklet til det endnu så kørte han bare videre
uden at svare.
Men har jeg ikke ret i at det er dels synd og dels for hård en belastning
for sådan en lille hvalp. Den kan højst være 5 mrd nu.
Jeg fatter bare ikke nogen menneskers måde at have dyr på.

Lene

Fra : pwh

Dato : 28-12-06 16:30

Lene Hansen, skrev:
> Men har jeg ikke ret i at det er dels synd og dels for hård en
> belastning for sådan en lille hvalp. Den kan højst være 5 mrd nu.
> Jeg fatter bare ikke nogen menneskers måde at have dyr på.

Helt enig med dig, man tager sig ind imellem til hovedet.
Men når emnet nu er oppe og vende har jeg også en tragisk
historie om uansvarlige hundeejere.
Det er om en Rottweilerhan som jeg har kendt fra hvalp
siden i sommers, sød og dejlig var den jo
Fjolset som havde købt den pralede af at den var købt uden stamtavle
fra sådan en "køkkenbordsavler", så regnede han med den var sundere ???
Jeg så den meget ofte i starten og den så da også ud til at trives fint.
Da jeg så efter en periode ikke at have set den, mødte den igen for ca 2 mdr siden,
haltede den helt vildt på det ene bagben. Jeg spurgte ham self om den ikke havde
været til dyrelægen, næh nej, de ville jo bare platte ham for et røgtenbillede.
Han var selv sikker på den bare havde slået sig, for mig så det ud som om
at bagbenet slet ikke hang ordentligt fast på hunden.
Jeg mødte ham så igen igår med en ny lille Rottehvalp, jeg spurgte self
hvad der var blevet af den anden, den havde fået konstateret HD i sværeste grad
og var blevet aflivet. Tænk sig at det fjols har ladet den stakkels hund lide
i jeg ved ikke hvor lang tid fordi han var for fornæret til at gå til dyrelæge.

Jeg behøver nok næppe fortælle at jeg var ret kort fra hovedet igår,
og møder jeg ham igen vil jeg simpelthen gå min vej.
Fair nok at man lige ser et par dage an inden man fiser til dyrelæge,
men den stakkels hund vil jeg mene har gået og haltet 2-3 mdr,
det er slet og ret dyreplageri.

/Jens

Fra : BS

Dato : 28-12-06 19:20

Tak for svar, -
Bølle er en blanding mellem Sibirian Husky, Labrador og Schæfer, -
og lad mig vide, - hvem der nu ved det, - hvornår kan man regne med at en
hund er udvokset.
Bølle er i dag -. skulderhøjde 69 cm, -
Når Bølle ikke er i snor - fræser han rundt på hele matriklen - noget energi
bruges selvfølgelig på leg, - men når jeg kommer fra arbejde, skal han
selvfølgelig ha`lov til at brænde energien af.
VH Bodil

Fra : Kim H.

Dato : 28-12-06 20:45

> [...]
> energi bruges selvfølgelig på leg, - men når jeg kommer fra arbejde, skal
> han selvfølgelig ha`lov til at brænde energien af.

Du skal på den anden side af 12 mdr. og gerne op omkring 14 mdr.
Du må endelig ikke tro, at fordi din hund er 69 cm høj så er knoglerne
færdig udviklede. Hunden højde fortæller ikke noget om knoglernes styrke, og
hvis din hund er 69 cm som 8 mdr., så er overdreven motion ved f.eks.
cykling faktisk værre, end hvis hunden kun havde været den halve højde, for
jo større/længere knogler, jo større belastning. Du kan godt vænne hunde til
cyklen, men at cykle 7 km. hvoraf den trækker dig de 3½ km. er ganske enkelt
usundt for hunden, og noget du bør stoppe med straks.

Du skal hellere gi' hunden opgaver hvor den bruger næsen, dette trætter
hunden meget mere end løb, og er MEGET sundere for hunden, så længe den ikke
er ældre.

Kim

Fra : Anette

Dato : 29-12-06 23:58

Kim H. wrote:
> Du skal hellere gi' hunden opgaver hvor den bruger næsen, dette
> trætter hunden meget mere end løb, og er MEGET sundere for hunden, så
> længe den ikke er ældre.

Enig!
Tænkte på - når Bølle nu trækker af med dig på cyklen, så kunne det måske
være en idé at træne med ham, træne ham i at gå pænt i snor. Stoppe hver
eneste gang han trækker ( jeg ved godt husky'en i ham, har svært ved at lære
at man ikke skal trække - vente til han kommer tilbage til dig og først
fortsætte turen når linen er slap.
Da min yngste hund var på Bølles alder, kunne ½ times gåtur på den måde gøre
hende mere træt end 2-3 timer luntetrav i skoven. Det skal lige med at en ½
times gåtur på den måde er mindre end 1 km og at det kræver en hel del
tålmodighed. Hunden fatter ikke en bjælde de første mange mange gange

Jeg håber du giver Bølle en chance mere. Han er lige midt i en påvirkelig
alder og det ville da næsten være synd at han skal skifte hjem igen. Held og
lykke med ham

/ Anette
www.philana.dk

Fra : makkerlone

Dato : 28-12-06 20:25

BS skrev:
> [...]
> Bølle er en blanding mellem Sibirian Husky, Labrador og Schæfer, -
> og lad mig vide, - hvem der nu ved det, - hvornår kan man regne med at en

Jeg vil skyde på, at Bølle er klar til at blive cyklet med når han
er ca. 15 måneder. Det er jo en stor race, som er langsom om at blive
færdigudviklet.
Det med at cykle eller løbe med sin hund for at gøre den træt, kan i
mange tilfælde være en misforståelse. Ofte oparbejder hunden bare
muskler i stedet for at blive træt i hjernen, og dermed får man bare
et energifyldt muskelbundt i stedet for.

K.h. Lone Sommer
Border Collie opdrætter