Linux og SATA diske
Fra : Morten Guldager

Dato : 26-12-06 20:12

Hejsa,

Min linux maskine skal bruge noget meredisk. Normalt ville jeg
have ofret en hulens masse på flere SCSI diske da erfaringen
viser at netop disse belaster CPU'en mindst. (sammenlignet med
gamle IDE diske)

Men hvordan ligger det med SATA diske?

Disken får ikke vanvittig travlt, men på den anden side
synes jeg heller ikke det er fedt at mit desktop environment
knæ bare fordi der lige kopieres et par GB eller 50 rundt
et sted i maskinen.

Nå ja, hvis jeg går SATA vejen skal jeg også bruge en SATA
controler til en PCI bus, hvilken kan anbefales?

/Morten

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 27-12-06 02:29

Den Tue, 26 Dec 2006 19:11:37 +0000. skrev Morten Guldager:

> [...]
> et sted i maskinen.
>
> Nå ja, hvis jeg går SATA vejen skal jeg også bruge en SATA
> controler til en PCI bus, hvilken kan anbefales?

Jeg er ikke helt klar over hvad dit problem er.

Hvad for en maskine skal disken sættes på?

Hvor mange diske har du på nu?

Diske tager normalt ikke særligt meget cpu.

men diske bliver ikke prioriteret efter vigtighed, ala 'nice' for cpu.
Dvs hvis der laves intensiv diskbehandling for en proces, bliver der ofte
ikke mulighed for andre processer for at komme igennem. Dette fordi
prioritetsalgoritmen for io siger at den næste io-operation der skal
udføres, er den som skal laves på den nærmeste højere sektor. Dette
fordi dette samlet set give den højeste ydelse. men hvis en proces er ved
at gå en hel partition igennem, så får alle andre processer, der
opererer på denne partition som regel lov at vente til disksøgningen er
færdig...........

Dette gælder lige meget om det er IDE-diske, SATA-diske, eller SCSI-diske.

Mit råd er at hvis du har ledige kanaler på din normale PATA-controller,
ja, så køb dig en gammeldags PATA (parallel ATA) disk. SATA-diske kan
der stadig være problemer med, bla mht. hdparm og overvågning.

Fra : Jens Axboe

Dato : 02-01-07 16:32

On Wed, 27 Dec 2006 01:28:57 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:
> [...]
> at gå en hel partition igennem, så får alle andre processer, der
> opererer på denne partition som regel lov at vente til disksøgningen er

Det er noget af en simplificering, som slet ikke holder stik i dag (eller
for nogen år siden, for den sags skyld). IO skeduleringsalgoritmer i
Linux er noget med avanceret. Hvad du beskriver er/var et reelt problem i
de klassiske tekstbogsalgoritmer, hvad Linux ikke benytter.

Nyere 2.6 kerner understøtter ligeledes io prioritering ala nice for CPU,
ionice.

--
Jens Axboe