Lønstigning, skat og inflation
Fra : clausseerup@gmail.co~

Dato : 20-12-06 13:54

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor man ikke trækker skatten ud
af lønstigninger før man sammenligner med inflationen. Inflationen er
et udtryk for hvor meget priserne er steget, og eftersom man betaler
med penge som man skal betale skat af giver det vel ikke mening at
sammenligne før skatten er trukket ud.

Et eksempel

En person får 3,5% i lønstigning, men efter topskat svarer det til ca
1,4%, men da inflationen er omkring 1,8% er der vel tale om en
reallønsnedgang.

Eller er jeg helt galt på den her?

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-12-06 14:52

<clausseerup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis du indregner skattefradragsretten bliver din lønstigning efter skat 2,1
%. Lidt mere end inflationen.

Aage

Fra : Ole Laursen

Dato : 20-12-06 15:17

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> writes:

> Hvis du indregner skattefradragsretten bliver din lønstigning efter skat 2,1
> %. Lidt mere end inflationen.

Hvordan er du nået frem til 2.1%? Afhænger det ikke meget af
omstændighederne?

--
Ole Laursen
http://www.iola.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 20-12-06 15:47

clausseerup@gmail.com wrote:
> [...]
>
> En person får 3,5% i lønstigning, men efter topskat svarer det til ca
> 1,4%, men da inflationen er omkring 1,8% er der vel tale om en

Billedet er mere kompliceret end som så.

Lad os fortsætte dit regneeksempel og præcisere:
Trækprocent 44%
Marginalskat 58%

Før lønstigning
Løn før skat 100,-
Skat 44,-
Løn efter skat 56,-

Efter lønstigning
Løn før skat 103,5
Skat af de første 100,-: 44,-
Skat af de sidste 3,50: 2,03
Samlet skat: 46,03
Løn efter skat 57,47

Lønstigning efter skat: 1,47
eller 2,63%

Altså en reallønsstigning efter skat, der er mindre end den nominelle
lønstigning, men dog stadig større end inflationen.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-12-06 13:18

[...]

Som udgangspunkt er det ikke ualmindeligt, at folk får lønstigninger, som
ikke opvejer inflationen.

Men inflationen rammer jo ikke alle lige hårdt. Så derfor giver det ikke
megen mening at indregne et generelt inflationstal i en konkret persons
lønstigning.