IP fast/ ulemper
Fra : Per H

Dato : 27-12-06 12:27

Jeg har dunamisk IP hos TDC. og fast IP koster 30 kr. mdr

Har jeg andre muligheder for at min bror i den anden ende af landet
kan logge på min ftpserver, uden han skal have ny IP tilgang fra mig?

Håber i forstår hvad jeg mener. er ik så teknisk (mere)

Vh Per

På med Skype.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-12-06 12:32

Per H skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Har jeg andre muligheder for at min bror i den anden ende af
> landet kan logge på min ftpserver, uden han skal have ny IP
> tilgang fra mig?

Du kan kigge på www.dyndns.dk

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 12:44

Arrg den er på engelsk.

Jeg er jo en gammel mand

Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 14:24

On Wed, 27 Dec 2006 12:27:26 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>Jeg har dunamisk IP hos TDC. og fast IP koster 30 kr. mdr
>
>Har jeg andre muligheder for at min bror i den anden ende af landet
>kan logge på min ftpserver, uden han skal have ny IP tilgang fra mig?

Der er principielt ingen grund til at bruge penge på en fast
ip-adresse.

Hop forbi www.dyndns.dk og opret et navn, og herefter kan brorman
altid nå dig på adressen <dit-navn>.dyndns.dk.

Det er langt mere bekvemt end at huske en obskur ip-adresse.

<mlr>

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 14:36

On Wed, 27 Dec 2006 14:23:38 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> skrev:

>Der er principielt ingen grund til at bruge penge på en fast
>ip-adresse.
>
>Hop forbi www.dyndns.dk og opret et navn, og herefter kan brorman
>altid nå dig på adressen <dit-navn>.dyndns.dk

Præsis det jeg gjorde

tog dog "lir" istedet
Men hvorfor skal man opdateres derinde mindst 1 gang pr mdr.?

Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 14:59

On Wed, 27 Dec 2006 14:36:00 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> Præsis det jeg gjorde
>
> tog dog "lir" istedet

Smag og behag er heldigvis forskellig

>Men hvorfor skal man opdateres derinde mindst 1 gang pr mdr.?

Teoretisk er der kun behov for opdatering når du skifter ip-adresse.

Men folkene bag dyndns vil gerne undgå en masse døde links. Derfor
skal du opdatere minimum een gang per måned. Hvis du undlader det,
bliver dit navn nedlagt....

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 18:47

ok det gør jeg vist hver 3 dag ifgl TDC

Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 19:42

On Wed, 27 Dec 2006 18:47:26 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> ok det gør jeg vist hver 3 dag ifgl TDC

Hvis du har en router og den står tændt 24/7/365 kan der godt være
længe imellem du får ny ip-adresse. Der sker vel kun hvis du selv
slukker routeren eller TDC's systemer er nede en periode...

<mlr>

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 20:07

On Wed, 27 Dec 2006 19:42:10 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> skrev:

>Hvis du har en router og den står tændt 24/7/365 kan der godt være
>længe imellem du får ny ip-adresse. Der sker vel kun hvis du selv
>slukker routeren eller TDC's systemer er nede en periode...

Jeg ved faktisk ikke om der er monteret en router, for jeg fik det
ændret da vi flyttede. men jeg har Isdn. og der er 3 Siemens bokse på
væggen fra TDC. samt en hub fra netto

så vidt jeg husker sagde montøren at routeren/modemet var indbygget.
jeg har ingen vejledninger på andet end ISDN boksen

Men de er da altid tændt.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 20:18

On Wed, 27 Dec 2006 20:07:23 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>så vidt jeg husker sagde montøren at routeren/modemet var indbygget.
>jeg har ingen vejledninger på andet end ISDN boksen

Du kører uden router...

Det kan man godt gøre hvis man har check på netværk, men jeg vil nu
stærkt anbefale at du udskifter netto-hub'en med en god
bredbåndsrouter med indbygget 4-port switch...

Uden router kører dine maskiner med offentlige ip-adresser. Det
betyder f.eks. at hvis du åbner for windows fil- og printerdeling på
dine lokale computere, kan alle vi andre herude på internettet 'kigge
med' - Og det er nok ikke lige det, du ønsker dig

<mlr>

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 20:37

On Wed, 27 Dec 2006 20:17:45 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> skrev:

>Du kører uden router...

Øøe nå. Har du da været på besøg

> [...]
>dine lokale computere, kan alle vi andre herude på internettet 'kigge
>med' - Og det er nok ikke lige det, du ønsker dig

Neea tror lige jeg skal finde den fildeling.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 20:41

<michael@invalid> skrev:

>stærkt anbefale at du udskifter netto-hub'en med en god
>bredbåndsrouter med indbygget 4-port switc
Har du et forslag?
Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 21:05

On Wed, 27 Dec 2006 20:41:04 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

> Har du et forslag?

Det er sgu' så mange muligheder. Og i sidste ende er det nok udvalget
hos din lokale computer pusher der bestemmer...

Men den helt simple løsning kan f.eks være en DLink DI-604 til omkring
300 kroner. De fleste køber dog trådløse bredbåndsroutere i dag. Den
slags koster fra 550 kroner og opefter.

Du kan også finde routere som Asus WL-500 familien med indbygget
USB-stik. Det giver mulighed for at 'dele' printere og USB-diske over
netværket. Din ftp-server kan f.eks ligge på routeren, så du undgår at
have computeren tændt døgnet rundt...

<mlr>

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 21:39

Vh Per

På med Skype.

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 21:40

<michael@invalid> skrev:

> [...]
>hos din lokale computer pusher der bestemmer...
>
>Men den helt simple løsning kan f.eks være en DLink DI-604 til omkring

er bestilt

det må gerne være simpelt, men sikkert.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 22:03

On Wed, 27 Dec 2006 21:39:59 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> wrote:

>er bestilt
>
>det må gerne være simpelt, men sikkert.

DI-604 er en simpel sag - Principielt er det bare at kable og tænde
for dyret, så kører det....

Men du skal være opmærksom på at sikkerheden ligger i at dine maskiner
derefter får lokale ip-adresser der er 'usynlige' ude fra
internettet...

Det har som side effekt at din ftp-server og skype ikke umiddelbart
fungerer. Der skal du lige ind i routerens opsætning for at definere
et par 'virtuelle servere' der sender ftp / skype trafikken videre til
den relevante lokale computer.

<mlr>

Fra : Per H

Dato : 27-12-06 22:56

On Wed, 27 Dec 2006 22:02:34 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> skrev:

> [...]
>fungerer. Der skal du lige ind i routerens opsætning for at definere
>et par 'virtuelle servere' der sender ftp / skype trafikken videre til

ja jeg håber der er noget vejledning med, ellers må jeg komme tilbage.
men ellers har jeg Zonealarm kørende, og til tider peerguiden

Vh Per

På med Skype.

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 15:02

<michael@invalid> skrev:

> [...]
>fungerer. Der skal du lige ind i routerens opsætning for at definere
>et par 'virtuelle servere' der sender ftp / skype trafikken videre til

Så er DI.604 tilsluttet, men min skype, ser ud til at virke selvom
jeg ikke har sat noget op, mon routeren er sat korekt op, fra
fabrikken.? Til gængæld ser det ud til at spærre for min router.
som jeg så lige må sætte op.

Vh Per

På med Skype.

Fra : Per H

Dato : 09-01-07 15:08

On Tue, 09 Jan 2007 15:01:59 +0100, Per H <tramanden@gmail.com> skrev:

>fabrikken.? Til gængæld ser det ud til at spærre for min router.

tastefejl

for min server.
Vh Per

På med Skype.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-12-06 22:43

<michael@invalid> wrote:

> Hvis du har en router og den står tændt 24/7/365 kan der godt være
> længe imellem du får ny ip-adresse. Der sker vel kun hvis du selv
> slukker routeren eller TDC's systemer er nede en periode...

Faktisk skifter TDC adressen ind imellem, selvom man har en router på
24x7. (De NAK'er DHCP renew, så der laves et nyt DHCP request, og så
får man en ny).

Det er sikkert primært for at sælge deres produkt med fast IP-adresse,
selvom det er i modstrid med RFC'en.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-12-06 22:49

On 2006-12-27, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> får man en ny).
>
> Det er sikkert primært for at sælge deres produkt med fast IP-adresse,

Jeg tror nu bare det er fordi de flytter rundt på deres pools.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-12-06 00:12

On Wed, 27 Dec 2006 21:49:16 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

> Jeg tror nu bare det er fordi de flytter rundt på deres pools.

Ja, det *skal* man vel sige.

Det er åbenbart ikke nødvendigt for dem, der har betalt for, at den er
fast, ligesom det fx ikke er nødvendigt hos fx CyberCity, hvor jeg har
haft samme adresse i årevis. (Hos TDC skifter de (nogle steder?) flere
gange om året).

Jeg ved positivt, at der er udbydere, der har (haft?) den politik at
skifte brugernes adresse, fordi det fremmede salget af deres 'fast
adresse'-produkt. (De ville naturligvis aldrig indrømme det, hvis de
blev spurgt). Så det er i hvert fald ikke ukendt i branchen.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-12-06 00:23

On 2006-12-27, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Ja, det *skal* man vel sige.

Jeg har ingen investering i den slags mere :)

> Det er åbenbart ikke nødvendigt for dem, der har betalt for, at den er

Det er jo bl.a. en af de ting man betaler for.

> fast, ligesom det fx ikke er nødvendigt hos fx CyberCity, hvor jeg har
> haft samme adresse i årevis. (Hos TDC skifter de (nogle steder?) flere
> gange om året).

Jo flere kunder/større vækst man har, jo større fordele har man af at
aggregere.

> Jeg ved positivt, at der er udbydere, der har (haft?) den politik at
> skifte brugernes adresse, fordi det fremmede salget af deres 'fast
> adresse'-produkt.

Jeg har aldrig oplevet det "indefra". Men nu er jeg måske en
selvopfyldende profeti :)

--
Andreas

Fra : Steffan Fallesen

Dato : 28-12-06 18:35

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> adresse'-produkt. (De ville naturligvis aldrig indrømme det, hvis de
> blev spurgt). Så det er i hvert fald ikke ukendt i branchen.

I Tyskland *resetter* næsten alle ISPer DSL forbindelser én gang per 24
timer. Måske for at undgå at servere kan hostes på private linier..?
Eller at kunder som ikke har betalt tvinges til at få valideret user/pass.

/Steffan

Fra : NoOne

Dato : 27-12-06 23:04

On Wed, 27 Dec 2006 22:42:46 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Faktisk skifter TDC adressen ind imellem, selvom man har en router på
>24x7. (De NAK'er DHCP renew, så der laves et nyt DHCP request, og så
>får man en ny).

..... lidt off topic .... jeg sidder på CanalDigitals Internet
(kabelmodem) .... "vi" har en "DHCP Lease Time" på kun 6 timer !! ...
men "vi" får altid den samme ip adresse ved renew ...

RaZoR :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-12-06 18:14

On Wed, 27 Dec 2006 23:03:39 +0100, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> .... lidt off topic .... jeg sidder på CanalDigitals Internet
> (kabelmodem) .... "vi" har en "DHCP Lease Time" på kun 6 timer !!

Ja, det er der sådan set ikke noget galt i. Det er lidt agressivt at
lave en lease på kun 6 timer -- Den skal jo fornys efter 3 timer --
men det er jo dejligt fleksibelt for udbyderen. Og hvis DHCP-setup'et
ikke er alt for stabilt, er det også sikrere med en kort lease.

> men "vi" får altid den samme ip adresse ved renew ...

Det skal man også iflg. RFC 2131.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-06 23:27

<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Faktisk skifter TDC adressen ind imellem, selvom man har en router på
>24x7. (De NAK'er DHCP renew, så der laves et nyt DHCP request, og så
>får man en ny).

Ok, det var jeg faktisk ikke klar over...

>Det er sikkert primært for at sælge deres produkt med fast IP-adresse,
>selvom det er i modstrid med RFC'en.

Tja, de skal jo tjene penge nu hvor de nye ejere er løbet med kassen
med alle reserverne

<mlr>

Fra : Per H

Dato : 28-12-06 16:35

<michael@invalid> skrev:

>Der er principielt ingen grund til at bruge penge på en fast
>ip-adresse.
>
>Hop forbi www.dyndns.dk og opret et navn, og herefter kan brorman
>altid nå dig på adressen <dit-navn>.dyndns.dk.

F indes der ikke en anden mulighed, for jeg skal ind på deres
hjemmeside hver dag og opdatere min IP.

ku man lave en batfil, som klarer opdateringen?

Vh Per

På med Skype.

Fra : Niklas Petersen

Dato : 28-12-06 19:23

Per H wrote:
> F indes der ikke en anden mulighed, for jeg skal ind på deres
> hjemmeside hver dag og opdatere min IP.
>
> ku man lave en batfil, som klarer opdateringen?

DynDNS.com har et lille program til det, og der findes en del andre
rundt omkring på nettet: http://www.dyndns.com/support/clients/

Fra : Per H

Dato : 28-12-06 21:28

On Thu, 28 Dec 2006 19:22:48 +0100, Niklas Petersen <spam@berta.dk>
skrev:

>DynDNS.com har et lille program til det, og der findes en del andre
>rundt omkring på nettet: http://www.dyndns.com/support/clients/

Uh den er svær. ka sku ik hitte ud af den.

Vh Per

På med Skype.