Installation af nogen programmer...
Fra : Brian Lund

Dato : 19-12-06 22:43

Jeg har for nyligt installeret Linux (Seneste Ubuntu) på den bærbare for at
lege lidt med det, men mit kendskab er stadigt meget begrænset til
systemet...

Jeg roder en del med elektronik og ville derfor prøve at installere nogen
programmer til lidt programmering, og jeg fandt en "fin" step by step
installationsguide, "fin" bortset fra at den ikke virker!
Det er denne guide (på tysk!):

http://www.roboternetz.de/wissen/index.php/Avr-gcc_und_avrdude_installieren

Jeg når kun til hvor jeg skal udpakke og installere det første af
programmerne, når jeg prøver at køre "../configure ..." kommandoen sker
følgende:

(...)
checking whether ln works... yes
checking whether ln -s works... yes
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc ) works... no
configure: error: installation or configuration problem: C compiler cannot
create executables.

Hvilket resulterer i at jeg ikke kan "make"!

Hvad gør jeg nu?

Brian

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 19-12-06 23:10

Brian Lund wrote:
> [...]
> create executables.
>
> Hvilket resulterer i at jeg ikke kan "make"!

Mon ikke du mangler C compiler og venner?

Første skridt må være
sudo apt-get install build-essential

/k

Fra : Brian Lund

Dato : 20-12-06 00:08

> Mon ikke du mangler C compiler og venner?
>
> Første skridt må være
> sudo apt-get install build-essential

Okay, tak, det virkede sgu! Nu er problemet så bare at mit program som
skulle bruge "avr-gcc" siger "command not found"!
Det er nok fordi jeg ikke har fået lavet den "path" rigtigt... Synes heller
ikke "profile" filen så ud som jeg forventede...
(Jeg fjernede , gik ud fra det var en fejl i formateringen på siden)

Hvordan får jeg så lavet en path som virker universelt til
"/usr/local/avr/bin"?

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 20-12-06 00:18

> [...]
siden)

> Hvordan får jeg så lavet en path som virker universelt til

En reboot hjalp!

Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 20-12-06 18:07

Den Wed, 20 Dec 2006 00:18:28 +0100 skrev Brian Lund:

> heller
> siden)

> En reboot hjalp!

"Windows has detected that you have moved your mouse. Your computer
needs to be restarted for changes to take effect. Reboot now? (Y/n)"

På andre systemer nøjes man med at logge ud og ind igen.

Mvh
Kent