gravid med atopisk eksem
Fra : Inger

Dato : 26-12-06 18:52

Hejsa, og glædelig jul

Jeg lider ret meget af atopisk eksem, og har i lang tid fået hormon
cremer mod det. Nu er jeg blevet gravid, og så kan jeg ikke længere
bruge cremerne, for det må man ikke.

Derfor vil jeg høre om der er nogle herinde der har erfaring med andre
behandlings metoder, så jeg kan holde min eksem nede på et tåleligt niveau.

De fleste plamager er desværre blever forværret efter jeg stoppede med
cremerne, og desværre især på min brystvorter, som pt minder mest om et
par hudløse åbne sår Det er jeg ikke så glad for, da jeg jo gerne
vil amme... Så gode råd er virkelig velkomne.

Jeg smører med kopattesalve på alle eksemplamager. Det svier helt
vanvittigt, men det gør at det ikke bliver så tørt og kløende.

Mvh. Inger

Fra : Ditte H

Dato : 26-12-06 23:03

Inger udtrykte præcist:
> [...]
>
> Jeg smører med kopattesalve på alle eksemplamager. Det svier helt vanvittigt,
> men det gør at det ikke bliver så tørt og kløende.

Hej Inger

Med fare for at det lyder som en reklame.
Gå ind på et apotek og få nogle prøver på Aderma creme, der findes en
del forskelligt, med mange med eksem er glade for de cremer, de er helt
naturlige baseret på havre esktrakt.
Og JA, jeg arbejder på et apotek, ved bare, at kunderne er glade for
det. Måske andre her i gruppen kan støtte op om det.

Hilsen Ditte

Fra : Inger

Dato : 26-12-06 23:29

Ditte H skrev:
> [...]
> Og JA, jeg arbejder på et apotek, ved bare, at kunderne er glade for
> det. Måske andre her i gruppen kan støtte op om det.

hej Ditte

Jeg er nu ikke så bange for reklamer Men jeg har faktisk prøvet
nogle af de produkter du der omtaler - var nemlig inde for at købe
bomulds handsker, så jeg ikke klør mig om natten, og fik nogle prøver
med hjem af en meget begejstret ekspedient.

Men jeg synes ikke de gjorde noget for mig. Den fedeste af cremerne er
slet ikke fed nok til at holde eksemen fugtig en hel nat, og det er jo
den første faktor til bedring - ihvertfald for mig. Desuden blev min
kløe ikke bedre, og jeg så/mærkede ingen forandringer efter en uge.
Faktisk blev det lidt værre eftersom det jo blev tørrere...

Men tak for anbefalingen, ellers

Mvh. Inger

Fra : Ditte H

Dato : 27-12-06 07:32

> [...]
> jeg så/mærkede ingen forandringer efter en uge. Faktisk blev det lidt værre

Hej Inger

Der er kommet en decideret fedtcreme fra Aderma for nylig, måske den er
fed nok. Det er vist ikke muligt at få en prøve på det endnu, så det er
en dyr invistering, hvis det ikke er godt nok.
Ellers kan jeg kun komme på Locobases fedtcreme.
Held og lykke med den lille.

Hilsen Ditte

Fra : Inger

Dato : 27-12-06 16:20

Ditte H skrev:

> [...]
> en dyr invistering, hvis det ikke er godt nok.
> Ellers kan jeg kun komme på Locobases fedtcreme.

Ja, så kan jeg måske prøve den, når/hvis der engang kommer en fedtcreme.

Men ellers er jeg egentlig ude efter noget andet og mere end bare fedtcreme.

Er der ikke nogen af jer derude der har erfaring med andre måde at
behandle atopisk eksem end diverse cremer? Gerne indenfor det
alternative, så længe det er helt sikkert for barnet...

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-12-06 17:58

> Er der ikke nogen af jer derude der har erfaring med andre måde at
> behandle atopisk eksem end diverse cremer? Gerne indenfor det alternative,
> så længe det er helt sikkert for barnet...

Jeg her ikke eksem, men blot mere end almindelig sart hud. Det løste sig, da
jeg begyndte at få fedt nok i maden - ikke bare olie men rigtigt fedt.
F.eks. er det bedre med smør end margarine på brød eller f.eks. i sovse og
som stegemiddel. Jeg tørsteger sjældent noget mere, for de få dråber fedt er
altså nok - samtidig har det en gavnlig effekt på min vægt (sjovt nok).
Min niece er også sluppet af med sin eksem efter at hun får lidt mere fedt i
maden - vi taler ikke 50 g ekstra om dagen, men blot lidt hist og pist.

Oprindelig startede det med en spiseskefuld tidselolie om dagen, men da det
ikke smager godt i min mund, er det blevet skiftet ud med noget mere
velsmagende. Du kunne måske starte der?

Mvh Maria

Fra : Inger

Dato : 28-12-06 22:12

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
>
> Oprindelig startede det med en spiseskefuld tidselolie om dagen, men da det
> ikke smager godt i min mund, er det blevet skiftet ud med noget mere

Nu har jeg altid skullet passe på min vægt, og jeg er meget nervøs for
at tage for meget på under min graviditet, så jeg ved ikke om det lige
er noget for mig. Men interessant er det da at lidt fedt i kosten kan
have sådan en stor virkning på huden... Måske jeg skulle prøve den der
tidselolie til en start... En skefuld af det om dagen skulle vel ikke
gøre så slemt meget for vægten, hvis jeg ellers passer på hvad jeg
putter i munden

Hvor kan man købe det henne?

Mvh. Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-06 23:39

> tidselolie til en start... En skefuld af det om dagen skulle vel ikke gøre
> så slemt meget for vægten, hvis jeg ellers passer på hvad jeg putter i
> munden
>
> Hvor kan man købe det henne?

Prøv i Matas. Og lad forsøget køre et par uger.

Mvh Maria