Ikke tilladelse til at gå ind på de andre ~
Fra : Kim

Dato : 20-12-06 01:26

Hej

Jeg har lidt problemer med netværket - der er 3 PC'ere på en router som et
alm. lokalnetværk.

Jeg har en mappe på hver som jeg har delt på normal vis. Jeg har åbnet for
IP'erne i firewallen på alle PC'erene.

Problemet er at når jeg prøver at komme ind på en anden PC på netværket, for
jeg nogen steder en
"pc er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse..." og på en anden
maskine spørger den efter brugernavn og kode når jeg prøver at få adgang til
den (der er ikke oprettet andre brugere end en administrator uden kode på)

Hvordan gør jeg det så jeg bare kan komme ind på dem og kopiere imellem dem
uden problemer?

Fra : Hugo

Dato : 20-12-06 09:42

Kim skrev:
> [...]
>
> Hvordan gør jeg det så jeg bare kan komme ind på dem og kopiere imellem dem

Hej Kim
Det forekommer mig, at der er flere med meget lignende problemer; se 7.
dec. "XP/W98" (mig) og 16. dec. "Filudveksling" (Christoffer).
Du nævner ikke, at du med sikkerhed har slået Windows Firewall fra
(den kan godt slå til igen, den satan *gg*).
Brian skriver til Christoffer om simpel vs. avanceret filudveksling,
men jeg har ikke fået svar på et spørgsmål om, hvorvidt den skal
være "avanceret" og hvordan man lige indstillet det *ss*.
Min dag er altid spændende: Hvilke computere vil snakke med hvilke
andre i dag? *gg* - som regel er W98 de mest pålidelige.
Hugo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-06 10:46

Kim skrev:

> Hvordan gør jeg det så jeg bare kan komme ind på dem og kopiere imellem dem
> uden problemer?

På mit LAN har jeg 3 pc'er med XP. Jeg kører som en bruger med
adminrettighed på dem alle, og det er samme brugernavn (og
kodeord i øvrigt) på dem alle. Jeg har ingen delingsproblemer.

Jeg bruger simpel fildeling fordi jeg ikke har brug for at styre
forskellige brugeres rettigheder.

--
Bertel

Fra : brian

Dato : 20-12-06 11:20

> [...]
>alm. lokalnetværk.
>
>Jeg har en mappe på hver som jeg har delt på normal vis. Jeg har åbnet for

kender ikke noget til firewals da jeg simpelt hen ikke gider at sætte
mig ind i dem og mener at private er godt noke beskydtet bag en
router.
Men prøv at deaktivere firewalls helt og forsøg igen så kan du hurtigt
afgøre om det er firewalls der giver problemer.

> [...]
>den (der er ikke oprettet andre brugere end en administrator uden kode på)

Hvilke systemer er der på de pågældende maskiner. (Det er lide mere
triki med en win98 der vil se sn xp end en xp der vil se en xp.

>Hvordan gør jeg det så jeg bare kan komme ind på dem og kopiere imellem dem
>uden problemer?
Ved at arbejde lidt med os andre i denne gruppe så er du snart
igennem.

Pc 1. er win ????

pc 2 er winn ???

pc 3 er win ????

Hvis XP så i denne computer klikke på Funktioner -> Mappeinstillinger
så fanebladvis. Der kan du se om der er flueben i brug simpel
fildeleling.
DET ER DER HØJESTSANDSYNELIGT IKKE men så kan vi aflive at det er
problemet.

Fra hvilken maskine prøver du at få fat i hvilken maskine?

Du har husket at dele noget på de computere du forsøger at tilgå ?
På en Win98 skal man blot dele og evt sætte adgangskode på så kan den
ses af andre computere.
Win XP skal man dele og så vidt jeg husker skal man også aktivere
guest account.

(Hvis hvis hvis der er anvendt Avanceret fildeling i XP bliver det
lidt mere triki for så skal man til at oprette brugere På "serveren"
altså den maskine man vil tilgå men man kan dermed også dele
forskellige mapper til forskellige folk)

For at man fra en win98 kan se delinger på en xp skal man installere
microsoft netværk på 98 og logge sig på 98 med samme brugernavn og
adgangskode som man har oprettert på xp.

gå evt i en dospromte start-> kør -> skriv command så åbner promten
skriv ipconfig /all og check om ipadressserne på maskinerne ligger i
samme område altså alle pc'er starter men samme cifte i de første tre
blokke evt. 192.168.1.xxx
Men det gør de højest sansyneligt.

Deler man på simpel måde kan alle folk der har adgang til ens lokale
net se delingerne men da det jo normalet er i hjemmet er det normalt
heller ikke et problem hvis man bare husker ikke at have hyggebilleder
af konen liggende så andre kan se dem. Har indtil flere gange set folk
røde i hovedet når man har hjulpet dem og pludseligt toner konens
yndigheder hen over skærmen

Håber også Hugo fik lidt ud af det men undskyld jeg har ikke opdaget
at jeg har efterladt et åbent spørgsmål og kan da heller ikke lige
finde det.

Så frem med så mange oplysninger som muligt så skal vi nok hjælpe.

Hilsen

Brian