Default route på Cisco router med to linie~
Fra : R.B.P.

Dato : 18-12-06 22:38

Jeg har en Cisco router med to linier, hvor den ene linie skal fungere som
backup linie i tilfælde af at hovedlinien fejler.

Hvordan konfigurerer jeg default route på de to linier ?

Mvh

R.B.P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-06 09:01

On Mon, 18 Dec 2006 21:38:22 GMT, "R.B.P." <info@z28.dk> wrote:

> Jeg har en Cisco router med to linier, hvor den ene linie skal fungere
> som backup linie i tilfælde af at hovedlinien fejler.
>
> Hvordan konfigurerer jeg default route på de to linier ?

Du fortæller for lidt om dit setup til at man kan svare fornuftigt på
spørgsmålet.

Hvis det fx er to ens forbindelser, så kan det gøres så simpelt som at
lave to statiske defaults. (Det er ikke nødvendigvis den bedste måde).
Hvis du kører med en routing-protokol, kan den gøre det for dig, og så
kan du sætte en dårligere metric på den ene forbindelse. Hvis du kører
NAT, skal du NAT'e ud i den korrekte adresse ift til den forbindelse,
du bruger.

Etc.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Fra : R.B.P.

Dato : 19-12-06 20:25

Ja, der var nok lige lidt info.
Her som konfigurationen p.t. ser ud.
Men kun med den ene route.

interface FastEthernet0
ip address x.y.z.1 255.255.255.252
ip access-group test-access in
ip nat outside
ip inspect test-inspect out
ip virtual-reassembly
duplex auto
speed auto
crypto map VPNMAP_2
!
interface FastEthernet1
ip address a.b.c.1 255.255.255.252
ip access-group test-access in
ip inspect test-inspect out
ip virtual-reassembly
duplex auto
speed auto
crypto map VPNMAP_1

interface Vlan1
ip address 10.1.1.1 255.255.255.0
ip nat inside
ip virtual-reassembly
ip tcp adjust-mss 1452

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 x.y.z.2

Mvh

R.B.P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-12-06 21:17

On Tue, 19 Dec 2006 19:24:59 GMT, "R.B.P." <info@z28.dk> wrote:

> Her som konfigurationen p.t. ser ud.

Det er to Internet-forbindelser?

Først skal du have sat NAT op på begge forbindelser. Du kan nok finde
inspiration i http://www.hojmark.org/x/dual-nat.txt, selvom det er et
eksempel med ISDN.

Man kan godt lave to static defaults (0.0.0.0), men der er ikke noget
automatik i at routeren så opdager, om der faktisk er liv i den anden
ende.

Man kan så binde sin static til både et interface og et next-hop men
for at det virker, kræver det stadig, at interface'et går ned, og det
gør det ikke givet.

For at gøre det mere smart, kan man supplere med enhanced object
tracking, hvor man binder sin static til et tracking object, sådan at
hvis en bestemt, selvvalgt adresse på Internet er nede, så bruger man
ikke sin static. Se efter Reliable Static Routing Backup Using Object
Tracking i dokumentationen.

-A