Ping på LAN ved brug af PC navn
Fra : Mikkel

Dato : 23-12-06 21:57

Hej,

Jeg har læst følgende beskrivelse til brug ved oprettelse af lokalt Netværk.

Når netværkskortet på de enkelte computere fungerer, er næste trin at
kontrollere, at kommunikationen mellem computerne på netværket fungerer.
Sådan kontrolleres kommunikationen på netværket:

1. Åbn menuen Start på computeren.
2. Vælg Kør.
3. Skriv CMD i tekstfeltet.
4. Skriv ping computernavn, f.eks. ping computer2, for at kontrollere
kommunikationen mellem den computer, du sidder ved, og en computer på
netværket med navnet computer2.
5. Tryk på Enter.
6. Hvis computer2 svarer fire gange, fungerer kommunikationen, som den
skal.

Problemet er at jeg godt kan bruge ping hvis jeg skriver "Ping 192.168.2.23,
men skriver jeg som oven for beskrevet ping PC002 (som jeg kalder min) får
jeg en fejlmeddelse: Ping-anmodning kunne ikke finde værten PC002.

Hvad kan jeg have lavet forkert...

Bruget XP Pro SP2

Hilsen
Mikkel

Fra : Max

Dato : 23-12-06 22:15

Hej Mikkel

> [...]
> 192.168.2.23, men skriver jeg som oven for beskrevet ping PC002 (som
> jeg kalder min) får jeg en fejlmeddelse: Ping-anmodning kunne ikke

Prøv at skrive ping -a PC002

Forøvrigt er det en god ting at prøve hjælpen på en dos kommando,
det gøres ved at sætte /? bag efter, altså ping /?

--
Mvh Max

Fra : Mikkel

Dato : 23-12-06 22:41

Hej max,

Tak for hurtigt svar.

Hvis jeg pinger den maskine jeg sidder ved kan jeg gøre det både ved brug af
IP og PC001 ( uden brug af -a)

Forsøger jeg at pinge den andenmaskine er det kun IP der giver resultat, om
jeg bruger -a eller ej
har ingen virkning når jeg bruger PC002

Skriver jeg net view vises fint navnet på de to maskiner.

Hilsen
Mikkel

Fra : jørgen

Dato : 23-12-06 22:30

Mikkel wrote:
> [...]
> men skriver jeg som oven for beskrevet ping PC002 (som jeg kalder min) får
> jeg en fejlmeddelse: Ping-anmodning kunne ikke finde værten PC002.

Det kan være en firewall på PC002. Hvis din computer ikke kender navnet
du piger, laver den en UDP broadcast på port 137. Hvis der findes en
computer med det pågældende navn på netværket, vil den svare tilbage.

Hvis firewallen tillader ICMP (ping), men ikke UDP på port 137, så vil
du opleve ovenstående.

Fra : Mikkel

Dato : 23-12-06 23:15

Tak det hjalp,

Nu har jeg rodet med det i en time... det var en firewall

Nu hvor linien er varm har jeg følgende.

Jeg oprettede netværket ved kun at bruge tcp/ip og fik det til at virke, men
efter maskinerne var lukket ned og startet igen dagen efter kunne de ikke
få forbindelse til de delte mapper. Efter at have tilføjet IPX virker det
fint hele tiden.

Kan det også være en firewall der driller.

Der er flere historier om at der skal oprettes tilsvarende kontis med samme
brugernavn og PW på samtlige maskiner på netværket, eller at gæste kontoen
skal
aktiveres, der syntes at være en del problemer med at oprette et netværk med
fildeling..

Hvor kan man iøvrigt lave en markering så der kun er læse adgang til en delt
mappe i XP pro...

Endnu en gang tak for svar og god jul

Mikkel

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 24-12-06 07:38

Mikkel udtrykte præcist:
> [...]
> men skriver jeg som oven for beskrevet ping PC002 (som jeg kalder min) får
> jeg en fejlmeddelse: Ping-anmodning kunne ikke finde værten PC002.

Du har ikke lavet noget forkert, det drejer sig om navneopløsning
(DNS). Hvis du ikke har en DNS server på LAN kan du få den der fejl,
fordi der ikke er en enhed der oversætter IP-adresser til navne (og
omvendt). Du kan indsætte en entry i din hosts-fil
(system32\drivers\etc):
PC002 192.168.2.23
Så kan du pinge på navnet.
Når dit LAN har været rullende i en stund, vil en af maskinerne normalt
påtage sig rollen som "mastebrowser", den holder styr på IP og navne,
så vil ping både på IP og navn fungere uden besvær.

...::JMJ::..

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 13:25

Den 24/12-2006 klokken 07:38, skrev
...::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk>
i <mn.c1ca7d6cc95473ea.64363@privat.dk>:

> [...]
> fordi der ikke er en enhed der oversætter IP-adresser til navne (og
> omvendt). Du kan indsætte en entry i din hosts-fil

Undskyld, at jeg hægter mig på tråden

Ovenstående oplysning er l-i-g-e hvad jeg har manglet siden januar
Dengang anskaffede jeg mig en ny Medion laptop, og det er den eneste af
mine maskiner, som det har været umulig at få til at dele filer på LANet

I min nød har jeg - for at kunne dele filerne - måttet oprette
netværksdrev via IP adresse, for at det kunne lykkes. (Naturligvis efter
at have givet maskinerne faste IP adresser).

Med din anvisning kører det som en drøm - uden netværksdrev.

> Når dit LAN har været rullende i en stund, vil en af maskinerne normalt
> påtage sig rollen som "mastebrowser", den holder styr på IP og navne,
> så vil ping både på IP og navn fungere uden besvær.

Ved du tilfældigvis, hvor "masteren" gemmer disse oplysninger?
Og kan disse displayes?

Det irriterer mig, at jeg ikke kan finde selve årsagen til den manglende
DNS opløsning for denne ene maskine.

Med venlig hilsen,
Kjeld