Når man søger tilladelse, godtager staten ~
Fra : Bo Warming

Dato : 21-12-06 08:28

Når man søger tilladelse, godtager staten farlige ting

Dengang jeg overvejede rationel doven isolering, harcelerede mange
usenettere, at jeg burde spørge brandmyndighederne - som om de aner
mere om brandforebyggelse end en kemifysikgymnasielærer.

Jeg søgte for 2 år siden kommunens tilladelse til at sætte et
pileflet-spir på min nu hvidmalede flotte skorsten , der pga
fjernvarmeinstallation ikke bruges, og fik ja efter at have sendt foto
af spiret og garanteret, at det ikke ville blive større end det.

De foregav altså. at de udfra foto kunne vurdere nedstyrtningsfare.-
og de viste ingen interesse for, hvordan spiret fæstedes

Da spiret opsattes viste det sig, at den flise, der ligger på fire
smalle halvmurstenssøjler i skorstenens hjørner og hindrer regn ned i
skorstenen var løs og stabiliseret af tyngden af mursten på midten,
der ikke kunne ses nedefra, og som var frostsprængt til løst
afblæseligt granulat og snart ikke ville stabilisere længere.

Så stærkt ståltråd går nu omkring flisen (som kan blive nyttig når
lejerne vil have pejs) og nu er der sikkerhed mod nedstyrtning,
hvilket der ikke var før.

Så statslige og kommunale højtuddannede bygningseksperter gør kun
skade ved at give falsk tryghed og udtale sig udfra uvidenhed, og al
god forebyggelse af ulykker bunder i, at den, der har skoen på, ved
hvor den trykker, og ejer-beslutninger er det eneste ansvarlige.

NEDSTYRTNINGSFARE er et problem med altaner hvor folk opholder sig
længe, og tage nær busstoppesteder, og her har statsligt byggeri ofte
været ansvarligt for unødvendige dræbende ulykker, bl.a.
Christiansborgkirken og betonslum-altaner

Men sandsynligheden for, at nogen rammes er normalt ubetydelig,
ligesom man kan skyde gevær lodret op i luften lodret og sjældent
rammes nogen af kuglen.

Er nogensinde en tagsten revet ud af et tag af storm/orkan og har
ramt en person? Det er vist vandrehistorie, kun.

Sandsynligheder har jeg skønnet vedr brand og isolering, og aldrig
evner nogen at gå ind i tallene og forbedre skønnet - for det er
svært.

Hvis en skorsten falder ned i orkan, så vil det jo ikke være i vejr,
hvor folk solbader længe nær huset. Rettidig omhu behøves, men hysteri
gør skade.Altid er der balance mellem fordele og ulemper, og ejer bør
afgøre, for han ønsker jo sikkerhed mere end nogen anden.