Blodtryk og vitaminmangel
Fra : nusle nuslesen

Dato : 24-12-06 14:54

Kære NG'ere,

Jeg har nu kæmpet med for højt blodtryk i et år, og så besluttede min læge,
at jeg skulle have medicin - dette samtidig med, at jeg er begyndt at tabe
tåneglene, hvilket han siger er vitaminmangel.

Jeg får nu Centyl, og så tager jeg en multivitaminpille om dagen.

Nu er jeg kommet til at tænke på følgende:
1. Er det okay at tage pillerne samtidig, om morgenen på tom mave? - med en
masse vand.
2. Hvor meget vand skal jeg sørge for at drikke om dagen? - jeg plejer at
sørge for at få mindst 2 liter.
3. Kan det være "rigtigt", at jeg siden starten på pillerne (i onsdags),
oplever for første gang i mange år, ikke at have kolde fingre? - det er lidt
underligt, jeg er generelt mindre kuldeskær.
4. Den første nat rendte jeg i pendulfart på toilettet for at tisse (ca.
hver 1½ time) - men siden har alt været som det plejer - jeg render ikke på
toilettet konstant - er det normalt, at det er så "let"?
5. Mundtørhed - står listet under bivirkninger (under delpunktet:
"Hypigheden ikke kendt") - det har jeg så. Hvad så hvis jeg drikker mere på
den konto? - kan det være skadeligt (bliver vitaminerne f.eks. "skyllet ud",
inden jeg får optaget nok)?

Måske er der andre herinde, der har prøvet noget lignende - og som har lidt
indsigt, så jeg ikke behøver at vente til mit næste lægebesøg (hvor jeg som
regel glemmer mindst halvdelen af, hvad jeg ville spørge om *G* - næste gang
tager jeg en seddel med)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-12-06 14:02

nusle nuslesen wrote:

> jeg er begyndt at tabe
> tåneglene, hvilket han siger er vitaminmangel.

> Jeg får nu Centyl, og så tager jeg en multivitaminpille om dagen.

Hvis du har vitaminmangel er en multivitaminpille en god idé, men overvej om
din kost er tilstrækkelig varieret og vitaminrig.

> 1. Er det okay at tage pillerne samtidig, om morgenen på tom mave? -
> med en masse vand.

Ja, men skal du ikke også have morgenmad bagefter?

> 3. Kan det være "rigtigt", at jeg siden starten på pillerne (i
> onsdags), oplever for første gang i mange år, ikke at have kolde
> fingre? - det er lidt underligt, jeg er generelt mindre kuldeskær.

Ja de yderste kar udvides en anelse, af årsager som endnu ikke kendes.
Men det er en bivirkning der normalt ikke bliver klaget over

> [...]
> mere på den konto? - kan det være skadeligt (bliver vitaminerne
> f.eks. "skyllet ud", inden jeg får optaget nok)?

Nogle kropssalte kan skylles ud hvis man drikker ekstreme mængder vand, men
det der er i din multivitaminpille bliver ikke skyllet ud, bare af du
drikker lidt mere.
Til gengæld er der nogle vitaminer der bedst optages hvis de tages sammen
med et måltid.

Mundtørhed og tørst kan faktisk være et symptom på at der ikke er helt styr
på balancen af kropssalte i din krop.

> [...]
> lægebesøg (hvor jeg som regel glemmer mindst halvdelen af, hvad jeg
> ville spørge om *G* - næste gang tager jeg en seddel med)

Gør det, det er faktisk altid en god idé.

Mvjh. Uffe Ravn