datoformat
Fra : john wengel

Dato : 18-12-06 21:47

Hej.

Hvis jeg i et script skriver: response.write date for jeg datoen
12/18/2006

Hvis jeg nu indsætter et datasæt i en Accessdatabase med date som
en af posterne indsættes datoen som 18-12-2006

Det giver problemer når jeg vil hente data igen hvis jeg bruger
"date" som en parameter i et opslag.

Hvad gør man ?

på forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-12-06 22:32

On 18 Dec 2006 20:46:51 GMT, john wengel <jwnospam@svend-es.dk> wrote:

> [...]
>en af posterne indsættes datoen som 18-12-2006
>
>Det giver problemer når jeg vil hente data igen hvis jeg bruger

Er du sikker (på at det giver problemer)?

>Hvad gør man ?

Man gør normalt det, at man ikke tager hensyn til dato-*formatet*, men
kun dato-*værdien*.
Når man så skal lave en forespørgsel, sørger man for kun at overføre
dato-*værdien* til databasen.

Fx (til MS Access):
strSql = "SELECT [Feltnavn(e)] FROM tblTabel" & _
" WHERE [dato-felt] = DateSerial(2006, 12, 18);"

Eksemplet forudsætter, at der ikke også er en tidsangivelse (altså at
tiden er 0:00:00 - i databasen). Ellers kan man bruge:
strSql = "SELECT [Feltnavn(e)] FROM tblTabel" & _
" WHERE Year([dato-felt]) = 2006 AND Month([dato-felt]) = 12" & _
" AND Day([dato-felt]) = 18);"

Se mere:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=98>
- hvor der bla.a er en funktion, som omsætter en
(VBScript-ASP-)dato-værdi til en (VBScript-)SQL-streng.

Hvis du bogstaveligt mener, at du vil bruge Date, så brug
Date-funktionen i Access:
strSql = "SELECT [Feltnavn(e)] FROM tblTabel" & _
" WHERE [dato-felt] = Date();"

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Kragh

Dato : 18-12-06 22:55

> Er du sikker (på at det giver problemer)?

Det kan sagtens give problemer...

Jeg har oplevet problemer på en engelsk server hvor jeg har sat LCID til
1030 i scriptet, og hvor serveren tror databasen kører engelsk.

Derfor har jeg inkluderet sproget (1030) i mit databasekald:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=c:\database.mdb; Locale Identifier=1030"

Dette løste mit problem.

Christian

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-12-06 23:07

On 18 Dec 2006 21:54:52 GMT, Christian Kragh <tursoe@gmail.com> wrote:

>Det kan sagtens give problemer...

Ja, det *kan* give problemer, men det afhænger af koden.

> [...]
>
>DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
>DSN = DSN & "DBQ=c:\database.mdb; Locale Identifier=1030"

Sikkert udmærket - men du ville heller ikke få problemer, hvis du kun
overfrte dato-*værdier* og ikke dato-*formater*.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj