Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
råd til lån v2
Fra : anton

Dato : 25-12-06 21:58

Hej igen.
Tak for svar.

Jeg har siddet og kigget på forskellene mellem et rentemax lån (10 års
renteloft + 10 års afdragsfrihed) og så et normalt 5% obligationslån.
Rentemaxlånene er næsten i kurs 100 og 5% lånet er i 97.9. Så umiddelbart
ser det ud til der vil være en del at spare på at tage rentemax lånet? Jeg
har lidt svært ved at forstå ulemperne ved rentemax lånet; den første er
selvfølgelig at man betaler 0.5% højere rente end et flexlån ( i garanti),
derudover er der ulempen med at de ikke kan indløses til kurs 100 men kurs
105. Begge disse ting kan jeg leve med. Men det sidste er at hvis renten
stiger så vil kursen ikke falde (det har jeg læst flere steder) - men det
forstår jeg ikke ---- hvorfor falder kursen ikke? Hvis jeg går ind og kigger
på den pågældende rentemax obligation så kan jeg se at den den for et par
mdr siden var nede i 97, det vil sige at den er da steget 2 point?
Jeg vil være meget taknemmelig hvis der var en der gad forklare hvorfor
disse obligationer ikke er rentefølsomme (hvis det altså er tilfældet). tak