råd til lån
Fra : anton

Dato : 19-12-06 17:20

Vi er så nogen af de få som er gået mod trenden, og har købt et hus - tilmed
i københavn. Vi overtager huset til foråret. Og vi er helt og holdent på bar
bund hvilken type lån vi skal have, derfor søger vi også råd her! Vi har
snakket med bank/realkredit institut, som siger at det er vores beslutning
og det ene kan næsten være lige så godt som det andet lige nu! Vi skal låne
2.1 og smider 1.1 kontant - og skal betale fuld tinglysningsafgift Vi regner
med at beholde huset/lånet i 5-8 år - så vi er relativt kortsigtede. Der er
ingen tvivl om at vi vil have et lån med 10 års afdragsfrihed, idet vi har
udsigt til at få højere løn, men ikke lige nu. Derudover har vi overvejet at
få et variabelt lån med renteloft (fx et rentemax lån med 10 års renteloft
på 5%, 10 års afdragsfrihed) og så et fastforrentet obligationslån på 5%. De
fleste vi taler med tilråder et 5% fastforrentet frem for et rentemax lån,
men når vi selv regner på så kan vi altså bedre lide det andet lån -- men
som nævnt er vi lidt på herrens mark. Et andet issue er om vi skal kurssikre
et evt. obligationslån nu?? Og slutteligt skal vi overveje om vi vil have
vores SUlån på 200k (tilsammen) lagt ind i obligationslånet? Fordelen ved
dette skulle være at vi så kunne få en potentiel kursgevinst af de 200k også
+ at vi slipper for de høje afdrag, men vi blevet frarådiget at gøre det
idet vi jo så igen skal betale gebyr for lånet (1.5%).

Alle råd er velkomne tak.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-12-06 20:21

> [...]
> renteloft på 5%, 10 års afdragsfrihed) og så et fastforrentet
> obligationslån på 5%. De fleste vi taler med tilråder et 5% fastforrentet

Enten F1 flexlån, der skiftes hvert år og følger renten eller også en
obligationslån. Det andet er bare penge ud af vinduet. Jeg vil til enhver
tid vælge flexlån, men nogle vil gerne vide hvad det koster helt nøjagtigt
de næste 30 år (hvilket de ikke gør med forsikringer, skatter, vand, el -
you name it), og ås vidt jeg ved kan man ikke få flexlån med afdragsfrihed.

Mvh Maria

Fra : Ole Brink Sørensen

Dato : 19-12-06 22:35

> [...]
> de næste 30 år (hvilket de ikke gør med forsikringer, skatter, vand, el -
> you name it), og ås vidt jeg ved kan man ikke få flexlån med

Du kan godt få flexlån med afdragsfrihed, men det var måske rentemax lån, du
mente?

Venligst,
Ole.
*filter i adressen*

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-12-06 22:45

> Du kan godt få flexlån med afdragsfrihed, men det var måske rentemax lån,
> du
> mente?

Jeg vidste ikke at man kunne få flexlån med afdragsfrihed. Rentemax-lånene
er i min verden uinteressante fordi de er for dyre.

Mvh Maria

Fra : Lasse

Dato : 22-12-06 20:08

[klip]
> Enten F1 flexlån, der skiftes hvert år og følger renten eller også en
> obligationslån. Mvh Maria

[klip]

Hvis tidshorisonten er under 10 er F10 også interessant. Forskellen til en
F1 er forsvindende lille, der er selvfølgelig den hage at renten så ligger
fast i 10 år. Men som alternativ til en 5 % 30 årig er det nu en overvejelse
værd.

Lasse

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-12-06 11:00

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> you name it), og ås vidt jeg ved kan man ikke få flexlån med afdragsfrihed.

Det kan man da
Vi har F3 med afdragsfrihed i RD.

--
Christian.....MSN: spørg...