Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ægteskabspagt
Fra : UP

Dato : 25-12-06 21:28

Hej

Har lige her på falderebet hørt, at det skulle være vigtigt at få lavet en
ægteskabspagt af hensyn til pensionsordningerne. Jeg har søgt på netet men
kan ikke lige finde en beskrivelse af den reelle årsag.

Hvad er formålet at lave ægteskabspagten, og hvorfor er det så vigtigt lige
nu?

Er det et must, at den er indgået inden 1-1-2007?

SrS

Fra : Holst

Dato : 25-12-06 22:46

UP wrote:

> [...]
> nu?
>
> Er det et must, at den er indgået inden 1-1-2007?

Årsagen er, at efter årsskiftet vil visse pensioner ikke blive opdelt i
forbindelse med en skilsmissen. Det betyder, at den ene (typisk manden)
kan sidde på en kæmpe formue, som partneren ikke får del i.

Nej, der er ikke noget i vejen for, at indgå en ægtepagt først efter
årsskiftet. Det vigtige er at få den lavet, inden parret beslutter sig
for at gå fra hinanden. Når først et par har bestemt sig for at gå fra
hinanden, vil det jo meget muligt være svært at få modparten til at
indgå en sådan ægtepagt.

Men agter du at leve lykkeligt i dit ægteskab resten af livet, burde det
jo slet ikke være nødvendigt med en sådan ægtepagt.

Et par link fra DR's hjemmeside, nyeste øverst (jeg har ikke nærlæst dem):

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/12/25/194456.htm
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/08/03/072803.htm
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/03/30/171819.htm