Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange skud i bøssen?
Fra : Flemming Aagaard

Dato : 22-12-06 16:54

Hej Ng.
Glædelig jul alle sammen, og så et ? som har rumlet i mit gamle foto hoved.
I den nye digitale tid, er det alm. at se at der oplyses i div. brugt
annoncer over dslr. at det kamera der er til salg f.eks. har taget ca. 15000
eksponeringer. Jeg bilder mig ind, at der i de gamle analog dage var klarere
grænse imellem det man kunne kalde amatør og professionelt udstyr.Nu mit ?
findes der en optegnelse over hvor mange eksponeringer f.eks. lukkeren i et
givent kamera ca. kan holde.Eller skal jeg ud og studere 14 forskellige
kameramærker?

Med de bedste hilsner
for en fortsat god og livlig Ng. i det nye år
Flemming Aagaard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-12-06 17:50

"Flemming Aagaard" <samleren@stofanet.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg bilder mig ind, at der i de gamle analog dage var klarere grænse
> imellem det man kunne kalde amatør og professionelt udstyr.

Prisen på forholdsvis tidlige DSLR var så høj at man nemt kunne tro at det
var "professionelt", selvom det mekanisk var væsentlig under hvad man
forventede af et film SLR til færre penge.
F.eks. kostede mit Canon 10D så vidt jeg husker omkring 22.000 kr, selvom
det mekanisk svarer til et mellemklasse film SLR.
Tilsvarende for Nikon D100 som nogenlunde var baseret på F70 (selvom
navngivningen mindede om det væsentlig bedre F100).

> Nu mit ? findes der en optegnelse over hvor mange eksponeringer f.eks.
> lukkeren i et givent kamera ca. kan holde.Eller skal jeg ud og studere 14
> forskellige kameramærker?

De fleste opgiver det ikke.

Sommetider kan man finde det for en leverandørs bedre kameraer, f.eks.
Canon 5D: 100.000
Canon 30D: 100.000 (ikke noget opgiver for forgængerne 20D, 10D...)
Canon 1D(s): 150.000
Canon 1D(s) mkII: 200.000
Nikon D200: 100.000
Nikon D2(H/X/Hs/Xs): 150.000
Pentax K10D: 100.000

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-12-06 18:09

> [...]
> F.eks. kostede mit Canon 10D så vidt jeg husker omkring 22.000 kr, selvom
> det mekanisk svarer til et mellemklasse film SLR.

22.000kr? Jeg gav 11.000 for mit i Oktober 2003.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-12-06 18:58

[8<8<8<]

> 22.000kr? Jeg gav 11.000 for mit i Oktober 2003.

Som jeg skrev "så vidt jeg husker".
Det var ikke mig der købte det. Det blev købt kort efter det kom på
markedet, sammen med en 28-135 IS, som godt kan have været med i prisen.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-12-06 19:19

[8<8<8<]
> Jeg gav 11.000 for mit i Oktober 2003.

Var det ikke billigt ?
Jeg kan huske at 300D, da den blev lanceret i August 2003, kostede en
bagatel under 10.000 med kit objektiv.

Ifølge
http://www.dpreview.com/news/0302/03022710canoneos10d.asp
http://www.dpreview.com/news/0308/03082005canoneos300d.asp
kostede 10D ca. dobbelt så meget som 300D da de blev lanceret.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Alex W

Dato : 22-12-06 18:22

> F.eks. kostede mit Canon 10D så vidt jeg husker omkring 22.000 kr, selvom
> det mekanisk svarer til et mellemklasse film SLR.

Lukkeren holder til 150.000 skud på en 10D i følge Canons (DK) cheftekinker.
Jeg har ikke kunne splitte den ad ved voldsom brug/slid ... det er et mega
stærkt hus.
Canon 30D er bygget på samme måde, men lukkeren holder (kun) 100.000 skud.

DSLR´s store problem er støv på censoren. I dag er alle DSLR bygget ganske
udemærket til moderat brug.
15.000 skud er ikke meget... De helt billige DSLR har lukkeren en levetid på
mellem 50.000 - 100.000 skud.
En lukker koster fra 1.200,- og opefter

Hvor meget fotografere du årligt ?? gang det så op. Du har højst
sansynligt skiftet dit kamera længe før lukkeren er slidt op

/Alex W

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-12-06 19:24

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Lukkeren holder til 150.000 skud på en 10D i følge Canons (DK)
> cheftekinker.

Det er ikke noget Canon officielt opgiver. Heller ikke Canon Danmark - jeg
har spurgt.
Så for mig er det løse rygter - på lige fod med mange andre forskellige bud
jeg har set rundt om på nettet.

Derimod er de tal jeg nævnte officielle.

> Jeg har ikke kunne splitte den ad ved voldsom brug/slid ... det er et mega
> stærkt hus.

Mit fungerer også upåklageligt.

> Canon 30D er bygget på samme måde, men lukkeren holder (kun) 100.000 skud.

Det er ikke hvad Canon officielt siger.
Canon siger helt klart at lukkeren i 30D er gjort mere holdbar end i 20D,
og lukkeren i 20D er mere holdbar end i 10D.

[8<8<8<]
> Du har højst sansynligt skiftet dit kamera længe før lukkeren er slidt op

Det håber jeg - jeg bruger primært et 1D mkII

Jeg har slidt en Olympus OM 10 film SLR op
"Problemet" med DSLR er at man tager langt flere billeder med med film SLR.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Alex W

Dato : 22-12-06 21:53

> [...]
> har spurgt.
> Så for mig er det løse rygter - på lige fod med mange andre forskellige

Sorry
Jeg bragte hans svar her i gruppejn for snart længe siden.
Jeg fik det på skrift via e-mail... men hvad ...
Der er måske forskel på folk

/Alex W

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-12-06 23:02

> Sorry
> Jeg bragte hans svar her i gruppejn for snart længe siden.
> Jeg fik det på skrift via e-mail... men hvad ...

Tja...
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/6d5c02e036c1ff10/52cd73e5fddd8f5a?lnk=st&q=%22Jeg+har+f%C3%A5et+svar+fra+Canon%22+%22Martin+Elnebo%22&rnum=1&hl=da#52cd73e5fddd8f5a
refererede du produktchef Martin Elnebo for at sige den holder til mindst
140.000, og nu siger du at den ifølge en Canon Dk's chefteknikker holder til
150.000.
I samme tråd referede Hans Kruse PW Service for at have oplyst 50.000.

Jeg siger blot at løse rygter om forskellige tal har jeg set mange af.
Du har bidraget med (mindst) 2 forskellige.

> Der er måske forskel på folk

Ja - jeg refererer til officielle tal fra leverandørerne

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Alex W

Dato : 23-12-06 09:55

Hej igen Mogens

> refererede du produktchef Martin Elnebo for at sige den holder til mindst
140.000.....
Sorry ... det er en smutter ... Det var samtalen med Martin jeg havde i
tankerne.

> I samme tråd referede Hans Kruse PW Service for at have oplyst 50.000.

Jeg undre mig over at Canon (og andre) ikke åbent melder ud til alle hvad
deres kamera (alle) er bygget til.
Et eller andet sted er det noget rod. Vi køber jo skidtet aligevel.
Never mind.... jeg har ikke kunne slide den 10D op. Nu har min datter
overtaget den, og den fungere stadigvæk upåklageligt.

Jeg checkede min 30D for at se hvor mange eksponeringer den har lavet siden
jeg fik den i foråret. Over 29.000 skud.
Det går pænt stærkt. Det er noget mere end jeg havde forventet.
Canon camera museum skriver om lukkeren på 30D "and an impressive shutter
durability of 100,000", tilsvarende for 5D.
Det giver en levetid på lidt over 3 år med min nuværende fingrekløe....

For at vende tilbage til spørgsmålet.
Så kan denne dialog være med til at vise, hvor svært det kan være at få
brugbare oplysninger.....

/Alex W

Fra : mj

Dato : 23-12-06 13:16

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

snip
> [...]
> Never mind.... jeg har ikke kunne slide den 10D op. Nu har min datter
> overtaget den, og den fungere stadigvæk upåklageligt.

Men skal vil egentlig bare være glad for de ikke melder ud med det, jeg
mener så længe de ikke har sagt noget kunne man jo bare en halv mil billeder
,og når lukkeren så står af, få den lavet på garantien. det ville de jo nok
ikke gå med til hvis de på forhånd havde sagt max 50.000.

Det må vil være sådan det hænger sammen ?

> Jeg checkede min 30D for at se hvor mange eksponeringer den har lavet
> siden jeg fik den i foråret. Over 29.000 skud.
snip

hvordan gjorde du det, har selv et 30d og har prøvet finde ud af det men har
ikke kunne finde noget om det ?

Mvh
MJ

Fra : Alex W

Dato : 23-12-06 23:07

> hvordan gjorde du det, har selv et 30d og har prøvet finde ud af det men
> har ikke kunne finde noget om det ?

Prøv at kigge på tælleren i 30D
Min startede med 900-0001 når den når 9999 skifter den til 901-0001
Min står nu på 902-9495.

/Alex W

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-06 15:52

Alex W skrev i 458cef3d$0$62387$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> [...]
> Never mind.... jeg har ikke kunne slide den 10D op. Nu har min datter
> overtaget den, og den fungere stadigvæk upåklageligt.

Er det ikke dybest underordnet, hvis virkligheden er at stadset er forældet
før det er slidt op. Det forekommer mig at tendere til flueknepperi at dyrke
data så gevaldigt.

> Jeg checkede min 30D for at se hvor mange eksponeringer den har lavet
> siden jeg fik den i foråret. Over 29.000 skud.

Whau - over 3 skud i timen døgnet døgnet rundt, ugen lang. Det var godt nok
gevaldigt!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Alex W

Dato : 23-12-06 23:12

> Er det ikke dybest underordnet, hvis virkligheden er at stadset er
> forældet før det er slidt op. Det forekommer mig at tendere til
> flueknepperi at dyrke data så gevaldigt.

He he .... det har du nok ret i ....

> Whau - over 3 skud i timen døgnet døgnet rundt, ugen lang. Det var godt
> nok gevaldigt!

Jeg er fotograf ;-o

Glædelig jul
/Alex W