radiodyrlægen
Fra : jopa

Dato : 22-12-06 09:59

Hørte lige radiodyrlægen her til formiddag.
apro po snakken om beroligende midler Nytårsaften
Han foreslog Baldrian dråber eller en øl.

Vedr chokolade sagde han at der fandtes et giftstof i cacao og mørk
chokolade, men om så de åd en hel æske tog de ikke skade af det, højst lidt
ondt i maven. Så de skulle ikke ringe til ham hvis hunden åd chokoladen.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-12-06 10:23

On Fri, 22 Dec 2006 09:59:18 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Vedr chokolade sagde han at der fandtes et giftstof i cacao og mørk
>chokolade, men om så de åd en hel æske tog de ikke skade af det, højst lidt
>ondt i maven. Så de skulle ikke ringe til ham hvis hunden åd chokoladen.

Jeg har altid ment at den Radio dyrlæge var totalt skudt i roen, men
det er så bare min mening!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : jopa

Dato : 22-12-06 10:35

Leyna skriblede bla:

> Jeg har altid ment at den Radio dyrlæge var totalt skudt i roen, men
> det er så bare min mening!

Der er så meget kvinder ikke forstår

ps kender ham ikke men hørte tilfældigt udsendelsen

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 12:17

jopa, skrev:

> [...]
> chokolade, men om så de åd en hel æske tog de ikke skade af det,
> højst lidt ondt i maven. Så de skulle ikke ringe til ham hvis hunden

Vi andre ville nok også få mavekneb af en hel æske chokolade

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-06 13:39

pwh skriblede bla:

> Vi andre ville nok også få mavekneb af en hel æske chokolade

Det var fordi jeg huskede en tråd hvor Siris ejer havde ringet til
dyrlægen af samme årsag.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-12-06 22:29

jopa wrote:
> [...]
> chokolade, men om så de åd en hel æske tog de ikke skade af det,
> højst lidt ondt i maven. Så de skulle ikke ringe til ham hvis

Der er også gift omend i meget mindre mængde i mælkechokolade. Der
skal dog iflg. medsendte link 1,1 kg. mælkechokolade til for at dræbe
en hund på 20 kg. Det er jeg ikke engang sikker på at hunden kan
spise, førend det bliver for meget for den.

Jeg ville dog foretrække helt at undlade mørk chokolade og give en
smule af den lyse. Det vil sikkert ikke gøre nogen skade overhovedet,
og de små vovser skal da også mærke at det er jul.

http://www.dch-danmark.dk/chokolade_kan_slaa_hunden_ihjel.htm

--
Med venlig hilsen Tove
beware of people who dislike cats

Fra : Holm

Dato : 22-12-06 23:05

Jeg ville dog foretrække helt at undlade mørk chokolade og give en
> smule af den lyse. Det vil sikkert ikke gøre nogen skade overhovedet,
> og de små vovser skal da også mærke at det er jul.

Glædelig jul...

Hunde skal slet ikke have chokolade, så nemt er det.
....tror de ville foretrække et godt ben.
Hilsen Holm )

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 09:48

Holm, skrev:
> [...]
>

> Glædelig jul...
>
> Hunde skal slet ikke have chokolade, så nemt er det.
> ...tror de ville foretrække et godt ben.

Helt enig

/Jens

Fra : Anette

Dato : 22-12-06 23:07

Tove Krieger wrote:

> og de små vovser skal da også mærke at det er jul.

Det er muligt at der skal meget til at hunden bliver syg af chokolade, men
hvor meget slik og kage skal der til for at ødelægge dens tænder?
For år tilbage fik min daværende hund paradentose fordi han aldrig ville
tygge i kødben, og jeg var dum nok til at dele alt hvad jeg spiste med ham.
Alle de smerter og trængsler min arme hund gik igennem, - det ønsker jeg
ALDRIG at opleve igen.

Jeg foretrækker nu at give mine hunde de gode kødben vi har fået hos
slagteren.
Det er de 100 gange gladere for end alverdens slik og kager, og de har bedre
af det.
Undskyld hvis det lyder helligt, men jeg hylder ikke den der "hunde skal
have hvad vi mennesker synes er lækkert"
Skal det være noget ekstra lækkert skal det være noget HUNDEN finder ekstra
lækkert - ikke hvad jeg finder ekstra lækkert til mig selv

Jo, mine hunde sidder da også og stirrer på os ( og gæster) når vi spiser
småkager og slik, men det gør de også når vi spiser melon, vindruer eller
tomat, hvilket de hver især ikke kan lide Så jeg tager deres stirren på
min mad som et " når flokleder æder det, så må det være fantastisk"...og det
synes de jo ikke altid når de så en sjælden gang endelig får det.

Jo, mine hunde får også bidder af småkager ( og frugt og nødder og.. og...)-
men aldrig slik, aldrig chokolade...og jeg tror egentlig de er lige glade af
den grund

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 01:16

Anette wrote:

> Jo, mine hunde får også bidder af småkager ( og frugt og nødder
> og.. og...)- men aldrig slik, aldrig chokolade...og jeg tror
> egentlig de er lige glade af den grund
>
> / Anette

Der er da ingen tvivl om, at det er rigtigt hvad du skriver, min egen
hund fik heller aldrig chokolade, den var til vingummier men fik
selvfølgelig heller ikke for mange af dem. Min datters boxer derimod
elskede chokolade, så han fik et par stykker juleaften og nytårsaften,
men ellers ikke. Det var ham jeg tænkte på da jeg skrev det.
Selvfølgelig er det ikke sundt for hverken tænder eller mave, men et
par enkelte stykker gør nok ingen skade

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 10:02

Tove Krieger, skrev:

> Selvfølgelig er det ikke sundt for hverken tænder eller mave, men et
> par enkelte stykker gør nok ingen skade

Så skal hunden nok værer meget uheldig
Men på den anden side, hvorfor ikke i stedet for give hunden
noget som man ved den elsker, og som samtidigt er sundt for den.

Mine hunde vil jeg kræse for ved at lade dem "slippe" for grøntsager
juleaften, og lade dem æde sig en pukkel til i kød i stedet for

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 10:12

Tove Krieger wrote:
Selvfølgelig er det ikke sundt for hverken tænder eller
> mave, men et par enkelte stykker gør nok ingen skade

Nytårsaften skal der jo noget til at tage den grimme ølsmag

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 10:37

Tove Krieger, skrev:

> Nytårsaften skal der jo noget til at tage den grimme ølsmag

For mig er der jo et formål med at give hundene øl nytårsaften,
det er jo af hensyn til dem selv, ikke fordi det morer mig
Så det er jo mere ud fra at specielt Tyson ikke skal stesse så
meget nytårsaften, og så tror jeg trods alt at øl er mindre usundt end medicin.
Men de får nok også lov til at æde rigeligt den aften, det virker jo
altid sløvende med en fuld vom

I år har Tyson allerede stresset en del over fyrværkeri, og der har ikke
engang været ret meget endnu. Men det er sådan at jeg må give ham
snor på når vi går om aftenen, ellers prøver han bare hele tiden at få
vendt turen så vi skal hjem igen, og samtidigt vil han også gerne ud.
Så jeg har fundet ud af at når han får snoren på slapper han mere af,
han synes åbenbart at det giver ham en tryghed at værer bundet til mig.
Angel går løs som hun plejer, hun er så nervefast at det er en sand fryd,
Tyson har et lidt mere nervøst temperament, det har han altid haft.

/Jens (som Tove igen fik lokket OT)

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 10:50

pwh wrote:

> [...]
> sand
> fryd, Tyson har et lidt mere nervøst temperament, det har han altid

Mere OT.

Kære Jens, det skulle forestille at være humoristisk ment

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 10:58

Tove Krieger, skrev:

> Mere OT.
>
> Kære Jens, det skulle forestille at være humoristisk ment

Det ved jeg godt, jeg valgte bare at svarer lidt seriøst alligevel

/Jens (som Tove nu fik lokket meget OT)

Fra : Leyna

Dato : 23-12-06 13:01

On Sat, 23 Dec 2006 10:37:02 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Tyson har et lidt mere nervøst temperament, det har han altid haft.

Du må hellere sende stakkels nervøse Tyson herover. Jeg er go' til
nervøse hunde!

Sådan a pro pos nytår... Jeg er jo lidt spændt på hvordan Oy reagerer,
for han er temmelig pjevset overfor flere ting. Bl.a. biler, hvad jeg
har det rigtig fint med, men han piber osse når de to store skælder ud
(over biler eller forbipasserende eller whatever), og så kommer han
styrtende hen til moar. Kan man ud fra det udlede at han er mere
nervøst anlagt?
Han er ikke særlig bange for f.eks. støvsugeren, selvom han ikke kan
li' den og høje lyde reagerer han heller ikke specielt på, men hvis de
store skælder ud så er det altså MEGET farligt.

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 13:23

Leyna, skrev:

> Du må hellere sende stakkels nervøse Tyson herover. Jeg er go' til
> nervøse hunde!

Jeg har også lært at takle ham, og prøver at tage de hensyn der skal til,
det skal nu ikke forståes at han er et nervevrag, han er bare mere følsom end Angel.
Det er feks et problem hvis Angel skal irettesættes, det tager Tyson sig meget nært,
så det har ind imellem været noget med at skælde ud på Angel,
og samtidigt rose Tyson
Så jeg prøver efter bedste evne at holde skideballer på et minimum,
men engang imellem er det jo desværrer nødvendigt med de møghunde

> Sådan a pro pos nytår... Jeg er jo lidt spændt på hvordan Oy reagerer,
> for han er temmelig pjevset overfor flere ting. Bl.a. biler, hvad jeg
> har det rigtig fint med,

Dem var Angel også bange for som lille hvalp, det var et spørgsmål om tilvænning,
jeg tror efterhånden hun kun har respekt for mig her i verden
Men jeg har også målrettet med hende arbejdet mod at hun skulle blive
en modig og selvsikker hund, Tyson opdragde jeg bare efter bedste evne.

> men han piber osse når de to store skælder ud
> (over biler eller forbipasserende eller whatever), og så kommer han
> styrtende hen til moar. Kan man ud fra det udlede at han er mere
> nervøst anlagt?

Måske stadig bare lidt usikker, men du husker self IKKE at trøste ham.

> Han er ikke særlig bange for f.eks. støvsugeren, selvom han ikke kan
> li' den og høje lyde reagerer han heller ikke specielt på, men hvis de
> store skælder ud så er det altså MEGET farligt.

Det kan måske trænes på samme måde som jeg trænede med Angel da
hun var lille, hun blev noget bange hvis jeg selv skulle spille farlig hund.
Men ved langsomt at "skrue op for blusset" og rose hende meget når
hun ikke blev bange, så er jeg derhenne at hendes yndlingsleg med mig nu
er at gennembanke mig, Tyson har hun aldrig været bange for at give et lag bank

Så det er vel også et spørgsmål hvad slags hund du ønsker at få ud af Oy,
og så bevidst træne hen imod det,
det mener jeg at Søren også har gjort med Vizla, med samme mål som mig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 24-12-06 00:04

On Sat, 23 Dec 2006 13:23:10 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Måske stadig bare lidt usikker, men du husker self IKKE at trøste ham.

Så slemt er det ikke. Han skal bare hænge i mors skørter og betragte
livet fra en vinkel BAG mig, så er det nok ikke SÅ farligt.

> [...]
>er at gennembanke mig, Tyson har hun aldrig været bange for at give et lag bank

Oy leger skam gerne vilde lege med mig. Han er ikke bange for mig. Han
hopper osse rundt på både Vaks og Hans og spiller stor farlig hund, og
han har fået gnasket hul på Vaks et par steder, for Vaks lader ham
bare gnaske. *SUK*

>Så det er vel også et spørgsmål hvad slags hund du ønsker at få ud af Oy,
>og så bevidst træne hen imod det

Bare en go' hund!

Fra : Anette

Dato : 24-12-06 02:53

Leyna wrote:
> Så slemt er det ikke. Han skal bare hænge i mors skørter og betragte
> livet fra en vinkel BAG mig, så er det nok ikke SÅ farligt.

Er det ikke bare fordi de andre jo skælder ud? Så er det da bare med at
komme væk, når man som en hvalp jo er, underst i hierakiet. Oys adfærd
behøver ikke vise at han er bange, men bare at han lystrer det instinkt der
siger at når de voksne skælder ud, så er der fare på færde, og så er det med
at søge dækning, der hvor der er trygt. I naturen ville det være hulen
hvalpene søgte tilflugt i, for Oy er det bag dine ben.
Som du beskriver ham tror jeg han vil betragte nytårsaften med
nysgerrighed/undren og ikke med angst.

> Bare en go' hund!

Det er han og det bli'r han

God jul til alle

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 24-12-06 07:50

On Sun, 24 Dec 2006 02:53:17 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Er det ikke bare fordi de andre jo skælder ud? Så er det da bare med at
>komme væk, når man som en hvalp jo er, underst i hierakiet.

Jeg ved det ærlig talt ikke, Jeg er ikke så meget inde i deres
Umiddelbart lyder det da meget sandsynligt, og så forklarer det osse
en anden ting... Når der leges med naboens tæver, så går Vaks helt
amok, når tæverne leger med Oy. Han gør og gør og gør og går hele
tiden imellem tæven og Oy, selvom Oy gerne vil lege, og så begynder
han osse at bjæffe. Man kan vist næppe kalde det gøen endnu. Jeg tror
ikke det er andet end leg, men Vaks er meget obs på "sin" hvalp. Og
der har aldrig været optræk til ballade. Han støjer bare gevaldigt.

> [...]
>at søge dækning, der hvor der er trygt. I naturen ville det være hulen
>hvalpene søgte tilflugt i, for Oy er det bag dine ben.

Han virker nu heller ikke særlig bange...

>Det er han og det bli'r han

Og jeg stod op her til morgen til et gulv der var helt fri for uheld.

I går aftes satte han sig foran terassedøren, og da jeg lukkede ham ud
gik han direkte ud og lavede stort. YES! Jeg tror sørme han er ved at
fatte ideen. :D

Fra : Anette

Dato : 25-12-06 02:56

Leyna wrote:
> [...]
> I går aftes satte han sig foran terassedøren, og da jeg lukkede ham ud
> gik han direkte ud og lavede stort. YES! Jeg tror sørme han er ved at

Yyeaaahhh! Stor dag - herligt.

Det er en rigtig klog hund du har fået dig der, Leyna.

Giv lige Oy en gang kløen på maven fra mig

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 24-12-06 10:49

Leyna, skrev:

> Bare en go' hund!

Så er det nok bare at fortsætte på samme måde

/Jens

Fra : Lene Hansen

Dato : 23-12-06 20:40

Hunde skal hverken have slik, kager eller alkohol.Det er jo kun for vores
egen skyld vi gør det. Jeg vil citere et svar en dyrlæge har givet til én
der havde fået det råd at stikke sin hund en øl nytårsaften, og hunden havde
været usædvanlig stille og hun troede det var fordi " det virkede så godt:
Citat:
" Vi fraråder alkohol i enhver form som nytårsmedicin. Hunde og katte bliver
ikke kun fulde af alkohol. De bliver forgiftet af selv små mængder. Hvalpe
og killinger er særdelses følsomme., fordi de vejer mindre og har uudviklede
organsystemer".

Lene.

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 20:51

Lene Hansen, skrev:
> [...]
> mængder. Hvalpe og killinger er særdelses følsomme., fordi de vejer
> mindre og har uudviklede organsystemer".

Hmm... jeg kan efterhånden læse at der er en del forskellige opfattelser
af hvor usundt alkohol er for hunde.
Det kunne værer jeg burde spille på det sikre og undlade at give dem den øl,
det kommer lige under overvejelse.
Tak for indputtet Lene

/Jens

Fra : pwh

Dato : 23-12-06 09:54

Anette, skrev:

> Det er muligt at der skal meget til at hunden bliver syg af
> chokolade, men hvor meget slik og kage skal der til for at ødelægge
> dens tænder?

Også lige min tanke.

> [...]
> Skal det være noget ekstra lækkert skal det være noget HUNDEN finder
> ekstra lækkert - ikke hvad jeg finder ekstra lækkert til mig selv

Det er ikke spor helligt, men sund fornuft Anette.
Jeg synes mere det andet er en mærklig form for menneskeligørelse
af sin hund, det er da ellers noget der bliver råbt meget op imod.
Man skal da også værer sød ved den i julen, men værer det på en rigtig måde.

> Jo, mine hunde får også bidder af småkager ( og frugt og nødder og..
> og...)- men aldrig slik, aldrig chokolade...og jeg tror egentlig de
> er lige glade af den grund

Samme her, men det er i så begrænsede mænger at de selv
tror at det er løgn

/Jens