Bogføring af gaver?
Fra : Karina

Dato : 19-12-06 20:50

Ja, det er jo den tid på året, hvor man giver gaver til nær og fjern...
Det gælder også vores firma. Vi har købt små gaver til en række kunder
og samarbejdspartnere, men hvordan er det nu lige, at vi bogfører dette?

På forhånd tak!

Mvh
Karina

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-12-06 21:04

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det gælder også vores firma. Vi har købt små gaver til en række kunder
> og samarbejdspartnere, men hvordan er det nu lige, at vi bogfører dette?

Jeg har en konto "blomster og gaver". Så vidt jeg husker kan man ikke trække
momsen fra, når det er gaver

Nico

Fra : Karsten7870

Dato : 20-12-06 00:53

Nico de Jong wrote:
> "Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en konto "blomster og gaver". Så vidt jeg husker kan man ikke
> trække momsen fra, når det er gaver
>
> Nico

I min kontoplan står kontoen også i gruppen af konti, der ikke trækker moms.
Men for at få fuldt skattemæssigt fradrag skal det være firmamærkede
reklamegaver, og der er også noget med max.beløb. Det var tdl. kr. 100,- men
er nok forhøjet nu.
Karsten H. Jensen

Fra : Elmand

Dato : 20-12-06 07:30

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> "Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en konto "blomster og gaver". Så vidt jeg husker kan man ikke
> [...]
Hele beløbet incl moms kan fratrækkes på en konto. feks.
gaver/representation,- men momsen kan
ikke ikke fratrækkes i momsberegningen.

Venlig hilsen
ESPERSEN Ell & Antenne

Fra : Nico de Jong

Dato : 20-12-06 08:35

"Elmand" <elmand@vip.cybercity nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hele beløbet incl moms kan fratrækkes på en konto. feks.
> gaver/representation,- men momsen kan
> ikke ikke fratrækkes i momsberegningen.

Rigtigt, det var det jeg mente, men jeg kan godt se at mit oprindelige svar
kunne misforstås.

Nico

Fra : Karsten7870

Dato : 20-12-06 11:08

Nico de Jong wrote:

> Rigtigt, det var det jeg mente, men jeg kan godt se at mit oprindelige
> svar kunne misforstås.
>
> Nico

Jeg lærte kort og godt, at alt, der glider gennem halsen, er momspligtigt.
Skattemæssigt fradrag 25%. Kun ved firmamærkede reklamegaver under kr. 100,-
(er nok forhøjet) kan betragtes som fuldt skattemæssigt fradrag og afløftet
moms.

Der skal nogle gange gevaldige overbevisningsdiskusioner, hvorvidt der
virkelig er tale om reklamemærkede reklamegaver. Men ved f.eks. vin med egen
etikette der der jo ingen tvivl.
Karsten H. Jensen

Fra : Karina

Dato : 20-12-06 15:12

> [...]
> momspligtigt. Skattemæssigt fradrag 25%. Kun ved firmamærkede
> reklamegaver under kr. 100,- (er nok forhøjet) kan betragtes som fuldt

Dette er gaver under 100 kr og uden firmanavn. Vil det så være korrekt
at bogføre på eks. en repræsentationskonto uden moms?

Mvh
Karina

Fra : Karsten7870

Dato : 21-12-06 00:30

Karina wrote:

> Dette er gaver under 100 kr og uden firmanavn. Vil det så være korrekt
> at bogføre på eks. en repræsentationskonto uden moms?
>
> Mvh
> Karina

Jeg ville nu alligevel bogføre det på kontoen for gaver, blomster etc., der
ikke trækker moms og er fuldt ud en driftskonto. Jeg anvender kun
repræsentationskontoen i netop repræsentationsmæssigt øjemed, altså hvor man
selv er ude i "underholdningsafdelingen".
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Karina

Dato : 21-12-06 11:01

> [...]
> repræsentationskontoen i netop repræsentationsmæssigt øjemed, altså hvor
> man selv er ude i "underholdningsafdelingen".

Okay, takker!

Mvh
Karina

Fra : Kristian Heller Damg~

Dato : 19-12-06 21:01

> [...]
> Det gælder også vores firma. Vi har købt små gaver til en række kunder og
> samarbejdspartnere, men hvordan er det nu lige, at vi bogfører dette?

Det skal bogføres under jeres repræsentations-konto.

husk at alt hvad der bogføres under repræsentaionskontoen, kan man ikke
trække momsen fra på