Har EU's kemifreform REACH konsekvenser fo~
Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 17:43

Hejsa,

Er der læsere i denne gruppe, der har viden om dette område?
F.eks. om den netop vedtagne kemireform har konsekvenser for, hvordan
man må fremstille og bruge bundmalinger - eller for den sags skyld andre
"kemi-baserede produkter" (lak, maling, lim, Sikaflex, rengøringsmidler,
polish, voks m.v.) - vi bruger til vore fritidsbåde i fremtiden? Og
hvornår en evt. lovgivning måtte træde i kraft?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : john

Dato : 18-12-06 22:30

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> polish, voks m.v.) - vi bruger til vore fritidsbåde i fremtiden? Og
> hvornår en evt. lovgivning måtte træde i kraft?

Hej Flemming

Det er et stort og kompliceret spørgsmål du stiller, men jeg skal prøve at
besvare det.

Det korte svar er - ja det kan godt få indflydelse, men der er der ingen der
ved hvormeget idag!!

REACH forventes vedtaget i ministerrådet i denne uge, og så er der ikke
meget til hinder for en endelig vedtagelse i juli 2007. Derefter træder
reglerne i kraft i forskellige faser efter 1 år, for de "farligste stoffer"
= CARC, MUT og REP stofferne - det er stoffer der er kendt
kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionsskadende. Derefter kommer
alle øvrige stoffer afhgængig af produktions/importmængderne i/til Europa.
Alt i alt må en total implmentering forventes indenfor ca. 12 år fra juli
næste år.

Hvad er det så vi kommer til at mærke??

Allerede fra starten vil nogle af fugemasserne, primerne etc. kunne komme i
problemer da nogle af dem indeholder "ubehagelige" stoffer som skal udfases,
eller vil blive belagt med anvendelsesbegrænsninger.

I bedste fald vil de blive erstattet med andre lige så virksomme stoffer, så
vore produkter vil virke lige så godt som de plejer, meeen det kan også være
at nogle produkter simpelthen forsvinder, for de ikke kan laves uden disse
meget reaktive stoffer - det vil tiden vise.

De mere "almindelige" produkter som polish, rengøringsmidler, lakker og
malinger vil enten fortsat kunne købes, eller der vil med stor sandsynlighed
komme erstatninger for dem, i det omfang de måtte indeholde lidt "snavs".

Ja det var en ultrakort forklaring.

Kig evt. ind på www.mst.dk og søg under kemikalier på REACH, så kan du finde
mere info.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-06 22:48

Hej John,

Tak for din forklaring og linket. Det ser umiddelbrt ud til, at der er
god tid ..., hvilket også skulle medføre, at industrien skulle kunne
udvikle evt. erstatningsprodukter med tilfredsstillende egenskaber ...
Jeg tænker bl.a. på bundmaling, der kan holde rurer og andet "skab" væk,
polish, der beskytter båden rimeligt effektivt, renseprodukter, så vi
kan fjerne skidt og møg osv. osv.

Det virkede f.eks. som om industrien ikke "nåede" at leve op til de
krav, som "Auken & Co." pålagde producenterne af bundmaling, for jeg
synes der var nogle år, hvor de var meget lidt effektive ... altså til
det, de var beregnet til ...

Måske det er en fordel, at det nu er et EU-direktiv, så det er et stort
marked (altså ift. det danske), reglerne dækker ... Nanoteknologien
indeholder jo nogle - også for os sejlere - meget interessante
anvendelsesmuligheder! Og den teknologi kan måske nyde fremme under
hensyntagen til vedtagelsen af REACH - som, så vidt jeg er orienteret
blev ratificeret i dag ... Men altså ingen grund til panik, kan jeg
forstå ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-12-06 12:24

> [...]
> som "Auken & Co." pålagde producenterne af bundmaling, for jeg synes der
> var nogle år, hvor de var meget lidt effektive ... altså til det, de var

Hej

Når der leveres dårlig bundmaling, giver det voldsom forøget begroning,
hvilket betyder et merforbrug af diesel (øget co2), er det mon med i deres
beregninger

Og ja, der er nogle der har sejlbåde, disse får også øget begroning, så
meget så i må ringe hjem og fortælle at i kommer senere end beregnet, dette
bruger strøm fra mobilen som igen skal lades og hele det globale GSM-net
får et øget strømforbrug, hvilket igen giver øget co2.

Lad os stå sammen og kræve bedre bundmalinger!

Og god jul!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : john

Dato : 19-12-06 21:39

En kommentar yderlige )

Lige nøjagtig bundmalinger (antifouling) bliver IKKE berørt af REACH. Det
skyldes at REACH ikke påvirker produkter der allerede er omfattet af en
"passende" lovgivning. Det gælder f.eks. Fødevarer, kosmetik, foderstoffer
og altså biocidprodukter som antifouling hører til.

Det giver god mening, idet alle disse produkter i forvejen er omfattet af en
"godkendelsesordning" , og derfor kunne der opstår dobbeltarbejde, eller
direkte mnodstrid mellem to lovgivninger hvis produkterne både var omfattet
af "deres egen" lovgivning og af REACH.

Når vi idag slås mod dårlige bundmalinger, så er det en EU beslutning der
har forbudt de gamle tinholdige produkter, og en dansk regulering af
kobberindholdet der yderligere fra 2009 og vil sætte effekten ned.

Og i modsætning til hvad politikerne tror, så er der altså ikke til dato
fundet brugbare alternativer

Hilsen John