Hvilken window manager?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-12-06 14:21

Efter at have opgraderet til et hurtigere system tænkte jeg at det kunne
være sjovt at køre gnome. Men nu er jeg nået til det punkt hvor det hænger
mig langt ud af halsen. Jeg har tidligere brugt icewm og icewm-gnome.
Hvilken window manager kunne ellers være sjov at prøve? Det skal være
mulighed for små applets der viser CPU forbrug og den slags. Og så skal du
kunne konfigureres enkelt og konsekvent via en tekstfil.

Er nautilus iøvrigt gnome holdets bedste bud på en filmanager? Den er da
lige til at lukke op og...

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-12-06 14:33

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> skrev 2006-12-19:
> [...]
> mulighed for små applets der viser CPU forbrug og den slags. Og så skal du
> kunne konfigureres enkelt og konsekvent via en tekstfil.

Prøv kde bare for sjov. Du skal rette til i layout og bruge en nyere
kde, men jeg er blevet omvendt. Det er ikke perfekt, men jeg er solgt
til io_slaves.

Thomas

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 19-12-06 14:36

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> mulighed for små applets der viser CPU forbrug og den slags. Og så skal du
> kunne konfigureres enkelt og konsekvent via en tekstfil.

Fluxbox er meget nem at gå til, ser godt ud, og konfigureres med enkle
tekstfiler. Tjek selv på fluxbox.org.

I SSLUG lavede vi en gang en julekalender med WM'er:
http://sslug.dk/julekalender/#2002
Fluxbox er også med.

/k

Fra : Per Jørgensen

Dato : 19-12-06 14:55

> [...]
> tekstfiler. Tjek selv på fluxbox.org.
>
> I SSLUG lavede vi en gang en julekalender med WM'er:

Tja jeg har konfigureret min MythTV-box med Openbox som også kan
konfigureres totalt efter egne ønsker - men man skal da under alle
omstændigheder sætte sig ind i det - men ellers fluxbox også - hvor ja
Du bestemmer alt

--
Med Venlig Hilsen

Pe® Jørgense/\/
Operations

www.mobilepeople.,com

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-12-06 20:38

Kristian Vilmann wrote:

> [...]
> tekstfiler. Tjek selv på fluxbox.org.
>
> I SSLUG lavede vi en gang en julekalender med WM'er:

Den var ellers meget smart. Julerkalenderen, altså. Jeg kører allerede
Fluxbox på min bærbare, så jeg kender den godt.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 19-12-06 15:36

On Tue, 19 Dec 2006 14:21:12 +0100, Lasse Jensen wrote:
> [...]
> mulighed for små applets der viser CPU forbrug og den slags. Og så skal du
> kunne konfigureres enkelt og konsekvent via en tekstfil.

CTWM <http://ctwm.free.lp.se/>

Ganske enkel og hurtig.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-06 17:34

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-12-06 17:58

Jeg kan bedst lide fvwm - <http://www.fvwm.org/>. Gammel vane.

> Det skal være mulighed for små applets der viser CPU forbrug og den
> slags.

Sådan noget tingeltangel har ikke noget med window-management at gøre.

> Og så skal du kunne konfigureres enkelt og konsekvent via en
> tekstfil.

"Enkelt" kan fvwm nok ikke leve op til - når man kan ændre på
tilstrækkelig mange ting udelukker det "enkelt".

> Er nautilus iøvrigt gnome holdets bedste bud på en filmanager? Den
> er da lige til at lukke op og...

Efter jeg fik en hurtig nok desktop-maskine til at køre den, har jeg
været helt tilfreds. Det er nu også forholdsvis sjældent den er i
brug.

Hvilke problemer har du med Nautilus? (Andet end smag-og-behag).

Mvh.

--
"Subdued flamboyance" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-12-06 20:45

Adam Sjøgren wrote:

> Jeg kan bedst lide fvwm - <http://www.fvwm.org/>. Gammel vane.

> Sådan noget tingeltangel har ikke noget med window-management at gøre.

Nej, men jeg kan godt lide at have det.

> "Enkelt" kan fvwm nok ikke leve op til - når man kan ændre på
> tilstrækkelig mange ting udelukker det "enkelt".

Enkelt, som at der er en manual og hvis man holder sig til den, så ændrer
systemet ikke noget af sig selv.

> [...]
> brug.
>
> Hvilke problemer har du med Nautilus? (Andet end smag-og-behag).

Måden man navigerer rundt på. At jeg ikke selv kan taste en sti ind og den
slags.

Nu har i efterhånden giver mig samme liste som apt-cache --full search
x-window-manager , så jeg må nok selv igang med at prøve nogle af dem.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-12-06 20:56

On Tue, 19 Dec 2006 20:45:17 +0100, Lasse wrote:

> Nej, men jeg kan godt lide at have det.

fvwm's panel-dims kan sluge programmer, f.eks. xload.

Jeg synes bubblemon er bedre til load-tingel, så jeg kører Gnomes
panel, for at få den.

> Enkelt, som at der er en manual og hvis man holder sig til den, så
> ændrer systemet ikke noget af sig selv.

Ok, så kvalificerer fvwm sig på den konto. Lang og udtømmende
man-side.

> Måden man navigerer rundt på. At jeg ikke selv kan taste en sti ind og den
> slags.

At man klikker på mapper? Tjoh.

Jeg plejer at bruge kommandolinien når jeg gerne vil indtaste stier.

(Det er i øvrigt efter min mening enormt uintuitivt, men hvis man
begynder at taste en sti i et Nautilus vindue, så kommer der et "Open
location"-felt frem, som man kan taste en sti ind i - lidt ligesom i
gtk's fil-dialoger).

> Nu har i efterhånden giver mig samme liste som apt-cache --full search
> x-window-manager , så jeg må nok selv igang med at prøve nogle af dem.

Sørens!

,

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-12-06 23:54

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Prøv kde bare for sjov. Du skal rette til i layout og bruge en nyere
> kde, men jeg er blevet omvendt. Det er ikke perfekt, men jeg er
> solgt til io_slaves.

Ja, de er fede, det er bare træls at man stadig ikke har dem i
kommandolinjen. En ting jeg kan lide ved KDE er at window
manager-delen kan konfigureres ganske meget, f.eksk. så et vindue med
et givet id altid være på en bestemt desktop i en bestemt opløsning,
med eller uden widgets osv. Bluetooth-integrationen er også glimrende.

Som KDE-bruger med hang til kommandolinjen er Yakuake i øvrigt ikke
til at komme uden om. Ved et tryk på f.eks. F12 ruller den en terminal
(noget integreret konsole) ned over en del af skærmen. Det er ikke til
at undvære når man har vænnet sig til det. Ellers er det også let at
tildele vinduer genvejstaster og andet godt.

Konqueror-browseren er i øvrigt også fin, bedre end Firefox på mange
måder. Jeg savnede Firefox' live (rss) bookmarks, men efter at have
vænnet mig til Akregator foretrækker jeg egentlig den.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 20-12-06 07:20

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:

> Som KDE-bruger med hang til kommandolinjen er Yakuake i øvrigt ikke
> til at komme uden om. Ved et tryk på f.eks. F12 ruller den en terminal
> (noget integreret konsole) ned over en del af skærmen. Det er ikke til

Det bør vel være § så :)

--
Allan Willems Joergensen

"Let's go eat something grey..." -- Mike Nelson