Chipset køler, lige meget hvilken!?!?
Fra : Kosmonauten

Dato : 23-12-06 11:01

Hej derude.

En bekendt har fået et problem, maskinen er en Fujitsu Siemens, Athlon 64
3200+, på bundkortets chipset sidder der en blæser, mærket er Asus og for at
sige det mildt, så er den begyndt at larme som en Boing 747 ved takeoff.

Det ikke er et chipset hvor der er integreret grafikkort.

Kan jeg så "bare" sætte en passiv køler på ala Zalmans den blå eller skal
der være en blæser på køleren!?!?

På forhånd tak for svaret og en rigtig glædelig jul til jer alle.
Mvh
Martin

Fra : Mads

Dato : 23-12-06 12:20

On Sat, 23 Dec 2006 11:01:13 +0100, "Kosmonauten"
<kosmonauten@FJERNDETTEmsn.com> wrote:

> [...]
>der være en blæser på køleren!?!?
>
>På forhånd tak for svaret og en rigtig glædelig jul til jer alle.

Hej

Nu kender jeg jo ikke det pågældende bundkort, men jeg har adskillige
gange udskiftet en larmende chipset blæser med netop en blå Zalman
køler og det har hver eneste gang fungeret perfekt. Zalman'en er
aldrig blevet mere end lunken og maskinerne har kørt fint i årevis.

Husk at rense chip'en og giv den en ganske lille klat kølepasta.
Vrid så Zalman'en fra side til side et par gange mens du presser den
ned på plads, så pasta'en fordeles.

mvh Mads

Fra : JL

Dato : 23-12-06 14:37

"Kosmonauten" <kosmonauten@FJERNDETTEmsn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ikke er et chipset hvor der er integreret grafikkort.
>
> Kan jeg så "bare" sætte en passiv køler på ala Zalmans den blå eller skal

Det lyder som et Asus Nforce4 xx bundkort (SLI eller Ultra).
Blæseren på disse bundkort fra Asus er berygtet for at fejle efter nogle
måneder (undertegnedes blæser inklusiv).
Nforce4 chipset bliver ret varme, og mange af dem der har skiftet Asus
blæseren ud med en passiv Zalman køler oplever at køleren bliver så varm at
man kun kan røre ved den med hånden i nogle få sekunder.
De fleste jeg har læst om, anbefaler derfor at der er god cirkulation i
kabinettet, og at der er en blæser der sidder i nærheden af Zalman køleren
og blæser luft henover den. Andre har sat en lille blæser på selve køleren
og kørt med meget lave RPM på den blæser.
Du kan finde meget mere om det på nettet.., her er bare en af trådene:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=19902&postdays=0&postorder=asc&start=120&sid=0682c5de7da34129d54b16ec488f6a63
- JL

Fra : Jan Storgaard Freder~

Dato : 25-12-06 11:39

Hej
Jeg har også et asus (a8n) bundkort hvor jeg har skiftet chipsetkøleren ud
med en blå fra
zalman. den bliver godtnok rigtig varm, så varm at Windows "fryser" en gang
imellem.
Det har jeg afhjulpet ved at hænge en gl. cpu blæser uden på den og lad den
køre ved 800 rpm.

mvh
Jan S Frederiksen

Fra : Mads

Dato : 25-12-06 13:10

On Mon, 25 Dec 2006 11:38:31 +0100, "Jan Storgaard Frederiksen"
<storfred@privat.dk> wrote:

> [...]
>imellem.
>Det har jeg afhjulpet ved at hænge en gl. cpu blæser uden på den og lad den

Hej

Jeg har selv et A8N bundkort og her bliver Zalman'en som nævnt
kun lunken. Om det så er pga. luftgennemstrømningen i mit kabinet
ved jeg ikke. Det er et Antec P180 som jo har en del ekstra blæsere
til at lave gennemtræk. Det er dog 120 mm blæsere som er næsten
lydløse ved lave RPM.

mvh Mads