konvertering fra ASP til PHP
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 18-12-06 20:50

Hej,

Jeg overvejer at lave en 2. udgave af min hjemmeside, der gør blot køre
under PHP.

I den forbindelse har jeg et spørgsmål, som jeg håber, en derude vil svare
på:

På min hjemmeside som jeg linker til nederst i min signatur, har jeg nogle
enkelte funktioner som bruger selve ASP-sproget.

Det er blandt andet dagens dato, antal besøgende samt det at sende mig en
mail.

Vil man kunne overføre disse ting til PHP, hvis ja, hvordan?

Jeg er helt ny i dette fag.

I kan jo lige kikke på siden og se på tingene.

På forhånd tak for eventuelle svar.

--

/ Anders
http://www.boholdt-petersen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-12-06 21:57

Hej Anders!
"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:4586f103$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> mail.
>
> Vil man kunne overføre disse ting til PHP, hvis ja, hvordan?

Jeg kan med sikkerhed sige ja til at vise dato (og uge), samt
send-mail-funktionen - jeg mener også, at man kan lave en tæller i php, men
hvor godt det er, ved jeg ikke.

Jeg vil ikke poste kode her, men hvis du er interesseret, kan jeg pakke
filerne til dato og mail i en zip-fil og ligge dem op på min server, hvor du
så kan hente dem (kræver et program til udpakning - f.eks. WinZip).

Du kan evt. også kigge på hjemmesideskolen (mail):
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

Eller på php-universet (brugere online) - siden virker ikke i skrivende
stund!:
http://www.phpuniverset.dk/show_artikels.phtml?ArtikelID=21

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har hentet scriptet til dato-/uge-visning....

> Jeg er helt ny i dette fag.

Det har vi alle været en gang - nu er jeg så "avanceret" til rutineret
nybegynder...

> I kan jo lige kikke på siden og se på tingene.

Er hermed gjort - og jeg har svaret ud fra det, jeg kunne se på din side.

> På forhånd tak for eventuelle svar.

Det var så lidt...

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-interieur.dk/ -Alt godt til hjemmet - på Frederiksberg!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 22-12-06 09:21

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan med sikkerhed sige ja til at vise dato (og uge), samt
> send-mail-funktionen - jeg mener også, at man kan lave en tæller i php,
> men hvor godt det er, ved jeg ikke.

Tælleren køre fra et eksternt link, den eneste tæller jeg har er den der
viser, vhor mange besøgende der er lige nu på siden.

Hvis man kunne lave sådan en tæller også, kunne det være fedt!

> Jeg vil ikke poste kode her, men hvis du er interesseret, kan jeg pakke
> filerne til dato og mail i en zip-fil og ligge dem op på min server, hvor
> du så kan hente dem (kræver et program til udpakning - f.eks. WinZip).

Det må du rigtig gerne.

Hvis du kunne lave det sådan, at man også i php har mulighed for at klikke i
afkrydsningsfeltet "Send mig en kopi" (som jeg har lige nu), vil jeg blive
meget glad.

Jeg takker på forhånd mange gange for hjælpen - det er virkelig fedt!!!

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 22-12-06 16:56

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:458b9563$0$136$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
>
> Hvis du kunne lave det sådan, at man også i php har mulighed for at klikke
> i afkrydsningsfeltet "Send mig en kopi" (som jeg har lige nu), vil jeg

Tilføjelse:

Der hvor man kan sende mig en kopi, er under linket "kontakt webmaster ved
at udfylde et skema på skærmen eller noget i den retning).

Jeg bruger pt. JMail som er en ASP-komponent, jeg tror ikke JMail virker
under PHP.

Så det kunne være fedt, hvis du Dennis kunne lave noget tilsvarende i php!!!

Rigtig glædelig jul til alle!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-06 19:01

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> Så det kunne være fedt, hvis du Dennis kunne lave noget tilsvarende i php!!!

Denne her simple kode modtager inputtet fra din kontaktside og
sender en mail til dig, og tjekker om brugeren skal have en
kopi. Jeg har efterladt din spamblokker i adressen, men den skal
selvfølgelig fjernes.

<?
$webmaster = 'Anders Boholdt-Petersen <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk>';

$sender = $_POST['navn'].' <'.$_POST['email'].'>';
$subject = $_POST['emne'];
$message = $_POST['tekstbesked'];

mail($webmaster, $subject, $message);
if (isset($_POST['Kopi'])) mail($sender, $subject, $message);
?>

Der er et par ting der skal rettes til på din formularside.

1. Action-parameteren skal rettes til navnet på modtagefilen
(f.eks. "sendmail.php").

2. Tekstfeltet skal have et navn. Jeg har brugt "tekstbesked" i
mit eksempel ($message = $_POST['tekstbesked']).

--
Bertel

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 22-12-06 20:25

> [...]
> sender en mail til dig, og tjekker om brugeren skal have en
> kopi. Jeg har efterladt din spamblokker i adressen, men den skal

Tak for det.

I min formular markere man et afkrydsningsfelt, der gør at brugeren får en
kopi.

Skal jeg rette noget i formularen for at afkrydsningsfeltet (checkboxen) kan
finde udaf, at bruge den nye kode i stedet for JMail?

Med hensyn til hvornår siden sidst er opdateret, findes der så en kode der
lige som i ASP går ind og læser hvornår filen sidst blev lagt op på
serveren?

Endelig:

Kræver nedenstående kode nogen speciel komponent installeret hos såvel
webhotel som på lokal webserver?

I ASP skal man jo blandt andet angive den udgående SMTP-server, hvilket jeg
ikke kunne se af nedenstående kode.

Beklager hvis jeg spørger lidt meget!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-06 21:50

Anders Boholdt-Petersen skrev:

> I min formular markere man et afkrydsningsfelt, der gør at brugeren får en
> kopi.

Formularen er lavet i HTML. Det skal være det samme uanset
hvilken fil der behandler data bagefter bortset fra at filnavnet
i action-parameteren skal passe. Fidusen er at det navn man giver
et input i formularen, er den nøgle der gør at modtagerfilen kan
opsamle data.

> Skal jeg rette noget i formularen for at afkrydsningsfeltet
> (checkboxen) kan finde udaf, at bruge den nye kode i stedet
> for JMail?

Nej.

> Med hensyn til hvornår siden sidst er opdateret, findes der så
> en kode der lige som i ASP går ind og læser hvornår filen
> sidst blev lagt op på serveren?

Ja, den hedder filemtime(), hvor m'et står for "modifiet". Her er
en linje der gemmer datoen i variablen $fildato. Funktionen
date() bruges her blot til at formatere den pænt på dansk. Indsæt
et brugbart filnavn i stedet for de fire punktummer. Du kan også
sætte det direkte i formlen i stedet for variabelnavnet.

$filnavn = '....'
$fildato=date('j/n-Y.',filemtime($filnavn));

> Kræver nedenstående kode nogen speciel komponent installeret hos såvel
> webhotel som på lokal webserver?

Nej, kun rå PHP.

> I ASP skal man jo blandt andet angive den udgående SMTP-server, hvilket jeg
> ikke kunne se af nedenstående kode.

Man benytter serverens default udgående server. Jeg ved ikke
engang om man kan specificere en anden.

> Beklager hvis jeg spørger lidt meget!!!

Hvis man ikke gider svare, kan man bare blande sig udenom.

--
Bertel

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 22-12-06 22:23

> $filnavn = '....'
> $fildato=date('j/n-Y.',filemtime($filnavn));

Jeg får en fejl når jeg indsætter koden på en side, som jeg blot har kaldt
for 123.php:

---
Parse error: syntax error, unexpected T_VARIABLE in W:\www\123.php on line 3
---

Heg jære fir tiden med en lokal webserver akldet for Uniformserver.

Den fuldstændige sti til filen 123.php er:
C:\php\lokal webserver\UniServer3_2a\diskw\www\123.php

Koden jeg har indsat ser sådan her ud:

---
<?
$filnavn = '123.php'
$fildato=date('j/n-Y.',filemtime($filnavn));
?>
---

Er der nogle der kan se hvad der går galt dr?

Jeg køre det på min lokale webserver, indtil jeg har fået rettet siden til,
så jeg blot kan lægge den op på nettet.

Når jeg nu er i gang har jeg lige nogle flere spørgsmål (jeg kikker også
rundt på nettet, så jeg laver også selv research):

1. I ASP kan man inkludere andre filer, f.eks. har jeg inkluderet en fil der
viser mit billede, samt en fil der automatisk går ind og skriver datoen og
hvad klokken er.

Findes der en tilsvarende kommando i php?

2. MHT. dato og tid, så er jeg ude efter at finde koden der skriver den
aktuelle dato sådan som det står lige nu, det vil sige:

---
Det er i dag fredag den 22. december (uge 51)

Klokken er i følge uret på webserveren 22:21:00

Er der nogle derude, der har koden til dette, hvis ja, vil jeg blie meget
glad.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-06 22:50

> Parse error: syntax error, unexpected T_VARIABLE in W:\www\123.php on line 3

Der manglede et semikolon. Alle statemants i PHP skal afsluttes
med et semikolon.

$filnavn = '....';

--
Bertel

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-12-06 10:19

Hej Bertel!
> [...]
> sætte det direkte i formlen i stedet for variabelnavnet.
>
> $filnavn = '....'
> $fildato=date('j/n-Y.',filemtime($filnavn));

Hvis jeg bruger ovenstående således:
$fildato=date('j/n-Y.',filemtime($_SERVER['PHP_SELF']));
echo $fildato;

Er den udskrevne dato den 1/1-1970....?

Nogen forklaring på det??

Jeg har et andet script, som udskriver den rigtige dato...:
putenv("PHP_TZ=Europe/Copenhagen");
echo "Sidst opdateret " . date( "d/m/Y - H:i:s", getlastmod());

Ovenstående inkluderer jeg så bare på hver side.

Er det filemtime, som driller?

Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-12-06 11:50

> [...]
> enkelte funktioner som bruger selve ASP-sproget.
>
> Det er blandt andet dagens dato, antal besøgende samt det at sende mig en

Dags dato og tid:
<?
echo "Dagens dato er: " . date("d/m Y") . "<br />\n";
echo "Tiden er: " . date("H:i") . "<br />\n";
?>

Hvis du vil lave en online tæller, så vil jeg nok anbefale, at du bruger
en database eller en fil til det. Forsøg dig evt. med følgende (som kun
er baseret ud fra unik IP-adresse, hvilket nok ikke er helt optimalt).
<?
mysql_query("DELETE FROM users_online WHERE ip_addr =
'$_SERVER[REMOTE_ADDR]' OR date_unixtime <= '" . (time() - 480) . "'")
or die(mysql_error());
mysql_query("INSERT INTO users_online (ip_addr, date_unixtime)
VALUES ('$_SERVER[REMOTE_ADDR]', UNIX_TIMESTAMP())") or die(mysql_error());

$f_countonline = mysql_query("SELECT COUNT(*) AS count_online FROM
users_online") or die(mysql_error());
$d_countonline = mysql_fetch_assoc($f_countonline);

echo "Der er " . $d_countonline[count_online] . " online brugere på
siden.<br />\n";
?>

Til at sende en mail, så kan kan du bruge funktionen mail(), som du kan
læse mere om på manualen:
http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

Se følgende eksempel (som ikke er testet):
<?
if ($_GET["valg"] == "dosendmail"){
$headers = "From: " . $texnavn . " <" . $texemail . ">\r\n";
mail("din_egen@email.dk", $_POST["texbesked"], $headers);
header("Location: index.php");
exit();
}
?>
<form method="post" action="index.php?valg=dosendmail">
Din email: <input type="text" name="texemail" /><br />
Dit navn: <input type="text" name="texnavn" /><br />
Din besked: <textarea style="width: 200px; height: 180px;"
name="texbesked"></textarea><br />
<input type="submit" value="Send" />
</form>

Kasper Johansen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 22-12-06 23:45

"Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Dags dato og tid:
> <?
> echo "Dagens dato er: " . date("d/m Y") . "<br />\n";
> echo "Tiden er: " . date("H:i") . "<br />\n";
> ?>

Hvis jeg nu gerne vil have ugedagen p også, sålees t der f.eks. står mandag
den 22 januar 2006 hvis det var den dato vi havde i dag, hvordan skulle jeg
så gøre?

MHT tiden, ville jeg gerne have sekunder på, således at klokkeslettet f.eks.
stod sådan her:

23:44:00

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-12-06 01:36

> [...]

> så gøre?

> MHT tiden, ville jeg gerne have sekunder på, således at klokkeslettet f.eks.

<?
setlocale(LC_ALL, 'danish');
echo strftime('%A den %d. %B %Y')."<br />\n";
echo strftime('Klokken er: %T')."<br />\n";
?>

--
Bertel

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 23-12-06 11:04

> <?
> setlocale(LC_ALL, 'danish');
> echo strftime('%A den %d. %B %Y')."<br />\n";
> echo strftime('Klokken er: %T')."<br />\n";
> ?>

Dagen bliver vist godt nok, til gengæld kan jeg ikke få tidn til at blive
vist (har det eventuelt noget at gøre med, at Uniformserver køre på
Windows)?

Jeg kikkede i manualen, og fandt følgende kode:

---
<?
setlocale(LC_ALL, 'danish');
echo strftime('%A den %d. %B %Y')."<br />\n";
echo strftime('Klokken er: %H %m %i')."<br />\n";
?>
---

Her får jeg kun vist tiden som timer og sekunder, på trods af at jeg har
forsøgt at indsætte parameteren for minutter.

Er der nogle der kan gennemskue dette?

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-12-06 13:50

"Anders Boholdt-Petersen" <post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> skrev i en
meddelelse news:458cff01$0$20336$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Her får jeg kun vist tiden som timer og sekunder, på trods af at jeg har
> forsøgt at indsætte parameteren for minutter.

Ved ikke hvad der går galt for php-manualen (eller også er det mit engelske
der er noget lort), men her kommer løsningen, der viser både dato, ugens
aktuelle nummer samt hvad klokken er:

---
<?php
setlocale(LC_ALL, 'danish');
echo strftime('%A den %d. %B %Y (uge%W)')."<br />\n";

echo strftime('Klokken er i følge uret på webserveren %H:%M:%S')."<br />\n";
?>
---

Så har jeg 2 ting mere, som jeg også har rodet lidt med.

1. Med hensyn til det tidligere skrevne om at få vist seneste
opdateringsdato for en side, så drillede det også her til morgen, på trods
af, at jeg indsatte et ; der hvor det manglede.

Så søgte jeg igen på nettet (og med mit meget ringe engelsk) fik jeg igen
tydet frem til en kode, der løste mit problem, koden ser sådan her ud:

---
<?php
setlocale(LC_ALL, 'danish');
echo "Last modified: " . date ("d F Y H:i:s.", getlastmod());
?>
---

Der er vare et oroblem:

Månedens navn (for tiden december) bliver her vist med stort, på trods af,
at jeg har forsøgt at indsætte koden der skulle stille det om til dansk.

Måneder skrives med lille begyndelsesbogstav på dansk.

Er der nogle derude, der kan se hvad jeg gør forkert, således at måneden
bliver vist med lille begyndelsesbogstav?

Ovenstående kode sætter man så bare ind på den side, hvor man gerne vil have
vist seneste opdateringsdato.

2. På min nuværende hjemmeside, der stadig køre via ASP, kalder jeg alle
mine undersider gennem en fil der hedder side.asp.

Således laver jeg når jeg opretter bye links blot henvisninger til
side.asp?id=xx, hvor xx repræsentere et tal, som jeg har tastet ind i filen.

Findes der en tilsvarende løsning i php (uden brug af database) - det er den
nuværende nemlig.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 25-12-06 15:07

> [...]
>
> Findes der en tilsvarende løsning i php (uden brug af database) - det er den

Du kan kigge på include():
www.php.net/include

Du kan f.eks. opsætte et array med filnavne, og derefter inkluderer alt
efter det id, som der indtastes i url'en:
<?
$sites_arr = array(
"1" => "forside.php",
"2" => "tagwall.php",
"3" => "porn.php"
);

if ($sites_arr[$_GET["id"]]){
include $sites_arr[$_GET["id"]];
}else{
echo "Ugyldigt ID.<br />\n";
}
?>

Mht. at omformatere dato, så prøv evt. at kigge på date(), som du med
lethed kan bruge til at udskrive dato'en i dit ønskede format:
www.php.net/date

Kasper Johansen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-12-06 15:42

> Mht. at omformatere dato, så prøv evt. at kigge på date(), som du med
> lethed kan bruge til at udskrive dato'en i dit ønskede format:
> www.php.net/date

Der har jeg kikket.

Det er her jeg ikke kan forstå, hvorfor at det et sted står, at man skal
bruge bogstavet I for minutter, men jeg i mit tidligere postet eksempel med
datofunktionen samt ugenummeret selv for sjov indsatte bogstavet M,
hvorefter datoen bliver udskrevet korrekt.

I eksemplet med daoen, vises månedens navn korrekt (med lille
begyndelsesbogstav).

Det er altså kun når jeg vil have opdateringsdatoen for en bestemt side
vist, at begyndelsesbogstavet står med stort i måneden (jeg har forsøgt at
indsætte de samme kode som i eksemplet med den aktuelle dato), men det giver
intet brugbart resultat.

Andre forslag modtages med kyshånd!

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 25-12-06 16:27

> [...]
> indsætte de samme kode som i eksemplet med den aktuelle dato), men det giver

strtolower() kan formatere alle strengens bogstaver til lower-case -
altså små bogstaver.

www.php.net/strtolower

Kasper Johansen

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-12-06 17:38

> strtolower() kan formatere alle strengens bogstaver til lower-case - altså
> små bogstaver.
>
> www.php.net/strtolower

Her er det så at jeg står af.

Jeg kan godt se eksemplet på skærmen, men kan ikke lige gennemskue, vhordan
jeg i praksisk får det overført til en enkelt linie i koden der tjekker
hvornår siden sidst er opdateret.

Nogle løsningsforslag?

Hvis jeg nu gerne vil have informationen om hvad klokken er osv til at stå i
overskrifter (f.eks. i niveau 1), hvor skal jeg så sætte <h1> og </h1> hænde
for at det bliver korrekt?

Koden jeg bruger kommer her:
---

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-12-06 17:57

Anders Boholdt-Petersen skrev:
> "Kasper Johansen" <kaspernj@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der har jeg kikket.

Det var desværre et dårligt råd i denne sammenhæng

> [...]
> datofunktionen samt ugenummeret selv for sjov indsatte bogstavet M,
> hvorefter datoen bliver udskrevet korrekt.

Du bruger strftime, ikke date. De to funktioner bruger forskellige
bogstaver til formatering af datoen (og det er smart at bruge strftime
når man gerne vil have noget på dansk, og har den til rådighed.

<http://dk.php.net/strftime> er bedre, og strftime() er bedre end date()
når du skal have noget ud på dansk.

Kan vi ikke gå tilbage til udgangspunktet med strftime-versionen som du
havde lavet - den ser rigtigt nok ud, hvad var der galt med den? (du
skrev at den drillede)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 25-12-06 18:35

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> Du bruger strftime, ikke date. De to funktioner bruger forskellige
> bogstaver til formatering af datoen (og det er smart at bruge strftime når
> man gerne vil have noget på dansk, og har den til rådighed.

Super - tusind tak!!!

Jeg beklager mange gange hvis dette indlæg efterhånden er blevet lidt
forvirret med alle de koder jeg har haft postet!

Men tricket med strftime har løst mit problem, således at både den aktuelle
dato, samt datoen for seneste opdatering af mine sider nu skrives som de
skal!!!

Så er der bare lige den tilbage med at vise hvor mange antal besøgende der
er lige nu på siden (bliver som regel opdateret hvert minut).