Andet multimedie
bentjuul 3670
Runde hjørner på et billed hvordan...?
Fra : Magnus

Dato : 24-12-06 18:06

Jeg har en hel side med blå baggrund hvor jeg ovenpå vil indsætte et billed
men billedet skal have runde hjørner.

Hvordan beskær jeg et billed så det har runde hjørner eller på anden vis får
runde hjørnet på mit billed.

Det er i Photoshop CS jeg arbejdet med billedet.

/Magnus

Fra : Hagar

Dato : 25-12-06 01:41

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får runde hjørnet på mit billed.
>
> Det er i Photoshop CS jeg arbejdet med billedet.

15 sek. på google gav dette http://user.fundy.net/morris/?photoshop10.shtml

Hagar

Fra : Elle

Dato : 28-01-07 22:14

wrote:458f1e04$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Hvordan beskær jeg et billed så det har runde hjørner eller på anden vis

Der er altid mange måder at nå et resultat på i PS. Hagars link er ikke
dårligt. Her er en anden model:

* Stil dig i det pågældende lag. Måske er der kun eet > lås laget op
(alt+dobb.klik på laget).
* klik pen (p) og vælg nr. 2 fra venstre (paths). Vælg firkant med runde
hjørner (nr. 7 fra venstre).
* Træk den afgrænsning, du vil have efter at du har bestemt radius på
hjørnet.
* Nu har du en vektorsti aktiv (kan ses i paths paletten).
* æble (ctrl) klik på lagmappe-ikonet nederst i lagpaletten. Det giver en
vektormaske.
* Nu har du et billede med runde hjørner UDEN at du har ødelagt originalen.
* Vektormasken (beskæringen) kan flyttes rundt hvis du klikker kæden fra.

Det er vigtigt at forstå, at et digitalt billede IKKE kan have runde
hjørner. Det vil altid være firkantet. Så man snyder sig til det.
Håber det er til at forstå. Ellers spørger du bare igen.

Hilsen Elle