Det KAN da ikke være så svært???...
Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 03:32

....at lave et lille hjemme-netværk på sølle 2 pc'ere, som hhv. kører XP pro
og 2000 pro??

Nu har jeg ihvertfald forsøgt i 2 aftener, og har givet op. Jeg indrømmer,
at jeg er netværks-spasser, og jeg sikkert gør mere skade end gavn ved at
prøve mig frem, og at der MÅ være et-eller-andet simpelt, jeg bare ikke ved
at jeg skal, så nu spørger jeg herinde!

Som nævnt, har jeg en pc med XP pro og en pc med 2000 pro, jeg gerne vil
kunne dele filer imellem. De er forbundet med en gammel switch (sådan en
her: http://www.hardinfo.com/show.asp?desc=200 ) som igen er forbundet til
en ZyXEL Prestige 660R. Jeg har 1 fast IP-adresse fra min internetudbyder.
Begge maskiner går fint på internettet.
Jeg har delt mapper på begge maskiner, deaktiveret Windows Firewall på
XP'eren, prøvet at konfigurere "Fil og printerdeling" på begge maskiner,
givet dem begge et navn (vi kan lege de hedder "PC1" og "PC2") samt sat dem
på samme arbejdsgruppe. INGEN af maskinerne kan se hinanden.

Jeg har tidligere fået det til at virke med en anden pc, hvor begge kørte
2000 pro, men kan ikke komme på, om jeg gjorde noget anerledes dengang.

Hvad jeg IKKE har gjort, er at rode med IP-adresser, da jeg simpelthen ikke
aner, hvad det går ud på. Er dét, hvad jeg mangler?

Håber i kan og vil hjælpe mig, inden jeg bliver sindssyg.....

Mvh Jacob

Fra : Dr.Phil

Dato : 19-12-06 07:15

"Jacob" <sp@mmeallyouwant.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
> aner, hvad det går ud på. Er dét, hvad jeg mangler?
>
> Håber i kan og vil hjælpe mig, inden jeg bliver sindssyg.....

Kan du ikke sætte begge maskiner i routeren?? Er det ikke indbygget switch i
den (typisk 4 porte)??

Fra : Svend

Dato : 19-12-06 07:48

Dr.Phil wrote:

> Kan du ikke sætte begge maskiner i routeren?? Er det ikke indbygget switch i
> den (typisk 4 porte)??

Nej den har kun en, og det er heller ikke switchens skyld, bare windows.

Navneopslag og netbios broadcast er nogen gange lidt ustabil eller buggy
om man vil.

jeg ville som det første sikre mig at der ikke kørte nogen software
firewall på nogle af maskinerne.

1.
Sørge for at begge maskiner er tilmeldt samme abejdsgruppe (højreklik
"my computer" -> properties -> Computer name -> change

2.
prøve at sørge efter "PC1" og "PC2" via Start -> search -> Computers or
people.

3.
finde ip adr. på de 2 maskiner ved hjælp af start -> run -> cmd ->
ipconfig og derefter gentage trin 2 ved at søge på ip adressen istedet.

--
Svend

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 18:42

"Svend" <2@lazy.dk> wrote in message

> jeg ville som det første sikre mig at der ikke kørte nogen software
> firewall på nogle af maskinerne.

Det gør der ikke.

> 1.
> Sørge for at begge maskiner er tilmeldt samme abejdsgruppe (højreklik
> "my computer" -> properties -> Computer name -> change

Det skulle de MEGET gerne være - det er tjekket, og tjekket igen... 2 gange!

> 2.
> prøve at sørge efter "PC1" og "PC2" via Start -> search -> Computers or
> people.

Det virker ikke....

> 3.
> finde ip adr. på de 2 maskiner ved hjælp af start -> run -> cmd ->
> ipconfig og derefter gentage trin 2 ved at søge på ip adressen istedet.

Men DÈT virker til gengæld!? Men hvorfor pokker kan jeg så ikke se dem under
"Netværkssteder"?

Mange tak for din hjælp foreløbig!!
Mvh Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-06 08:49

Jacob skrev:

> Jeg har delt mapper på begge maskiner, deaktiveret Windows
> Firewall på XP'eren, prøvet at konfigurere "Fil og
> printerdeling" på begge maskiner,

Konfigurere? Det skal bare slås til. Det er ikke nødvendigt
(endnu) at dele de konkrete drev/mapper. Hvis netværket er i
orden, kan begge pc'er se hinanden når du åbner
netværksoversigten. Kender du den rigtige sti dertil?

Hele netværket - Microsoft Windows-netværk - <arbejdsgruppe>.

Har du aktiveret "Klientprogram til Microsoft netværk"?

Kan de to pc'er se sig selv under netværksoversigten?

> Hvad jeg IKKE har gjort, er at rode med IP-adresser, da jeg
> simpelthen ikke aner, hvad det går ud på. Er dét, hvad jeg
> mangler?

Nej, de tildeles automatisk af routeren, og det må fungere siden
de kan komme på nettet. Din beskrivelse lyder ikke som om der
mangler noget ud over lige det klientprogram.

--
Bertel

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 18:52

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> netværksoversigten. Kender du den rigtige sti dertil?
>
> Hele netværket - Microsoft Windows-netværk - <arbejdsgruppe>.

Jeps, den kendte jeg. Men de kan ikke umiddelbart se hinanden.

> Har du aktiveret "Klientprogram til Microsoft netværk"?

Jeps!

> Kan de to pc'er se sig selv under netværksoversigten?

Æhmm... er ikke helt sikker på, hvad du mener med lige det...
Men hvis du mener, om jeg kan se noget, hvis jeg åbner "ARBEJDSGRUPPE", så
kan den ene maskine (XP'eren) godt se "sig selv", dvs. sine egne delte
mapper. Men den anden (2000'eren) kan ikke - der får jeg flg. fejlmeddelelse
(jeg kører engelsk Win på denne): "(ARBEJDSGRUPPE) is not accesible. The
list of servers for this workgroup is not available". Giver det mening?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-06 19:08

Jacob skrev:

> Jeps, den kendte jeg. Men de kan ikke umiddelbart se hinanden.

Jeg spurgte lige om nogle banale ting fordi jeg ikke kunne se
hvor der ellers skulle være et problem.

> Æhmm... er ikke helt sikker på, hvad du mener med lige det...
> Men hvis du mener, om jeg kan se noget, hvis jeg åbner "ARBEJDSGRUPPE", så
> kan den ene maskine (XP'eren) godt se "sig selv"

Det er det jeg mener. Første betingelse for at en pc er
ordentligt på LAN'et er at den kan finde sig selv under netværk.

> (jeg kører engelsk Win på denne): "(ARBEJDSGRUPPE) is not accesible. The
> list of servers for this workgroup is not available". Giver det mening?

Det siger ikke mig noget - jeg aldrig har set sådan en
meddelelse, og jeg har sat en del net op. Det lugter af at du
har fået aktiveret noget med servere som ikke skulle være
aktiveret. Du har vel ikke tilmeldt pc'erne til et domæne?

--
Bertel

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 19:50

> [...]
> har fået aktiveret noget med servere som ikke skulle være
> aktiveret. Du har vel ikke tilmeldt pc'erne til et domæne?

Æhm.... det kan da godt være?! Hvordan tjekker jeg det?

Er i mellemtiden kommet på noget. På min 2000-maskine har jeg ændret en del
i "Services", dvs. slået ting fra, som bruger resourcer eller udgør
sikkerhedsrisici. Jeg har bl.a. sat "Computer Browser" til "Manual". Da jeg
startede denne service, kunne 2000-maskinen pludselig se sig selv i
"ARBEJDSGRUPPE". Men stadig ikke den anden maskine.

Derfor tænkte jeg, om der kunne være andre ting under "Services", som har
betydning for om det ikke virker...? "Server" er naturligvis startet og sat
til "Automatisk". Men ellers andet?

Mvh Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-06 21:13

Jacob skrev:

> Derfor tænkte jeg, om der kunne være andre ting under "Services", som har
> betydning for om det ikke virker...? "Server" er naturligvis startet og sat
> til "Automatisk". Men ellers andet?

Når jeg sætter LAN op, starter jeg ikke nogen server. Det er den
nemmeste måde at få LAN'et op at køre på. Det åbner så 'kun' for
at computerne kan se hinanden og dele filer og printere.

Med en server kan man naturligvis lave noget mere avanceret, men
det kræver så også en mere avanceret opsætning.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-12-06 21:23

Jacob <sp@mmeallyouwant.ok> wrote:

<snip>

> Er i mellemtiden kommet på noget. På min 2000-maskine har jeg ændret en del
> i "Services", dvs. slået ting fra, som bruger resourcer eller udgør
> sikkerhedsrisici.

Hvor har du fået den ide fra? Når du sidder bag en router (ZyXEL
Prestige 660R) er det unødvendigt at slå services fra af
sikkerhedshensyn.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-06 21:50

Axel Hammerschmidt skrev:

> Hvor har du fået den ide fra?

Han kunne have fået den fra mig.

> NÃ¥r du sidder bag en router (ZyXEL Prestige 660R) er det
> unødvendigt at slå services fra af sikkerhedshensyn.

Men hvis man gør det, er computeren mere robust over for
ændringer i tilslutningen. Og glem ikke det med "ressourcer".

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-12-06 22:21

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Han kunne have fået den fra mig.

Det er et dårlig råd. Svjh kommer det fra at nogen i dk.edb.sikkerhed
mente, at der ville komme færre postings til nyhedsgruppen fra folk, der
var blevet bekymrede fordi havde fået en meldinger fra deres software
firewall, når de havde været udsat for portscanning el lignende gennem
deres internet forbindelse.

> Men hvis man gør det, er computeren mere robust over for
> ændringer i tilslutningen. Og glem ikke det med "ressourcer".

Hvis du tænker på en bærbar, så er det nemmere at ha' en software
firewall, som man husker at slå til når det er nødvendigt ved ændret
tilslutning - f.eks på et bibliotek. Og glem så ikke de unødvendige
problemer det giver, at slå services fra. Nu ser vi netop et sådant
tilfælde.

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 23:05

Hej Axel og Bertel.

Det kan da godt være, at al det med "Services" har tilknytning til mit
netværksproblem.
Men årsagene til at jeg har rodet med "Services" er nogle helt andre, og
ikke noget jeg mener har så meget med sagen at gøre. Derfor håber jeg i vil
fortsætte jeres diskussion om "services" uden for tråden.

Jeg vil bare gerne vide, om der er nogle af de "services" som KAN have
direkte betydning for, at mit netværk ikke fungerer, som det skal.

Mvh Jacob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-12-06 23:09

Jacob <sp@mmeallyouwant.ok> wrote:

<snip>

> Jeg vil bare gerne vide, om der er nogle af de "services" som KAN have
> direkte betydning for, at mit netværk ikke fungerer, som det skal.

Selvfølgelig kan der det.

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 23:17

> Jacob <sp@mmeallyouwant.ok> wrote:
>
> <snip>

> Selvfølgelig kan der det.

Øøhm.... fedt nok................................................... !
Noget du evt. kan uddybe lidt???

Pft, mvh
Jacob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-12-06 23:43

Jacob <sp@mmeallyouwant.ok> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Øøhm.... fedt nok.
>
> Noget du evt. kan uddybe lidt?

Lidt. Google med BlackViper.

Overflødige tegn:
[.................................................. !] og [??]

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 23:50

> Lidt. Google med BlackViper.

Synes den blå, men kan nok ikke komme... gav det mening for dig?
Underforstået, at jeg sætter stor pris på din hjælp, Alex, men jeg fatter
ikke en brik af hvad du mener!

Mvh Jacob

Fra : Jacob

Dato : 19-12-06 23:11

> [...]
vil
> fortsætte jeres diskussion om "services" uden for tråden.

Well, det var dårligt formuleret - det jeg mente var, at hvis i vil
diskutere betydningen ad "services" generelt, håber jeg i vil gøre det i en
anden tråd, men hvis i mener det har relevans til mit problem, lytter jeg
naturligvis interesseret!

Mvh Jacob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-06 10:36

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det er et dårlig råd. Svjh kommer det fra at nogen i dk.edb.sikkerhed
> mente

Næ. Det har jeg selv fundet frem til.

> [...]
> var blevet bekymrede fordi havde fået en meldinger fra deres software
> firewall, når de havde været udsat for portscanning el lignende gennem

Det er en bagvendt måde at fremstille det på.

Jeg slår tjenester fra fordi de udgør en sikkerhedsrisiko og
fordi de trækker unødvendige ressourcer. Jeg gør det ikke fordi
jeg så vil skrive færre indlæg i en debatgruppe.

Metoden overflødiggør en firewall med alle de problemer som
fuskerudgaverne af samme giver, og de er ikke få.

> Hvis du tænker på en bærbar, så er det nemmere at ha' en software
> firewall, som man husker at slå til når det er nødvendigt ved ændret
> tilslutning - f.eks på et bibliotek.

Nej. Det er nemmere at man ikke skal huske noget. Nu har jeg ikke
en bærbar, men hvis jeg havde, kunne jeg slutte den til overalt
hvor det passede mig uden at være nervøs for sikkerheden.

En sikkerhed der er afhængig af at brugeren med ujævne mellemrum
husker at gøre noget bestemt, er nul værd.

> Og glem så ikke de unødvendige problemer det giver, at slå
> services fra.

Du vender igen sagen på hovedet. Det giver ikke problemer at slå
tjenester fra som sådan. Der sidder massevis af folk med sikrede
pc'er som ikke har problemer. Jacob har problemer der muligvis
skyldes at han har slået nogle forkerte tjenester fra. Og hvad
så?

Holdt du måske op med at anbefale en firewall første gang du
læste om en der fik problemer med dem?

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-12-06 12:13

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> [...]
> pc'er som ikke har problemer. Jacob har problemer der muligvis
> skyldes at han har slået nogle forkerte tjenester fra. Og hvad

Det er hvad der kan ske når man forkrøbler et styresystem.

Fra : Jacob

Dato : 20-12-06 17:43

Axel Hammerschmidt wrote:

> <snip>

> Det er hvad der kan ske når man forkrøbler et styresystem.

Måske... lige bortset fra, at den overvejende løsning ikke havde en pind med
"Services" at gøre. Og mange vil påstå, og sikkert med rette, at Windows er
forkrøblet, både ressourcemæssigt og sikkerhedsmæssigt, netop på grund af
unødvendige "Services"... men det må folk jo selv om.

/Jacob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-12-06 21:22

Jacob <sp@mmeallyouwant.ok> wrote:

> Axel Hammerschmidt wrote:

<snip>

> [...]
> forkrøblet, både ressourcemæssigt og sikkerhedsmæssigt, netop på grund af
> unødvendige "Services"... men det må folk jo selv om.

Hvor megen ressource tror du "unødvendige" services, der er slået til
bruger når der ikke er nogen applikation der laver kald til disse
services?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-06 20:29

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det er hvad der kan ske når man forkrøbler et styresystem.

De styresystemer der er forkrøblet med en personlig firewall, har
mange flere og værre problemer.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-12-06 21:22

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> De styresystemer der er forkrøblet med en personlig firewall, har
> mange flere og værre problemer.

OP bruger en router.

Fra : ShutEye

Dato : 19-12-06 08:55

<klip>
> Håber i kan og vil hjælpe mig, inden jeg bliver sindssyg.....

Rolig nu :)

Jeg har tit haft problemer med at 'se' maskinerne i netværksoversigten.
Enten sker der bare ikke noget eller også tager det en krig.
Det virker dog hvis jeg tilslutter til det delte drev ved at skrive (i dit
eks) "\\pc1\[navn på delt resource]".
Det gøres ved at højreklikke (XP) på "denne computer" => tilslut
netværksdrev.

Fra : Brian Lund

Dato : 19-12-06 17:51

> [...]
> eks) "\\pc1\[navn på delt resource]".
> Det gøres ved at højreklikke (XP) på "denne computer" => tilslut

Man kan også altid lave en (hvis det netværket virker) menuen start > kør >
\\pc1
eller start > kør > \\IP

Brian

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-12-06 20:25

"Jacob" <sp@mmeallyouwant.ok> writes:

> [...]
>
> Hvad jeg IKKE har gjort, er at rode med IP-adresser, da jeg simpelthen ikke
> aner, hvad det går ud på. Er dét, hvad jeg mangler?

Udfra de andre svar, lyder det til at maskinerne godt kan pinge
hinanden via IP adresserne. Det får mig til at lure på om du har en
DHCP server på dit lokalnetværk eller ej?

Min oplevelse af både 2000 og XP er at der er en DNS /DHCP
"værtsmaskine" på nettet for at windows maskinerne kan se
hinanden. Hvis ikke du har det, skal du ind og konfigurere din LMHOSTS
fil

Kai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-06 21:14

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Min oplevelse af både 2000 og XP er at der er en DNS /DHCP
> "værtsmaskine" på nettet for at windows maskinerne kan se
> hinanden.

Det skulle routeren da gerne tage sig af.

> Hvis ikke du har det, skal du ind og konfigurere din LMHOSTS
> fil

Mine pc'er kører med LMHOST deaktiveret, og LAN'et virker fint.

--
Bertel

Fra : Niklas Petersen

Dato : 19-12-06 22:39

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> [...]
> "værtsmaskine" på nettet for at windows maskinerne kan se
> hinanden. Hvis ikke du har det, skal du ind og konfigurere din LMHOSTS

Jeg tror du mener en WINS server, som bruges til at holde styr på
netbios navnene i Windows/Samba. Hvis der ikke er en WINS server til
stede, så broadcaster hver maskine sit navn til alle på netværket
istedet, men det virker sjældent ret godt, og bestemt ikke mellem
forskellige versioner af Windows. Jeg har opgivet helt at forstå hvordan
det fungerer eller burde fungere, og har blot konstateret at det er
noget hø.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Internet_Naming_Service

Som andre har skrevet, så virker \\computernavn eller \\IP-adresse stort
set altid, hvis ellers maskinerne kan se hinanden.

Fra : Jacob

Dato : 20-12-06 03:05

Efter 3 aftener og halve nætter og litervis af kaffe og smøger og bandeord,
er det ENDELIG lykkedes at få mine 2 pc'ere til at kunne snakke sammen.

Jeg begyndte at researche kraftigt på begrebet "NetBIOS", og fandt ud af, at
man helst ikke skal køre NetBIOS over TCP/IP, og det har jeg så deaktiveret.
Hvad jeg dog ikke lige fattede i første omgang var, at "NW Link Netbios"
protokollen er noget helt andet! Og i det øjeblik den blev sat til, så
funkede det!!!!

Så jeg vil sige mange tak til jer alle for jeres hjælp!

Rigtig god jul og godt nytår,

Mvh Jacob