nyt hus - nye netkabler
Fra : Peter Holm

Dato : 22-12-06 23:34

hejsa
jeg er igen ved at lave netværk i nyt hus, og spørger derfor:
Er der nye standarder på området jeg skal følge stik og kabelmæssigt?
Jeg tænker her feks. på om det kræver specielle kabler at køre gigabit
istedet for kun 100mbit.

Peter

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-12-06 23:38

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> writes:

> [...]
> Er der nye standarder på området jeg skal følge stik og kabelmæssigt?
> Jeg tænker her feks. på om det kræver specielle kabler at køre gigabit

Gigabit Ethernet kræver Cat-5e kabler vs Cat-5 kabler for Fast
Ethernet. I princippet kan du køre 10GbE på Cat 6 og 7 kabler, men
det er imho spild af penge at installere dette i et privat hjem.

Ellers skal du følge forskrifterne for montage af de fire snoede par i
væg stikkene.

Kai

Fra : Peter Holm

Dato : 22-12-06 23:50

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Gigabit Ethernet kræver Cat-5e kabler vs Cat-5 kabler for Fast
> Ethernet.

ok tak - jeg tror nemlig kun det er Cat-5 jeg har i dag. Elektrikeren får
beskeden om 5e.
mvh
peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-06 00:25

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message

> ok tak - jeg tror nemlig kun det er Cat-5 jeg har i dag. Elektrikeren får
> beskeden om 5e.

nyt hus, gammelt cat5? Nårr men hvis der er fint med cat5 udtag, så lad dog
være med at bruge penge på det. gigabit virker helt sikkert fint nok på
cat5, de fleste cat5 installationer godkendes ved cat5e tests... cat5e er i
prensippet cat5, men har så bare fået et par flere ting der skal garanteres
virker.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-07 08:17

> Gigabit Ethernet kræver Cat-5e kabler vs Cat-5 kabler for Fast
> Ethernet. I princippet kan du køre 10GbE på Cat 6 og 7 kabler, men
> det er imho spild af penge at installere dette i et privat hjem.

Når der en trikker til at montere det er det ikke prisen på materiellet der
er afgørende. Jeg ville vælge Cat6 kabler og stik, men måske spare
certificeringen.

Måske du synes 10Gb er overkill nu, men hvad om 10år ?

/A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-06 09:21

On Fri, 22 Dec 2006 23:33:45 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> Er der nye standarder på området jeg skal følge stik og kabelmæssigt?

Få installeret Cat6A. Din kabling skal holde i mange år, så det er
dumt at spare den smule, der er forskellen på en Cat5E og en Cat6A
installation.

Tænk på, hvad har du brug for om 5 år? Om 10 år? Hvis du regner med,
at installationen skal holde X år, så bliver det meget billigere at
installere Cat6A fra starten end først Cat5E og senere Cat6A. Det er
også mindre besværligt.

> Jeg tænker her feks. på om det kræver specielle kabler at køre gigabit
> istedet for kun 100mbit.

Det kræver blot Cat5E isf. Cat5.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Peter Holm

Dato : 23-12-06 10:37

> Få installeret Cat6A. Din kabling skal holde i mange år, så det er
> dumt at spare den smule, der er forskellen på en Cat5E og en Cat6A
> installation.

hvad er det Cat6A kan fremfor 5E? er det 10gigabit istedet for 1gigabit ?
Mvh
Peter

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 12:41

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvad er det Cat6A kan fremfor 5E? er det 10gigabit istedet for 1gigabit ?

Burde man egentlig ikke lægge en enkelt fiber, når nu fremtiden vil kræve
terrabit i huset...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-12-06 13:04

> Burde man egentlig ikke lægge en enkelt fiber, når nu fremtiden vil kræve
> terrabit i huset...

Jeg troede _du_ ville anbefale coaxialkabel frem for fiber

Glædelig Jul

THomas

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 13:09

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg troede _du_ ville anbefale coaxialkabel frem for fiber

Det gør jeg stadig, når vi taler om ét enkelt stik til hver enkelt perifere
enhed i en husinstallation.

Jeg vil dog ikke ligge tilbage i rådgivningen omkring husinstallationer, så
Gigabit _må_ da være yt og Terrabit _må_ da være in samt fremtidens
løsning..

IT-huruerne rulez

> Glædelig Jul

Af hjertet det samme til dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-06 13:10

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Jeg troede _du_ ville anbefale coaxialkabel frem for fiber

Man kan nu også sagtens benytte Single-mode fiber til analog tv transmision,
problemet er bare at udstyret er dyrt, hvilket det også er til netværk over
fiber. I privat bolig har man nok ikke brug for andet end kobber, da man jo
bla har mulighed for 10Gbit via Cat6A. Og hvem er det lige der har brug for
1Tbit Fiber er et enestående produkt for elelskaber osv, hvor længden
bla. gør det meget anvendeligt til bolig´er osv.. Men de få 30-60Meter i et
alm. hus, det er lidt dumt at bruge en masse penge på selve fiberen, og så
efterfølgende udstyret... Der var vist nogle firmaere osv der invisterede en
masse i fiber to desk, men hvor det efterfølgende ikke var til at bruge,
fordi man fandt ud af at udstyret var alt for dyrt.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-06 15:10

On 23 Dec 2006 12:04:03 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Jeg troede _du_ ville anbefale coaxialkabel frem for fiber

Hvis man laver en installation i dag, er det da en fin idé at trække
coax rundt til et par udvalgte steder.

-A

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 15:13

KLIP

> Hvis man laver en installation i dag, er det da en fin idé at trække
> coax rundt til et par udvalgte steder.

Hvor lang tid tror/mener/føler du 100Mbit er tilstrækkelig til perifere
enheder, der får _hver_ 100Mbit fra en central hub/switch?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-06 15:25

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> Hvor lang tid tror/mener/føler du 100Mbit er tilstrækkelig til perifere
> enheder, der får _hver_ 100Mbit fra en central hub/switch?

Hvilken verden lever du i? I min verden bruges Coax primært til transmision
af analog og digitale tv og radio kanaler. Internet transmision er en
sekundær ting der kan lægges i nettet. Coax installationer bruges nok en rum
tid fremover til levering af kabel-tv signaler, eller til digitale tv
tjenester osv. Man kan selvfølgelig ikke undværre en normal
netværksinstallation i et nyt hus til samkobling af computerne til det
fælles internet centralt i huset. Her er det også fornuftigt og samle
kablerne til coax nettet.

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 15:30

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilken verden lever du i?

I en verden du _heller_ ikke kender til.

I min verden, sendes der analogt radio/tv og digitalt over coax, hvor den
digitale del klarer 100Mbt.

På væggen har du et stik med 2 x alm. antennestik og 1 x 100Mbit Ethernet
til hver perifere enhed alternativt 1 x analog og 1 x digital.

Det hele overføres på et ganske alm. coax-kabel i husinstallationen.

Er du dum eller kender du bare ikke til de tekniske muligheder?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-06 15:39

> Er du dum eller kender du bare ikke til de tekniske muligheder?

Kan du have en god Jul

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 15:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du have en god Jul

Af hjertet i lige måde.

PS: Produktet findes (endnu) ikke hos din foretrukne leverandør af
kopiprodukter....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-12-06 15:55

> PS: Produktet findes (endnu) ikke hos din foretrukne leverandør af
> kopiprodukter....

Øh har jeg en fortrukken levenradør?

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 16:06

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øh har jeg en fortrukken levenradør?

Jeg kender dig i hvert fald ikke og jeg distribuerer udelukkende egne
udviklede = originale produkter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-12-06 16:03

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev 2006-12-23:

> Hvis man laver en installation i dag, er det da en fin idé at trække
> coax rundt til et par udvalgte steder.

Enig. Det er bare sjældent man hører Bjørn have noget godt at sige om
fiber, jfr. diskussioner om elselskabernes fibernedgravning og
eksisterende antenne anlæg. Jeg så det næsten som en omvendelse

Thomas

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 16:04

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Enig. Det er bare sjældent man hører Bjørn have noget godt at sige om
> fiber, jfr. diskussioner om elselskabernes fibernedgravning og
> eksisterende antenne anlæg. Jeg så det næsten som en omvendelse

Hvornår har El-selskaber haft noget at skulle have sagt endsige fået
produkter, der kan anvendes i en installation i
huse/lejligheder/klubværelser osv.??

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-06 17:25

On 23 Dec 2006 15:02:32 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Det er bare sjældent man hører Bjørn have noget godt at sige om
> fiber, jfr. diskussioner om elselskabernes fibernedgravning og
> eksisterende antenne anlæg.

Han kan nok heller ikke sige sig fuldstændig fri for at være farvet
af, hvad han selv laver.

> Jeg så det næsten som en omvendelse

Hardly.

-A

Fra : BJ

Dato : 23-12-06 17:53

KLIP

> Han kan nok heller ikke sige sig fuldstændig fri for at være farvet
> af, hvad han selv laver.

Jeg kan sagtens se evt. fordele ved fiber, men de _er_ altså ikke et af
verdens syv vidundere.

Det er blot en ganske simpel transportmåde.

Hvorfor svarer du mig i stedet ikke på, hvor langt tid du mener 100Mbit til
_hver_ enkelt perifere enhed i en husinstallation er tilstrækkelig = levetid
på installationen?

PS: Nu har El-selskaberne = Staten ikke ret mange abonnenter på deres net,
så man kan vel ikke en gang kalde dem etablerede udbydere på markedet af en
transportform, nærmere et indtil videre uhyggelig dyrt bekendtskab for
ejerne = borgerne..))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-06 15:08

On Sat, 23 Dec 2006 10:37:06 +0100, "Peter Holm"

> hvad er det Cat6A kan fremfor 5E?

Man får et meget, meget bedre kabel på faktisk alle områder.

> er det 10gigabit istedet for 1gigabit ?

Det er blot et eksempel på, at Cat6A er bedre end Cat5E. Du kan være
helt sikker på, der kommer andre eksempler i fremtiden.

-A

Fra : Peter Holm

Dato : 23-12-06 17:27

> Det er blot et eksempel på, at Cat6A er bedre end Cat5E. Du kan være
> helt sikker på, der kommer andre eksempler i fremtiden.

ok, 6a it is.

> -A
> --
> Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
> beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Kan du ikke lige forklare din signatur.
jeg antager den henvender sig til Spamfighterbrugere...
Jeg er sådan en bruger, men jeg er slet ikke klar over at og hvordan jeg
spammer ved at bruge den...kan du uddybe?

Mvh
Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-12-06 19:11

On Sat, 23 Dec 2006 17:27:14 +0100, "Peter Holm"

> Kan du ikke lige forklare din signatur.

Ikke-betalingsudgaven af softwaren sætter en reklame i alle mails og
alle Usenet-indlæg. Det er altså anti-spam-software, der spammer, og
det gider jeg ikke se på. Derfor filtrerer jeg de indlæg bort.

> Jeg er sådan en bruger,

Din software gør det ikke.

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-12-06 20:32

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
> beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Måske skulle du finde en bedre formulering?

Fra : Peter Holm

Dato : 23-12-06 20:43

> Din software gør det ikke.

måske er der rettet op på det - jeg har blot hentet en standard freeware
version fra hjemmesiden.
mvh
peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-12-06 18:33

> jeg er igen ved at lave netværk i nyt hus, og spørger derfor:
> Er der nye standarder på området jeg skal følge stik og kabelmæssigt?

Uanset hvad, så sørg for at have rør mellem hvert stik. Så kan du udskifte
eller supplere sidenhen.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Arne Keller

Dato : 27-12-06 11:58

Peter Holm skrev:
> [...]
> Er der nye standarder på området jeg skal følge stik og kabelmæssigt?
> Jeg tænker her feks. på om det kræver specielle kabler at køre gigabit

Den nye Danske standard for kabling i hjemmet DS/EN 50173-4 som udkommer
hvilken dag som helst siger:
Kabling til IT er et krav, kabling til TV og bygningsstyring er frivilligt.
1 home distributer (krydsfelt) pr hjem
1 udtag som kan levere både IT og TV (frivillig) for hver påbegyndt 10m2

Det vil normalt betyde at man i et nyt hus trækker alle 3 systemer.
til IT bør man anvende det bedste som er tilgængeligt på installations
tidspunktet, det er idag Class EA/Cat 6A som supporterer op til 10G
Ethernet.

Til TV bør man anvende et kvalitets Coax kabel som type A6 (tror jeg det
hedder), dette installeres i stjerneform præcist som Cat 6A kablet og
afsluttes i patchpaneler i krydsfeltet.

Til bygningsstyring trækker man minimum Cat 5E kabbler ud til det
enkelte rum, herfra kan man så fordele ud til de enkelte givere eller
afbrydere.

Alle kabler afsluttes i krydsfeltet hvor også indkommende services
afsluttes (CATV, telefoni, FTTH osv.) nu kan man så installere switche,
routere, antenneforstærkere og fordelere så det enkelte udtag tilsluttes
den service der er behov for.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.