Trådløs fra Stofa-net til IBM-bærbar (ikke~
Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 11:11

Hej Gruppe.

Min datter vil gerne have trådløst internetforbindelse til Stofanet. (Det er
ikke dukket op endnu)
Hun har en Bærbar IBM Thinkpad Type 1860 hvor der er trådløs forbindelse.
Netkortets type: 11A/B/GW wireless lan mini pci adapter Atherds Kom Inc.
11A = 54 Mbps.

Er der nogen der kan kloges af ovenstående og fortælle mig om er kan opnås
trådløs forbindelse ved at købe denne router:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?id=150543&Bedom=true&Page=2

Jeg har ingen erfaring med trådløse forbindelser - kun faste.

Håber på et hurtigt svar.
Gunnar Jeppe.

Fra : Kim

Dato : 21-12-06 11:22

Spørg i den rette gruppe :

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-06 11:54

Jeppe skrev:

> Min datter vil gerne have trådløst internetforbindelse til Stofanet. (Det er
> ikke dukket op endnu)

I skal endelig ikke bestille trådløst net hos Stofanet. Det
koster ekstra hver måned til ingen nytte, og så udleverer de et
accesspoint som ikke er en router. Når I selv køber router kan I
lave en trådløs forbindelse internt i huset der via kabel (fra
routeren) forbindes til Stofanets modem. Det er tilladt ifølge
betingelserne i aftalen, og det koster ikke ekstra (når først
routeren er betalt)

> Hun har en Bærbar IBM Thinkpad Type 1860 hvor der er trådløs forbindelse.
> Netkortets type: 11A/B/GW wireless lan mini pci adapter Atherds Kom Inc.
> 11A = 54 Mbps.

Det (11A/B/GW) læser jeg som at netkortet kan klare IEEE
802.11a/b/g (tre forskellige standarder). Den interessante i dag
er 802.11g. Under D-links router kan man læse:

   Ethernet / Fast Ethernet / IEEE 802.11b /
   IEEE 802.11g / 54 Mbps / Kabling / Trådløs

så den kan følge den samme protokol. Så kan det godt sættes op
.... men routeren kan kun klare WEP-kryptering (ifølge edb-prisers
side - jeg kender den ikke). Det tager kun et kvarters tid at
bryde ind i sådan et netværk. Du skal se efter en router der kan
benytte WPA-kryptering. Det er det eneste sikre.

Hvis du vil have en D-Link, kan du f.eks. kikke på:

Ved D_Link-routerne skal du se under "Diverse" for at se hvilke
krypteringer de kan benytte.

> Er der nogen der kan kloges af ovenstående og fortælle mig om er kan opnås
> trådløs forbindelse ved at købe denne router:

Sagtens.

> Jeg har ingen erfaring med trådløse forbindelser - kun faste.

Hvis du har opfølgende spørgsmål eller senere skal have hjælp, så
brug den rigtige gruppe som er <news:dk.edb.netvaerk.traadloest>.

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-12-06 12:41

On Thu, 21 Dec 2006 11:53:36 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Det (11A/B/GW) læser jeg som at netkortet kan klare IEEE
> 802.11a/b/g (tre forskellige standarder). Den interessante i dag
> er 802.11g.

Det er jeg ikke fuldstændig enig i.

Hvis man har udstyr, der kan køre A, så er det at foretrække, fordi
der er mange flere ikke-overlappende kanaler, og det er altså meget
nemmere at finde en kanal med godt signal.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-06 16:04

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det er jeg ikke fuldstændig enig i.
>
> Hvis man har udstyr, der kan køre A, så er det at foretrække, fordi
> der er mange flere ikke-overlappende kanaler, og det er altså meget
> nemmere at finde en kanal med godt signal.

Jeg er heller ikke enig. Men det med at der er mere plads på 5 GHz er
nok snart en saga blot, desværre. Jeg fik øje på netadapter til Xbox i
FONA i går. De kan bruges på både 2.4 og 5 GHz.

Indtil videre, så koster dual band access punkter og routers lidt mere.
Men prisudviklingen på det udstyr går kun een vej, ned.

I øvrigt tror jeg ikke det er et stort problem at dele radiobånd så
længe udstyret er WiFi certificeret og/eller følger IEEE 802.11. Det er
værre med udstyr der bruger de ulicenserede bånd på en anden måde. Jeg
har set nogle "dimser" i Kvikly der parvis (der er to "dimser" i æsken)
streamer video på 2,4 GHz båndet og som hverken havde WiFi certification
eller nævnte noget om de følger 802.11 på æskerne.

Det var de her:

Thomson VS260
Philips SBCVL 1100
Philips SLV3100

Hvad sker der med ens trådløse netværksforbindelse, når naboen bruger
sådan nogle? Kan det "leve" sammen?

Fra : Kim

Dato : 22-12-06 09:52

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-12-06 21:29

Kim <k@x.x> wrote:

> Spørg i den rette gruppe :

> fut : dk.admin.netikette

plonk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-12-06 16:11

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> bryde ind i sådan et netværk. Du skal se efter en router der kan
> benytte WPA-kryptering. Det er det eneste sikre.

Man skal som bekendt ikke udtale sig om det man ikke kender.

http://tinyurl.com/y9g3lz

- Wireless encryption (WEP/WPA/WPA2)