Remote Desktop klient op mod XP til unix
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-12-06 10:58

Hej, er turbo blank indenfor linux/unix, så fægter lidt i blinde.

Findes der en klient til linux som kan koble op mod en XP ligesom XP's egen
remote desktop ?

Og i givet fald hvilken Linux version vil være at anbefale til en
nybegynder, den skal køre på en 1,5 centrino laptop ?

Mvh

Kim

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 23-12-06 11:13

On Sat, 23 Dec 2006 10:58:16 +0100, Kim Jørgensen wrote:

> Hej, er turbo blank indenfor linux/unix, så fægter lidt i blinde.
>
> Findes der en klient til linux som kan koble op mod en XP ligesom XP's egen
> remote desktop ?

rdesktop -> cli
terminal server client -> gnome

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 23-12-06 13:25

> rdesktop -> cli
> terminal server client -> gnome

grdesktop -> frontend til rdesktop

Fra : Leif Neland

Dato : 04-01-07 19:40

Kasper Nordal Lund wrote:

> rdesktop -> cli
> terminal server client -> gnome

Nu der tales om cli.

Findes der et terminalinterface?

Jeg ønsker at lade nagios2 logge på IIS'en og genstarte ved at køre "net
stop iis; net start iis" i en dosboks.

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-07 20:02

Den Thu, 4 Jan 2007 19:39:33 +0100 skrev Leif Neland:

> Nu der tales om cli.
>
> Findes der et terminalinterface?
>
> Jeg ønsker at lade nagios2 logge på IIS'en og genstarte ved at køre "net
> stop iis; net start iis" i en dosboks.

Windows 2000 server og nyere har en telnet[1] service. Jeg er ikke sikker
på om det også gælder desktop-versionerne som XP.

Mvh
Kent

[1] Jeps, typisk Microsoft, lige som alle andre er skiftet til SSH,
begynder de på telnet.

Fra : Leif Neland

Dato : 04-01-07 20:22

Kent Friis wrote:

> Windows 2000 server og nyere har en telnet[1] service. Jeg er ikke
> sikker på om det også gælder desktop-versionerne som XP.

Så er jeg næsten i mål:

nagios bor udenfor hostingcentret.
Der kan ikke telnettes gennem firewallen på hostingcentret (heldigvis) men
jeg kan ssh'e til en linux indenfor.
Der har jeg lavet et expect-script, der telnetter til IIS'en og kører net
stop iis og net start iis.

Nu skal jeg bare have nagios til at køre dette:
ssh host.inside.firewall /usr/local/reset.expect
(jeg kan logge på med ssh med keys, så der skal ikke bruges password)

Det skulle vist ikke være så svært...
I forvejen har jeg et script til nagios, der via festival læser
fejlmeddelelsen op, og genererer en dial-fil til asterisk, så jeg ringes op,
hvis der er noget galt.

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-07 22:42

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [1] Jeps, typisk Microsoft, lige som alle andre er skiftet til SSH,
> begynder de på telnet.

Prøv at køre et GUI program som Word i det - det kan den ikke lide.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-01-07 22:59

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2007-01-04:

> Prøv at køre et GUI program som Word i det - det kan den ikke lide.

Hvad er der nu galt med grafik over consol? Min xine viser da fint wmv
filer en consol. Når linux kan, så kan vista vel også!

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-07 23:55

Den 04 Jan 2007 21:59:26 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> Hvad er der nu galt med grafik over consol? Min xine viser da fint wmv
> filer en consol. Når linux kan, så kan vista vel også!

Ikke kun Xine. SDL kan også.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-01-07 01:34

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Hvad er der nu galt med grafik over consol? Min xine viser da fint wmv
> filer en consol. Når linux kan, så kan vista vel også!

Du mener ligesom med ttyquake (http://webpages.mr.net/bobz/ttyquake/)
- hvilket jeg har prøvet, man kniber øjnene godt sammen og bliver
søsyg alligevel.

Virker din xine også genne telnet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-01-07 07:44

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2007-01-05:

> Du mener ligesom med ttyquake (http://webpages.mr.net/bobz/ttyquake/)
>
> - hvilket jeg har prøvet, man kniber øjnene godt sammen og bliver
> søsyg alligevel.

Ja præcis som ttyquake. En bekendt havde sent en (semi)sjov julehilsen
med et rensdyr. Af vane fik jeg trykket retur i mutt gennem en ssh og
blev overrasket. Det var nu cool at se sneen dale som ascii tegn.

> Virker din xine også genne telnet?

Jeg skal være ærlig at sige, at jeg kun har prøvet gennem putty. Men
jeg kunne da prøve ved lejlighed.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-07 16:43

Den 05 Jan 2007 06:44:27 GMT skrev Thomas S. Iversen:

> Ja præcis som ttyquake. En bekendt havde sent en (semi)sjov julehilsen
> med et rensdyr. Af vane fik jeg trykket retur i mutt gennem en ssh og
> blev overrasket. Det var nu cool at se sneen dale som ascii tegn.

Jeg går ud fra i allerede kender telnet towel.blinkenlights.nl

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-07 20:58

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> Jeg ønsker at lade nagios2 logge på IIS'en og genstarte ved at køre "net
> stop iis; net start iis" i en dosboks.

Der er da en telnetd tingest til Windows - er det ikke hvad du skal bruge?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-12-06 12:33

Kasper Nordal Lund <kasper@fakeusenet.dk> writes:

> rdesktop -> cli
> terminal server client -> gnome

....og krdc under KDE.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 23-12-06 14:55

Kim Jørgensen wrote:
> Hej, er turbo blank indenfor linux/unix, så fægter lidt i blinde.
>
> Findes der en klient til linux som kan koble op mod en XP ligesom XP's egen
> remote desktop ?

Der er her i tråden foreslået flere tilsyneladende forskellige remote
desktop klienter, men det er, som jeg ser det. i virkeligheden det samme
grundprogram med forskellige frontends.
Jeg har ikke selv behov for remote access, så jeg kender ikke
programmerne, men har googlet lidt og fundet nedenstående.

rdesktop: A Remote Desktop Protocol Client
for accessing Windows NT Terminal Server
http://www.rdesktop.org/
rdesktop er et Command Line Interface (CLI)
Som supplement kan der installeres en GUI-frontend (Graphical user
interface).

Der er flere muligheder:
grdesktop:
http://www.nongnu.org/grdesktop/
grdesktop is a GNOME frontend, for the remote desktop client (rdesktop).

krdc under KDE:
http://packages.debian.org/unstable/net/krdc
krdc is an KDE graphical client for the rfb protocol, used by VNC, and
if rdesktop is installed, krdc can connect to Windows Terminal Servers
using RDP.

terminal server client -> gnome:
http://www.gfiles.org/gtk/download/terminal-server-client-tsclient/791/
http://rpmfind.net/linux/RPM/ximian/User_Interface_Desktops.html
Terminal Server Client is a frontend for rdesktop for the GNOME2 platform.

> Og i givet fald hvilken Linux version vil være at anbefale til en
> nybegynder, den skal køre på en 1,5 centrino laptop ?

Valg af Linux version er et evigt diskussionsemne: der bliver aldrig
enighed.
Mandriva, Ubuntu, SUSE og Fedora(Redhat) er gode muligheder.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk
Registered Linux User #401007

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-12-06 15:56

2006-12-23 Jørgen Heesche wrote

> Valg af Linux version er et evigt diskussionsemne: der bliver aldrig
> enighed.
> Mandriva, Ubuntu, SUSE og Fedora(Redhat) er gode muligheder.

Pjat, I skal bare lære at SUSE er bedst

/Morten

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 23-12-06 16:04

Morten Guldager wrote:
> 2006-12-23 Jørgen Heesche wrote
>
> Pjat, I skal bare lære at SUSE er bedst

Pjat. I skal bare lære at Mandriva er bedst.

Fra : dusted

Dato : 23-12-06 17:05

Jørgen Heesche wrote:

> Pjat. I skal bare lære at Mandriva er bedst.

Pjat. I skal bare lære at Debian er bedst.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-12-06 17:37

"dusted" <lists@dusted.dk> wrote in message

> Pjat. I skal bare lære at Debian er bedst.

Tja, nu spurgte jeg, så indtil videre har jeg brugt lørdagen på at kæmpe med
Ubuntu....

Det var ikke nemt at få den til at logge på mit trådløse net, det lader til
at store bogstaver i sikkerhedskoden fik den til at gå kold, men nu spiller
den.

Egentlig ville jeg "bare" prøve at installere "linux" af en slags på en
bærbar, som jeg bare bruger som terminalklient op mod en XP et andet sted i
huset, men nu får det også lige chancen for at vise sit værd.

Indtil videre er jeg lettere forvirret over opbygningen mht. til filstruktur
og det tog også lidt tid at fatte hvordan man installerede extra sager,
hvordan afinstallere man egentlig ?

Mht. til remote desktop, synes jeg den kører "lidt" langsommere end den i
XP, det er jeg lidt nede over ;o(

God jul

Mvh

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-12-06 19:09

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> wrote in message

> Mht. til remote desktop, synes jeg den kører "lidt" langsommere end den i
> XP, det er jeg lidt nede over ;o(

Er lige røget tilbage på XP, og der er mere fart på når man remoter i
forhold til ubuntu.

Ydermere oplever jeg nærmest aldrig at blæseren starter i laptoppen når jeg
kører remote via XP, hvis jeg kører remote via Ubuntu starter den flere
gange i minuttet.

Jeg er klar over at chancen for andre bruger det som jeg gør, men er der
nogle der har erfaringer med en Linux Distribution der holder en lav CPU
ydelse når en remoter ?

Mvh

Kim

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 23-12-06 19:50

On Sat, 23 Dec 2006 19:09:08 +0100, Kim Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Jeg er klar over at chancen for andre bruger det som jeg gør, men er der
> nogle der har erfaringer med en Linux Distribution der holder en lav CPU

Du kan bruge powernowd.

sudo apt-get install powernowd

Men på min ubuntu er den med som default, så mon ikke du allerede har
den.

Du kan se hvilken hastighed du kører med med følgende kommando:

cat /proc/cpuinfo

Her er mit output:

kasper@lappy$ cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : GenuineIntel
cpu family : 6
model : 13
model name : Intel(R) Pentium(R) M processor 1.73GHz
stepping : 8
cpu MHz : 800.000

Her kan man se at den kan køre 1,73 GHz men at den pt kun kører 800 MHz.

Hvis du ellers har en eller anden form for mobil processor er den designet
til at lave noget "speedstepping" som sætter hastigheden ned, når den
kan nøjes med mindre.

Dermed vil blæseren også køre mindre.

Der findes også programmer som cpufreq (mener jeg det hedder) hvor man
kan definere hvor meget blæseren skal køre (kan man sikkert også med
powernowd) men det bryder jeg mig personlig ikke om at blande mig i, da
det formentlig kan få fatale konsekvenser.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-12-06 22:24

"Kasper Nordal Lund" <kasper@fakeusenet.dk> wrote in message

> Du kan bruge powernowd.

Det må jeg kigge på...

> sudo apt-get install powernowd

Hvordan installerer man via disse specifikke kommander ?

> Men på min ubuntu er den med som default, så mon ikke du allerede har
> den.

Hmm, jeg har noget terminal client.

> Du kan se hvilken hastighed du kører med med følgende kommando:
>
> cat /proc/cpuinfo

en kører 600 mhz, når jeg kører Ubuntu, men stiger til 1,5 når jeg ryger på
remote desktop, og deraf starter blæseren ;o(

> Hvis du ellers har en eller anden form for mobil processor er den designet
> til at lave noget "speedstepping" som sætter hastigheden ned, når den
> kan nøjes med mindre.
>
> Dermed vil blæseren også køre mindre.

Maskinen kører allerede speedstepping, da den justerer efter forholdene, det
lader blot til terminalklienten i Ubuntu hiver min maskine mere i benet, end
den indbyggede klient i XP pro.

// Kim

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 23-12-06 23:30

Kim Jørgensen wrote:
> [...]
> lader blot til terminalklienten i Ubuntu hiver min maskine mere i benet, end

Mon ikke det hænger sammen med at protokollen til RD er lukket og det
derfor er svært for dem der skriver clienten til linux at gøre denne
lige så effektiv som når MS skriver den til windows?

Skriv en mail til dem der laver RD-serveren og bed dem åbne protokollen?

Eller skift til en anden protokol (Kender ikke noget til den slags på
windows, men mon ikke vnc virker der?)?

Skift OS på serveren og brug X?

/Magnus

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 23-12-06 22:42

"Kasper Nordal Lund" <kasper@fakeusenet.dk> wrote in message

> Du kan bruge powernowd.
>
> sudo apt-get install powernowd

hmm, my mistake, jeg læste det som et alternativ til RD klienten...

Kim

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 23-12-06 22:51

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
> og det tog også lidt tid at fatte hvordan man installerede extra sager,

Ja, der er lige en lille indlæringstrærskel man skal over.
En god hjælp er linuxbøgerne http://cvs.linuxbog.dk/.
Specielt http://cvs.linuxbog.dk/?b=unix
unix: Linux – Friheden til at lære Unix, 142 sider
I denne bog gennemgås Unix for begyndere, så brugeren kan begå sig på en
Linuxmaskine. Desuden gennemgås netværksopsætning for en hjemmebruger.

Til Ubuntu findes der dokumentation her: https://help.ubuntu.com/
Læs Ubuntu Desktop Guide om installering/afinstallering af programmer:
3. Adding, Removing and Updating Applications
Om opsætning af netwærk m.m. i Ubuntu findes der noget her:
http://da.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_-_den_lette_vej_til_linux

God jul

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 23-12-06 18:03

On 2006-12-23, dusted <lists@dusted.dk> wrote:

> Pjat. I skal bare lære at Debian er bedst.

Pjat. I skal bare lære at UNIX er bedst.

--
Morten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-12-06 19:17

Morten K. Lennon <mkn343432432@spam.gummiand.dk> skrev 2006-12-23:

> Pjat. I skal bare lære at UNIX er bedst.

Ja, MS har jo indset det og er gået på opkøb.

If you can't beat them, buy them.

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-06 20:54

"Morten K. Lennon" <mkn343432432@spam.gummiand.dk> writes:

> Pjat. I skal bare lære at UNIX er bedst.

Alle debattanterne får tildelt et 14.4 modem hvorover de skal køre
X11. Den der først kan åbne en browser med "google.dk" har vundet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-07 21:22