stråler: mobil >< stationær
Fra : linnea

Dato : 21-12-06 18:40

En "klogeåge" har fortalt mig at der er MEGET mere (25 gange mere) stråling
fra en ledningsfri stationær telefon end fra en mobil telefon.
For mig virker det meget ulogisk da den stationære oftes kun skal række et
par meter og max 100, mens mobilen jo skal række til nærmeste mobilmast som
godt kan ligge nogle km væk...

Er der nogen som kan af- eller bekræfte dette?

Julehilsen Linnea.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-06 19:19

linnea skrev:

> En "klogeåge" har fortalt mig at der er MEGET mere (25 gange
> mere) stråling fra en ledningsfri stationær telefon end fra en
> mobil telefon.

Pjat. Dens rækkevidde er kun en brøkdel af mobiltelefonens.

--
Bertel

Fra : John Doe

Dato : 21-12-06 22:53

linnea wrote:
> En "klogeåge" har fortalt mig at der er
> MEGET mere (25 gange mere) stråling
> fra en ledningsfri stationær telefon end
> fra en mobil telefon.
> Er der nogen som kan af- eller bekræfte dette?

En DECT telefon, som benyttes til ledningsfri fastnettelefon, har en
maksimal sendeeffekt på 250mW mens en GSM mobiltelefon har en maksimal
sendeeffekt på 2000mW.

GSM telefonen varierer sendeeffekten efter hvor langt væk fra sendemasten du
er. Jo nærmere sendemasten du er jo mindre sendeeffekt har GSM telefonen
brug for hvilket betyder at hvis du er nære sendemasten udsættes du for
mindre elektromagnetisk stråling end hvis du er langt væk fra masten. DECT
telefonen varierer ikke sendeeffekten efter afstanden uden kører med den
samme sendeeffekt hele tiden.

Det betyder at hvis man sammenligner GSM og DECT ved en kort afstand fra
sendemasten kan man komme ud for at GSM telefonen sender med mindre effekt
end hvad DECT telefonen gør. Dette kan være tilfældet i byområden hvor man
ofte kan være 25 - 50 meter fra mobilsendemasten.

Ved normalt brug f.eks. i bil, tog og på landsbygden er man så langt væk fra
mobilsendemasten at GSM telefonens sendeeffekt er langt større end DECT
telefonen.

GSM telefonen og DECT telefonen benytter begge Time Division Multiple Access
(TDMA) men mens GSM telefonen benytter 1 af 8 timeslots for at sende bruger
DECT telefonen kun 1 af 12 timeslots. Ved samme sendeeffekt vil den
gennemsnitlige sendeeffekt derfor være lavere med en DECT telefon end med en
GSM teleefon.

Samlet set kan man dog visse mennesker udsættes for langt mere
elektromagnetisk stråling fra en DECT telefon end fra en GSM telefon
simpelthen fordi man bruger DECT telefefonen mere end GSM telefonen pga de
høje mobiltakster.

Din "klogeåge" kan derfor i visse situationer have ret hvis man ser på den
samlede mængde elektromagnetisk stråling man udsættes for.

Fra : linnea

Dato : 22-12-06 11:13

"John Doe" <spamfighter@boxbe.com> wrote in message

> [...]
>
> Din "klogeåge" kan derfor i visse situationer have ret hvis man ser på den
> samlede mængde elektromagnetisk stråling man udsættes for.

Mange tak for dit svar, det var anvendeligt i stor grad

God jul!