Ølhunden glammer ikke
Fra : pwh

Dato : 19-12-06 20:46

Jeg fik for et stykke tid siden det staldtips herinde at man
kunne give sin hund ½ øl nytårsaften hvis den var bange.
Tyson stresser stadig over fyrværkeri, så det havde jeg tænkt mig at
prøve af på ham, her til aften fik de så begge ½ elefantøl tilsammen
i deres mad. Og de har begge været dejligt afslappede og rolige hele
aftenen, så det er da en fidus jeg vil bruge nytårsaften.
Det skulle bare lige testes inden, så jeg var sikker på at det ikke
virkede stik modsat

Nu må vi så se om de har tømmermænd imorgen

/Jens (som selv drak den anden ½ elefantøl)

Fra : Eva

Dato : 19-12-06 21:59

> [...]
> virkede stik modsat
>
> Nu må vi så se om de har tømmermænd imorgen
>
> /Jens (som selv drak den anden ½ elefantøl)

Er du så også blevet rolig og afslappet Jens? *GG*

mvh Eva

Fra : pwh

Dato : 19-12-06 22:53

Eva, skrev:

> Er du så også blevet rolig og afslappet Jens? *GG*
>
> mvh Eva

Næh.. når jeg har fået øl vil jeg slås og bol..

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-12-06 08:58

On Tue, 19 Dec 2006 22:52:40 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Næh.. når jeg har fået øl vil jeg slås og bol..

Kastration er løsningen!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : jytte

Dato : 20-12-06 10:32

pwh skrev:
> [...]
> i deres mad. Og de har begge været dejligt afslappede og rolige hele
> aftenen, så det er da en fidus jeg vil bruge nytårsaften.

Jeg havde faktisk også tænkt mig at prøve det, for min border collie
stresser også over fyrværkeriet. Men så læste jeg i et blad - jeg
tror at det var "Ude og Hjemme" at det ikke er en god ide. Der stod
noget med at de ikke bare bliver fulde af det, men at det kan give en
alvorlig forgiftning...
Så jeg tror nu bare, at jeg gør som jeg plejer: Går en lang tur om
eftermiddagen, finder et rigtig godt kødben, sætter noget for vinduet
der hvor hun plejer at være, så lysglimt ikke trænger ind, tænder
lyset og radioen.

> Nu må vi så se om de har tømmermænd imorgen

Hvis de har, så har du vel sørget for at have panodilerne klar

Jytte

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 11:07

jytte, skrev:

> [...]
> tror at det var "Ude og Hjemme" at det ikke er en god ide. Der stod
> noget med at de ikke bare bliver fulde af det, men at det kan give en

Så tror jeg alligevel de skal have en del øl, der er jo ikke tale om at
drikke dem fulde. ½ øl til 40 kg kropsvægt må vist give en ret lav promille.
Vi andre bliver jo også "forgiftet" af alkohol, det er bare en kontrolleret forgiftning,
får vi rigeligt med alkohol kan vi da sagtens dø af det.
Så mon ikke det nærmere er doseringen man skal værer forsigtig med,
en ½ øl til en Papillon vil self nok værer i overkanten.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-06 12:28

jytte wrote:

> [...]
> eftermiddagen, finder et rigtig godt kødben, sætter noget for
> vinduet der hvor hun plejer at være, så lysglimt ikke trænger ind,

God idé

> Hvis de har, så har du vel sørget for at have panodilerne klar

Er nok ikke en god idé med mindre man vil risikere for alvor at
forgifte dem. De kan faktisk dø af en stor dosis, (Det er du
selvfølgelig allerede klar over )

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 13:55

Tove Krieger, skrev:

> Er nok ikke en god idé med mindre man vil risikere for alvor at
> forgifte dem. De kan faktisk dø af en stor dosis, (Det er du
> selvfølgelig allerede klar over )

Jeps, panodiler kan ødelægge leveren.
Skal man give dem noget, skal det værer kodimagnyl.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 20-12-06 17:31

> Jeps, panodiler kan ødelægge leveren.
> Skal man give dem noget, skal det værer kodimagnyl.

panodil er ok, det skal bare passe med dosering i forhold til hundens vægt.
Det er som med mennesker, overdosering kan give lever/nyreskader.

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 17:58

Winther, skrev:
> panodil er ok, det skal bare passe med dosering i forhold til hundens
> vægt. Det er som med mennesker, overdosering kan give
> lever/nyreskader.

Jeg har af flere forskellige dyrelæger fået af vide at panodil
må man ikke give, men gerne kodimagnyl.
Hvor har du fra at det er ok med panodil ???

/Jens

Fra : Winther

Dato : 20-12-06 18:30

> Jeg har af flere forskellige dyrelæger fået af vide at panodil
> må man ikke give, men gerne kodimagnyl.
> Hvor har du fra at det er ok med panodil ???

På samme måde. Vil lige tilføje at paracetamol, som er indholdsstoffet, er
ekstremt giftigt for katte. Men, hvor tit behandler vi lige dyrene med
smertestillende uden at have konsulteret en dyrlæge først? Sidst jeg skulle,
var det en akut skade, og fik ordineret smertestillende. Til
langtidsbehandling tør jeg ikke bruge hverken panodil eller kodymagnyl, for
det er nu engang menneskemedicin...

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 18:43

Winther, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> På samme måde.

Det er da betryggende at dyrelægerne ikke kan værer enige
om noget så banalt.

> [...]
> ordineret smertestillende. Til langtidsbehandling tør jeg ikke bruge
> hverken panodil eller kodymagnyl, for det er nu engang

Og mennesker har heller ikke specielt godt af det, mange her i landet
render rundt med en kronisk forgiftning pgr panodil/kodimagnyl.
Man skal faktisk ikke spise det specielt tit før man er i farezonen.

Og nej, jeg render heller ikke rundt og fylder den slags i mine dyr

/Jens

Fra : Winther

Dato : 20-12-06 23:02

> Det er da betryggende at dyrelægerne ikke kan værer enige
> om noget så banalt.

Ja, måske frarådes panodil fordi en overdosering er langt farligere end ved
acetylsalicylsyreprodukter, de hunde der er døde, jeg har hørt om, er små
hunde der har fået hvad der svarer til dosis til en voksen.

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 23:14

Winther, skrev:
> [...]
> end ved acetylsalicylsyreprodukter, de hunde der er døde, jeg har
> hørt om, er små hunde der har fået hvad der svarer til dosis til en

Ja, det kan jo godt værer forklaringen.
Selvom de ikke dør af en overdosering af panodil kan de
jo få uoprettelige leverskader, så det er nok et middel man
skal holde sig fra at give sine hunde, er det ikke konklusionen

/Jens

Fra : Winther

Dato : 21-12-06 00:58

> Ja, det kan jo godt værer forklaringen.
> Selvom de ikke dør af en overdosering af panodil kan de
> jo få uoprettelige leverskader, så det er nok et middel man
> skal holde sig fra at give sine hunde, er det ikke konklusionen

Jo, især hvis man ikke er vant til at dosere...

Fra : jytte

Dato : 20-12-06 11:24

> [...]
> Vi andre bliver jo også "forgiftet" af alkohol, det er bare en kontrolleret forgiftning,
> får vi rigeligt med alkohol kan vi da sagtens dø af det.

Sådan har jeg faktisk også tænkt det, men nu hvor jeg har læst det,
så tør jeg ikke. Nu har jeg fundet bladet frem igen. Der står:
"Hunde og katte bliver ikke kun fulde af alkohol. De bliver svært
forgiftet af selv små mængder."

> Så mon ikke det nærmere er doseringen man skal værer forsigtig med,
> en ½ øl til en Papillon vil self nok værer i overkanten.

Ja, det villle nok give en aflivning

>Jens

Hilsen Jytte

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 11:54

jytte, skrev:

> [...]
> så tør jeg ikke. Nu har jeg fundet bladet frem igen. Der står:
> "Hunde og katte bliver ikke kun fulde af alkohol. De bliver svært

Hmmm... en hurtig søgning på nettet synes jeg ikke rigtigt gav
noget der bakkede den påstand op, så jeg vi stadig stille mig tvivlende.
Tænk da også på hvor mange hunde der jævnligt får det sidste af Fars øl,
hvis det virklig var så farligt for dem tror jeg det var almen viden.
Men det er da self det sikreste helt at undlade at give hunde alkohol,
men jeg tror ikke på at mine hunde bliver forgiftet af ½ øl nytårsaften,
så det vil jeg give dem sammen med et kæmpe måltid, som jo også sløver.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 20-12-06 13:03

> [...]
> men jeg tror ikke på at mine hunde bliver forgiftet af ½ øl nytårsaften,
> så det vil jeg give dem sammen med et kæmpe måltid, som jo også sløver.

Jeg har lige set at alkohol er nummer syv i rækken over hyppigste tilfælde
af forgiftninger...
Hundens lever fungerer ikke som vores - hvis jeg var dig, ville jeg
ihvertfald spørge en hundedoktor til råds først.

At det ikke er almen viden - tjaa, det er den med chokoladen og vindruerne
heller ikke. Derfor er det virkeligt giftigt for hunden alligevel.
(og så bliver jeg da også nødt til at nævne rå broccoli, nu du er startet på
barf )

CH

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 13:54

C.H, skrev:

> Jeg har lige set at alkohol er nummer syv i rækken over hyppigste
> tilfælde af forgiftninger...
> Hundens lever fungerer ikke som vores - hvis jeg var dig, ville jeg
> ihvertfald spørge en hundedoktor til råds først.

Nu skal mine hunde jo ikke ligefrem til at drikke øl til hverdag,
så det er nok at skyde over målet ligefrem at spørge doktormanden
De døde ikke igår, så de overlever nok også en "brandert" nytårsaften

> [...]
> vindruerne heller ikke. Derfor er det virkeligt giftigt for hunden
> alligevel. (og så bliver jeg da også nødt til at nævne rå broccoli,

Nå har du også forlæst dig på http://www.hundeleksikon.dk/tox.html
Hvis de oplysninger skulle stå helt til troende var der rigtigt mange hunde
der var døde af forgiftninger dagligt herhjemme.
Flere af de ting der nævnes på den side mener mange andre altså er sunde
for hunden, og hvem har så ret.
Men prøv du at læse Billinghurst bog, så vil du måske finde ud af at du
går langsomt og forgifter din hund dagligt med tørkost.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-06 14:32

pwh wrote:

> Men prøv du at læse Billinghurst bog, så vil du måske finde ud af
> at du går langsomt og forgifter din hund dagligt med tørkost.
>
> /Jens

Du har da selv været en af de ivrigste fortalere for Olivers. Det vi
altså sige, at jeg også forgifter Mini med tørfoder.

Jeg ikke helt sikker på at Billinghurst er mere perfekt end alle andre
kostvejledere m.h.t. hvilken mad hunde får. Han har ganske vist
skrevet en "bibel", men det gør ham jo ikke til Vorherres
stedfortræder.

Jeg nægter simpelthen at tro på, at seriøse opdrættere/hundejere
bevidst forgifter deres dyr. Det må vist siges at være noget af et
postulat fra hans side. Man kan fodre med underlødigt tørfoder, det er
jeg ikke i tvivl om, men jeg har aldrig læst eller hørt om, at det
skulle være farligt at fodre med et godt og gennemprøvet tørfoder.

Fra : C.H

Dato : 20-12-06 14:39

> [...]
> om, men jeg har aldrig læst eller hørt om, at det skulle være farligt at
> fodre med et godt og gennemprøvet tørfoder.

Nemlig Tove - det er bare fordi Jens er blevet hellig - så dur Olivers
heller ikke mere

CH

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 14:57

C.H, skrev:
> Nemlig Tove - det er bare fordi Jens er blevet hellig - så dur Olivers
> heller ikke mere

Hvis jeg mente det ville jeg nok ikke have anbefalet det for et
par dage siden i en anden tråd.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 14:55

Tove Krieger, skrev:

> Du har da selv været en af de ivrigste fortalere for Olivers. Det vi
> altså sige, at jeg også forgifter Mini med tørfoder.

Jeg er stadig fortaler for Olivers når talen falder på tørkost,
bliver jeg træt af at Barfe vender jeg da tilbage til det foder.
Læg mærke til at det ikke er min påstand at man forgifter sin hund
med tørkost, men Billinghurst.
Jeg ved for lidt om det emne til at komme med den slags påstande.

> [...]
> kostvejledere m.h.t. hvilken mad hunde får. Han har ganske vist
> skrevet en "bibel", men det gør ham jo ikke til Vorherres

Inden du sabler ned på ham, ved du så overhovedet hvad han har af
baggrund for at skrive sådan en bibel, han er altså ikke bare hvem som helst.

> Jeg nægter simpelthen at tro på, at seriøse opdrættere/hundejere
> bevidst forgifter deres dyr. Det må vist siges at være noget af et
> postulat fra hans side.

Jo, men han har altså noget at have det i.

> Man kan fodre med underlødigt tørfoder, det er
> jeg ikke i tvivl om, men jeg har aldrig læst eller hørt om, at det
> skulle være farligt at fodre med et godt og gennemprøvet tørfoder.

Nu har du jo nok heller ikke læst ret meget om Barf,
prøv at låne hans bog på biblioteket, så vil du måske ændrer
mening mht tørfoder.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-12-06 15:36

pwh wrote:

> [...]
> med tørkost, men Billinghurst.
> Jeg ved for lidt om det emne til at komme med den slags påstande.

Bemærk hvad jeg skrev, at det var hans påstand der var et postulat .

> Inden du sabler ned på ham, ved du så overhovedet hvad han har af
> baggrund for at skrive sådan en bibel, han er altså ikke bare hvem
> som helst.

Jeg sabler ham skam ikke ned. Jeg tror tværtimod at det er en udmærket
bog han har skrevet, men ingen er fejlfrie - sikkert heller ikke Ian
Billinghurst.

> Jo, men han har altså noget at have det i.

Det har han uden tvivl, han er jo dyrlæge. Jeg synes bare det lyder
voldsomt, at man forgifter sine dyr hvis man giver dem tørfoder, jeg
kan til nød forstå at dåsemaden i de forskellige afskygninger og
kvaliteter kan give anledning til problemer.

> Nu har du jo nok heller ikke læst ret meget om Barf,
> prøv at låne hans bog på biblioteket, så vil du måske ændrer
> mening mht tørfoder.

Det bliver nok ikke nødvendigt. Selvfølgelig tror jeg på dig når du
omtaler, hvad han mener om tørfoder. Det jeg siger er bare, at selvom
manden er en kapacitet indenfor fodring, så er det jo ikke 100%
sikkert at han har ret i lige netop den påstand.

Det kan vi jo se hver dag ,når videnskaben påstår at diverse
fødemidler er skadelige, og når der er gået et stykke tid, så er det
lige netop disse ting vi absolut *skal* konsumere for at få et langt
og sundt liv, man må jo formode at også videnskaben har "noget at have
det i"

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 15:46

Tove Krieger skriblede bla:

> [...]
> lige netop disse ting vi absolut *skal* konsumere for at få et langt
> og sundt liv, man må jo formode at også videnskaben har "noget at have

Ja de dersens såkaldte eksperter er ikke mere eksperter end vi gør dem til.
For et stykke tid siden (nogen år) var kartofler pludselig farlige, mælk
lige så.
Nej folk bør bruge deres sunde fornuft i stedet.
Kan jeg tåle en bajer kan min hund sgu også, så forskellige er anatomien
ikke.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 16:20

Tove Krieger, skrev:

> Bemærk hvad jeg skrev, at det var hans påstand der var et postulat .

Det virkede bare på mig som om at du spurgte mig om olivers
så forgiftede din Mini, det kan jeg ikke svarer på, det må du spørge
Billinghurst om.

> [...]
> kan til nød forstå at dåsemaden i de forskellige afskygninger og
> kvaliteter kan give anledning til problemer.

Nu taler han også om en langsom forgiftning/degenerering,
men jeg orkede ikke at læse alt hvad han skrev af negativt om tørfoder,
han skrev rigtigt meget, og en del sprang jeg over.
Jeg købte jo bogen for at lærer om at fodrer med råt, ikke for at lærer
om hvorfor tørkost er dårligt, jeg havde jo allerede beslutte at skifte
inden jeg købte bogen.

> [...]
> manden er en kapacitet indenfor fodring, så er det jo ikke 100%
> sikkert at han har ret i lige netop den påstand.

Det der kan tale imod hans påstand er jo også at det er en ældre bog,
jeg er da sikker på at meget af det tørkost man kan få nu er af en
bedre kvalitet end det man kunne få da han skrev bogen.
Men det ændrer ikke en tøddel på principperne i hans fodringsmetode,
jeg vil også mene at tørfoder er og bliver et kompromis mellem at det
skal værer let og at det skal værer sundt, jeg tror ikke på at man 100%
får begge dele med tørkost.
Jeg føler mig overbevist om at man kan fodrer en hund sundere selv,
det er et spørgsmål om man vil have ulejligheden.

> [...]
> lige netop disse ting vi absolut *skal* konsumere for at få et langt
> og sundt liv, man må jo formode at også videnskaben har "noget at have

Det har du helt ret i.
Men principperne i Barf er jo at man går tilbage til stenalderen og prøver
at efterligne hvad hunden ville leve af sådan rent naturligt.
Det føler jeg mig da mere tryg ved end ved et foder man kun har testet
på hunde nogle ganske få år, helt uden statestik for om det overhovedet
er godt for hunde at leve af, det stoler man bare på at det jo nok er.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 17:19

pwh skriblede bla:

> Det virkede bare på mig som om at du spurgte mig om olivers
> så forgiftede din Mini, det kan jeg ikke svarer på, det må du spørge
> Billinghurst om.

Øhm det ved han da ikke en hujende skid om, han kan have en personlig grund
til at tro netop det, men fakta ved han intet om.
Ikke 2 dyrlæger har samme mening om det formentlig.
det er et tros ? ligesom med al anden relegion.
Fakta er lettere at forholde sig til

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 17:56

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Øhm det ved han da ikke en hujende skid om, han kan have en personlig
> grund til at tro netop det, men fakta ved han intet om.

Hvad ved du om hvad han ved, og ikke ved.

> Ikke 2 dyrlæger har samme mening om det formentlig.
> det er et tros ? ligesom med al anden relegion.

Han er dyrelæge der har specaliceret sig i hundes ernæring,
det ligger vist lidt udenfor normale dyrelægers viden.
Ligefrem at sammenligne lægevidenskab med religion,
det er vist lidt ude på overdrevet.

> Fakta er lettere at forholde sig til

Hvad ville værer fakta for dig i denne sammenhæng ???

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 18:25

pwh skriblede bla:

> Hvad ved du om hvad han ved, og ikke ved.

Jeg kan kun forholde mig til fakta og ikke tro

> Han er dyrelæge der har specaliceret sig i hundes ernæring,
> det ligger vist lidt udenfor normale dyrelægers viden.

Han har en TRO og det er ikke videnskabeligt bevist at det han prædiker for
er bedre end sammensætningen af et godt fuldfoder

> Ligefrem at sammenligne lægevidenskab med religion,
> det er vist lidt ude på overdrevet.

Nej det er faktisk ikke ude på overdrevet.
Han mangler stadig at videnskabeligt fremvise den nødvendige dokumentation.
Indtil da er det ren religion, og personligt hader jeg prædkanter

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 18:38

jopa, skrev:
> [...]
> Han mangler stadig at videnskabeligt fremvise den nødvendige
> dokumentation. Indtil da er det ren religion, og personligt hader jeg

Ved du hvad John, det trætter mig snart at skulle diskuterer en bog
med folk der aldrig har læst et eneste ord i den.
Du aner da ikke hvad han har dokumenteret og ikke har.
Men det er åbenbart meget sjovere for flere herinde at gætte på hvad
Billinghurst har skrevet, end det er selv at læse det.

Du har jo selv besluttet inde i dit hoved at tørfoder er godt foder,
så fred værer med det, men det føler du måske er godt dokumenteret
at tørkost er godt for en hund at leve af, eller er det bare din religion

Som du selv i andre sammenhænge skriver skal man bruge sin sunde fornuft.
Min sunde fornuft siger mig at det ikke er det mest optimale at fodrer med tørkost.
Hunden kan sikkert leve udemærket på det, men optimalt tror jeg ikke på det er.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 19:22

pwh skriblede bla:
> Du aner da ikke hvad han har dokumenteret og ikke har.
> Men det er åbenbart meget sjovere for flere herinde at gætte på hvad
> Billinghurst har skrevet, end det er selv at læse det.

Jeg kan ikke forholde mig til hvad en tilfældig dyrlæge skriver i en bog,
men ønsker fakta for at skifte

> Som du selv i andre sammenhænge skriver skal man bruge sin sunde
> fornuft.

Netop og det er DIN sunde fornuft der siger dig at du fodrer på den rigtige
måde, du har kun en præsts ord for det

> Min sunde fornuft siger mig at det ikke er det mest optimale at
> fodrer med tørkost. Hunden kan sikkert leve udemærket på det, men
> optimalt tror jeg ikke på det er.
Bemærk dine ord "TROR jeg ikke på det er"

Min pointe er at folk kan gøre hvad de syntes bedst for deres hund men at
påstå at det ene er mere rigtigt end det andet det vil jeg da gerne se
dokumentation for.
Dokumentationen findes ikke i en kommersiel bog der beskriver en tro som en
eller anden tilfældig prædikant pådutter sine desible
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 19:59

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>
> Jeg kan ikke forholde mig til hvad en tilfældig dyrlæge skriver i en
> bog, men ønsker fakta for at skifte

Du ved da intet om hans bog indeholder fakta,
det har du bare beslutte dig for at den ikke gør, uden at have læst den.
Det er da meget godt gået synes jeg

> Netop og det er DIN sunde fornuft der siger dig at du fodrer på den
> rigtige måde, du har kun en præsts ord for det

Nu baserer jeg jo også min holdning på andet end hvad Billinghurst har skrevet,
og præst tror jeg ikke han er

> Bemærk dine ord "TROR jeg ikke på det er"

Bemærk mit ord, mig.
Jeg har slet ikke baggrundsviden til at afgører om den ene eller den anden
fodringstype er bedst, der må jeg self vælge at læne mig op af dem der har
stor viden på området, og som jeg synes argumenterer fornuftigst.

At begynde og blande religiøse toner ind en denne debat er for langt ude,
de 2 ting har absolut intet med hinanden at gører.

> Min pointe er at folk kan gøre hvad de syntes bedst for deres hund
> men at påstå at det ene er mere rigtigt end det andet det vil jeg da
> gerne se dokumentation for.

Og igen må jeg spørge dig hvad du vil opfatte som dokumetation,
det bliver du ved med at knibe udenom at svarer på.

> Dokumentationen findes ikke i en kommersiel bog der beskriver en tro
> som en eller anden tilfældig prædikant pådutter sine desible

Jeg gider ikke diskuterer en bog med dig som du ikke har læst,
det er for useriøst.
Læs den, og jeg skal gerne diskuterer den stolpe op og stolpe ned med dig.

Hele denne debat blussede jo op igen fordi CH gjorde mig opmærksom
på at jeg efter et eller andet tilfældigt sites mening gav mine hunde noget giftigt.
Jeg svarede så blot igen at sige at en anderkendt ernæringsekspert mente at hendes
måde med at fodrer med tørkost var at forgifte sin hund langsomt.
Men straks køret debatten igen, jeg kan ikke lade værer med at have en fornemmelse
af at det fra dem der sabler ned på Barf, i virligheden bunder i at de måske efterhånden
føler sig mindre og mindre sikre på hvad tørfoderfabrikanterne/sælgerne siger er rigtigt.

Mit gæt er stadig at det ad åre bliver meget mere almendeligt at Barfe, det er stadig
noget mere omstændigt end tørkost. Men når der kommer flere der gider sælge
Barfprodukterne og derved gører det nemmere for folk, og gører dem mere trygge
ved det, ja så tror jeg helt seriøst at det bliver meget mere almendeligt.
Søg lidt på Barf på nettet, det er faktisk meget mere udbredt herhjemme
end jeg selv troede det var.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 20:40

pwh skriblede bla:
> Søg lidt på Barf på nettet, det er faktisk meget mere udbredt
> herhjemme

Jeg har søgt og søgt i månedsvis for at finde "FAKTA" og kan ikke finde
faktuelt videnskabeligt bevis på at det ene er bedre end det andet.
Så itv betragter jeg det som en "tros'sag", som folk må have for mig.
Jeg har ingen interesse i at læse bøger skrevet af forfattere, men gerne en
bog der videnskabeligt forklarer for og i mod hvis den findes.
Det at han er dyrlæge duperer mig ikke på nogen måde.
Min svoger er læge og er absolut ikke enig i den behandling jeg pt har fået
i forbindelse med dårligt knæ

Jeg kan ikke bruge diverse private hjemmesider som bevis for det ene eller
andet, ej heller folks oplevelser herinde.

Til gengæld TROR jeg faktisk at der findes hunde der ikke kan tåle nogle af
de ingredienser der findes i fuldfoder.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 21:09

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>

> Jeg har søgt og søgt i månedsvis for at finde "FAKTA" og kan ikke
> finde faktuelt videnskabeligt bevis på at det ene er bedre end det
> andet.

Jeg er imponeret over din interesse for emnet, ikke engang jeg har
søgt nettet igennem i månedsvis for at læse om Barf, hatten af for det

> [...]
> Jeg har ingen interesse i at læse bøger skrevet af forfattere, men
> gerne en bog der videnskabeligt forklarer for og i mod hvis den

Det tvivler jeg stærkt på findes.
Hvis man er Barftilhænger kunne man jo fristes til at antage at de pengestærke
tørfoderfabrikanter ikke har den helt store interesse i at støtte den slags undersøgelser.
Så hvem der skulle financierer den slags ved jeg ikke ellers, den helt store
samfundsmæssige interesse for at putte penge i den slags er der nok heller ikke.

Men hvis du så mener at tørfoder er bedre end barf, hvad har du så af
videnskabelige beviser for at det er det.

> Det at han er dyrlæge duperer mig ikke på nogen måde.
> Min svoger er læge og er absolut ikke enig i den behandling jeg pt
> har fået i forbindelse med dårligt knæ

Ved mindre at din svoger er ortopædisk kirurg er det vel også
uden for hans område.
Billinghurst er jo ernæringsekspert ved siden af sin dyrelægegerning,
det må da gører ham til en kapacitet på det område.
Ikke at jeg derfor er duperet af ham, men den slags kapaciteter
vælger jeg da at lytte til.

> Jeg kan ikke bruge diverse private hjemmesider som bevis for det ene
> eller andet, ej heller folks oplevelser herinde.

Jamen det skal jeg da huske til fremtidige debatter, alt hvad du for eftertiden
kommer med af postulater må vi så udbede os om videnskabelige beviser for.
Og du kender mig på det punkt, jeg husker som en elefant med den slags

> Til gengæld TROR jeg faktisk at der findes hunde der ikke kan tåle
> nogle af de ingredienser der findes i fuldfoder.

Du føler ikke at det er et bevis at feks Leynas Vaks er blevet rask
af at gå væk fra tørkost, det er han måske bare blevet fordi Leyna tror på det.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 21:29

pwh skriblede bla:
> Jeg er imponeret over din interesse for emnet, ikke engang jeg har
> søgt nettet igennem i månedsvis for at læse om Barf, hatten af for
> det

Det burde du gøre jeg søger videre

> [...]
> slags ved jeg ikke ellers, den helt store samfundsmæssige interesse
> for at putte penge i den slags er der nok heller ikke.

Så der kommer formentlig ingen fakta om emnet

> Men hvis du så mener at tørfoder er bedre end barf, hvad har du så af
> videnskabelige beviser for at det er det.

Det er netop det jeg mangler og derfor fodrer jeg som jeg stort set altid
har gjort.
Så er jeg sikker på at hunden har det godt og får det den skal have

> Billinghurst er jo ernæringsekspert ved siden af sin dyrelægegerning,
> det må da gører ham til en kapacitet på det område.

Ja han har en bog at sælge

> Jamen det skal jeg da huske til fremtidige debatter, alt hvad du for
> eftertiden kommer med af postulater må vi så udbede os om videnskabelige
> beviser
> for.
Jeg postulerer aldrig noget men skriver kun fakta

> Og du kender mig på det punkt, jeg husker som en elefant med den
> slags

Du kan ikke huske noget og det er FAKTA

> Du føler ikke at det er et bevis at feks Leynas Vaks er blevet rask
> af at gå væk fra tørkost, det er han måske bare blevet fordi Leyna
> tror på det.
Du læser mine indlæg som fanden læser bibelen.
Hvad var det jeg skrev ?
<citat>
Til gengæld TROR jeg faktisk at der findes hunde der ikke kan tåle nogle af
de ingredienser der findes i fuldfoder.
</citat slut>
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 22:05

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>
> Det burde du gøre jeg søger videre

Jamen jeg søger da også stadig, bare ikke efter beviser på at Barf
er bedre end tørkøst, på det punkt er jeg overbevist.
Jeg søger mere efter erfaringer, forhandlerere og den slags.

Husk på at jeg ikke skiftede primært pgr jeg mente tørkost var dårligt foder,
men mere ud fra underholdning for hundene, men jeg er da blevet mere
og mere overbevist om at det rent faktisk også er bedre for hunden
at blive fodret Barf. Det kan man sige jeg måske ikke bygger på fakta,
men jeg bygger det så på indicier, som jo i mange retsager jo er tilstrækkeligt
at fører som bevis .-)

> Det er netop det jeg mangler og derfor fodrer jeg som jeg stort set
> altid har gjort.
> Så er jeg sikker på at hunden har det godt og får det den skal have

Hmmm.. din hund har det måske godt, men har den det også optimalt.

> Ja han har en bog at sælge

Men han sælger mig nok kun en, foder kan han jo ikke sælge mig.

> Jeg postulerer aldrig noget men skriver kun fakta

Ok, det skal jeg da huske i fremtiden.
Bare i denne debat har du da gættet dig en del frem til hvad der
står i en bog du aldrig har set omslaget på.

> [...]
> Til gengæld TROR jeg faktisk at der findes hunde der ikke kan tåle
> nogle af de ingredienser der findes i fuldfoder.

Nemlig, du skriver TROR, det er vel det samme som at sige at der
ikke er noget som helst bevis for at det.
Ellers havde du vel skrevet at du VIDSTE at der fandtes hunde der ikke
kunne tåle tørkost.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 23:02

pwh skriblede bla:

> Hmmm.. din hund har det måske godt, men har den det også optimalt.

Ja

> Men han sælger mig nok kun en, foder kan han jo ikke sælge mig.

Han sælger formentlig så mange at han griner hele vejen til Banken

> Ok, det skal jeg da huske i fremtiden.
Jens du ved det kniber med din hukommelse

> Nemlig, du skriver TROR, det er vel det samme som at sige at der
> ikke er noget som helst bevis for at det.

Jeg tror der er mange både mennesker og dyr der kan få madallergi

> Ellers havde du vel skrevet at du VIDSTE at der fandtes hunde der ikke
> kunne tåle tørkost.

Det ved jeg intet om men jeg tror Leyna når hun siger det.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 23:10

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Ja

Har du et videnskabeligt bevis for det,
ellers kan du vel heller ikke tro på det selv.

> Jens du ved det kniber med din hukommelse

Den fungerer glimrende, ellers har jeg jo altid nettet
til at støtte mig, der glemmes intet.

> Jeg tror der er mange både mennesker og dyr der kan få madallergi

Men du føler dig ikke sikker.

> Det ved jeg intet om men jeg tror Leyna når hun siger det.

Leyna's Vaks er jo bare et eksempel blandt mange,
men et videnskabeligt bevis er det jo ikke.
Så det er vel uden værdi i dine øjne.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 23:24

pwh skriblede bla:

> Men du føler dig ikke sikker.

Nej og jov

> Leyna's Vaks er jo bare et eksempel blandt mange,
> men et videnskabeligt bevis er det jo ikke.
> Så det er vel uden værdi i dine øjne.

Ja men hvis hun "tror" det er fuldfoderets skyld så ok med mig bare hunden
er symtomfri
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 23:31

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>>
> Ja men hvis hun "tror" det er fuldfoderets skyld så ok med mig bare
> hunden er symtomfri

Når man nu gentagende gange har hørt/læst at folk ved bare at skifte
fra tørfoder til Barf har kureret diverse sygdomme, og det er det eneste de
har gjort, hvad er der så lige tilbage andet end at give tørfoderet skylden.
Hvis du ikke kan accepterer det, vil jeg ligefrem kalde dig påståelig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-12-06 23:50

pwh skriblede bla:

> [...]
> eneste de har gjort, hvad er der så lige tilbage andet end at give
> tørfoderet skylden. Hvis du ikke kan accepterer det, vil jeg ligefrem
Jeg har intet bevis på det blot fortællinger men jeg tror som sagt godt at
visse hunde kan få madallergi.
Til gengæld er jeg overbevist om at det kan være andre ting i omgivelserne
der fremkalder madallergien
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 01:04

pwh skriblede bla:
> [...]
> eneste de har gjort, hvad er der så lige tilbage andet end at give
> tørfoderet skylden. Hvis du ikke kan accepterer det, vil jeg ligefrem
I modsætning til dig så mener jeg jo ikke at foderet har skylden.
Hvis vi antog at foderet havde skylden ville alle hundene jo blive syge.
Jeg mener tværtimod at det er den enkelte hund der har en brist, genfejl
eller what ever.
Det kan så være at denne fejl i ledtog med ny foder bliver rettet, men at
sige at det er foderets skyld at enkelte hunde får allergi det er for let.

Jeg har bynke allergi, og det må da være en brist hos mig da jeg indsnuser
den samme luft som andre der ikke har det.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 08:24

On Wed, 20 Dec 2006 23:24:25 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>pwh skriblede bla:

>Ja men hvis hun "tror" det er fuldfoderets skyld så ok med mig bare hunden
>er symtomfri

Sådan har jeg det faktisk osse. Jeg er bedøvende ligeglad med hvad det
er der har virket, bare det virker.

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 08:23

On Wed, 20 Dec 2006 23:10:28 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Leyna's Vaks er jo bare et eksempel blandt mange,
>men et videnskabeligt bevis er det jo ikke.
>Så det er vel uden værdi i dine øjne.

Så hold da op med at være efter Vaks!
Iøvrigt ser han ud som om han HAR fået allergi, for Oy har gnavet hul
på ham flere steder. Den store klump kan bare ikke finde ud af at sige
fra.

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 08:19

On Wed, 20 Dec 2006 21:09:00 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Du føler ikke at det er et bevis at feks Leynas Vaks er blevet rask
>af at gå væk fra tørkost, det er han måske bare blevet fordi Leyna tror på det.

Hov hov! Hold lige min Vaks udenfor dette. Vaks har aldrig fejlet
noget værre end stoppede analkirtler (og det kan så osse være slemt
nok), så det er ikke derfor han bliver barfet.

Men Hans er stort set fri for eksem. Han er ikke 100% rask, men har
stadig lidt udslæt, men det er meget, meget bedre end det har været,
og så slipper jeg for at proppe mere Prednisolon i ham.

Måske kunne et andet tørfoder ha' gjort det samme for ham, men nu
valgte jeg altså at forsøge mig med BARF, fordi jeg har hørt og læst
så meget om gode resultater med netop allergihunde. På den anden side,
så har jeg jo osse en allergikat. Han var endnu hårdere angrebet end
Hans, og i så svær grad at vi rent faktisk overvejede at gi' ham fred.
Han var virkelig plaget, det stakkels dyr. Han kom så på RC Hair and
skin tror jeg den hed, og derefter på Olivers, og i dag har han den
smukkeste pels, og ikke noget synligt eksem. Han har nogle små sår ind
imellem, men det kan være fra rifter - man er vel hankat!
Så hvor meget beviser det?
En ser ud til at være kommet sig med BARF og en er kommet sig med
lødigt tørfoder. Ergo er der ingen bevisførelse i det.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 10:31

Leyna, skrev:

> Hov hov! Hold lige min Vaks udenfor dette. Vaks har aldrig fejlet
> noget værre end stoppede analkirtler (og det kan så osse være slemt
> nok), så det er ikke derfor han bliver barfet.

Sorry, jeg blandede dem lige sammen.
Men det er da godt du lige nævner at Vaks har haft stoppede analkirtler,
det menes foderet også at kunne have skylden for.
Lortene bliver simpelthen for bløde hvis hunden ikke jævnligt får ben,
og kirtlerne bliver derfor ikke trykket naturligt ud.

> Men Hans er stort set fri for eksem. Han er ikke 100% rask, men har
> stadig lidt udslæt, men det er meget, meget bedre end det har været,
> og så slipper jeg for at proppe mere Prednisolon i ham.

Herligt.
Jeg brugte ham blot som eksempel da både John og mig ved hvem du er,
det var ikke for specielt at drage dig ind i en Barfdebat,
det ved jeg godt du ikke har den store interesse i

> Måske kunne et andet tørfoder ha' gjort det samme for ham, men nu
> valgte jeg altså at forsøge mig med BARF, fordi jeg har hørt og læst
> så meget om gode resultater med netop allergihunde.

Netop det har jeg også hørt gentagende gange.

> [...]
> smukkeste pels, og ikke noget synligt eksem. Han har nogle små sår ind
> imellem, men det kan være fra rifter - man er vel hankat!

Ikke specielt meget, andet end at foderet har stor betydning åbenbart.
Men vi skal nok værer forsigtige med at drage for mange
paraleller mellem katte og hunde, det er to helt forskellige dyr.

> En ser ud til at være kommet sig med BARF og en er kommet sig med
> lødigt tørfoder. Ergo er der ingen bevisførelse i det.

Det jeg opponerer over, er når folk skal udråbe tørkost til guds gave til hunden,
det tror jeg ikke på at det er, det er sikkert fint nok, og dejligt nemt,
og rimligvis til at betale. Men at bilde sig selv ind at det er det mest optimale
foder til hunde, det mener jeg er at stikke sig selv blår i øjnene.
Jeg vil vedholdene kalde tørkost for et kompromisfoder.

P.S
Hvordan ser Oy forøvrigt ud til at klarer at vokse op på Barf,
du kommer jo til at undervise mig når jeg skal have en hvalp næste gang

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 11:11

On Thu, 21 Dec 2006 10:30:54 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ikke specielt meget, andet end at foderet har stor betydning åbenbart.

Det har det ganske givet, men at det skulle kunne gøre SÅ stor forskel
var jeg godt nok ikke klar over.

>Det jeg opponerer over, er når folk skal udråbe tørkost til guds gave til hunden,

Det synes jeg nu heller ikke at folk gør generelt, men det er hurtigt
og nemt, og mange hunde trives jo fortrineligt på det.

>P.S
>Hvordan ser Oy forøvrigt ud til at klarer at vokse op på Barf,

Han gror som om han får substral, men det gjorde Vaks nu osse, og så
ville jeg ind imellem ønske at man kunne ta' batterierne ud af ham.
Han kører helt klart på Duracell... Du ved dem der bliver ved og ved
og ved...

Jeg ser ikke den store forskel mellem Oys og Vaks' opvækst. De er
begge hyperaktive, og vokser hurtigt. Vaks fik jo så sådan noget
væksthæmmende tørfoder, for ikke at vokse for stærkt, men det synes
jeg ikke gjorde den store forskel. Okay, hvis han havde fået barf
havde vi måske været nødt til at få ham opstaldet!

Oy får det samme som de voksne, bare i mindre portioner. Han sluger
ikke maden, men spiser lige så pænt og behersket som de to store. Hans
afførring er fast uden at være hård, men jeg synes bare at der er
meget af dem. Måske fordi han endnu ikke er renlig. Det virker nok
altid mere voldsomt, når man skal samle det op fra stuegulvet. Han har
aldrig haft tynd mave, så ingen problemer i det.
Der er stadig 7 hvalpe tilbage, hvis det skulle være. :D
Og kommer du herover for at hente en super Vakse hvalp, så giver jeg
sg* en kop kaffe!

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 11:34

Leyna, skrev:

> Det synes jeg nu heller ikke at folk gør generelt, men det er hurtigt
> og nemt, og mange hunde trives jo fortrineligt på det.

Mange har da den opfattelse at det er den eneste korrekte måde
at fodrer en hund på, det troede jeg da også selv da jeg var grøn hundeejer.
Det bliver ind imellem lavet om til den rene videnskab at fodrer en hund,
og så tror mange at det kan man kun overlade til eksperterne.
Man kan jo spørge sig selv om hvad man gjorde før der kom færdigfoder
på markedet, levede hundene virlig så meget dårligere dengang,
eller havde de det i virkligheden bedre.

> [...]
> ville jeg ind imellem ønske at man kunne ta' batterierne ud af ham.
> Han kører helt klart på Duracell... Du ved dem der bliver ved og ved

Det lyder godt, det er alligevel mere kritisk med en hvalp.

> Der er stadig 7 hvalpe tilbage, hvis det skulle være. :D
> Og kommer du herover for at hente en super Vakse hvalp, så giver jeg
> sg* en kop kaffe!

Nu skal du ikke friste, ellers må jeg få Kong Kurt til at ruske dig
Min næste hund bliver nok en ren Rotte, så skal jeg til at værer hellig på
det punkt også, slut med de der skabede bastarter
Så kan Tyson og Angel ende deres dage som Barffoder for Rotten

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 16:38

On Thu, 21 Dec 2006 11:33:46 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>det punkt også, slut med de der skabede bastarter
>Så kan Tyson og Angel ende deres dage som Barffoder for Rotten

Der er faktisk en eneklt hvalp med klare rotteaftegninger. F*ck hvor
er den bare flot, men jeg tror ikke den bliver ret stor. Det var
ellers mit første valg.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 17:07

Leyna, skrev:
> Der er faktisk en eneklt hvalp med klare rotteaftegninger. F*ck hvor
> er den bare flot, men jeg tror ikke den bliver ret stor. Det var
> ellers mit første valg.

Den lurede jeg også på, jeg blev ret fristet

Nu må vi se om jeg nogensinde får lov af Angel til at få en hvalp,
bare idag hvor jeg ville hilse på en Berner Sennen hvalp kom hun
straks og skulle møve sig imellem
Hun er ret besiddersk overfor mig, hvis jeg sætter mig til at kæle
lidt med Tyson, så kommer hun straks fisende og skal møve sig ind

Så en hvalp på nuværende tidspunkt tror jeg der ville værer
fare for at hun selv mente kunne værer en go fin Barfmenu

På det punkt har Tyson altid været en god hund, han elsker
pricipielt alle hunde der er rare ved ham, Angel er lidt af en Bitch

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 17:31

On Thu, 21 Dec 2006 17:06:42 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Den lurede jeg også på, jeg blev ret fristet

Og den er der mystisk nok endnu!

>Nu må vi se om jeg nogensinde får lov af Angel til at få en hvalp,
>bare idag hvor jeg ville hilse på en Berner Sennen hvalp kom hun
>straks og skulle møve sig imellem

Vaks møver sig osse imellem. ikke fordi han selv vil ha' opmærksomhed,
men det er altså HANS hvalp, og det er HAM der leger med hvalpen. Han
elsker den hvalp. *GGG*
Oy vil gerne lege lidt med Onkel Hans, og ind imellem er Onkel Hans
med på den, men sikke en ballade der så bliver. Vaks gør voldsomt og
inderligt, så vi allesammen er ved at blive døve, og han holder først
kæft, når Oy og Hans stopper deres leg. Sinsyge køter!

>På det punkt har Tyson altid været en god hund, han elsker
>pricipielt alle hunde der er rare ved ham, Angel er lidt af en Bitch

Vaks er osse vild med alle andre dyr. Dog er jeg usikker på ham, når
vi snakker andre fertile hanhunde. Jeg er ikke sikker på at Vaks
nogensinde vil underkaste sig, og i stedet for at løbe en risiko, så
lader jeg ham helst ikke komme i nærheden af andre hanhunde. Tæver går
det fint nok med, og kattene er han totalt vild med. Men det er nu et
fælles træk for alle tre hunde.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 18:54

Leyna, skrev:

> [...]
> inderligt, så vi allesammen er ved at blive døve, og han holder først
> kæft, når Oy og Hans stopper deres leg. Sinsyge køter!

Hmmm.. det skal du måske lige værer lidt obs på.
Tyson havde det på samme måde med Angel da jeg fik hende.
Det resulterede 2 gange i at han havde fat i nakken på hunde nede
på Engen der bare ville hilse på den lille ny, han var for overbeskyttende.
Da han gjorde det anden gang "forklarede" jeg ham i utvetydige vendinger
at den side af sagen skulle jeg nok tage mig af. Det virkede, siden har han
ikke blandet sig selv om nogen disideret har chikaneret Angel.
Det er tværtimod hende der forsvarer ham nu hvis der er hunde der
bliver for nærgående, så kommer politibetjenten Angel og smider dem på porten

Grunden til at jeg blandede mig var at jeg frygtede at Angel ikke ville blive
selvstændig nok hvis hun kunne gemme sig bag Tyson hele sit liv.
og så kunne folk jo heller ikke accepterer at deres hunde blev angrebet
fulstændigt unden grund af Tyson, det er ikke god tone her i huset

Så jeg skriver det kun fordi man skal huske på at det man måske griner
af idag, på længere sigt kan udvikle sig til et problem.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-06 11:52

pwh wrote:

> [...]
> mest optimale foder til hunde, det mener jeg er at stikke sig selv
> blår i øjnene. Jeg vil vedholdene kalde tørkost for et

Søde rare Jens. Du læser jo overhovedet ikke hvad vi andre skriver.
Jeg tror ikke at der er én eneste af os der har udråbt, som du skriver
"tørkost til guds gave til hunden".

Det eneste vi har opponeret imod er dig ( og den gode Billinghurst),
som har udbredt den måske (mis)opfattelse, at tørfoder langsomt
forgifter vore dyr. Jeg for mit vedkommende har aldrig nogen sinde
udtalt mig om, at tørkost er bedre end barf. Det mener jeg heller ikke
at de andre har. Jeg har endda i kattegruppen efterlyst barf-mad til
katte. Jeg har ligeledes på nettet læst særdeles mange artikler, (også
dem skrevet af omtalte australier), og synes ikke at kunne finde nogen
der i samme grad som du nedvurderer tørfoder.

Det er dig der i din ekstatiske henrykkelse over barf mener, at det er
Alfa og Omega at benytte sig af den metode. Jeg glæder mig også (med
Leyna) over at det har hjulpet Hans af med hans allergi, for
Prednisolon er ikke noget godt alternativ.

Jeg er selv nikkel-allergiker (har været det i mange år), og ved lige
nøjagtigt hvad jeg skal undgå af madvarer der indeholder nikkel, hvis
jeg vil undgå de ubehagelige følger det giver. Der er en voldsom
stigning af allergitilfælde overalt, også blandt dyrene, så der er
sikkert ingen der med sikkerhed kan sige, at den ene eller den anden
måde at fodre på er bedst. Det er bestemte fødeemner der sætter de
allergiske reaktioner i gang, og det kan lige så vel være barf- som
tørfoder, eller helt andre ting der er katalysatoren.

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 12:10

Tove Krieger skriblede bla:
>. Det er bestemte fødeemner der sætter de
> allergiske reaktioner i gang, og det kan lige så vel være barf- som
> tørfoder, eller helt andre ting der er katalysatoren.
Tove du får en tungeslasker næste gang jeg ser dig
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 13:26

jopa, skrev:
> Tove Krieger skriblede bla:

> Tove du får en tungeslasker næste gang jeg ser dig

Og som du vil læse i mit svar til Tove, er jeg 100% enig med hende.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 13:25

Tove Krieger, skrev:

> Søde rare Jens. Du læser jo overhovedet ikke hvad vi andre skriver.
> Jeg tror ikke at der er én eneste af os der har udråbt, som du skriver
> "tørkost til guds gave til hunden".

Det er en talemåde Tove, som bekendt fremmer overdrivelser forstålsen.

> Det eneste vi har opponeret imod er dig ( og den gode Billinghurst),
> som har udbredt den måske (mis)opfattelse, at tørfoder langsomt
> forgifter vore dyr.

Det har jeg da aldrig påstået at det gør, hvorfor lægger du mig ord i munden.
Jeg har henvist til en ernæringsekspert der mener det, men skrev udtrykkeligt
at jeg ikke selv har baggrund for at påstå den slags.

> Jeg for mit vedkommende har aldrig nogen sinde
> udtalt mig om, at tørkost er bedre end barf. Det mener jeg heller ikke
> at de andre har.

Ok, det har jeg nu haft en del eksempler på gennem tiden.

> [...]
> dem skrevet af omtalte australier), og synes ikke at kunne finde nogen
> der i samme grad som du nedvurderer tørfoder.

Nu bliver du næsten grov Tove, har jeg ikke flere gange anbefalet Olivers
som et godt tørfoder, sidst for ca 1 uge siden.
Og har jeg ikke i denne tråd udtalt at jeg går tilbage til Olivers hvis jeg
eller hundene løber sur i at Barfe.
Du kan ikke have læst meget af Billinghurst hvis du mener at jeg sabler
mere ned på tørkost end ham, jeg tror den første 1/3 del af hans bog
bare omhandler alt det dårlige ved det, jeg sprang faktisk en del over
da det kedede mig at læse om.

> [...]
> Leyna) over at det har hjulpet Hans af med hans allergi, for
> Prednisolon er ikke noget godt alternativ.

Hvor har jeg udtalt at det er Alfa og Omega, quote mig nu for en gangs skyld
eksakt for det, du er ved at blive lidt for dygtig til bare at anklage mig
og lægge mig ord i munden, når jeg så beder dig om at quote mig for det.
Jamen så hører jeg ikke mere fra dig i den sag.
Jeg har udtalt at jeg mener at man kan fodrer sin hund BEDRE selv end med tørkost,
derfra til at jeg skulle påstå at Barf er det eneste der virker, der er et stykke vej.

> Det er bestemte fødeemner der sætter de
> allergiske reaktioner i gang, og det kan lige så vel være barf- som
> tørfoder, eller helt andre ting der er katalysatoren.

Helt sikkert, hunde kan da uden tvivl også få allergi af Barf.
Jeg har feks lige fulgtes med en dame der har en Labblanding og som
selv laver mad til den pgr allergi, hun Barfer dog ikke, men tilbereder selv maden.
Jeg foreslog hende at give Anton kyling, men det fortalte hun mig at han var blevet
testet for ikke at kunne tåle, så Anton ville jo ikke kunne tåle den Barfmenu
som jeg serverer for mine hunde, den består primært af kyllingekød på kødsiden.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-06 14:51

pwh wrote:

> Det er en talemåde Tove, som bekendt fremmer overdrivelser
> forstålsen.

Dette kan vi jo diskutere herfra og til juleaften (utilsigtet vits
)
Jeg benytter mig også selv af talemåder, men vil dog ikke skyde det
ind under at det evt. skulle fremme forståelsen, hvilket det sjældent
gør.

> [...]
> skrev
> udtrykkeligt at jeg ikke selv har baggrund for at påstå den slags.

Jeg vil her citere dig:

">> Men prøv du at læse Billinghurst bog, så vil du måske finde ud af
Citat slut.

> Ok, det har jeg nu haft en del eksempler på gennem tiden.

Jamen så må du jo til at finde dem frem

> Nu bliver du næsten grov Tove, har jeg ikke flere gange anbefalet
> Olivers som et godt tørfoder, sidst for ca 1 uge siden.

Ok, ret skal være ret, så det får du medhold i.

> [...]
> hans bog
> bare omhandler alt det dårlige ved det, jeg sprang faktisk en del

Det kunne jo være (hvis du ikke havde nøjedes med at læse de sidste
2/3 af bogen) at han f. eks. også havde haft noget positivt at sige om
tørfoder. Det han skriver om i de artikler jeg har læst er, at han er
utilfreds med de store mængder kornprodukter der bliver tilført
fuldfoder, og det han han så fuldkommen ret i - Pedigree Pal er et
tydeligt bevis.

> Hvor har jeg udtalt at det er Alfa og Omega, quote mig nu for en
> gangs skyld eksakt for det, du er ved at blive lidt for dygtig til
> bare at
> anklage mig

Det var da bare en "talemåde" Jens, det må du da kunne se, du bruger
jo selv talemåder.

Det skægge ved det er, at jeg jo er enig med dig langt hen ad vejen,
men jeg gad egentlig vide hvad Billinghurst ville sige til de danske
landmænds enorme forbrug af medicin til deres dyr. Der er
medicinrester som aldrig før i det danske slagtekvæg og svin. Vi må så
håbe at vi allesammen (inkl. hundene) overlever juleflæskestegen.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 15:23

Tove Krieger, skrev:

> Jeg vil her citere dig:
>
> ">> Men prøv du at læse Billinghurst bog, så vil du måske finde ud af

Godt, læs så igen ganske langsom hvad jeg skrev.
Er det min holdning eller Billinghurst jeg giver udtryk for.
Jeg skrev ovenikøbet at jeg ikke selv har baggrund for at
lave den slags vurderinger, men det har du flot klippet væk.

Det ville uden tvivl værer yderst underholdene for gruppen hvis jeg gav
udtryk for at mene det, men den diskussion må du tage med Billinghurst.

> Jamen så må du jo til at finde dem frem

De ligger frit fremme, gå du ind i diverse tråde hvor Barf
er blevet diskuteret, så kan du selv grave dem frem.

> Ok, ret skal være ret, så det får du medhold i.

Kan du så ikke i fremtiden gører dig den ulejlighed at chekke op
på hvad jeg rent faktisk har skrevet inden du fare i flæsket på mig.
Det var jo også sådan du startede her i gruppen, der skulle du udråbe
mig til Schæferhader, blot fordi du ikke forstod brugen af en smiley.

Jeg er allergisk overfor at blive tillagt holdninger jeg ikke har,
eller har givet udtryk for at have. Det er ok at misforstå hinanden,
men denne gang synes jeg altså jeg et par gange havde skåret ud i pap
hvad jeg mente, og endnu en gang skulle jeg alligevel have på puklen.

> [...]
> utilfreds med de store mængder kornprodukter der bliver tilført
> fuldfoder, og det han han så fuldkommen ret i - Pedigree Pal er et

For at gentage mig selv atter en gang (suk).
Jeg købte bogen for at lærer teorien bag Barf at kende, ikke for
at lærer om hvorfor tørfoder er godt eller skidt. Jeg havde jo
beslutte mig for at skifte inden jeg købte bogen.
Så jeg sprang med god samvittighed i den del der sablede ned
på tørkost, jeg gættede på at han ikke ville skrive noget om tørkost
der ville få mig til at droppe Barftanken.
Kapitlet om fodring af hvalpe sprang jeg også over i første omgang,
jeg skal ikke opfostre hvalpe lige nu, altså var det ikke relevant at læse.

> Det var da bare en "talemåde" Jens, det må du da kunne se, du bruger
> jo selv talemåder.

Eller man kunne kalde det at trække i land.
Hvis du selv mener at det ødelægger en debat med talemåder,
så undrer det mig da meget at du benytter det selv.
Jeg gør det en del i hverdagen, og det smitter self også af herinde.

> [...]
> medicinrester som aldrig før i det danske slagtekvæg og svin. Vi må så
> håbe at vi allesammen (inkl. hundene) overlever juleflæskestegen.

Man har da altid muligheden for at fodrer sine hunde økologisk,
det har jeg så ingen planer om, men jeg ved da der er flere Barfere der gør det.
Mine hunde skal heller ikke have flæskesteg juleaften, de får nok ½ rå and hver,
og ellers er det primært kylligekød jeg vil give dem, det er billigt og godt,
og det er så unge dyr at medicinrester nok ikke er det store problem.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-06 16:26

pwh wrote:

> [...]
> Jeg skrev ovenikøbet at jeg ikke selv har baggrund for at
> lave den slags vurderinger, men det har du flot klippet væk.

Citat fra d. 20/12 kl. 13.53 som svar til CH. Der er intet omkring din
baggrund der er klippet væk. Jeg har som foreslået læst det langsomt
igennem igen, og kan intet se om din vurdering. Det jeg har klippet
væk omhandler et hundeleksikon.

> Kan du så ikke i fremtiden gører dig den ulejlighed at chekke op
> på hvad jeg rent faktisk har skrevet inden du fare i flæsket på mig.

Nu er du jo halvfornærmet Jens. Der er ingen der er "faret i flæsket
på dig" så vidt jeg kan se

> Det var jo også sådan du startede her i gruppen, der skulle du
> udråbe mig til Schæferhader, blot fordi du ikke forstod brugen af en
> smiley.

Det synes jeg er lidt under bæltestedet. Jeg undskyldte mange gange,
at jeg som helt ny i gruppen ikke rigtigt fattede det ordspil der
foregik. En undskyldning må da være tilstrækkelig.

> [...]
> vil give dem, det er billigt og godt, og det er så unge dyr at
> medicinrester nok ikke er det store problem.

Jamen, så kan Angel og Tyson jo se hen til en dejlig juleaften med
masser af lækkert kød. Jeg ville gerne se dem i hver i sin ende af
sofaen med ½ and hver, og en snebajer til at skylle det hele ned med,
jeg tror personligt ikke at øl i så lille en mængde kan skade

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 16:55

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> baggrund der er klippet væk. Jeg har som foreslået læst det langsomt
> igennem igen, og kan intet se om din vurdering. Det jeg har klippet

Nu vidste jeg jo ikke precis hvor du havde valgt at klippe det fra,
men gå tilbage og se om jeg ikke allerede et par gange udtrykkeligt
har skrevet at jeg ikke har baggrund for at komme med den slags bedømmelser,
og at det er Billinghurst mening jeg henviser til.
Nu tror jeg det er 4 eller 5 gang jeg skriver det, mente jeg noget andet,
tror du så ikke jeg ville stå ved det, jeg plejer ikke at værer bange for
at stå ved de holdninger jeg nu engang har.

Så hvorfor du bliver ved med at holde det imod mig fatter jeg ikke,
risikoen for mig er jo at din version pludselig bliver opfattet som
værende hvad jeg mener. Og så kan jeg få lov til de næste mdr at skulle
dementerer det gang på gang i alle mulige besynderlige sammenhænge.

Det jeg oprindeligt skrev til CH skulle læses som en "bytter" da hun skulle
drille mig med at jeg evnt forgiftede mine hunde med broccoli,
så drillede jeg tilbage, det har så støt udviklet sig siden.
Udtrykket 1 fjer bliver til 5 høns er ikke opfundet forgæves

> Nu er du jo halvfornærmet Jens. Der er ingen der er "faret i flæsket
> på dig" så vidt jeg kan se

Jeg syntes at dit indlæg der har startet dette "skænderi" var rimeligt negativt
omkring mine holdninger til Barf og tørfoder.
Og jeg bliver helt sikkert muggen når jeg bliver tillagt holdninger jeg ikke har,
og tydeligt har givet udtryk for at jeg ikke har baggrund for at have.

> Det synes jeg er lidt under bæltestedet. Jeg undskyldte mange gange,
> at jeg som helt ny i gruppen ikke rigtigt fattede det ordspil der
> foregik. En undskyldning må da være tilstrækkelig.

Du var vel ikke helt ny på Usenet dengang, og så vidt jeg husker tog
jeg da også din kritik dengang med ophøjet ro.
Men som skrevet før føler jeg du et par gange den sidste periode har
tillagt mig holdninger jeg aldrig har givet udtryk for.
Denne gang blev det bare for meget, da jeg flere gange havde forklaret
hvad det var jeg mente, jeg er rimeligt tålmodig, men der er grænser.
Grunden til at jeg gravede den "gamle sag" frem igen var at man jo siger
at førstehåndsintrykket af folk også tit holder stik i længden.
Så måske tog du ikke fejl af mig som person dengang, men så er det da
bare at gører som en vis Kim har gjort med mig, putte mig i killfilteret.

> [...]
> sofaen med ½ and hver, og en snebajer til at skylle det hele ned med,
> jeg tror personligt ikke at øl i så lille en mængde kan skade

Øl får de først nytårsaften, det tror jeg ikke man skal gå og fylde dem med,
men det bliver da sjovt at se dem gnaske en and

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-06 18:10

pwh wrote:
> [...]
> Så måske tog du ikke fejl af mig som person dengang, men så er det
> da bare at gører som en vis Kim har gjort med mig, putte mig i

Helt ærligt Jens. Hvad i alverden får dig til at tro, at jeg kunne
drømme om at komme dig i killfilteret. Førstehåndsindtrykket har
da intet med dette at gøre. Det blev jo opklaret at det bare var
"gas". Jeg synes, at du er mere end almindeligt nærtagende for
øjeblikket, så jeg må nok hellere afholde mig fra yderligere
kommentarer, der er så vidt jeg kan se ingen af os der har ret, da vi
kun er "lægmænd" og ikke eksperter hvad fodring angår. Dette er jo en
diskussionsgruppe og ikke en boksering.

Jeg vil da indrømme, at jeg har stor agtelse for dig dels på grund af,
at du er den perfekte "far" for dine hunde og sørger for, både at de
bliver sundt aktiveret og får god mad samt bliver kælet for hver dag,
men når det kommer til at diskutere med dig, så må jeg hellere melde
pas, det tror jeg nok at jeg for eftertiden vil lade andre om, jeg vil
da nødig fremstå som en skrap madamme.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 18:29

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> kommentarer, der er så vidt jeg kan se ingen af os der har ret, da vi
> kun er "lægmænd" og ikke eksperter hvad fodring angår. Dette er jo en

Min erfaring er at nogen ikke kan klarer min "stil" og derfor har puttet
mig i sit killfilter, derfor forslog jeg dig det samme hvis du også følte det sådan.
Jeg har absolut normalt ingen probs med dig normalt,
du virker som et sødt og rart menneske

Om jeg er specielt sart for tiden, det tror jeg såmænd ikke, jeg hader
som sagt bare at blive skudt holdninger i skoene som jeg ikke har.
Så når jeg 3-4-5 gange overfor dig skal dementerer det samme,
så bliver tonen nok en anelse mere skarp fra min side.
Sådan har du det vist også selv, hvis jeg ikke husker helt galt

> [...]
> men når det kommer til at diskutere med dig, så må jeg hellere melde
> pas, det tror jeg nok at jeg for eftertiden vil lade andre om, jeg vil

Det er dit valg om du vil diskuterer med mig, det er jo en del af ideen
med Usenet, jeg bad dig blot om at citerer mig korrekt i fremtiden.
og det er vel ikke noget helt urimeligt krav synes jeg

Men det glæder mig da meget at du har det syn på mig, det varmer
jeg var da blevet meget ked af at ende i dit killfilter

/Jens

Fra : Winther

Dato : 21-12-06 23:09

> men når det kommer til at diskutere med dig, så må jeg hellere melde pas,
> det tror jeg nok at jeg for eftertiden vil lade andre om, jeg vil da nødig
> fremstå som en skrap madamme.

Ellers skal du da være hjertelig velkommen i klubben

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 04:09

Winther, skrev:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers skal du da være hjertelig velkommen i klubben

*LOL*

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 16:38

pwh skriblede bla:
> [...]
> Det var jo også sådan du startede her i gruppen, der skulle du udråbe
> mig til Schæferhader, blot fordi du ikke forstod brugen af en smiley.

Kan ikke se at man behøver at bære "nag" det er jo et afsluttet kapittel.
Hvis debatten ikke arter sig kan man jo lige smide en kniv i ryggen

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 17:15

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>>

> Kan ikke se at man behøver at bære "nag" det er jo et afsluttet
> kapittel. Hvis debatten ikke arter sig kan man jo lige smide en kniv
> i ryggen

Jeg ved ikke om det skal kaldes at bærer nag, men selvom du nægter det,
så har jeg en ret god hukommelse.
Jeg er meget hurtig til at tilgive generelt, men det er ikke det samme som
at jeg glemmer hvad der er sket, så når jeg et par gange siden gør mig
de samme dårlige erfaringer med samme person, så synes jeg det på
et eller andet plan er fair nok jeg spørger hvad der lige er gang i.
Husk på jeg har mit gode navn og rygte at værne om

Læg mærke til at det ikke er mig der har "angrebet" Tove på noget tidspunkt,
men jeg har vel lov at forsvarer mig hvis jeg selv føler mig angrebet.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 19:05

pwh skriblede bla:

> Jeg ved ikke om det skal kaldes at bærer nag, men selvom du nægter
> det, så har jeg en ret god hukommelse.

Det må da være behageligt at have sådan brug for det
Har du i øvrigt spekuleret på hvorfor du ind i mellem (ikke så tit) kommer i
konflikter med folk både herinde og på dine lufteture

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 19:45

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Det må da være behageligt at have sådan brug for det

For mig er det, nok ikke for modparten.

Dig har jeg advaret flere gange når du melder for bastant ud.
"Rule number one" på Usenet er at man skal kunne stå ved
hvad man skriver, eller værer villig til at vedgå at man tog fejl.
Alt kan graves op og bruges imod en, sådan er det bare.

> Har du i øvrigt spekuleret på hvorfor du ind i mellem (ikke så tit)
> kommer i konflikter med folk både herinde og på dine lufteture

Har du spekuleret over hvorfor du selv gør det,
der er et godt gammelt udtryk der siger.
"fej for egen dør inden du fejer for andres"

Du prøver bare at udnytte min uoverensstemmelse med Tove
til egen fordel som jeg ser det. Det har intet med den oprindelige
barfdebat at gører, den gav du jo som sædanligt hurtigt tabt med igen.

Jeg er ikke nem at diskuterer med, sådan er det bare, men at bruge
dirtytricks som min uenighed med Tove troede jeg da trods alt
var under dit lavmål John, det må værer en sag mellem Tove og mig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 20:35

pwh skriblede bla:

> Har du spekuleret over hvorfor du selv gør det,

Ja da det er helt gennemtængt.
Jeg har aldrig påstået at jeg ikke provokerer. Ved ikke noget bedre.
Nu er det jo ikke så tit jeg er i konflikt herinde men det er du Jens og det
kunne da være du skulle gribe dig selv i nakken en gang i mellem.
Personligt er jeg da ligeglad da dette fora blot for mig er en slags "helle"
Nu er det snart lang tid siden nogen har skældt mig ud, så jeg må have fat i
kanonen i det nye år

> Du prøver bare at udnytte min uoverensstemmelse med Tove
> til egen fordel som jeg ser det.

Ja nemlig som du snæversynet ser det.
Jeg er faktisk enig i Toves indlæg.
Og finder det under lavmålet at grave gammelt skidt frem som vi alle havde
glemt.
Det finder jeg lidt ufint.

> Jeg er ikke nem at diskuterer med, sådan er det bare, men at bruge
> dirtytricks som min uenighed med Tove troede jeg da trods alt
> var under dit lavmål John, det må værer en sag mellem Tove og mig.

Nej det er en sag der diskuteres på usenet, og ikke i en lukket chat, så du
må finde dig i at andre også tillader sig at kommentere jeres disputs

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 21:06

jopa, skrev:
> [...]
> en slags "helle" Nu er det snart lang tid siden nogen har skældt mig
> ud, så jeg må have fat i kanonen i det nye år

Det er da muligt at jeg ind imellem er i kollisionskurs med folk,
men ifølge dit eget udsagn er du da selv blevet truet med det
ene og det andet, det er jeg dog ikke blevet.
Så rent statistisk, ifølge dig selv, hvem er mest upopulær ???

> Ja nemlig som du snæversynet ser det.
> Jeg er faktisk enig i Toves indlæg.

Hvilken del, jeg er også enig i en hel del af det.

> Og finder det under lavmålet at grave gammelt skidt frem som vi alle
> havde glemt.
> Det finder jeg lidt ufint.

Gammelt skidt ser jeg det ikke som om, jeg ser det mere som dengang
mig og Tove blev forlovet, det tolker man self forskelligt

> Nej det er en sag der diskuteres på usenet, og ikke i en lukket chat,
> så du må finde dig i at andre også tillader sig at kommentere jeres
> disputs

Det er også helt ok at du blander dig, jeg føler bare at du prøver at
fjerne fokus fra den oprindelige debat, for at stille mig i et dårligt lys.
Det kan jeg da fint leve med, men det skulle undrer mig meget om der ikke
sidder et par stykker på sidelinen der hellere havde hørt om dine synspunkter
mht fodring, end de ville have hørt om mit og Toves indbyrdes brok.
Men nu skal det altså gøres spændende, mit gæt er et Tove helst er foruden.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 21:19

pwh skriblede bla:
> [...]
> ene og det andet, det er jeg dog ikke blevet.
> Så rent statistisk, ifølge dig selv, hvem er mest upopulær ???

Nu er det lang tid siden mener ikke der har været episoder i 2006 desværre

Jeg er absolut ikke interesseret i at være populær nærmere tværtimod. Jeg
giver blot mit besyv med.

> Gammelt skidt ser jeg det ikke som om, jeg ser det mere som dengang
> mig og Tove blev forlovet, det tolker man self forskelligt

Prøv at se indad en gang i mellem

> Det er også helt ok at du blander dig, jeg føler bare at du prøver at
> fjerne fokus fra den oprindelige debat, for at stille mig i et
> dårligt lys.

Det kaldes paranoid.
Jeg har ingen interesse i den slags. Jeg deltager kun for sjov, du behøver
ikke engang at tage mig seriøst, men jeg siger nu hvad der passer mig
alligevel

Nå Milo og jeg var lige en times tid på stranden hvor han tumlede rundt, og
nu er han sulten så han får lige en skovl gift

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:13

On Thu, 21 Dec 2006 21:19:03 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Nå Milo og jeg var lige en times tid på stranden hvor han tumlede rundt, og
>nu er han sulten så han får lige en skovl gift

Ikke nok med at du holder ham i et kaninbur, men du giver ham heller
ikke noget ordentligt at æde. Stakkels, stakkels Milo!

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 22:22

jopa, skrev:
> Det kaldes paranoid.

Snak du med din psykolog om det.

/JJens

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 05:20

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>
> Nu er det lang tid siden mener ikke der har været episoder i 2006
> desværre

Det er vist også kun dig selv der kan huske dem,
men du praler da jævnligt med dem.

> Jeg er absolut ikke interesseret i at være populær nærmere tværtimod.
> Jeg giver blot mit besyv med.

Samme her.
Men det er vel ikke et urimeligt krav fra min side at jeg vil quotes korrekt.

> Prøv at se indad en gang i mellem

Det gør jeg jævnligt, og det er smukt det jeg ser

> Det kaldes paranoid.
> Jeg har ingen interesse i den slags. Jeg deltager kun for sjov, du
> behøver ikke engang at tage mig seriøst, men jeg siger nu hvad der
> passer mig alligevel

Tjo, men du kastede dig da i denne debat over mig mht Tove fordi
du løb tør for argumenter i Barfdebatten, sådan føler jeg det altså.
Du kunne da bare lade værer med at starte på noget du ikke magtede
at fuldfører, men du kunne ikke nærer dig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-06 09:45

pwh skriblede bla:
> Det er vist også kun dig selv der kan huske dem,
> men du praler da jævnligt med dem.

Praler hmm jeg konstaterer
En der ville komme og stene Milo
En der ville sende dyreaktivister herud.
Jeg gav vedkommende min adresse.
Et par stykker der ville smide mig ud af gruppen.
Den ene var en skør med en kamphund.

Jeg husker udemærket

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 23-12-06 00:45

jopa wrote:
> Jeg har søgt og søgt i månedsvis for at finde "FAKTA" og kan ikke
> finde faktuelt videnskabeligt bevis på at det ene er bedre end det
> andet.

Det tror jeg ikke du kan finde, John. Det er vist lidt et spørgsmål om
overbevisning/tro.
Jeg fik selv tanken i Spanien i det tidlige forår, hvor vi var på ferie med
hundene. Vi fodrede ellers med Olivers, hvilket hundene trivedes fint på og
holdt af - men at se de to ( det var før 3. hund kom til) hunde gå i krig
med hver deres rå kaninstykke, købt i supermarkedet - det var en guld
oplevelse.
De var helt opslugt, ivrige, nød det i fulde drag, deres hoveder kørte på
højtryk " hvordan får man lige hul på sådan en steg, der lugter så
spændende"
De har "altid" fået oksekødben et par gange om ugen, for tændernes skyld,
men at se deres fornøjelse ved at "myrde" den kanin - og den totale ro der
faldt på begge hunde bagefter, det var altså fedt. De så begge ud ligesom de
gør når vi kommer hjem efter et par timers træning.

Mine hunde er entusiastiske madører, uanset hvad de får serveret; men
råfodringen giver dem en spændende/ positiv oplevelse og noget hjernearbejde
oven i- det er det hele værd for mig.

Samtidig tror jeg på at hunde ( og andre dyr) har det bedst med den kost de
er skabt til at indtage. At det giver dem mest, både fysisk og mentalt. Og
som du, tror jeg på, at man undgår en masse allergiske reaktioner og anden
"velfærdslidelse" ved at råfodre.

Ha' en fantastisk jul o<>

/ Anette
www.philana.dk

Fra : C.H

Dato : 20-12-06 14:38

> Nu skal mine hunde jo ikke ligefrem til at drikke øl til hverdag,
> så det er nok at skyde over målet ligefrem at spørge doktormanden
> De døde ikke igår, så de overlever nok også en "brandert" nytårsaften

Når hundes omsætning af alkohol er anderledes en menneskers, så kunne det jo
være, at det faktisk er ganske nytteløst at servere alkohol for den - måske
får den slet ikke den virkning, du ønsker.
I så fald er det jo tosset at give den noget, man udemærket godt ved er
noget skidt for den.
Derfor er det en god ide at spørge doktormanden - måske han ved noget om
hundes leverfunktion, som du ikke gør?

> [...]
> Men prøv du at læse Billinghurst bog, så vil du måske finde ud af at du
> går langsomt og forgifter din hund dagligt med tørkost.

Jeg skal ikke være dommer - og min hund skal ikke være forsøgskanin...
Derfor får min hund ikke ting, der mistænktes for at være giftige for den...

Hvordan kan du i øvrigt vide, at mange hunde ikke rent faktisk dør af
forgiftninger?

Angående Billinghurst - jeg kan læse hans bog, men jeg finder altså ikke ud
af andet end hans teori om, at jeg langsomt forgifter min hund med
tørkost....
Så ligesom du vælger at give din hund broccoli, så vælger jeg at give min
tørkost - det er jo trods alt set før, at hunde har levet længe og godt på
det....

CH

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 15:09

C.H, skrev:
> [...]
> det jo være, at det faktisk er ganske nytteløst at servere alkohol
> for den - måske får den slet ikke den virkning, du ønsker.

Hvis du nu havde læst min tråd fra start af, ville du have opdaget at
jeg testede det igår med posetiv effekt.

> I så fald er det jo tosset at give den noget, man udemærket godt ved
> er noget skidt for den.
> Derfor er det en god ide at spørge doktormanden - måske han ved noget
> om hundes leverfunktion, som du ikke gør?

Doktormanden ved sikkert meget jeg ikke ved, men jeg er altså ikke
så hysterisk at jeg vil spørge ham hvergang jeg vil give min hund et
nyt form for "foder".

> Jeg skal ikke være dommer - og min hund skal ikke være forsøgskanin...
> Derfor får min hund ikke ting, der mistænktes for at være giftige for
> den...

Du lader den da værer forsøgskanin på tørkost.

> Hvordan kan du i øvrigt vide, at mange hunde ikke rent faktisk dør af
> forgiftninger?

Hvis alle de ting der bliver nævnt på siden var så giftige, så er jeg sikker
på at jeg var stødt på det undervejs mens jeg har læst om Barf.
Flere af tingene ingår som sagt som helt normale foderemner for mange
hunde dagligt herhjemme, døde de som fluer ville jeg sikkert have læst
det bare et eller andet sted.

> Angående Billinghurst - jeg kan læse hans bog, men jeg finder altså
> ikke ud af andet end hans teori om, at jeg langsomt forgifter min
> hund med tørkost....

Ikke ved mindre du bliver enig med ham i hans påstande,
men læs dog bogen, den kan da sikkert fåes på biblioteket

> Så ligesom du vælger at give din hund broccoli, så vælger jeg at give
> min tørkost - det er jo trods alt set før, at hunde har levet længe
> og godt på det....

Tja, man har så også hørt om mange hunde der har trivedes dårligt
på tørkost og udviklet diverse sygdomme.
Men mine hunde får faktisk ikke ret meget broccoli, jeg har fundet
nogle billigere grøntsagsblandinger som bliver blandet med gulerødder
og et grøntsagsmiks fra Maxøes.

Det skal de faktisk have her til frokost, med et par dåser tun, æg, ølgær,
olie og ost i. Så får de et par kyllingelår til aftensmad. Se det er hundemad

/Jens

Fra : C.H

Dato : 20-12-06 15:25

> Du lader den da værer forsøgskanin på tørkost.

Nahh... der er vist både evidens og emperi, der taler for, at god tørkost er
ganske glimrende

> [...]
> Flere af tingene ingår som sagt som helt normale foderemner for mange
> hunde dagligt herhjemme, døde de som fluer ville jeg sikkert have læst

Måske - måske ikke....

> Ikke ved mindre du bliver enig med ham i hans påstande,
> men læs dog bogen, den kan da sikkert fåes på biblioteket

Om man er enig eller ej siger jo ikke meget om sandhedsværdien. Du må
erkende, at det er teori - og så kan man vælge om man vil følge den teori
eller ej.
Hos mig bliver det sandsynligvis "ej" - medmindre den lille vapper en dag
skulle udvikle noget allergi eller lignende. Som sagt før, så orker jeg ikke
at sætte mig ind i det, for jeg lader mig ikke overbevise af en enkelt
dyrlægeforfatters teorier. Det kræver en grundig indføring i hundes anatomi
og fordøjelse... Det gider jeg ikke lige nu.

> [...]
> Men mine hunde får faktisk ikke ret meget broccoli, jeg har fundet
> nogle billigere grøntsagsblandinger som bliver blandet med gulerødder

Det var da dejligt - så er du jo alligevel dækket lidt ind

> Det skal de faktisk have her til frokost, med et par dåser tun, æg, ølgær,
> olie og ost i. Så får de et par kyllingelår til aftensmad. Se det er
> hundemad

Ja, det er da et dejligt måltid for de to englebasser.... Her i huset bliver
to tredjedele af Cassius´ mad fordelt overalt på gulvene.... Fy for den da,
hvis han skulle fodres med tun :oS

Han er heldigvis afsindigt glad for sine oliversmadder - rent faktisk vil
han langt hellere have dem, end de bløde frolic-agtige godbider, som Olivers
også har....

Jeg tror slet ikke, han lider nogen nød.... Selvom han hverken får rosiner,
chokolade, broccoli eller elefantbajer

CH

Fra : pwh

Dato : 20-12-06 16:01

C.H, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Nahh... der er vist både evidens og emperi, der taler for, at god
> tørkost er ganske glimrende

Tja.. andre mener at have bevis for det modsatte, så er vi jo tilbage
ved hvem der så lige har ret.
Men fakta er at mange sygdomme er blevet kureret ved at holde
op med at fodrer med tørkost.
Jeg var tilfældigvis inde på et muskelhundeforum, de havde lavet
en intern undersøgelse mht foder. Og der havde det vist sig at de
hunde der havde været mest syge var fodret med Hill's.

> Måske - måske ikke....

Nej selvfølgelig ville alle Barfere holde deres kæft med den slags
og lokke uvidene menneker til at forgifte deres hunde.
Tror du selv på det.

> Om man er enig eller ej siger jo ikke meget om sandhedsværdien. Du må
> erkende, at det er teori - og så kan man vælge om man vil følge den
> teori eller ej.

Det er formålsløst for mig at diskuterer en bog som kun jeg har læst,
du sidder vist bare og gætter på hvad der står i den.
Læs den dog, den ulejlighed kan du da have for din hund skyld

> [...]
> overbevise af en enkelt dyrlægeforfatters teorier. Det kræver en
> grundig indføring i hundes anatomi og fordøjelse... Det gider jeg

Men det er jo fordelen ved den slags bøger, der har forfatterne lavet
det grove arbejde med at sætte sig ind i hvad der er godt for hunden.
Jeg kan godt love dig at feks Billinghurst har sat sig meget grundigt ind
i sagerne, han er altså uddannet dyrelæge med diverse diplomer,
og som bla lever af at holde foredrag om hundes ernæring.
Du vælger så mere at stole på folk der har en eneste interesse i din
hunds fodring, og det er at tjene penge, mange penge.
Jeg kan love dig for at det er en pengemaskine af rang, der lever højt
på folks usikkerhed og dovenskab, det gør det ikke til et godt foder.

> Ja, det er da et dejligt måltid for de to englebasser.... Her i huset
> bliver to tredjedele af Cassius´ mad fordelt overalt på gulvene....
> Fy for den da, hvis han skulle fodres med tun :oS

Nu var det tun der var tilbud på, så det blev det.
De lurede godt nok lidt på den mos, men ned kom det da,
selvom de nok ser mere frem til kyllingelårene

> Han er heldigvis afsindigt glad for sine oliversmadder - rent faktisk
> vil han langt hellere have dem, end de bløde frolic-agtige godbider,
> som Olivers også har....

Mine har da også spist olivers uden probs,
400gr tager ca 20 sekunder for Angel at sluge, det var jeg
efterhånden træt af at se på.
Og så drak de også flere liter vand dagligt, de har næsten
ikke drukket vand efter at jeg begyndte på Barf, det er
jo naturligt i foderet nu.

> Jeg tror slet ikke, han lider nogen nød.... Selvom han hverken får
> rosiner, chokolade, broccoli eller elefantbajer

Chokolade har jeg heller ikke læst nogen steder skulle værer godt for dem,
øl tror jeg heller ikke de har den store næringsværdi ud af, ølgær er derimod godt.
Men rosiner skulle faktisk værer sundt ifølge Billinghurst,
og broccoli ved jeg der er flere barfere her i gruppen der jævnligt
fodrer deres hunde med, så det er jeg heller ikke bange for.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 08:57

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:Yecih.28

> Men rosiner skulle faktisk værer sundt ifølge Billinghurst,

Der var faktisk en hund, der døde af, at spise en pakke rosiner. Nu kan jeg
ikke lige huske om det var herinde eller andet sted jeg læste det, men jeg
ser bestemt ingen grund til, at tage chancer, på det område.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 10:59

Buffy, skrev:

> [...]
> kan jeg ikke lige huske om det var herinde eller andet sted jeg læste
> det, men jeg ser bestemt ingen grund til, at tage chancer, på det

Jeg har slået efter i hans bog, og han skriver at rosiner er en
god kilde til A-vitaminer, og mest beregnet på folk der ikke
vil give deres hunde kød/indvolde, altså fodrer dem rent vegetarisk.

Så den Puddel har måske haft dårlige nyrer eller en anden defekt,
forgiftning med A-vitamin kan teoretisk forekomme skriver han,
han har bare ikke selv oplevet det.

Så jeg har da heller ingen planer om at give mine hunde rosiner,
de får A-vitamin gennem det kød og æg jeg giver dem nu.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 09:10

On Wed, 20 Dec 2006 16:00:51 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det er formålsløst for mig at diskuterer en bog som kun jeg har læst,
>du sidder vist bare og gætter på hvad der står i den.

Nu har jeg jo kun læst et enkelt kapitel (nemlig det du sendte mig -
og tak for det), og allerede her kan jeg da sige at jeg absolut ikke
er enig med manden. Og så kan han være nok så meget expert for min
skyld.

> [...]
>Du vælger så mere at stole på folk der har en eneste interesse i din
>hunds fodring, og det er at tjene penge, mange penge.

Den vil jeg godt lige ta' med dig...
Foderexperterne (osse dem der sælger foder) har lagt et stort stykke
arbejde i at finde den bedste ernæring, men lige som med alt andet er
experterne uenige om, hvad der så er bedst. Sådan har det altid været
og sådan vil det vedblive med at være.

Et eksempel fra mit eget liv. Jeg har levet med overvægt siden jeg var
4 år gammel. Jeg har rendt til ernæringsexperter siden dengang, og
fået tudet ørene fulde af hvad jeg skulle spise, for at komme ned på
idealvægten, men uanset hvad de proppede i mig, så tog jeg alligevel
på. Jeg har været indlagt på strenge diæter, og alligevel tog jeg på.
Jeg har prøvet det meste i den sammenhæng (undtagen operation) og
intet af det har hjulpet...
MEN... så skete der noget i mit voksenliv. Første gang jeg tabte mig
for alvor var under en voldsom (og ulykkelig) forelskelse. Kiloen
raslede af, men da holdt jeg osse næsten med at indtage føde og jeg
motionerede voldsomt. ikke fordi det var noget der var blevet mig
pålagt (altså diæt), men simpelthen fordi jeg stort set aldrig var
sulten, men havde et energi overskud der virkelig sagde Spar 2.
Jeg tog på igen da følelsesstormen havde lagt sig, og det er sikkert
meget godt. Det er ikke sundt at leve sådan som jeg gjorde.

Anden gang døde min mor, og min mand og jeg flyttede til Jylland. Dér
fik jeg Vaks. Jeg elskede den bette hvalp, og der kom væsentlig mere
gang i mig end der nogensinde havde været før. Her var "forelskelsen"
jo gengældt.
Jeg fandt ud af at det var ok, at spise usundt (jeg elsker søde sager)
en gang imellem, og da alle madvarer var blevet legale, så var de
pludselig ikke så spændende mere. I stedet for chokolade for
lækkersult, kunne jeg ofte få lyst til rugbrød med ost.
Og jeg har sg* tabt mig, uden at være på diæt, og selvom jeg har spist
de "forbudte" madvarer, så jeg har en erfaring på egen krop om hvordan
ernæringen skal sammensættes.

Alt dette for at fortælle, at experterne har det fra studier/teorier,
mens jeg har det fra egen krop. Experterne ordinerer slankekure og
masser af motion, mens jeg prædiker mental sundhed og livskvalitet
først. Så skal vægten nok følge med. Min personlige teori er, at de
allerfleste mennesker er fede inde i hovedet (altså dem der er
overvægtige), og det er psyken der styrer kroppen, og når psyken er i
ubalance så reagerer kroppen uhensigtsmæssigt, så i stedet for at
koncentrere os om kroppen, så skal vi ta'fat på psyken.

Jeg er ikke expert i gængs forstand, for jeg har jo ikke alle
teorierne i orden, men jeg har over 40 års erfaring i overvægt, og jeg
har oplevet en åbenbaring på egen krop. Det tæller meget for mig, og
derfor forsøger jeg osse at sprede mit budskab, men jeg går imod alt
det som tidligere er indlært, og jeg ved jo intet om ernæring. Jeg har
ikke det fjerneste bevis, men jeg har mine egne erfaringer. Og her er
det så jeg kan trække paralellen. Jeg har set hvordan experterne har
fejlet gang på gang med al deres viden i baglommen, mens jeg selv har
brugt en helt anden indfaldsvinkel har haft en del success. Experterne
kan sikekrt føre bevis for den rigtige ernæring, hvor jeg ikke kan
føre bevis for noget som helst, men stadig har min teori der går en
del imod deres. Dog er der en del fælles punkter, men hvor de taler ud
fra en masse forskning, så taler jeg af egen erfaring, og så kan de
ellers stikke deres "expertise" et vist sted hen. Det har ikke hjulpet
mig, og når jeg ser hvor mange penge slankeindustrien skovler ind, så
kan det heller ikke være lykkedes for ret mange andre.

Billinghurst er expert, men det betyder bestemt ikke at hans mening er
lov. Han har sikkert sat sig grundigt ind i ernæring, men som Marie i
sin tid anbefalede mig, så "Se på din hund. Hvis den trives er du på
rette vej". Det efterlever jeg, for i den forbindelse er Marie min
"guru".

Hold da op. Det blev langt. *G*

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 11:19

Leyna skriblede bla:

> [...]
> arbejde i at finde den bedste ernæring, men lige som med alt andet er
> experterne uenige om, hvad der så er bedst. Sådan har det altid været

Min pointe er at det ikke er foderet det er galt med når vi taler godt kendt
testet fuldfoder.
Det er det enkelte individ der har en skavank.
Forsvinder allergien ved foderskift så er det fint og man har lavet en
symtombehandling, da kræet stadig bærer rundt på defekten.
2 hunde i samme hjem med det samme foder og kun en har allergi så er der
nødvendigvis intet i vejen med foderet.

Masser har mælkeallergi, men vi er vel enige om at det ikke er mælken
primært der er skylden.

Hvis man kan fjerne symtomer på allergi eks ved at fodre med råt kød så er
det genialt men sygdommen har hunden stadig man symtombehandler blot.

Masser af kvinder har eksem som du beskriver. Det kan holdes nede eller
fjernes med cortison eller lignende.
Men det vil stadig altid formentlig ligge latent og vente på udbrud da det
kan være hormonelt betinget.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 11:46

jopa, skrev:
> Min pointe er at det ikke er foderet det er galt med når vi taler
> godt kendt testet fuldfoder.

Hvordan er feks Olivers da testet :-?

> Det er det enkelte individ der har en skavank.
> Forsvinder allergien ved foderskift så er det fint og man har lavet en
> symtombehandling, da kræet stadig bærer rundt på defekten.

Det er jo lidt ordkløveri.

> 2 hunde i samme hjem med det samme foder og kun en har allergi så er
> der nødvendigvis intet i vejen med foderet.

Jo men måden Billinghurst kom igang i sin tid med Barf er kort fortalt
at han i sin praksis begyndte at undrer sig over hvorfor han pludselig
fik hunde ind med diverse skavanker dengang tørfoder/fuldfoder kom på markedet.
Han oplevede det også med sine egne hunde, han hoppede jo med på vognenen.
Det var problemer som der ikke havde været dengang de australske hunde
primært levede af rester fra menneskemaden og en god del kaniner.
Derfor kastede han sig over emnet, som det var svært at forske i dengang,
og har vel i princippet helliget sit liv til det.
Så han mener bestemt der er en sammenhæng mellem sygdomme vi ser
meget idag, og det faktum at de fleste fodrer med tørfoder.
Det er ikke noget han har grebet ud af den blå luft, hans hunde har mærket
det på egen krop, og han har via sin dyrelægepraksis behandlet rigtigt mange.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 12:20

pwh skriblede bla:

> Hvordan er feks Olivers da testet :-?

Så vidt jeg husker testet af et eller andet forbrugerblabla, men som du ved
er Olivers ret brugt og så mange kan nok ikke tage fejl.

> Det er jo lidt ordkløveri.

Det har intet med ordkløveri at gøre.
Forsvinder allergien ved at gå til andet foder så bærer hunden formentlig
rundt på skavanken alligevel, og man symtombehandler.
Smører kvinder deres hænder ind i cortison fjernes symtomerne men allergien
ligger stadig på spring.
Altså jeg mener med andre at foderet som regel ikke har skylden men det
enkelte individ bærer på en defekt som foderet måske kan fremkalde.
Det kan være et konserveringsmiddel som den enkelte ikke kan tåle men alle
andre godt kan tåle.
Det gør jo ikke hundemaden giftig at en hund bærer på en defekt der udløser
eksem ved et givent foder.

Jeg kender/kendte da hunde der har fået voldsom eksem af kallun hvilket vel
er barf ?
Det stoppede ved overgang til tørfoder.
Mælk fejler jo heller intet blot fordi nogen har mælkeallergi

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 13:35

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Så vidt jeg husker testet af et eller andet forbrugerblabla, men som
> du ved er Olivers ret brugt og så mange kan nok ikke tage fejl.

Det er jo mere dig selv der går op i at det helle skal værer så og så meget
videnskabeligt bevist. Nu er det pludselig godt nok at mange har gode erfaringer
med et bestemt mærke, jaja man har jo en holdning til man får en ny

Den undersøgelse du nok tænker på
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440
tager jo blot udgangspunkt i hvad en hund teoretisk kan overleve på,
den tager da på ingen måde højde for hvad der er det mest optimale
hvis man tager alle aspekter ved fodring med i betragtning.

> [...]
> Altså jeg mener med andre at foderet som regel ikke har skylden men
> det enkelte individ bærer på en defekt som foderet måske kan

Der er så åbenbart rigtigt mange (ikke mig) der på den konto har dårlige
erfaringer med tørkost.

> Jeg kender/kendte da hunde der har fået voldsom eksem af kallun
> hvilket vel er barf ?

Hvis det bare er ren kallun som det eneste, så er det også skrupforkert.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 16:49

On Thu, 21 Dec 2006 12:19:31 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Smører kvinder deres hænder ind i cortison fjernes symtomerne men allergien
>ligger stadig på spring.

Dette har ikke en pind med sagen at gøre, men jeg undrer mig lidt over
hvorfor du mener det kun er kvinder der smører sig ind i cortinson
salve? Mænd kan altså osse være allergiske!

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 17:16

Leyna, skrev:

> Dette har ikke en pind med sagen at gøre, men jeg undrer mig lidt over
> hvorfor du mener det kun er kvinder der smører sig ind i cortinson
> salve? Mænd kan altså osse være allergiske!

Men rigtige mænd drikker en bajer og ryster det af sig

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 17:24

On Thu, 21 Dec 2006 17:16:05 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Men rigtige mænd drikker en bajer og ryster det af sig

Hvor ville jeg ønske at du kunne overtage mit eksem i en uge, og så
fortælle mig igen igen, at mænd bare ryster det af sig.
Jeg så godt din smiley, men jeg kan love dig for at det er træls at
have eksem, og ikke bare noget man sådan lige "glemmer". Jeg overvejer
faktisk at søge pension af samme årsag (altså eksem), for jeg er
stærkt invalideret af det, s¨her ramte du lige et ømt punkt, som jeg
ikke kunne undlade at kommentere.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 18:15

> [...]
> faktisk at søge pension af samme årsag (altså eksem), for jeg er
> stærkt invalideret af det, s¨her ramte du lige et ømt punkt, som jeg

Det må du undskylde, som du havde set var det ment som en joke
Men self ubetænksomt når jeg ved du døjer med det selv

Men husk på at det som sædvanligt var John der lokkede mig i uføret

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 19:23

pwh skriblede bla:

> Det må du undskylde, som du havde set var det ment som en joke
> Men self ubetænksomt når jeg ved du døjer med det selv
>
> Men husk på at det som sædvanligt var John der lokkede mig i uføret
Ha ha hvorfor er det min skyld.
Jeg prøver blot at forklare årsagerne til allergi eller kald det eksem.
Jeg mener at folk/hunde med problemerne har dem indbygget i kroppen og
forskellige stoffer kan så fremkalde allergien.
Det kan være noget hormonalt eller en genfejl.
Vi er enige om at et godt fuldfoder ikke er gift ? men der kan være stoffer
i foderet som den enkelte hund ikke kan tåle.
Ligesom der kan være hunde der ikke kan tåle kallun

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 19:58

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:

> Ha ha hvorfor er det min skyld.

Alt er din skyld John, ellers er det Milo's

> Vi er enige om at et godt fuldfoder ikke er gift ? men der kan være
> stoffer i foderet som den enkelte hund ikke kan tåle.
> Ligesom der kan være hunde der ikke kan tåle kallun

Jeg vil stadig sige det på den måde at jeg ved for lidt om emnet til
at udråbe tørkost til gift, Billinghurst gør det (IKKE MIG)
Men jeg vil der til tilføje, at jeg har fået så stor respekt for hans meninger
at jeg ikke tror han har uret, men for mit vedkommende er det rent TRO
og bygger på intet VIDENSKABELIGT.

Mine egen erfaring med mine egne hunde er da at de fungerer 110% godt
på Olivers, løber jeg sur i Barf, så er det da det jeg bestiller igen.

Det kan man så kalde dobbeltmoralsk, men det skal ses i lyset af
at jeg forventer en "holbarhed" på mine hunde på ca 12 år,
og det passer fint med mig. Kan de holde 16 år på Barf ser jeg
faktisk ikke nogen speciel fordel i det, det vigtige for mig er at de
i deres korte liv har det godt og er sunde.
Om de bliver 4 år mere eller mindre betyder ikke så meget,
min plan er at sørge for at have en lille flok med en naturlig udskiftning.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:08

On Thu, 21 Dec 2006 19:57:31 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Om de bliver 4 år mere eller mindre betyder ikke så meget,
>min plan er at sørge for at have en lille flok med en naturlig udskiftning.

Her er vi dybt uenige. Jeg har snakket med Vaks om at han i hvert fald
skal runde de 18 år, men om han er enig fandt jeg ikke helt ud af!

Seriøst ville jeg meget gerne beholde dem til de er 25 år, men det er
ikke realistisk, og det ved jeg. Og så vil jeg ikke holde en hund i
live som har det rigtig skidt. Så hellere gi' den fred.
Når man anskaffer en hund anskaffer man samtidig en stor sorg, men
tiden ind imellem er sg* det hele værd!

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 06:57

Leyna, skrev:

> Her er vi dybt uenige. Jeg har snakket med Vaks om at han i hvert fald
> skal runde de 18 år, men om han er enig fandt jeg ikke helt ud af!

Mine hunde må da også gerne blive 18 år for min skyld,
jeg regner bare ikke med at det er særligt realistisk

> Seriøst ville jeg meget gerne beholde dem til de er 25 år, men det er
> ikke realistisk, og det ved jeg. Og så vil jeg ikke holde en hund i
> live som har det rigtig skidt. Så hellere gi' den fred.

Puha.. det bliver heller ikke sjovt når den tid nærmer sig,
jeg har endnu til gode at skulle aflive et af mine dyr.
Men det kan jo værer jeg er heldig, og bliver most under en
lastbil før den tid kommer
Det vil så nok blive en dødsdom for dem også, jeg har aftalt
med min familie at de i givent tilfælde skal få dem aflivet
hvis der ikke er nogen der umiddelbart kan overtage dem,
de skal ikke ende i et bur på et internat.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-12-06 07:37

On Fri, 22 Dec 2006 06:57:12 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Leyna, skrev:

>Mine hunde må da også gerne blive 18 år for min skyld,
>jeg regner bare ikke med at det er særligt realistisk

Det er det jo heller ikke, men det jeg mener er, at jeg gerne gør
noget ekstra for at de kan lave længere OG være sunde.

>Puha.. det bliver heller ikke sjovt når den tid nærmer sig,
>jeg har endnu til gode at skulle aflive et af mine dyr.

Uha. Jeg har prøvet det nogle gange efterhånden, og det er
modbydeligt. På den anden side så har jeg det fint med at kunne give
det elskede dyr fred når det ikke længere har nogen livskvalitet. Det
er bare svært pga min egoisme. Man ville jo gerne lige ha' haft en
dag, en uge , et årti mere...

Mine forrige dyr har alle været gamle genbrugshunde, og dem har man
altså ikke så længe som en hvalp, men de har alle haft en god
alderdom, og det kan jeg så trøste mig med. De er døde glade og mætte
af dage.

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 12:01

Leyna, skrev:

> [...]
> altså ikke så længe som en hvalp, men de har alle haft en god
> alderdom, og det kan jeg så trøste mig med. De er døde glade og mætte

Så tænk lige på hvordan jeg vil få det med Tyson, ham har jeg haft fra hvalp
og han er min første hund, det tror jeg bliver rigtigt hårdt.
Men sansynligvis bliver det katten der dør først, den er trods alt 10 år gammel,
selvom jeg kan se i kattegruppen at en alder på 18-19 år ikke er usædvanligt.

Nå puha, lad os droppe dette ubehagelige emne.
Vi gør jo alle vores til at de holder så længe som muligt

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:05

On Thu, 21 Dec 2006 19:22:30 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Jeg prøver blot at forklare årsagerne til allergi eller kald det eksem.
>Jeg mener at folk/hunde med problemerne har dem indbygget i kroppen og
>forskellige stoffer kan så fremkalde allergien.

Jeg har eksem, men er ikke allergiker. Det er ikke hormonalt bestemt,
men rent psykisk betinget. Ikke al eksem er allergi... bare til din
orientering. Osse derfor der ikke kan gøres noget ved det.

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:03

On Thu, 21 Dec 2006 18:15:19 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det må du undskylde, som du havde set var det ment som en joke
>Men self ubetænksomt når jeg ved du døjer med det selv

No hard feelings herfra. Jeg kunne bare ikke lade det stå uimodsagt.
(Det er der da vist ikke noget der hedder...? *G*) Jeg har en
smertefuld hverdag pga. af eksem, og det er "bare" noget jeg skal lære
at leve med. Jeg er IKKE allergiker, så det er ikke noget jeg kan
undgå ved at undgå kontakt med bestemte stoffer. Jeg kan kun holde det
lidt i ave ved at undgå nogle forskellige ting, men helbredt bliver
jeg aldrig. Og så er man lidt følsom.

Det er så osse grunden til at jeg er så jublende lykkelig for at jeg
nu har to allergidyr, som ser ud til at være kommet sig. Det er sørme
ren lykke!

>Men husk på at det som sædvanligt var John der lokkede mig i uføret

Naturligvis er det Johns skyld det hele!

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 18:57

Leyna skriblede bla:

> Dette har ikke en pind med sagen at gøre, men jeg undrer mig lidt over
> hvorfor du mener det kun er kvinder der smører sig ind i cortinson
> salve? Mænd kan altså osse være allergiske!

Nu ved jeg fra min kones arbejde at det er et specielt kvindeproblem, og
meget udbredt.
Det var blot for ligesom at belyse hvad jeg mente
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:09

On Thu, 21 Dec 2006 18:56:50 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Nu ved jeg fra min kones arbejde at det er et specielt kvindeproblem, og
>meget udbredt.

Okay. Det var jeg så ikke klar over. Måske er det alt det
opvaskemiddel og alle de rengøringsmidler som kvinder traditionelt har
med at gøre, der gør udslaget?
Man skulle ha' været mand!

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 16:44

On Thu, 21 Dec 2006 11:18:44 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Hvis man kan fjerne symtomer på allergi eks ved at fodre med råt kød så er
>det genialt men sygdommen har hunden stadig man symtombehandler blot.

Hans har loppeallergi, og så skulle jeg kunne fjerne hans udslæt ved
barf-fodring, men han ville stadig slå ud når han bliver angrebet af
lopper, ikk'? Har jeg forstået dig korrekt?

Hans HAR haft et loppeangreb efter jeg havde skiftet foder, men det
reagerede han faktisk ikke på. Jeg forstår godt princippet i det du
siger, men det ser altså ud som om "sygdommen" er væk.

Fra : C.H

Dato : 21-12-06 21:52

> [...]
> reagerede han faktisk ikke på. Jeg forstår godt princippet i det du
> siger, men det ser altså ud som om "sygdommen" er væk.

En lille kommentar herfra...
Jeg er selv multiallergiker og har derfor en fornemmelse af, hvordan det
hænger sammen.
Det rigtigt som John siger, at en allergiker har en svaghed der gør, at man
reagerer. Men spørgsmålet er så, hvor denne svaghed stammer fra. For Hans´
vedkommende har I kunne se hans allergi, når han blev bidt af lopper, men
spørgsmålet er, om ikke han i forvejen har en underliggende
fødevareintolance, der er den egentlig årsag til hans svaghed for lopper.
Når I så fjerner de fødevarer, som han tåler dårligt, så vil lopper heller
ikke længere kunne trigge en reaktion - kroppen er ikke længere i
alarmberedskab.

Sådan kan det foregå hos mennesker, så jeg vil da tro, at det også kan
forekomme sådan hos dyr.
(Personlig tror jeg ikke på, man kan have en allergi uden at være intolerant
overfor et fødeemne eller flere - men det er en anden diskussion)

CH

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:20

On Thu, 21 Dec 2006 21:52:23 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]

>Når I så fjerner de fødevarer, som han tåler dårligt, så vil lopper heller
>ikke længere kunne trigge en reaktion - kroppen er ikke længere i

Det lyder da som et udemærket bud.
Og uanset hvad det så er der trigger det, så ser det ud til at et
foderskifte har virket, og det er det vigtigste for mig, men det ville
da være interessant at vide om han har en intolerance... men han skal
ikke udsættes for alverdens forsøg, så jeg fortsætter bare med barf!

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 07:04

Leyna, skrev:

> [...]
> reagerede han faktisk ikke på. Jeg forstår godt princippet i det du
> siger, men det ser altså ud som om "sygdommen" er væk.

Jamen vi venter da spændt på noget videnskabelig dokumetation
fra John's side, han påstår selv at han aldrig skriver noget han ikke
kan underbygge rent videnskabeligt, så er det uden værdi siger han.

(begynder det at værer lidt irrerterende nu John, det håber jeg)

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-12-06 07:40

On Fri, 22 Dec 2006 07:04:24 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>kan underbygge rent videnskabeligt, så er det uden værdi siger han.
>
>(begynder det at værer lidt irrerterende nu John, det håber jeg)

Hvis nu du gad at læse Buffy's indlæg, så giver hun (Nu håber jeg det
er en "hun" *G*) faktisk en rigtig god forklaring, som jeg i hvert
fald har taget til mig.

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 12:09

Leyna, skrev:

> Hvis nu du gad at læse Buffy's indlæg, så giver hun (Nu håber jeg det
> er en "hun" *G*) faktisk en rigtig god forklaring, som jeg i hvert
> fald har taget til mig.

Har jeg gjort, det var da ikke Buffy men CH der skrev det,
hun hedder Connie hvis jeg ikke husker helt galt
Og det synes jeg da også lød som en fornuftig forklaring.

Jeg skrev det self udelukkende for at provokerer John,
det lovede jeg ham at gører hvergang han påstod
et eller andet i fremtiden. Altså at bede om videnskabelig
dokumetation, det mener han nemlig at vi ikke har for at
Barf er godt, så derfor tror han ikke på det.
Så er det vel ikke urimeligt at jeg stiller samme krav til ham

/Jens (som nok skal modererer sit drilleri)

Fra : jopa

Dato : 22-12-06 13:38

pwh skriblede bla:

> [...]
> Barf er godt, så derfor tror han ikke på det.
> Så er det vel ikke urimeligt at jeg stiller samme krav til ham

Jeg har min hukommelse i fin uorden.
Jeg har aldrig sagt jeg ikke tror på Barf.
Jeg har sagt det er helt fint hvis allergihunde kan afhjælpes med det.
Endvidere har jeg sagt at det ikke er noget jeg gider personligt da jeg
anser et godt fuldfoder samt lidt ben og fisk i ny og næ som ultimativt for
min hund

Jeg opponerer mod religionen i debatten samt postulater om at vi andre
fylder gift i vores hunde.
Og nu gider jeg ikke beskæftige mig med det dødsyge emne mere i år.

Milo og jeg skal undvære mor Juleaften så vi skal svine med chokolade og
konfekt og måske have en bajer også

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 14:13

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
> Jeg opponerer mod religionen i debatten samt postulater om at vi andre
> fylder gift i vores hunde.
> Og nu gider jeg ikke beskæftige mig med det dødsyge emne mere i år.

Jeps, lad os droppe det for i år, mere interessant er det heller ikke

Men lige en sidste bemærkning alligevel, Barfbiblen er jo af ældre dato,
det fuldfoder man får nu om dage tror jeg på er af højere kvalitet end
det man kunne købe da han skrev bogen.
Mine hunde har da ikke haft en eneste sygedag i den tid de har spist Olivers

> Milo og jeg skal undvære mor Juleaften så vi skal svine med chokolade
> og konfekt og måske have en bajer også

I skal vel også have and og flæskesteg, det skal jeg da.
Hundene får lov til at dele en and, rå self, så er der nok fred for dem

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-12-06 19:34

pwh skriblede bla:

> I skal vel også have and og flæskesteg, det skal jeg da.
> Hundene får lov til at dele en and, rå self, så er der nok fred for
> dem
Ja da vi skal have hele svineriet og Milo skal sove udenfor så han ikke får
sprutskid indendøre.
Så lige denne pragthund på Rømø i går
http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=50
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-12-06 14:07

On Fri, 22 Dec 2006 12:09:03 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Har jeg gjort, det var da ikke Buffy men CH der skrev det,
>hun hedder Connie hvis jeg ikke husker helt galt
>Og det synes jeg da også lød som en fornuftig forklaring.

Auch, nu begynder jeg åbenbart at rode rundt i navnene. Det må skyldes
alderen.

Men lige a pro pos emnet, så havde jeg lige en sjov oplevelse mens jeg
skrev dette indlæg.
Der bliver ringet på døren, og før jeg får åbnet hører jeg en
kvindestemme ude i bryggerset. "Er der nogen hjemme." En totalt ukendt
dame står ude i mit bryggers og siger at hun er her for at give
Antabus.
Spændende, specielt da det alkohol jeg drikker på et år som regel kan
tælles på en hånd. Jeg rører hverken øl eller vin, men ind imellem kan
jeg godt li' en Irish coffee. Det tror jeg dog ikke berettiger mig til
Antabus, så jeg ser vist noget forvirret ud. Hun skal have fat på
Ernst, og ham kender jeg så ikke, men sammen finder vi ud af at det må
være naboen (ikke ham med "mine" hvalpe, men til den anden side). *GG*
Så ved jeg da lidt om naboen til den side nu. Jeg har snart boet her i
et år, og jeg har i det år hverken set ham eller konen. Jeg ved at han
er gift for jeg snakker jo ind imellem med de andre beboere på vejen.

Men altså ingen Antabus til mig!

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 15:11

Leyna, skrev:
> Men altså ingen Antabus til mig!

Det ville jo ellers forklarer en hel del

/Jens (som ikke er helt så afholdene som Leyna)

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 11:21

Leyna, skrev:

> [...]
> og tak for det), og allerede her kan jeg da sige at jeg absolut ikke
> er enig med manden. Og så kan han være nok så meget expert for min

Som jeg skrev til dig dengang har jeg ikke selv læst det afsnit,
hvad er du sådan mere precist uenig med ham i,
så vil jeg da prøve at læse det igennem og se hvad jeg selv synes.

> [...]
> arbejde i at finde den bedste ernæring, men lige som med alt andet er
> experterne uenige om, hvad der så er bedst. Sådan har det altid været

Men stadig ligger tørfoderfabrikanterne jo under for det indlysende problem
at foderet skal kunne reduceres til små tørre knolde der kan holde 200 år
De ligger også under for at det skal værer rentabelt at fremstille, ellers bliver
det så dyrt at ingen gider købe det, der er jo kæmpe konkurence inden
for det marked.
Det bekræfter kun min påstand om at det er et kompromisfoder synes jeg.

> [...]
> sin tid anbefalede mig, så "Se på din hund. Hvis den trives er du på
> rette vej". Det efterlever jeg, for i den forbindelse er Marie min

Det er faktisk den samme konklusion Billinghurst kommer med,
læser man hans bog for at få en masse gode opskrifter eller vejledning
i hvor meget man precist skal fodrer sin hund, så bliver man slemt skuffet.
Det jeg har kunnet bruge hans bog til, er at han gennemgår samtlige
fødevarer grundigt, forklarer godt omkring vitaminer/mineraler,
og giver nogle gode guidelines for hvad han mener der er godt for hunden.

Det han bliver ved med at gentage, er at det vigtigste er at hunden spiser varieret,
ensidig Barfmenu kan værer meget skadeligt skriver han.
Det vigtige er at man afbalancerer kosten over en periode, hunden har ingen
behov for at få den kunstige sammensætning af X% viatminer og X% mineraler
i hvert eneste måltid, som man nådvendigvis må gører det i et færdigfoder.
Den skal blot have dækket behovet over en periode, den slags synes jeg
da var rart at få på plads inden jeg selv gik igang.

Min plan er da også mere at fodrer som Marie og Kipler, og nok også dig.
Jeg har ingen planer om at følge nogen som helst striks madplan,
jeg bliver helt træt når jeg ser nogle af de hjemmesider hvor de har lavet
en disideret madplan for deres hund. Det orker jeg ikke, det bliver lidt på slup
her i huset, med hvad der er på tilbud, og hvad der passer ind i hverdagen.
Men den filosofi passer faktisk fint med Billinghurst bog, han er ikke særlig hellig

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 17:03

On Thu, 21 Dec 2006 11:20:49 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Som jeg skrev til dig dengang har jeg ikke selv læst det afsnit,
>hvad er du sådan mere precist uenig med ham i,
>så vil jeg da prøve at læse det igennem og se hvad jeg selv synes.

Det første der faldt mig for brystet var at han mente man skulle holde
hvalpen sulten. Det er jeg slet ikke enig i. Selvfølgelig skal man
ikke bare uhæmmet proppe hvalpen med alt muligt, men den skal sørme
kunne spise sig mæt.
Det næste var at han mente at en hund der bare gik og samlede
fødevareemner på jorden var en meget sundere og mere naturlig hund.
Nu ser jeg jo hvad Oy samler op og æder og det er alt fra græs og
småsten til hunde- og kattel*rt. Jeg tror bestemt ikke at det er
særlig sundt for hvalpen at sluge småsten (og jeg har set at Oy gør
det), og jord mener jeg sg* heller ikke der er den store næringsværdi
i. Jeg ved at hvalpe har et eller andet med afføring, og selvom det
måske ikke direkte er sundhedsskadeligt for dem, så synes jeg det er
rigtig ulækkert.

>Men stadig ligger tørfoderfabrikanterne jo under for det indlysende problem
>at foderet skal kunne reduceres til små tørre knolde der kan holde 200 år

Nope. Tørfoder har osse holdbarheds datoer.

>De ligger også under for at det skal værer rentabelt at fremstille, ellers bliver
>det så dyrt at ingen gider købe det, der er jo kæmpe konkurence inden
>for det marked.

Selvfølgelig skal det være rentabelt, men hvor meget tror du der
tjenes i forholdet kallun og så på tørfoder?
Bare lige en tanke...

> [...]
>Den skal blot have dækket behovet over en periode, den slags synes jeg
>da var rart at få på plads inden jeg selv gik igang.

Det havde jeg så allerede læst mig til på adskillige barf-hjemmesider.

> [...]
>Jeg har ingen planer om at følge nogen som helst striks madplan,
>jeg bliver helt træt når jeg ser nogle af de hjemmesider hvor de har lavet

Så kommer det jo osse til at virke som en fast diæt, og det er sg*
aldrig sjovt!
I dag har mine hunde fået kallun og grøntmix til morgen, Youghurt til
frokost og de skal ha' hakket oksekød med grøntmix til aften. De får
vitamin og kalktilskud derudover.

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 17:49

Leyna, skrev:

> [...]
> hvalpen sulten. Det er jeg slet ikke enig i. Selvfølgelig skal man
> ikke bare uhæmmet proppe hvalpen med alt muligt, men den skal sørme

Det vil jeg da også mene (altså som dig), men hans synspunkt kan vel forsvares
med at det værste en hvalp af lidt størrer racer kan blive udsat for,
er at vokse for hurtigt, men man må kunne finde en passende mellemvej

> [...]
> i. Jeg ved at hvalpe har et eller andet med afføring, og selvom det
> måske ikke direkte er sundhedsskadeligt for dem, så synes jeg det er

Jord og sten rygen såmænd nok lige igennem.
Men jeg stejlede også da han ligefrem anbefalede at man lod sin hund
æde afføring efter andre dyr, udrk siger jeg bare
Alternativt foreslår han dog at man giver A38 hvis man ikke bryder
sig om den slags.
Jeg synes også der kan værer et problem i at de får diverse orm
fra hinanden, så mine må da heller ikke den slags.
Alt hvad de skal spise, skal udleveres af mig, der ligger så meget
skidt og kanel og flyder herinde i byen.

> Nope. Tørfoder har osse holdbarheds datoer.

Ved jeg godt, er det ikke ½ år, men det skal da stadig værer
nogle små dødsyge tørre knolde som tvinger hunden til at drikke
litervis af vand hver dag, mine hunde har dårligt rørt deres vand
efter at jeg begyndte på barf, og vand er dyrt efterhånden

> Selvfølgelig skal det være rentabelt, men hvor meget tror du der
> tjenes i forholdet kallun og så på tørfoder?
> Bare lige en tanke...

Og en ganske fornuftig tanke.
Der er jo altid dem der vil kører plat, det fandt jeg da ud af da
jeg købte ind hos Maxøes. Jeg købte et par poser ben hos ham bla.
jeg kan ikke lige huske prisen, men et par uger før havde en kammerat
da fået et stor pose kødfulde ben GRATIS til mig hos en gårdbutik
hvor han køber sit kød, det var jo bare affald for dem.
Så hos Maxøes fik jeg da lov til at betale en pæn pris for slagteriaffald,
han griner sig da i søvn hver aften
Problemet for os er jo at konkurencen er for lille på det marked,
check feks de par netbutikker der handler barf,
pudsigt at kallun koster ca det samme alle steder.
Mere konkurence vil gører underværker, indtil da er det bedste
nok at kører primært med hvad supermarkederne har på tilbud.

> Det havde jeg så allerede læst mig til på adskillige barf-hjemmesider.

Jeg kan ikke løbe fra min opdragelse, og den siger mig at man læser
sig en bog om emnet hvis man vil vide noget i dybden.
Nettet kan værer fint at supplerer med, men kan også virke forvirrende.

> Så kommer det jo osse til at virke som en fast diæt, og det er sg*
> aldrig sjovt!

Synes jeg heller ikke, og det var jo det primære formål for mig.
Nogen laver jo også Barfportioner til 2 mdr af gangen, det må også
værer lidt kedeligt, men ernæringsmæssigt nok bedre end tørkost.

> I dag har mine hunde fået kallun og grøntmix til morgen, Youghurt til
> frokost og de skal ha' hakket oksekød med grøntmix til aften. De får
> vitamin og kalktilskud derudover.

Mine fik en gang grøntmix med lidt alm grøntsager i med olie, ølgær, vand,
en dåse flåede tomater, og en gang kallun og oksekød i til frokost, der blev spist op
Til aftensmad får de så et stort kyllingelår og en lækker grisehale,
det ville de nok foretrække at leve af hele tiden, og ikke alt det grøntsagspjat

Af tilskud giver jeg pt kun ølgær, det skulle værer rigtigt godt og koste intet,
kalk supplerer jeg ved at de får æggeblommer (ikke hvider) og skallerne
blendet sammen med deres grøntsager, æg er godt og billigt foder.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-12-06 19:02

pwh skriblede bla:
> Men jeg stejlede også da han ligefrem anbefalede at man lod sin hund
> æde afføring efter andre dyr, udrk siger jeg bare

Det viser jo at manden er gal
Drop den guro

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 20:26

jopa, skrev:
> pwh skriblede bla:
>
> Det viser jo at manden er gal

Gal siger du, bindegal siger jeg

> Drop den guro

Ploink sagde det

/Jens (som nu stadig stoler på Billinghurst)

Fra : Jørgen

Dato : 21-12-06 21:36

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:YVyih.53$II6.25@news.get2net.dk...

> [...]
> kalk supplerer jeg ved at de får æggeblommer (ikke hvider) og skallerne
> blendet sammen med deres grøntsager, æg er godt og billigt foder.

Hej Jens.
Det er utroligt Jens !
Din egen Barftråd dør!!! Så finder du altid en anden tråd hvor du kan dreje
dine meninger ind. Nu har jeg været i baggrunden i 2 måneder . Jeg tror ikke
nogen ( heller ikke dig Jens ) kan give en så varieret kost der er så god
som Fuldfoder. Du gør nye Hundeejere usikre med hensyn til fodring. Det tror
jeg dog ikke er din mening. Når en mand skriver en Bog betyder det ikke at
han er Gud. Der er mange teorier der er blevet tilbagevist når de er blevet
analyseret grundigt. Det er så blevet min mening efter at jeg har besøgt en
masse hjemmesider.
/Jørgen.

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 22:16

On Thu, 21 Dec 2006 21:36:09 +0100, Jørgen <jørgen@mail.dk> wrote:

>Jeg tror ikke
>nogen ( heller ikke dig Jens ) kan give en så varieret kost der er så god
>som Fuldfoder.

Jeg blander mig altså lige her, for jeg kan slet ikke se variationen i
tørfoderet. Gider du lige skære det ud i pap og bøje det i neon for
mig?

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 22:17

Jørgen, skrev:
> [...]
> Jeg tror ikke nogen ( heller ikke dig Jens ) kan give en så varieret
> kost der er så god som Fuldfoder. Du gør nye Hundeejere usikre med

Jamen det orker jeg ikke at oponnre imod.
Gør jeg kommende hundejeere negative overfor tørkost,
jamen så er jeg en glad mand.
Jo flerer jeg kan få lokket på at fodrer deres hunde natirligt,
jamen des gladere bliver jeg.

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 04:55

Jørgen, skrev:
> Hej Jens.
> Det er utroligt Jens !
> Din egen Barftråd dør!!! Så finder du altid en anden tråd hvor du kan
> dreje dine meninger ind.

Nu er det for det første en tråd jeg selv har startet,
og for det andet var det ikke mig, men CH der drejede den over på Barf.

> [...]
> kost der er så god som Fuldfoder. Du gør nye Hundeejere usikre med
> hensyn til fodring. Det tror jeg dog ikke er din mening.

Så har du misforstået mig, det er helt bestemt min hensigt at gører folk
usikre på at fodrer med tørkost, og i stedet sætte sig ind ordenligt
ind i hvordan man fodrer hunde korrekt (ikke nødvendigvis Barf).
Beslutter folk sig derefter for at tørkoste, jamen så fred værer med det.
Jeg troede selv i sin tid at det var den eneste mulighed, og er blevet klogere,
kan jeg give det videre til andre synes jeg kun det er godt
Der findes nemlig gode alternativer til tørkost, ikke nødvendigvis Barf.

For at gentage mig selv endnu engang,
jeg mener at tørkost er et udemærket kompromisfoder.
Men har man tiden, lysten, energien, modet, osv, tror jeg fuldt og fast
på at man kan gører det bedre selv.
Har man ikke det, jamen så synes jeg man skal gører som jeg selv har
haft gjort i årevis, købe et godt og anderkendt tørfoder (Feks Olivers)

> [...]
> der er blevet tilbagevist når de er blevet analyseret grundigt. Det
> er så blevet min mening efter at jeg har besøgt en masse hjemmesider.

De hjemmesider der tilbageviser teorierne bag Barf må du
da meget gerne linke til, det ville værer spændende læsning,
og kunne sætte lidt mere seriøst gang i debatten end det
gætteri Barfere her i gruppen ellers bliver udsat for.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 22-12-06 10:32

> Nu er det for det første en tråd jeg selv har startet,
> og for det andet var det ikke mig, men CH der drejede den over på Barf.

Næææ Hov hov... Jeg drejede ingen steder... Jeg indsatte en parantes i
slutningen af et indlæg... Den så sådan ud:
"(og så bliver jeg da også nødt til at nævne rå broccoli, nu du er startet

barf )"

Og så startede maskineriet... Den tager jeg altså ikke på mig - sætningen i
sig selv drejer ingen steder hen

Så deeeet....

CH

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 12:14

C.H, skrev:

> [...]
> barf )"
>
> Og så startede maskineriet... Den tager jeg altså ikke på mig -
> sætningen i sig selv drejer ingen steder hen

Du ved der for tiden bare er nogen der hvisker Barf,
så kører den fra min side, du lokkede mig

Jeg tror også min familie og omgangskreds er lidt trætte
af at hører om det, undtagen self dem der har hund selv.
Min storesøster, som har 2 hunde (en x-blanding og en Cain)
siger dog at hun ikke gider begynde selv, så hun får ingen julegave

/Jens (som lover ikke at starte flere Barftråde, altså i år)

Fra : C.H

Dato : 22-12-06 13:54

> Du ved der for tiden bare er nogen der hvisker Barf,
> så kører den fra min side, du lokkede mig

*Tihi* Du er da næææææm at lokke, Jens

> [...]
> Min storesøster, som har 2 hunde (en x-blanding og en Cain)
> siger dog at hun ikke gider begynde selv, så hun får ingen julegave

Sådan kan det gå - kender det godt, når man bliver grebet af et eller
andet.... Man genkender tegnene hos sine omgivelser. Når de begynder at
nikke og smile overbærende, så har man (endnu engang) snakket for meget om
"de vises sten"

> /Jens (som lover ikke at starte flere Barftråde, altså i år)
Og så lover jeg ikke at sige "B-ordet" mere i år... (Det skulle da lige være
nytårsaften bare liiiiiige for at se, om du måske kunne lokkes en liiiiille
smule )

CH

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 14:16

C.H, skrev:

> *Tihi* Du er da næææææm at lokke, Jens

Specielt for kvinder

> [...]
> andet.... Man genkender tegnene hos sine omgivelser. Når de begynder
> at nikke og smile overbærende, så har man (endnu engang) snakket for

Folk er blevet lidt slemme til at skifte emne når jeg snakker Barf

> Og så lover jeg ikke at sige "B-ordet" mere i år... (Det skulle da
> lige være nytårsaften bare liiiiiige for at se, om du måske kunne
> lokkes en liiiiille smule )
>
> CH

Jeg er helt sikkert på nettet den aften, jeg holder mig altid hjemme
hos mine dyr, de skal jo også drikkes fulde i elefantøl

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-12-06 15:46

On Fri, 22 Dec 2006 14:16:13 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg er helt sikkert på nettet den aften, jeg holder mig altid hjemme
>hos mine dyr, de skal jo også drikkes fulde i elefantøl

hehe... Nytårsaften vil jeg osse helst være hjemme hos dyrene. Ikke
fordi der er noget problem med fyrværkeri herude på landet, men det er
alligevel en aften hvor man ellers plejer at være lææææænge væk, og Oy
er jo så lille... endnu.
Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke om der bliver brageri her, for vi
har jo ikke oplevet et nytår i vores "nye" hus, men jeg kan ikke
forestille mig det.

Til gengæld har et par af vores venner lige lovet at komme
Nytårsaften, og jeg har prikket lidt til dem for at de skal ta' deres
hunde med så. De har to... tæver. *GGG*
Nå, jeg tror nu ikke der bliver SÅ mange hunde i huset den aften, for
deres ældste tæve skal vist til at være i løb, og man skal jo ikke
friste skæbnen... og Vaks!

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-12-06 16:23

Leyna wrote:

> [...]
> Nå, jeg tror nu ikke der bliver SÅ mange hunde i huset den aften,
> for deres ældste tæve skal vist til at være i løb, og man skal jo

Det ville da ellers være en brandgo' idé, hvis man ser det fra Vaks'
synspunkt. Hva' pokker det er jo kun nytårsaften én gang om året.

Fra : Leyna

Dato : 22-12-06 17:22

On Fri, 22 Dec 2006 16:23:06 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Det ville da ellers være en brandgo' idé, hvis man ser det fra Vaks'
>synspunkt. Hva' pokker det er jo kun nytårsaften én gang om året.

Joeh, men Vaks har vist fået hvad han kan tilkomme i år!

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 19:05

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:zGIih.2

> Så har du misforstået mig, det er helt bestemt min hensigt at gører folk
> usikre på at fodrer med tørkost, og i stedet sætte sig ind ordenligt
> ind i hvordan man fodrer hunde korrekt (ikke nødvendigvis Barf).

Nu synes jeg godt nok, at det er en jungle, at finde rundt i
indholdsfortegnelserne på tørfoder. Man skal jo vide, hvad man skal kigge
efter. Her i huset går man så bare ud fra, at Olivers er et godt foder, for
det læser man jo rundt omkring og hundene kan lide det. Mht. kattenes
Olivers er der vist lidt for meget Magnesium i, så vidt jeg har læst mig
frem til, men kattene elsker det og de har da heller ikke haft
urinvejsproblemer.

> Jeg troede selv i sin tid at det var den eneste mulighed, og er blevet

Jeg forsøgte mig engang med Barf til Buffy, i en kort periode. Kylling osv.
røg fint ned, men det grønne vil hun da ikke æde. Jeg vidste jo ikke på det
tidspunkt, at der skulle noget kød / indmad i blandingen, så det ville glide
lidt nemmere ned for vovsen

> Men har man tiden, lysten, energien, modet, osv, tror jeg fuldt og fast
> på at man kan gører det bedre selv.

Lige pt. synes jeg, at tørfoderet er det nemmeste, men er da helt sikkert
åben for ideen om, at barfe på et tidspunkt. Jeg er dog slet ikke nok inde i
det endnu. Vi har jo ligenu 5 hunde af forskellig størrelse, så man skal jo
sætte sig ind i, hvor meget de skal have af det ene og det andet, hvor man
kan finde billigt kød osv. Hvis man kan finde noget billigt kød et sted, er
det såmen nok ikke dyrere, at fodre med, end tørkosten. Indtil videre må de
dog nøjes med en enkelt knogle i ny og næ.
Bruger man forøvrigt gulerødder i Barf ? Vores hunde er helt tosset med
gulerødder, men det ryger da lige igennem dem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 22-12-06 20:01

Buffy, skrev:

> [...]
> det. Mht. kattenes Olivers er der vist lidt for meget Magnesium i, så
> vidt jeg har læst mig frem til, men kattene elsker det og de har da

Jeg begyndte på Olivers ved lidt af en tilfældighed i sin tid,
men da Tyson så ud til at kunne lide det og trivedes fint på det.
Så blev det self det forder jeg fortsatte med, Angel er opvokset på det.

> [...]
> vidste jo ikke på det tidspunkt, at der skulle noget kød / indmad i
> blandingen, så det ville glide lidt nemmere ned for vovsen

De lurer da også stadig lidt når jeg kommer med deres grøntsagsmos,
men der er altid en eller anden form for kød i, ellers tror jeg ikke de rørte det.
Idag fik de lever og hjerter blandet i til deres frokost, til aften fik de ½ kylling,
den lurede de godt nok lidt på, men ned røg den da

> [...]
> kan finde noget billigt kød et sted, er det såmen nok ikke dyrere, at
> fodre med, end tørkosten. Indtil videre må de dog nøjes med en enkelt

Jeg arbejder kun 3 dage om ugen, så jeg synes jeg har tiden til det.
Når det først er blevet en vane går det nok også nemmere,
det er mest indkøbene jeg bruger tiden på.
Jeg er for fornæret til at købe det hele i en foderhandel

> Bruger man forøvrigt gulerødder i Barf ? Vores hunde er helt tosset
> med gulerødder, men det ryger da lige igennem dem.

Jeg giver mine blendede gulerødder ind imellem, de skal pureres
eller koges for at hunde kan optage næringsstofferne.
Kogning ødelægger dog en del af vitaminerne.
Men du kan købe færdige grøntsagsblandinger,
det koster ca det samme som tørkost.
Så Barf behøver ikke at værer mere besværligt end tørfoder,
man kan betale sig fra det besværlige, og få det hele leveret til døren.
Så tror jeg bare det bliver dyrerer end Olivers, men jeg har ikke regnet på det.

Du kan få et par links, så kan du selv chekke op på priserne.
http://husdyrhelse.com/group.asp?group=19
http://www.avifauna.dk/index.php?cPath=356_840_425
http://maxsoe.dk/index.php?cPath=32_36_64

/Jens

Fra : Bente Andersen

Dato : 21-12-06 10:33

[...]

Jeg har også fået det tips, og de sidste 3 år har Meggie fået næsten en hel
guldøl (til 25kg hund) i maden nytårsaften. Hvor hun før var nervøs og
bange, sov hun nu roligt hele aftenen. Så det kan varmt anbefales. Det er i
hvert fald bedre end medicin.
Glædelig jul!
Bente

Fra : Leyna

Dato : 21-12-06 11:13

On Thu, 21 Dec 2006 10:33:26 +0100, "Bente Andersen"
<benefine@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>bange, sov hun nu roligt hele aftenen. Så det kan varmt anbefales. Det er i

Nu begynder jeg at overveje at drikke hvalpen fuld... bare for at få
et par timers fred for hvalpedyret!

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 11:51

Leyna, skrev:

> Nu begynder jeg at overveje at drikke hvalpen fuld... bare for at få
> et par timers fred for hvalpedyret!

Pas nu på, nogen bliver jo mere speedede af at drikke,
det var derfor jeg testede det på mine inden selve nytårsaften

/Jens

Fra : pwh

Dato : 21-12-06 11:49

> [...]
> nervøs og bange, sov hun nu roligt hele aftenen. Så det kan varmt
> anbefales. Det er i hvert fald bedre end medicin.

Godt at hører, en hel guldøl, så har hun været dejlig rolig
Jeg er også sikker på at det er bedre en det stesolid man får hos dyrelægen,
før i tiden indgik øl jo som en naturlig del af vores egen kost

/Jens