Brug for hjælp til uforklarelig opførelse ~
Fra : Bjarne

Dato : 26-12-06 11:05

Jeg har en 14 månder gamle labrador, normalt er der ikke nogen problemer med
ham. Han er glad og frisk og ikke aggresiv overhovedet. Men i den sidste
stykke tid har han en tendens til at tage vores hænder i hans mund. Det er
ligemeget om vi sidder stille og kæler med ham, eller om vi bare går forbi
ham.

Han bider ikke på nogen måder, og tager som sådan heller ikke hårdt fat.

Er der nogen herinde der kan forklare denne opføresel og evt hvordan vi kan
stoppe ham i at gøre det?

Fra : jopa

Dato : 26-12-06 11:42

Bjarne skriblede bla:

> Er der nogen herinde der kan forklare denne opføresel og evt hvordan
> vi kan stoppe ham i at gøre det?

Har du prøvet at sige NEJ, altså gøre den opmærksom på at i ikke vil have
det ?
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Holm

Dato : 26-12-06 12:31

"Bjarne" <Bjarne123@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han bider ikke på nogen måder, og tager som sådan heller ikke hårdt fat.
>
> Er der nogen herinde der kan forklare denne opføresel og evt hvordan vi

Anders Hallgren har en helt fin metode til at hindre hunde i at bide i ting
inckl. hænder.
Brug bitterspray eller eddikke i en periode, så behøver man ikke skælde ud
eller blive frustreret, man kommer bare til at smage lidt træls ) og evt
lugte lidt)

Grunden til at hunden gør det kan være mange,; kedsomhed,
under-overstimulering, kontaktsøgning...prøv at aflede hunden når den gør
tegn på at ville "holde jer i hånden", lav noget med den, evt ganske
almindelig øvelser som sit eller dæk, eller andet i den stil.

Mange jule hilsener
Holm

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-12-06 13:27

Bjarne skrev:
> [...]
>
> Er der nogen herinde der kan forklare denne opføresel og evt hvordan vi kan

Netop Lab'ere vil meget gerne gå med noget i munden. Det kan være en
form for abstinenser..
Prøv at lave apporteringsøvelser emd ham, og giv ham noget han må
bære i munden og som ikke ødelægger tænderne når i går tur. Pas
på med tennisbolde, hvis de bliver nasset til med savl, og der kommer
sand eller jord på dem er de meget hårde ved tænderne.

Hilsen Kim

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 27-12-06 01:28

Eller accepter, at dette altså er jeres hunds måde, at søge kontakt og
sikkerhed for, at han er den integreret del af jeres flok!
Vores gamle lab-x har nu gjort dette i snart 13 år... Det sker udelukkende i
de tilfælde, hvor vi virkelig skal bekræfte hinanden i at vi alle er gode
venner (fx efter voldsom leg eller fælleshylen)... Og vi lader hende gøre
det! hvorfor skulle hun ikke få lov til at udføre en (for hende) helt
naturlig handling?
Skal nok lige nævnes... Vores lab-x er skam yderst vel-aktiveret mht
apportering... Hvordan undgår man det, når man har en lab?

Ann

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-12-06 12:28

> [...]
>
> Han bider ikke på nogen måder, og tager som sådan heller ikke hårdt fat.
>
> Er der nogen herinde der kan forklare denne opføresel og evt hvordan vi

Jeg ved ikke, hvorfor, nogle hunde syntes at have brug for dette, men det
ser ud til, at han afprøver, om han nu også har din ubetingede tillid. Tag
det som et sundhedstegn, og hvis du vil vænne ham af med det, så gør det
blidt, så du ikke slår skår i hans glæde ved dig.

Det er vist den måde, jeg bedst kan beskrive det på, så det ikke lyder helt
gak ..

M.V.H....Benny..

Fra : makkerlone

Dato : 28-12-06 21:56

Bjarne skrev:
> [...]
> Er der nogen herinde der kan forklare denne opføresel og evt hvordan vi kan

Der er et helt klart svar på, hvorfor han gør det:
Labradoren er opdrættet til at "retrieve". Det vil sige, at hente og
bringe. Og hvis han ikke får stimuleret disse ting ved øvelser, ja,
så finder han da selv på en måde at stimulere det på. Og det er ved
at gå rundt med jeres hænder/arme.
Det er der såmænd ikke noget unaturligt i for en lab's vedkommende.

Skynd jer endelig at bruge hans apporterings- og bærelyst ved at melde
jer til træning i en retrieverklub.
På denne side kan du finde din lokalafdeling:
http://www.dansk-retriever-klub.dk/sider/f_links.html

K.h. Lone Sommer
Border Collie opdrætter, men også indehaver af en brugslabrador