Virksomhedsordningen
Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 24-12-06 13:47

Hvis vi hensetter noget i firmaet vha. virksomhedsordningen, betales en
foreløbig skat på 28 %.

Hvad så den dag, hvor pengene udbetales til privat forbrug? Skal der
så betales fuld personlig skat af disse penge? Så den samme krone
bliver beskattet to gange?

Fra : pkc

Dato : 24-12-06 14:13

<mwtychsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

<<<<

Naturligvis minus de 28% som du allerede har betalt.

Kig ind på www.franciskaner.dk - de har en lille bog til 69 incl
forsendelse - den fortæller ganske godt om Virksomhedsordningen -

mvh
Per Krabbe
www.scanboat.com /
Masser af brugte både ....

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 24-12-06 14:45

> Naturligvis minus de 28% som du allerede har betalt.

Forstås således ikke:

Hvis overskud der ikke ønskes udbetalt er fx 100 kr, så hensettes
disse i firmaet (bliver stående på virk.kontoen).

Der betales nu 28 kr. i skat - og der står nu 72 kr. på kontoen.

To år efter ønskes de 72 kr. udbetalt. Trækprocenten (personlig) er
39 % i dette år, og der betales altså (39-28 =) 11 kr. i skat af de
72 kr.

Udbetalt: kr. 61. Præcist som hvis man ville have udbetalt dem i det
år, de var tjent. Bare udbetalt i et andet år.... :S

Fra : pkc

Dato : 24-12-06 17:25

> [...]

Udbetalt: kr. 61. Præcist som hvis man ville have udbetalt dem i det
år, de var tjent. Bare udbetalt i et andet år.... :S

Korrekt - men det kunne være at du i det år hvor du tjente de 100 havde en
træk % på 50 -

Køb du bogen - den er billig og lærerig

Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-12-06 21:20

"pkc" <must_be_changed_@scanboat.com> skrev i en meddelelse

> Køb du bogen - den er billig og lærerig

Er lidt nysgerrig
Har du haft den omtalte bog i hånden? Jeg har købt de øvrige bøger i
Franciskanerserien og syntes bestemt ikke de har været pengene værd (selv om
de er billige), så jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at købe flere
(abonnementet er opsagt, men det kan jo ændres).

Fra : pkc

Dato : 27-12-06 19:26

"Allan Soerensen" <@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om de er billige), så jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at købe
> flere (abonnementet er opsagt, men det kan jo ændres).

For mig var den interessant - den svarede på 2 spørgsmål som jeg "havde"
vedr vso og gjorde mig opmærksom på en anden ting. Så for mig var det ok.
Jeg abonnerer ikke på bøgerne og mener umiddelbart ikke der er andre i
serien der har min interesse. Men vores udgangspunkt kan være forskelligt.

Håber det er svar på dit spørgsmål - ellers sig endelig til.......

mvh
scanboat.com / Per Krabbe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-12-06 22:55

mwtychsen@gmail.com wrote:

> To år efter ønskes de 72 kr. udbetalt. Trækprocenten (personlig) er
> 39 % i dette år, og der betales altså (39-28 =) 11 kr. i skat af de
> 72 kr.

Stort set. Trækprocenten er kun et forløbigt tal, som Skat fastsætter ud
fra din forventede indkomst.

Den endelige skat bliver først beregnet, når du har lavet selvangivelse,.

Du kan også se det på en anden måde: De 28% er en foreløbig skat. Det
år, hvor du trækker pengene ud af virksomheden, får du den betalte skat
tilbage, og så bliver det oprindelige beløb beskattet som om det var
tjent i det år, du trækker pengene ud.
I dit eksempel, får du altså 28 kr tilbage, og så bliver du beskattet af
en indtægt på 100 kr.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-06 11:54

Jeg læser med interesse denne tråd. Betyder det så at man ikke behøver
betale topskat hvis man på denne måde "fordeler indtjeningen" ?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-12-06 12:04

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Jeg læser med interesse denne tråd. Betyder det så at man ikke behøver
> betale topskat hvis man på denne måde "fordeler indtjeningen" ?

Jeps.
Jeg udnytter selv den mulighed. Jeg hæver kun privat lige op til grænsen for
top-skat. Resten af overskudet får lov til at blive i virksomheden, hvor der
kun skal betales virksomhedsskat.
Det er fast procedure at min revisor hvert år i december lige kikker mit
regnskab igennem og hjælper med at få hævningerne til at passe og beregne
restskat, så den kan blive betalt inden 31/12 (i år 2/1 pga. 31/12 ikke er
en bankdag).

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-06 13:10

Allan Soerensen wrote:

> Jeg udnytter selv den mulighed. Jeg hæver kun privat lige op til grænsen for
> top-skat. Resten af overskudet får lov til at blive i virksomheden, hvor der
> kun skal betales virksomhedsskat.

Lyder meget besnærende. Er der egentligt nogle ulemper ved denne ordning?

Hilsen
Martin

Fra : alexbo

Dato : 28-12-06 13:26

"Martin Larsen" skrev

> Lyder meget besnærende. Er der egentligt nogle ulemper ved denne ordning?

Først og fremmest administrative.

http://www.100svar.dk/laering_frame.asp?id=4&sprog=DK

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=133913&vID=74868&i=5#i133913

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-12-06 13:50

> Lyder meget besnærende. Er der egentligt nogle ulemper ved denne ordning?

Der stiller større krav til regnskabet, så de fleste er nød til at få en
revisor til at lave det, så der kommer en udgift til revisor (efter min
mening givet godt ud).
Der er også begrænsninger på hvad virksomheden må investere sine penge i.
Hvis den begynder at købe f.eks. aktier betragtes det som privat hævning =>
personskat. Der er dog for et par år siden slækket lidt på den begrænsning,
så nu kan man godt købe nogle typer investeringsbeviser, selv om man
benytter virksomhedsordningen (kunne man ikke tidligere. Jeg taler af bitter
erfaring).

Tag en snak med din revisor, så han kan rådgive dig om det er en fordel for
dig at benytte virksomhedsordningen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-12-06 18:53

Den 28-12-06 13.50 skrev Allan Soerensen følgende:

> så nu kan man godt købe nogle typer investeringsbeviser, selv om man
> benytter virksomhedsordningen (kunne man ikke tidligere. Jeg taler af bitter
> erfaring).

Åh, en lidelsesfælle. Jeg var ekstrem bitter i sin tid, eftersom jeg
rent faktisk på forhånd havde spurgt både Told (moms) og Skat om
eventuelle problemer ved at spekulere i aktier via virksomhedsordningen.
Desværre havde jeg kun spurgt telefonisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-12-06 23:21

> [...]
> faktisk på forhånd havde spurgt både Told (moms) og Skat om eventuelle
> problemer ved at spekulere i aktier via virksomhedsordningen. Desværre

I mit tilfælde var det en rigtig dårlig rådgivning fra en af landets største
banker. Jeg spurgte endda helt specifikt til om de nu var *helt* sikker på
at man måtte købe investeringsbeviser når man anvendte VO, idet jeg viste at
der var mange begrænsninger. Da det efterfølgende viste sig at det det måtte
man faktisk ikke, selv om bankrådgiveren skråsikkert havde forsikret om det
modsatte, og hele virksomhedens kapital pludselig var privat hævet, med
deraf følgende beskatning, kunne man kun "beklage" og ellers trække på
skuldrene (de mente ikke jeg havde tabt noget, da der jo "kun" var tale om
udskudt skat).
Jeg behøver vist ikke at fortælle at Danske Bank mistede et par kunder på
den sag

Fra : Pensionisten

Dato : 28-12-06 19:02

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev:

> Lyder meget besnærende. Er der egentligt nogle ulemper ved denne
> ordning?

Det kan der være. Jeg optjente en del i firmaet, hvorefter jeg blev
førtidspensionist. Nu kan jeg kun hæve cirka 59.000 om året fra firmaet,
hvis jeg vil undgå en modregning i pensionen. Hæver jeg over det beløb
"beskattes" de med en modregning på 30% i pensionen, hvormed den tidligere
skattefordel er pist væk.

Mvh.
Pensionisten

Fra : NG

Dato : 28-12-06 21:13

"Pensionisten" <no-mail@no-mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis jeg vil undgå en modregning i pensionen. Hæver jeg over det beløb
> "beskattes" de med en modregning på 30% i pensionen, hvormed den tidligere

Det er stadig til en lavere skat end da du var arbejdsdygtig - må jeg
formode.

Og - det er vel også en god hjælp til at få førtidspens. til lettere at slå
til - så - så skidt kan jeg nu heller ikke se det er.

per

Fra : Pensionisten

Dato : 28-12-06 21:59

"NG" <hvis_du_vil_maile_til_mig_saa_@spoerg_foerst.com> skrev:

> Og - det er vel også en god hjælp til at få førtidspens. til lettere
> at slå til - så - så skidt kan jeg nu heller ikke se det er.

Nu var det også mere et eksempel på en mulig ulempe. Personligt har jeg
ikke det store problem, da jeg alligevel ikke skal bruge pengene her og
nu. Men hvis man stod og skulle hæve et stort beløb fx til køb af bil
eller hus, ville det være lidt surt.

Mvh.
Pensionisten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-12-06 23:00

Martin Larsen wrote:

> Lyder meget besnærende. Er der egentligt nogle ulemper ved denne ordning?

Virksomhedsskatten er jo kun foreløbig. Hvis du en dag vil bruge pengene
privat, skal du betale forskellen mellem virksomhedsskatten og den
personlige skat, så det er primært en fordel, hvis du forventer, at din
indtægt på et tidspunkt ikke når topskatten, eller hvis du vil investere
pengene i virksomheden.

Indbetaling på en pensionsordning kunne være et alternativ.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-12-06 11:06

Jonathan Stein wrote:

> så det er primært en fordel, hvis du forventer, at din
> indtægt på et tidspunkt ikke når topskatten

Min indtægt svinger en del fra år til år, nogle gange en del under
topskatsgrænser, andre gange en del over. Så jeg tænkte at det var en
mulighed for at udligne disse svingninger.

Og som jeg har forstået det, er det netop det!

Martin

Fra : NG

Dato : 30-12-06 10:12

"Martin Larsen"
> [...]
> mulighed for at udligne disse svingninger.
>
> Og som jeg har forstået det, er det netop det!

Jeg vil mene at du har ret. I mit tilfælde bruger jeg det til at spare op
til den dag hvor min hobby skal være mit arbejde.

Per