select count()
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 18-12-06 17:40

Hey NG

Jeg er ved at lave et billede galleri
billederne og galleri navnene ligger i en mysql db.

galleri_navn billede
bil billede1.jpg
bil billede2.jpg
bil billede3.jpg
båd båd1.jpg
båd båd2.jpg

Nu kunne jeg godt tænke mig at tælle antal unikke gallerier.

således at jeg får: antal gallerier = 2

SELECT COUNT(destinct galleri_navn) FROM billede_galleri; virker
ikke

Hvordan gør jeg ?

Tak Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-12-06 20:13

Mikkel Jakobsen skrev:
> Nu kunne jeg godt tænke mig at tælle antal unikke gallerier.
>
> således at jeg får: antal gallerier = 2
>
> SELECT COUNT(destinct galleri_navn) FROM billede_galleri; virker
> ikke

Uden at have testet det, så prøv med følgende:

SELECT
COUNT(*)

FROM
billede_galleri

GROUP BY
galleri_navn

Læg specielt mærke til GROUP BY, som per default bliver sat til det
primære id (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl). I dette tilfælde
ville jeg mene, at du får resultatet to, da GROUP BY sørger for, at alle
steder hvor der står bil, kun bliver regnet som en enkelt.

Kasper Johansen

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 19-12-06 15:52

> Jeg er ved at lave et billede galleri
> billederne og galleri navnene ligger i en mysql db.
>
> galleri_navn billede
> bil billede1.jpg
> bil billede2.jpg
> bil billede3.jpg
> båd båd1.jpg
> båd båd2.jpg
>
> Uden at have testet det, så prøv med følgende:
>
> SELECT
> COUNT(*)
>
> FROM
> billede_galleri
>
> GROUP BY
> galleri_navn

Det virker desværre ikke, har afprøvet det.

Det giver resultat:
(bil)3
(båd)2

Jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre...
hvis det kan, vil jeg mene men skulle bruge 'destinct', men jeg er ikke
sikker.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-12-06 17:36

Mikkel Jakobsen skrev:
> Det virker desværre ikke, har afprøvet det.
>
> Det giver resultat:
> (bil)3
> (båd)2

Tal antal iterationer i stedet

Kasper Johansen

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 19-12-06 18:29

On 18 Dec 2006 16:40:22 GMT, Mikkel Jakobsen <mikkel@bonzai.adsl.dk>
wrote:

> SELECT COUNT(destinct galleri_navn) FROM billede_galleri; virker
> ikke

Hej Mikkel,

Udskift "destinct" med "distinct", så skulle den være der. :)

Venligst
Thomas

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 19-12-06 19:25

> Hej Mikkel,
>
> Udskift "destinct" med "distinct", så skulle den være der. :)

Jeg vidste det, en fejl 40.

Tak for hjælpen