Vise DB opslag uden dubletter
Fra : Ukendt

Dato : 20-12-06 08:25

Er det muligt at liste en SQL forespørgsel uden at vise dubletter?
Jeg forestiller mig at anvende poster fra en kolonne i brugerdatabasen som
værdier i en formulars select boks uden at vise dubletter.

God Jul
Henning

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-06 09:00

Henning Smed Sørensen skrev:

> Er det muligt at liste en SQL forespørgsel uden at vise
> dubletter?

Ja.

Du kan kigge på DISTINCT - der netop fjerner dubletter:

SELECT DISTINCT afdeling FROM personer

SELECT DISTINCT brugernavn, ip FROM logins

Nøgleordet DISTINCT gælder alle felter i select-listen - det andet
eksempel finder altså unikke kombinationer af brugernavn + ip fra
login-tabellen.

Hvis man vil vide noget om de poster der "smides væk" når man
fjerner dubletter, skal man bruge GROUP BY i stedet:

SELECT afdeling, COUNT(*) as antalPersonerIAfdelingen
FROM personer
GROUP BY afdeling

- finder unikke afdelinger og parrer hver afdeling med et tal der
angiver hvor mange poster der er med den pågældende afdeling.

SELECT brugernavn, ip, MAX(loginDate) as sidsteLogin
FROM logins
GROUP BY brugernavn, ip

- finder ud over brugernavn og ip også højeste (nyeste) værdi for
feltet loginDate.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-06 10:15

> [...]
> Nøgleordet DISTINCT gælder alle felter i select-listen - det andet
> eksempel finder altså unikke kombinationer af brugernavn + ip fra

Hej Jens

Mange tak for et hurtigt og fyldestgørende svar.

God Jul
Henning